تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۹

طراحی خودرو خودران نسبت به خودروی الکتریکی دشوارتر است

مدیران واحد طراحی بی‌ام‌و معتقد هستند که تجهیزات فناوری خودران در سطوح خودمختاری ۴ و ۵، محدودیت‌های زیادی در طراحی ظاهر محصولات آینده ایجاد می‌کنند.
طراحی خودرو خودران نسبت به خودروی الکتریکی دشوارتر است
 
اقتصاد۲۴ - اگر فکر می‌کنید از مسیر طراحی فعلی بی‌ام‌و ناامید شده‌اید، فقط صبر کنید تا خودروها خودران‌تر از قبل شوند. هم‌اکنون پیشرفته‌ترین سیستم‌های رانندگی خودران در بهترین حالت در سطح ۳ خودمختاری هستند و به سخت‌افزار خارجی زیادی احتیاج دارند. با این حال، سخت‌افزار مورد نیاز برای سطح ۳ خودمختاری به‌راحتی می‌توانند در جلوپنجره و سایر قسمت‌های خودرو مخفی شوند. با ورود به سطح ۴ خودمختاری، جاسازی این تجهیزات دیگر خیلی راحت نیست. با رسیدن به سطح ۵ خودمختاری، جاسازی تجهیزات خودران در خودرو حداقل به‌سادگی ممکن نیست.
بیشتر بخوانید:تویوتا لندکروزر سری ۷۰ و FJ Cruiser همچنان در بازار امارات عرضه می‌شوند

محدودیت‌ در جاسازی تجهیزات باعث می‌شود طراحی خودرو خودران نسبت به خودروهای الکتریکی قدیمی بسیار دشوار باشد. به دلیل نبودِ پیشرانه‌ی احتراق داخلی، سیستم انتقال قدرت و مخزن بنزین، خودروهای برقی درواقع ساده‌تر هستند، زیرا محدودیت‌های طراحی کمتری دارند؛ اما اضافه کردن فناوری خودران کار کردن را بیش‌ازپیش برای طراحان خودرو دشوار می‌کند.

طراحی خودرو خودران نسبت به خودروی الکتریکی دشوارتر است
طبق گفته‌ی دوماگوج دوکیچ، مدیر طراحی بی‌ام‌و، محدودیت‌های موجود بر سر راه طراحی خودروهای خودران، سؤالاتی را ایجاد می‌کند که هنوز به آن‌ها پاسخ داده نشده است. دوکیچ به‌تازگی در گفت‌وگو با نشریه دیجیتال ترندز گفت:

برقی کردن، تأثیر چندانی در نحوه طراحی خودرو ندارد. حسگرهای مورد نیاز برای رانندگی خودران، تأثیر بیشتری در طراحی خودرو دارند.

وجود تعداد زیاد حسگرها و سیستم‌های خودران، باعث می‌شوند خودروهای خودران موجود در جاده‌ها به‌راحتی مشخص و متمایز شوند. آیا مشتریان از این بابت راضی هستند و مشکلی ندارند؟ دوکیچ همچنین گفت:

چند نفر به‌دنبال این کار می‌روند؟ آیا آن‌ها مایل به سازش در طراحی هستند؟ آیا شما با هزینه ۱۰۰،۰۰۰ یورو، خودرو را برای طراحی آن خریداری می‌کنید یا به دلیل اینکه بتوانید در شرایط خاصی کاملا به‌صورت خودران رانندگی کنید؟ این چیزی است که ما هنوز نمی‌دانیم.

آیا مشتری حاضر به پرداخت چنین هزینه‌ای برای یک خودروی لوکس فانتزی است که به دلیل بهره‌گیری از فناوری خودران، ظاهری عجیب‌وغریبی دارد؟ یا ممکن است به دلیل ظاهر طراحی عجیب‌وغریب از آن دوری کنند؟ شاید مشتریان معمولی با قیمت‌های پایین‌تر مایل به سازش در ظاهر طراحی خودرو در مقابل فناوری پیشرفته‌تر باشند، اما مشتریان مشکل‌پسندتر حاضر نخواهند بود چنین کاری انجام دهند. از این گذشته، خریدهای لوکس بیشتر به احساسات ربط دارند و در آن‌ها ظاهر و سبک خودرو و مطلوبیت ذهنی، اغلب نسبت به فناوری یا قابلیت‌ها مهم‌تر هستند؛ بدین‌مفهوم که می‌توان فناوری بزرگ لیدار روی سقف خودرو بی‌ام‌و سری ۷ یا مرسدس بنز کلاس S را حذف کرد؛ زیرا مشتریان لوکس آن را نمی‌پسندند.

