تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
ترکش های کرونا به واحد های صنفی چگونه جبران خواهد شد؟

بازار سوت و کور

رونق بازار شب عید با شروع ویروس کرونا در کشور از دست رفت. در حال حاضر فروش واحد‌های صنفی در حوزه‌های مختلف به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و مشخص نیست با شرایطی که به صورت ناگهانی برای بازار به وجود آمده است، چه آینده‌ای برای صاحبان کسب‌وکار‌ها رقم بخورد.

بازار سوت و کور

اقتصاد ۲۴- اصناف که تا چند ماه پیش از بابت نوسانات نرخ ارز قادر به پیش‌بینی آینده خود نبودند، حالا با بحرانی به نام کرونا روبه‌رو شده‌اند که وضعیت نابسامان آن‌ها را بیش از هر زمانی تحت‌الشعاع قرار داده است.

بر همین اساس به تازگی وزارت صنعت برای کاهش آسیب وارد شده به اصناف پیشنهاداتی را مطرح کرد و رییس کل بانک مرکزی نیز به مدیران بانکی دستور داد تعامل لازم را در این خصوص به عمل آورند؛ مواردی که تنها در صورت هماهنگی نهاد‌های دولتی با یکدیگر قابل اجراست و در صورتی که عملیاتی نشود، ورشکستگی بیشتر واحد‌های صنفی را به دنبال خواهد داشت به طوری که تا چند ماه دیگر بسیاری از مغازه‌ها کرکره‌های خود را پایین خواهند کشید. از این رو در حال حاضر اگرچه از سوی مقامات دولتی پیشنهاداتی برای کمک به اصناف مطرح شده، اما باید این پیشنهادات به صورت جدی پیگیری شود. در این خصوص همکاری بخش خصوصی و تشکل‌ها نیز از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

بر همین اساس با حمایت و همراهی اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور و تشکل‌های بخش خصوصی پویشی با عنوان «پویش نفس» برای عبور از بحران کرونا آغاز به کار کرده است که امید می‌رود تا حد زیادی برای کمک به اصناف و کسب‌وکار‌های آسیب‌دیده نتیجه‌بخش باشد.
با این حال کارشناسان همچنان برای کاهش ضرری که رکود فعلی بازار به دنبال دارد، پیشنهاداتی را مطرح می‌کنند که انتظار می‌رود از دید مسوولان مخفی نماند.

تشدید رکود

در همین خصوص رییس اتاق اصناف مرکز قم گفت: سایه وضعیت ناشی از پدیده کرونا در چنین ایامی آنچنان بر بازار، به خصوص بازار و کسب‌وکار در برخی استان‌ها همچون قم که اولین استان درگیر با کرونا بود، سنگین شده که وضعیت فعالیت‌های اصناف را در آستانه سال نو دچار رکود و کسادی شدید کرده است و اصناف برای عبور از این شرایط تحمیلی نیاز به حمایت‌های ویژه دولت دارند.

حسن احمدلو بیان کرد: فعالان صنفی در حوزه توزیع کالا و خدمات همه‌ساله به طور معمول چشم به روز‌های پایانی سال دارند تا موجودی‌های انباشته‌شده کالایی و خدمات خود را به طور کامل عرضه کنند و به فروش برسانند، اما امسال شیوع ویروس کرونا و پیامد‌های اقتصادی- اجتماعی ناشی از برداشت‌های افراد و ذهنیت عمومی نسبت به بیماری مسری و نوظهور کرونا که بر هیچ‌کس پوشیده نیست، این موضوع را با مشکل مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه مطرح شدن این پدیده آن هم در روز‌های پایانی سال که اصناف امید به افزایش حجم فروش و تجارت داشتند رکود حاکم بر بازار را در استان تشدید کرده است، گفت: نگرانی جدی کنونی در ارتباط با تبعات اقتصادی بروز بحران کرونا برای صنوف این است که فعالان بازار که در هر شرایطی مجبور به صرف هزینه‌های ثابتی مانند حقوق کارگران، اجاره مغازه، هزینه بیمه، آب، برق و گاز هستند لاجرم به خاطر کاهش درآمد قادر نباشند حتی از پس چنین هزینه‌هایی برآیند و بهای آن‌ها را پرداخت کنند.

