تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۸

بازار تعطیل می‌شود؟

پس از ورود ویروس کرونا در کشور و تصمیمات دولت و سایر نهاد‌های مربوط مبنی بر کاهش رفت‌وآمد در سطح شهرها، در روز‌های اخیر شایعاتی درباره احتمال تعطیلی مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و بازار‌ها رواج پیدا کرده است.
بازار تعطیل می‌شود
 
اقتصاد۲۴- در حالی خبر قرنطینه و تعطیلی اصناف مختلف در فضای مجازی دست به دست می‌شود اما هیچ کدام از مسؤولان این شایعه را تأیید نکرده‌اند. با این حال، رواج این شایعات در فضای مجازی موجب شد عده‌ای از مردم در روزهای اخیر از ترس تعطیلی مغازه‌ها و فروشگاه‌ها و عدم امکان خرید کالا در روزهای آینده، به مراکز فروش بروند و اقدام به خرید انبوه کالاهای ضروری کنند ؛ به طوری که در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای تهران، بعضا کالاهای اساسی برای مدت محدود نایاب شد. همچنین ترس برخی مردم از تعطیلی نانوایی‌ها یا پمپ بنزین‌ها هم سبب ایجاد صفوف طولانی در جلوی این مراکز شد.
 

درخواست تعطیلی واحدهای صنفی رد شد


قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران با بیان این که درخواستی به ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر تعطیلی واحدهای صنفی ارائه شده بود، تصریح کرد: با شیوع گسترده ویروس کرونا از ستاد ملی مبارزه با کرونا خواستیم تا تصمیمی برای تعطیلی واحدهای صنفی اتخاذ کند، اما با این موضوع موافقت نکردند.
وی تاکید کرد: واحدهای صنفی در معرض ویروس کرونا قرار دارند و هر چقدر عملیات ضدعفونی را انجام دهند با ورود یک نفر همه اقدامات انجام‌شده از بین می‌رود.
نوده فراهانی با بیان این که برخی واحدهای صنفی به صورت خودکار عرضه کالاهای خود را به صورت اینترنتی انجام می‌دهند، افزود: شیوع ویروس کرونا باعث شده بسیاری از اصناف با زیان روبه‌رو شوند که نیازمند حمایت دولت در بخش مالیات و بیمه هستند.
نوده فراهانی ادامه داد: هرچه تردد در کشور کاهش یابد از شیوع این بیماری کاسته می‌شود و امیدواریم در روزهای آینده مسؤولان توجه لازم را داشته باشند و تصمیماتی در این زمینه اتخاذ کنند که تعطیلی واحدهای صنفی اولین گام آن به منظور سلامتی مردم است.
 

عرضه کالاهای اساسی متوقف نخواهد شد


به دلیل بروز همین شایعات، روز گذشته ستاد تنظیم بازار جلسه فوق‌العاده تشکیل داد که مهم‌ترین مصوبه ستاد این بود که فروشگاه‌ها، میدان‌های میوه و تره‌بار و مجراهای توزیع و عرضه نیازهای ضروری مردم حتی در تعطیلات عید، تعطیل نمی‌شوند.
حسین مدرس خیابانی، قائم‌مقام وزیر صمت در حاشیه جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم بازار کشور در گفت‌وگو با خبرنگاران عنوان کرد: طی چند روز گذشته، با توجه به تدابیر اتخاذشده و تامین مناسب انواع اقلام کالایی، با وجود افزایش تقاضا خوشبختانه هیچ مشکلی در سطح عرضه و تامین کالای مردم به وجود نیامد و حتما این روند درست تداوم خواهد داشت.
وی ادامه داد: با توجه به نزدیکی ایام نوروز، جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم بازار تشکیل شد تا در این خصوص که چه فعالیت‌هایی تعطیل و چه فعالیت‌هایی مشمول ادامه فعالیت باشند، تصمیم‌گیری کند.
قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در خصوص مصوبات این جلسه بیان کرد: مقرر شد تا تمام فعالیت‌های مرتبط با تأمین، توزیع، حمل و لجستیک اقلام و مایحتاج ضروری مردم به‌ویژه اقلام مورد نیاز برای مبارزه با کرونا نه تنها کند نشود بلکه با شدت و تقویت بیشتری ادامه فعالیت بدهند؛ بنابراین مردم هیچ نگرانی از لحاظ تولید این اقلام، عرضه در مراکز فروشگاهی و حتی حمل کالاها نداشته باشند.