طراحی خودرو خودران نسبت به خودروی الکتریکی دشوارتر است
هنوز هم اظهارنظر درباره‌ی طراحی خودروهای خودران موضوع مشکل به‌نظر می‌رسد. در سطح بالای بازار محصولات لوکس، مشتریانی هستند که جدیدترین و بهترین فناوری موجود را می‌خواهند. تا چه اندازه می‌توان بین ظاهر خودرو و تجهیزات لوکس با فناوری، سازش ایجاد کرد؟ بنابراین، درحالی‌که نمی‌توان لیدار را از روی سقف خودرو برداشت، مشتریان هنوز هم فناوری خودران را می‌خواهند. اما تمام این تجهیزات کجا قرار می‌گیرند؟

بدیهی است که پیشرفت در فناوری باعث می‌شود سخت‌افزار فناوری خودران از نظر اشغال فضای قرارگیری، کارآمدتر باشند. اما این پیشرفت چه مدت بعد از وجود سطح خودمختاری سطح ۴ و ۵ اتفاق خواهد افتاد؟ مسلماً هنوز هم راه زیادی برای رسیدن به این هدف باقی مانده است؛ اما خودروهای خودران از چند سال پیش تاکنون برای پیشرفت برنامه‌ریزی و طراحی شده‌اند، بنابراین به‌نظر می‌رسد که طراحان خودرو بتوانند طی سال‌های آینده به چنین هدفی دست یابند.

پاسخ‌های زیادی به این سؤالات وجود ندارد و همین کار طراحان خودرو را کمی دشوار می‌کند. امید می‌رود که برخی طرح‌های بحث‌انگیز آینده مانند بی‌ام‌و iNEXT بتواند به این سوالات و ابهامات پاسخ دهد.


منبع: زومیت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت طلا به پرواز در آمد

خیز دولت برای افزایش قیمت‌ها؟

طرح کلینیک ترک بی‌حجابی با هدف جنگ روانی

ترخیص برنج‌های دپوشده از گمرکات کشور

این سه عامل بازار دلار را گرم کردند

حریف پرسپولیس همچنان در بحران

فیلم/ همتى؛ مناطق آزاد را به دوران اوج خود می‌رسانیم

خرید خانه در تهران سخت‌تر از خرید خانه در نیویورک!

وراث منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

مهاجرت یک چهارم استادان دانشگاه؛ خروج ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه انسانی از کشور

یک نماینده مجلس: بورس کالا، بهترین بازار برای عرضه خودرو است

طرح ۲ فوریتی مجلس برای حذف حق ماموریت دلاری

بی‌بی و گالانت و نکاتی درباره حکم دادگاه لاهه

عادل فردوسی پور: به صدا و سیما برنمی‌گردم

درخشش مجدد طلای جهانی

محرک ایران برای تغییر دکترین هسته‌ای؛ چرا تهران در مسیر افزایش توان بازدارندگی است؟

حضور پزشکیان در وزارت ورزش و جوانان

پیدا و پنهان تحرکات اروپا در خلیج فارس؛ رقص موزون عربستان و امارات با غرب روی میادین نفت و گاز

فاصله قیمت دلار نیمایی و آزاد کم شد

شتابزدگی پزشکیان در طرح انتقال پایتخت/ تهران مرکزیت خود را در سه نظام سیاسی حفظ کرده است

تداوم جنجال‌ها بر سر مصوبه کنکور

قیمت طلا در ۲۰ روز آینده به کدام مسیر می‌رود؟

قیمت طلا در مسیر صعود؛ سکه در انتظار سیگنال دلار

رونمایی از ئی وی ۹ جی تی+عکس

سقوط آزاد یور به کف ۲۰۲۲

پیش‌بینی بازار طلا و سکه؛ طلا بخریم یا نخریم؟

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ امروز

قیمت All-in-One اپل

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

خسارات ناشی از آلودگی هوا به ۸ میلیارد دلار در سال می‌رسد!/ سرنوشت ۲۵۰ همت بودجه توسعه زیرساخت‌های کاهش آلودگی چه می‌شود؟

وضعیت هواشناسی امروز

وضعیت آلودگی هوای تهران در۳ آذر۱۴۰۳

همه چیز درباره بانک مرکزی اروپا (ECB)/ نهادی با نقش کلیدی در مدیریت و ثبات اقتصاد اروپا

بیم و امید سهامداران بورس

پیش بینی بورس امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

عکس/استوری احساسی نانسی عجرم با پرچم لبنان

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

نظر سید احمد خمینی درباره سید محمد خاتمی

بهترین دلیل برای نوشیدن آب کافی در طول روز

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