سحرگلیزاده، اقتصاد۲۴- صنعت بیمه ایران در سال ۱۳۹۸ با اتفاق خارقالعاده مواجه نشد و هرچند نسبت به سالهای قبل از وضعیت مطلوبتری برخوردار بود، اما باز هم نتوانست هدفگذاریهای انجام شده در برنامههای بالادستی کشور برای افزایش ضریب نفوذ بیمه را محقق کند. صنعت بیمه کشور در سال ۹۸ با چالش جدی مواجه شد، اما باز هم بازگشت تحریمها و جهش نرخ ارز ریسکهای جدیدی به حوزه فعالیت آن اضافه کرد که باید در برنامهریزیهای میانمدت شرکتها مدنظر قرار میگرفت.
در این سال، حرکت بیمهگران به سمت استفاده از استارتآپها، یکی از برجستهترین اتفاقهای صنعت بیمه بود که میتواند به تقویت این صنعت کمک کند.
در همین رابطه سید رسول تاجدار مدیرعامل سابق بیمه البرز در گفتگو با خبرنگار اقتصاد۲۴ درباره عملکرد بیمه مرکزی و در کل صنعت بیمه در سال ۹۸ عنوان کرد: سالی که گذشت برای صنعت بیمه سالی سخت از نوع اتفاقات و حوادث طبیعی بود که نقش شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی در این گونه موارد مهم و ارزشمند بوده است.
وی افزود: بیمه مرکزی با برنامههایی که در سال ۹۸ اجرا کرد، همواره در کنار شرکتهای بیمه بود و توانست تعهدات خود را به خوبی ایفا کند. علاوه بر آن بیمه مرکزی در سال ۹۸ کارهای مهمی از جمله تنظیم آیین نامههای مصوب شورای عالی بیمه را اجرایی کرد.
بیشتر بخوانید: مشکل صنعت بیمه در ایران، نبود رنکینگ است
مدیرعامل سابق بیمه البرز اظهار کرد: بیمه مرکزی در سال ۹۸، آیین نامههایی را به تصویب رساند مانند آیین نامه ۹۹ بیمه درمان، آیین نامه ۹۸ بیمههای مسئولیت کارفرما در مقابل کارگران و آیین نامه ۹۷ درباره سرمایه گذاری که این آیین نامهها مهم، اثرگذار و حیاتی برای صنعت بیمه هستند. به طول مثال یکی از رشتههایی که از حاشیه سود پایینی برخوردار است رشته بیمههای درمان است که نسبت خسارت در این بیمه در برخی از شرکتهای بیمه بیشتر از ۱۰۰ درصد است، لذا احساس میشد نظم و ترتیبی به بیمههای درمان داده شد که نتیجه مثبت آن در سالهای بعد در صنعت بیمه دیده میشود.
این کارشناس صنعت بیمه تصریح کرد: همچنین با تصویب آیین نامه بیمههای مسئولیت کارفرما در مقابل کارگران، قدم خوبی برداشته شد. در این بیمه به دلیل ارتباط مستقیم خسارتهای بیمههای مسئولیت بخش کارفرما در مقابل کارگران، هرچه مبلغ دیه افزایش پیدا میکند، نسبت خسارت مسئولیت کارفرما در قبال کارگران هم افزایش مییابد و از طرفی در سالهای اخیر نسبت خسارت بیمههای مسئولیت به قدری افزایش یافته است که تبدیل به یک بیمه نامه ثالث شده است.
تاجدار عنوان کرد: در این راستا بیمه مرکزی با همراهی سندیکای بیمه گران، اقدام به تنظیم آیین نامهای کرده است که بتواند نظم و ترتیبی به فعالیت شرکتهای بیمه بدهد و آثار آن هم در سالهای بعد نمایان خواهد شد.
بیشتر بخوانید: تشکیل کنسرسیوم مقابله با نرخ شکنی در صنعت بیمه بیفایده است
این کارشناس صنعت بیمه به خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: درباره آیین نامه ۹۷ درباره سرمایه گذاری نیز باید بگویم که این آیین نامه سالها هیچ تغییری نکرده بود و به هیچ عنوان با کارکردهای اقتصاد کلان جامعه و بازار سرمایه همخوانی نداشت و، چون با این کارکردها همسو نبود، مطمئنا قاعده سرمایه گذاریها نیز با تعهدات شرکتهای بیمه سازگاری نخواهد داشت لذا بیمه مرکزی با همکاری سندیکای بیمه گران و با اتکا به بدنه تخصصی صنعت بیمه، اقدام به تنظیم آیین نامه جدیدی کرد که در آن آپشنهای جدید و قابل توجهی برای سرمایه گذاری شرکتهای بیمه در نظر گرفتند به خصوص مسئولیتی که درباره حسابهای بانکی و سپردههای بانکی داشتیم تا حدودی مرتفع شد که این موضوع هم در بازدهی سال ۹۸ و ۹۹ مطلوب خواهد بود.
تاجدار اظهار کرد: عملکرد صنعت بیمه و بیمه مرکزی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ مثبت بوده است و حتی میتواند عملکرد بهتری هم نسبت به سال ۹۷ و یا حتی قبلتر از آن داشته است.
چشم انداز صنعت بیمه در سال ۹۹
تاجدار درباره آینده صنعت بیمه در سال ۹۹ نیز به خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: همانطور که میدانید در یک سال گذشته بیمه مرکزی به تمام وظایف خود عمل کرده است و امیدواریم با همان برنامه، اما بهتر و موفقتر به استقبال سال ۹۹ برود و سال ۹۹ سالی با هدف و ارزشمند برای صنعت بیمه باشد.