بیشتر بخوانید: عرضه کالا‌های اساسی متوقف نخواهد شد

قائم‌مقام وزیر صمت افزود: با توجه به تاکیدات صورت گرفته در خصوص کاهش تردد مردم در سطح شهرها و به‌خصوص بازار و از طرفی با لحاظ مایحتاج عمومی مردم و اهمیت حمایت از برخی کسب‌وکارها مانند پوشاک، کیف، کفش و... که در شرایط حاضر با مشکلاتی مواجه شده‌اند، جشنواره فروش اینترنتی... در دستور کار قرار گرفته است.
مدرس خیابانی گفت: حدود ۸۰ فروشگاه اینترنتی و شش رسته کالایی برای مشارکت در جشنواره فروش اینترنتی شناسایی شده‌اند و همه واحدهای توزیعی کشور می‌توانند کالاهای خود را عرضه کنند. این جشنواره تا بیست و نهم اسفند برقرار بوده و حتی امکان تمدید آن نیز وجود دارد؛ البته در این روش فروش کالا سعی شده است با لحاظ استانداردهای بهداشتی در بسته‌بندی و ارسال کالا از ظرفیت سیستم حمل و نقل عمومی داخل شهری نیز برای انتقال کالا استفاده شود و مردم می‌توانند از طریق سایت اینماد در صورت شکایت از روند عرضه یا نوع کالا موارد مدنظر خود را به اطلاع نهادهای نظارتی ما برسانند.
وی تاکید کرد: مواد غذایی و مایحتاج ضروری روزمره مردم تعطیل‌پذیر نیست و هرگونه محدودیت اگر وجود داشته باشد صرفا برای موارد غیرضروری است؛ البته چیزی که مدنظر دولت و ستاد ملی مقابله با کروناست، تعطیلی و توقف فعالیت‌های غیرضروری در سطح کشور است.
 

بازار سرمایه تعطیل نمی‌شود


مشاور رئیس سازمان بورس با اشاره به این که هیچ‌گونه تعطیلی از پیش برنامه‌ریزی‌شده‌ای در بازار سرمایه وجود ندارد، گفت: برخی‌ها با استفاده از شایعات منتظرند تا در صف فروش بنشینند و به اصطلاح در قیمت پایین بخرند تا نوسان خود را بگیرند.
یاسر فلاح با اشاره به ریزش بیش از 17 هزار واحدی شاخص بورس در معاملات شنبه ‌بازار سهام و در واکنش به شائبه تعطیلی ادارات و سازمان‌ها از شنبه در اینستاگرام، اعلام کرد: هیچ‌گونه تعطیلی از پیش برنامه‌ریزی‌شده‌ای در بازار سرمایه وجود ندارد.
به گفته مشاور رئیس سازمان بورس، این روزها بازار شایعات داغ است و برخی‌ها با استفاده از شایعات منتظرند تا در صف فروش بنشینند و به اصطلاح در قیمت پایین بخرند تا نوسان خود را بگیرند. این موضوع به‌خصوص برای تازه واردان به بازار سرمایه قابل توجه است. اخبار را از منابع رسمی دنبال کنید و اسیر شایعات نشوید تا زیان نکنید.


تردد در ورودی‌های استان تهران عادی است


مدیر مرکز مدیریت راه‌های کشور با رد شایعات مربوط به مسدود شدن ورودی‌های تهران برای مقابله با کرونا ویروس، گفت: بر اساس رصد جریان ترافیک اتفاق خاصی نیفتاده است.
علی‌اکبر آشوری در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص شایعات مسدود شدن ورودی‌های استان تهران، اظهار کرد: فعلا موردی در این رابطه نداریم. درواقع بر اساس گزارش‌های دریافتی در اطراف تهران موردی به ما منعکس نشده است.
وی تصریح کرد: بر اساس رصد میدانی و جریان ترافیک، اتفاق خاصی در ورودی‌های استان تهران روی نداده است. وی یادآور شد: قاعدتا چنانچه قرار باشد موضوع قرنطینه شهری اعلام شود، مقامات مسؤول ذی‌ربط نسبت به اطلاع‌رسانی آن اقدام خواهند کرد.
 

عرضه گوشت و مرغ بیشتر از تقاضاست


عباسی معروفان، مدیرعامل پشتیبانی امور دام درباره وضعیت عرضه گوشت و مرغ گفت: عرضه مرغ و گوشت قرمز در بازار بیشتر از تقاضاست و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد. هم‌اکنون گوشت قرمز وارداتی در تمامی فروشگاه‌ها به قیمت کیلویی ۴۰ هزار تومان و گوشت تازه داخلی نیز به قیمت هر کیلو ۹۳ هزار تومان در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود.
وی گفت: گوشت مرغ منجمد نیز به قیمت هر کیلو ۱۲‌هزار تومان و گوشت مرغ کشتار روز نیز به ازای هر کیلو ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به مردم عرضه می‌شود.
مدیرعامل سازمان پشتیبانی امور دام با تاکید بر این‌که توزیع اقلام پروتئینی به‌صورت روزانه انجام‌شده و هیچ توقفی در این زمینه نخواهیم داشت، افزود: به غیر از روز اول عید که روز جمعه است تمامی مراکز عرضه گوشت شامل سردخانه‌ها، توزیع‌کنندگان و فروشگاه‌ها باز بوده و تامین و توزیع اقلام پروتئینی متوقف نخواهد شد.