وی افزود: اعلام تعطیلی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالای بهاره که سبب شکل‌گیری اجتماعات پررفت‌و‌آمد می‌شود و در شرایط وجود بیماری مسری فعالیت آن‌ها به صلاح سلامت عمومی نیست مزید بر علت شده، زیرا فرصت کسب درآمد را از اصنافی که به فعالیت تجاری در چنین بازار‌های نمایشگاهی امید بسته بودند گرفته است.

ضرورت کمک نهاد‌های دولتی

رییس اتاق اصناف مرکز استان قم تصریح کرد: هرچند وضعیت بازار در مورد فروش کالا‌های بهداشتی و اقلامی همچون ماسک، مواد ضدعفونی و شوینده‌های مورد نیاز برای اقدامات پیشگیرانه از بیماری، وضعیت بهتری نسبت به گذشته پیدا کرده، اما سایر صنوف فعال در سطح کل بازار قم هم‌اینک وضعیت مناسبی در امر فروش و تجارت کالا و خدمات ندارند.

احمدلو در راستای حمایت از صنوف در شرایط فعلی بیان کرد: رکود و مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا قابل انکار نیست و باید نهاد‌های دولتی از طریق کاهش ضرایب مالیاتی و سایر شیوه‌های حمایتی به کمک اصناف سراسر کشور بیایند.

وی اضافه کرد: مدیریت صحیح این وضعیت تحمیلی بر بازار، تعامل و همکاری و همراهی سازمان‌هایی همچون تامین اجتماعی، شرکت‌های آب، برق، گاز، امور اقتصادی و دارایی و نیز امور مالیاتی می‌تواند کمک شایانی به اصناف در این شرایط کند.

رییس اتاق اصناف قم بخشودگی یا اعمال تخفیف بیشتر مالیاتی صنوف، معافیت از پرداخت بیمه خویش و کارگران تحت پوشش صنوف، تخصیص تسهیلات و اعتبارات بلاعوض و کم‌بهره بانکی، معافیت از پرداخت هرگونه هزینه‌های جانبی در حوزه‌های شهرداری ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها نظیر پسماند و… را از عوامل موثری دانست که می‌تواند در شرایط فعلی کمک شایانی به صنوف کند.

ضرر فعالان بازار لوازم خانگی

در مورد کاهش فروش واحد‌های صنفی، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران نیز گفت: فروش واحد‌های صنفی لوازم خانگی بر اثر شیوع ویروس کرونا به حداقل رسیده و این بنگاه‌ها دچار ضرر و زیان فراوانی شده‌اند.
مرتضی میری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شیوع ویروس کرونا چه تاثیری بر کسب‌وکار واحد‌های صنفی فروش لوازم خانگی داشته است، گفت: بازار لوازم خانگی از قبل دچار رکود بود، اما با اوضاع پیش آمده این بازار دچار رکود شدیدتری شده است.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با تاکید بر اینکه صنف فروشندگان لوازم خانگی در طول سال همواره برای رونق کسب‌وکار در انتظار ایام پایانی سال است، گفت: هر سال وضعیت فروش در ماه‌های آخر سال نسبت به سایر ماه‌ها بهتر است و کسبه بخش قابل توجهی از درآمد سالانه خود را در اسفند‌ماه به دست می‌آورند.

میری گفت: متاسفانه در ۱۰ روز اخیر با شیوع ویروس کرونا به شدت فروش در واحد‌های صنفی لوازم خانگی افت کرده و اغلب فروشندگان مشتری ندارند.
وی اظهار کرد: مردم در این روز‌ها اغلب به فکر تامین کالا‌های اساسی و مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده هستند و با توجه به نگرانی‌های حاصل از شیوع ویروس کرونا برای خرید اقلام غیرضروری مانند لوازم خانگی کمتر اقدام می‌کنند.

درخواست تعطیلی چند روزه

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: در روز‌های اخیر واحد‌های صنفی فروش لوازم خانگی از ما خواسته‌اند با توجه به نبود مشتری تعطیلی چند روزه اعلام کنیم.
میری در پاسخ به این سوال که چه انتظاری از دولت برای حل بخشی از این مشکلات دارید، گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی کسبه مالیات است بنابراین از دولت و وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌خواهیم در شرایط فعلی نسبت به اخذ مالیات تمهیداتی را در نظر بگیرد و حداقل از اخذ مالیات اسفند ۹۸ صرف‌نظر کند.
وی افزود: هزینه واحد‌های صنفی بسیار بالاست و برخی مجبور به پرداخت اجاره‌بها هستند بنابراین به نظر می‌رسد در این شرایط مردم با در نظر گرفتن اوضاع اقتصادی مسائل و مشکلات یکدیگر را بیشتر درک کنند و در صورت امکان در راستای یاری رساندن به یکدیگر اخذ اجاره‌بهای واحد‌های صنفی حداقل یک ماه به تاخیر بیفتد تا این بحران فراگیر سپری شود و اوضاع به حالت عادی بازگردد.

توقف ۳۰ درصد فروش سال صنعت کفش

همچنین عضو هیات‌مدیره جامعه صنعت کفش ایران با بیان اینکه در صنعت کفش حساب ویژه‌ای برای شب عید شده بود گفت: در شرایط فعلی تمام محاسبات تولیدکنندگان به هم خورده به طوری که اتاق بازرگانی کمپینی تحت عنوان نفس برای رفع مشکلات تشکیل داده است. علی لشکری با اشاره به اینکه تولیدکنندگان مطابق با برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۲۰ تا ۳۰ درصد فروش سال خود را به بازار شب عید موکول کرده بودند، اظهار کرد: متاسفانه از اول اسفندماه شیوع بیماری کرونا عاملی شده تا کسب‌وکار‌ها قفل و هم تولید و توزیع کفش با مشکل روبه‌رو شود.

وی با اشاره به اینکه تقریبا بازار سوت و کور است و تک‌فروشان با خریداری روبه‌رو نیستند، افزود: در بخش تولیدکنندگان نیز آن‌ها سفارشات را تولید و آماده ارسال کرده‌اند، ولی از آن طرف فروشندگان نمی‌توانند این محصولات را بفروشند تا پول تولیدکنندگان را بدهند.

این عضو هیات‌مدیره جامعه صنعت کفش ایران اضافه کرد: در حال حاضر مستاجر از واحد تولیدی پول می‌خواهد. کارگر منتظر پرداخت حقوق خود است و شبکه فروش نمی‌تواند محصولات را بفروشد تا بدهی خود را به تولیدکنندگان پرداخت کند. این مسلم است که در دو ماه آینده سفارشات در صنعت کفش کاهش پیدا کرده و اثرات مخرب این رکود خود را نشان خواهد داد.

افزایش بیکاری در بخش تولید

لشکری با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی کسبه و مردم باید به یکدیگر رحم کنند، تصریح کرد: طبق پیشنهاد اتاق بازرگانی کمپینی تحت عنوان نفس تشکیل شده است تا با بسیج بخش خصوصی بتوانیم ضمن مقابله با این بیماری، راهکاری را برای کمک به واحد‌های تولیدی به کار بگیریم. امروز این موضوع باید ساماندهی شود و در تمام تشکل‌های کشور مورد بررسی قرار گیرد تا بتوانیم یک راهکار جدی را برای مقابله با این بیماری به کار بگیریم.
وی با اعلام اینکه شیوع این بیماری عاملی شده تا بیکاری در بخش تولید افزایش پیدا کند، افزود: امیدواریم با همکاری تمام بخش‌های خصوصی و بسیج مردم بتوانیم این شرایط را با موفقیت طی کنیم و در نهایت ضمن حل مشکلات حمایت ویژه‌ای را از تولیدکننده داخلی داشته باشیم.
گفتنی است «پویش نفس» با حمایت و همراهی اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور و تشکل‌های بخش خصوصی آغاز به کار کرده و تلاش دارد برای هماهنگی فعالیت‌های بخش خصوصی در مقابله با همه‌گیری ویروس کووید۱۹ اقدام کند. طبق بیانیه منتشرشده از سوی پویش نفس، کارگروه‌های هفت‌گانه این پویش به صورت مجازی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و طی روز‌های آینده گزارش تصمیم‌های آن‌ها منتشر خواهد شد.
منبع: جهان صنعت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های پارس خودرو امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

دستمزد شهاب حسینی در گناه فرشته لو رفت

رونمایی مصطفی زمانی از همسر عربش/ ناریمان الصالحی کیست؟

قیمت اسپیکر حرفه ای، سینما خانگی + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

معرفی بهترین سریال های کره‌ای

قیمت سکه پارسیان امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

بهترین موشک های ایران + مشخصات

عکس/استایل نوجوان‌پسند نانسی عجرم در لس‌آنجلس

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/خودرو‌های مدیران خودرو در سیل غرق شدند!