عباسی معروفان با بیان این‌که در دو سه هفته گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا و همچنین بارندگی‌ها قیمت گوشت قرمز جهش داشته، گفت: اما اکنون قیمت دوباره به زیر صد هزار تومان برگشته و امسال با مازاد تولید در زمینه دام سبک روبه‌رو بوده و ثبات قیمت‌ها ادامه خواهد یافت.
وی درباره دلیل افزایش قیمت برخی فرآورده‌های پروتئینی نظیر ران گوسفندی در قصابی‌ها افزود: از آنجا که به دلیل شیوع بیماری کرونا آلایش گاو و گوسفند نظیر دل، جگر و قلوه مشتری ندارد و قیمت این اقلام به یک‌سوم کاهش پیدا کرده بنابراین برخی از قصابی‌ها با افزایش قیمت برخی اقلام پروتئینی سعی می‌کنند ضرر خود را بدین وسیله جبران کنند.
مدیرعامل سازمان پشتیبانی امور دام در پایان گفت: هم‌اکنون دام در بسیاری از استان‌های کشور بیش از نیاز است و مردم نگران تامین مواد پروتئینی مورد نیاز خود نباشند.


میادین میوه و تره‌بار بازخواهند بود


مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران اعلام کرد: تمامی میادین شهر از ۸ صبح تا ۹‌شب به صورت یکسره بازخواهند بود. سعید راد، با اعلام این خبر گفت: همکاران ما با رعایت تمامی استانداردهایی که برای مقابله با بیماری کرونا در نظر گرفته شده است به فعالیت خود ادامه می‌دهند و با پیش‌بینی‌های انجام‌شده در این زمینه میادین میوه و تره‌بار تا پایان سال به‌صورت یکسره از ساعت ۸ صبح تا ۹ شب در خدمت همشهریان خواهند بود.
وی افزود: اگرچه طبق روال سال‌های گذشته تقاضا کرده بودیم تا امسال سه روز میادین میوه و تره‌بار به مناسبت سال نو تعطیل باشد، اما با این درخواست موافقت نشده و امسال میادین تنها دو روز تعطیل خواهند بود.
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار با بیان این‌که هیچ کمبودی در زمینه عرضه میوه‌های شب عید وجود ندارد، گفت: امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا ماهی قرمز و سبزه در میادین میوه و تره‌بار عرضه نمی‌شوند و هیچ جایگاهی برای فروش این اقلام در میادین میوه و تره‌بار در نظر گرفته نشده است.
 

فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای برقرار است


نایب‌رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم با تکذیب شایعات درباره تعطیلی این فروشگاه‌ها اعلام کرد:‌ فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای از صبح تا پاسی از شب در این ایام و حتی در تعطیلات فروردین نیز برقرار است.
منصور عالی‌پور با اشاره به این‌که برای تامین کالا هیچ مشکلی وجود ندارد، گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای از صبح زود تا پاسی از شب فعال هستند، حتی برخی از این فروشگاه‌ها تا نزدیک صبح نیز به مردم خدمات‌رسانی خواهند کرد.
وی با بیان این‌که مردم باید با توجه به شرایط خاص خرید خود را بر اساس برنامه‌ریزی انجام دهند، گفت: مردم می‌توانند با برنامه‌ریزی دقیق و در زمان‌های مناسب خرید کالاهای خود را انجام دهند، به نحوی که ازدحام در فروشگاه‌ها ایجاد نشود.
 
منبع: جام جم
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تولید پژو پارس در سال جدید از سر گرفته می‌شود؟

قیمت روغن مایع به این رقم رسید + جدول

بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری بورس بررسی شد

عکس/ استوری احساسی سردار آزمون با دخترش

مدت زمان تحویل کارت‌های سوخت کاهش می‌یابد

روایت حسن روحانی از «صبح جمعه» گرانی بنزین

دلار در یک هفته چقدر بازدهی داشت؟

بازدهی بازار طلا در یک هفته گذشته

شرکت چینی BOE احتمالاً نمایشگر آیفون SE ۴ را تولید می‌کند

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