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ شلوارها این‌طوری بند می‌شوند

فیلم/ صید ماهی با دستان خالی

فیلم/ موتورسواری که از مرگی وحشتناک قسر دررفت

معرفی بهترین سریال‌ های هندی

اثر کمبود این ویتامین‌ها بر شدت شوره سر

کنترل طبیعی فشار خون با خوردن این میوه

این سبزی رژیمی سرشار از ویتامین C است

کیلین مورفی کیست؟/ نقش نولان در پیشرفت ستاره هالیوود

این سردردها نشانه چیست؟

زمان ورود به بازار طلا فرا رسید/ مالیات بر عایدی چقدر بر بازار طلا اثرگذار است؟/ احتمال افزایش دوباره قیمت با رشد ادامه‌دار طلای جهانی

خبرخوش برای سهامداران عدالت

افزایش ۳۵۳ درصدی آتش‌سوزی در طبیعت ایران

پیام احساسی کاپیتان استقلال به جانشینش در تبریز + عکس

عکس/ ابراز علاقه آناهیتا درگاهی به یک درخت

مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳ تمدید شد

وزارت کار: تورم و حقوق کارگران به یک اندازه افزایش یافته است

فیلم/ واکنش تاکسیرانی به فیلم حمل بار عجیب یک تاکسی

تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری

فیلم/ نخستین پرواز مسافربری اتومبیل پرنده در دنیا

عکس/ تیپ همسر ابراهیم رییسی در پاکستان

دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ به نسبت تورم افزایش پیدا نکرد

فیلم/ آتش‌سوزی یک هتل در محدوده میدان ولیعصر تهران

فیلم/ لحظه ترور ستاره تیک‌تاک عراق در بغداد

فیلم/ بلعیده شدن ناگهانی نگهبان باغ‌وحش حین غذا دادن به مار

فیلم/ اوضاع مالی خوانندگان پیش از انقلاب، به روایت ایرج مهدیان

خرید و فروش خودروی جانبازان آزاد شد

بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

این گیاه دارویی نفخ شکم را از بین می‌برد

فیلم/ آتش‌سوزی گسترده یک کارگاه ۲۰۰۰ متری در جنوب تهران

فیلم/ مردم را با واردات خودرو‌های برقی سرکار نگذاریم

قبض برق این مشترکان بالای ۲میلیون تومان می‌شود!

عکس/ حضور دیپلمات زن بی‌حجاب در همایش سخنرانی رییسی

پنجشنبه یا شنبه؛ کدام یک تعطیل می‌شود؟

جزییات یارانه مضاعف برای خرید کالا

هشدار زرد هواشناسی

پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود

آخرین وضعیت مصدومان استقلال

میزان واریزی برای مسکن ملی مشخص شد

هزینه های دندانپزشکی گران نیست ؛ درآمد مردم کم است

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

مخالفت کارگروه فیلترینگ با رفع فیلتر گوگل‌پلی

پیری از چند سالگی شروع می‌شود؟

بررسی ارزان‌ترین روش‌های انتقال وجه بین المللی با فراکنش

سرنوشت لایحه امنیت شغلی کارگران به کجا رسید؟

ارزپاشی بانک مرکزی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی

فیلم/ کلاهبرداری با آگهی اجاره خانه!

گشت ارشاد مدیران؛ یک وعده شبه احمدی نژادی دیگر در دولت رئیسی /فساد‌ها و تخلفات در سکوت فراموش می‌شوند؟

وضعیت علیرضا بیرانوند هنوز نامشخص است

مرد نقاش، راز آتش زدن همسر و فرزندش را لو داد