تاریخ انتشار: ۱۹:۰۱ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۹

آخرین یافته‌ها در خصوص منشا کرونا

در آخرین بررسی ها، سه نظریه در مورد علت شیوع ویروس کرونا در جهان مطرح شده که گویی یکی از این فرضیات که مبنی بر خروج تصادفی این ویروس از آزمایشگاهی در چین است، موافقان زیادی دارد.

کرونا

اقتصاد۲۴- روزنامه واشنگتن پست در مقاله‌ای نوشت: در میان تمام اخبار مربوط به ویروس کوید ۱۹، یکی از مباحثی که بسیار سر و صدا کرد، مسئله منشا این ویروس بود. در ابتدای اپیدمی، این موضوع مطرح شد که ویروس کرونا توسط انسان ساخته شده است، اما اخیرا فرضیاتی مبنی بر خروج تصادفی این ویروس از آزمایشگاهی در چین قوت گرفته است. این فرضیه اخیر، بیشتر توسط سیاستمداران مخالف دولت چین مطرح شده است، اما دانشمندان و محققان بر این باور هستند که در شرایط کنونی نیاز به تمرکز برای از بین بردن این بیماری و توقف شیوع گسترده آن است نه پیدا کردن مقصر و منشا.

با این وجود، تئوری‌های گسترده‌ای در این زمینه مطرح شده است که باعث واکنش برخی مقامات امریکایی و حتی دونالد ترامپ، رییس جمهور این کشور شده است. براساس این گزارش، روزنامه واشنگتن پست معتقد است که در مورد منشا پیدایش این ویروس سه فرضیه وجود دارد که اولی کذب، دومی محتمل، اما بدون شواهد و مدرک و آخرین فرضیه کاملا صادق است.

نظریه اول: ویروس کرونا یک حمله بیولوژیکی است

در ماه ژانویه، زمانیکه قرنطینه در شهر ووهان چین آغاز شد، واشنگتن تایمز، روزنامه محافظه کار آمریکایی، با توجه به نظریه دنی شوهام، افسر سابق اطلاعات ارتش اسراییل، مقاله‌ای منتشر کرد و در آن از نظریه وی مبنی بر اینکه ویروس کرونا از آزمایشگاهی در چین با هدف حمله بیولوژیکی خارج شده است پشتیبانی کرد. در ادامه این مقاله آمده است که با توجه به نظر شوهام، هر دو آزمایشگاه ملی و آزمایشگاه ویروس شناسی ووهان در زمینه حمله بیولوژیکی تحقیقاتی انجام داده ا‌ند.

این دوآزمایشگاه وجود واقعی دارند، اما هیچ مدرکی دال بر تحقیق در مورد حمله بیولوژیکی وجود ندارد. نویسنده مقاله واشنگتن پست در ادامه می‌نویسد: زمانیکه در تاریخ ۲۹ ژانویه با شوهام تماس گرفتم برای انجام مصاحبه ای، وی از از اظهارنظر بیشتر خودداری کرد.
بیشتر بخوانید:تمهیدات اقتصادی کشور‌های اروپایی برای جبران خسارت‌های کرونا + اینفوگرافیک
در پی این گزارش، ریچارد ابریث، استاد بیوشیمی دانشگاه راجرز، در مصاحبه‌ای با روزنامه واشنگتن پست اعلام کرد که بر اساس ساختار و خصوصیات این ویروس، هیچ نشانی مبنی بر ساختگی بودن آن وجود ندارد.

همچنین رابرت گری، ویروس شناس دانشگاه تولان نیز در در مصاحبه‌ای فرضیه ساخته شدن این ویروس توسط انسان در آزمایشگاه را رد کرد.

نظریه دوم: خارج شدن تصادفی ویروس از آزمایشگاه

براساس این نظریه، این ویروس که دارای منشا طبیعی است به صورت تصادفی از یک آزمایشگاه در ووهان چین خارج و منتشر شده است. این ایده موافقان زیادی از جمله سیاستمدران کل دنیا را به خود جذب کرده است. در اواسط ماه فوریه، تام کاتن سناتور آمریکایی، در مصاحبه‌ای به فاکس نیوز گفت: ما اطمینانی از منبع شیوع این ویروس نداریم. تنها چیزی که در حال حاضر می‌دانیم این است که به فاصله چند مایلی از بازار خرید مواد غذایی ووهان، تنها آزمایشگاه ایمنی زیستی چین وجود دارد که در مورد بیماری‌های عفونی انسان تحقیق می‌کند.

بسیاری از محققان و دانشمندان این نظریه را رد نمی‌کنند. ابریث در این خصوص در مصاحبه‌ای با واشنگتن پست احتمال شیوع تصادفی این ویروس از آزمایشگاه را بیشتر از سایر فرضیات دانست.

واشنگتن پست در ادامه گزارش خود معتقد است که شواهدی مبنی بر تحقیقات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین بر روی خفاش‌ها وجود دارد که برخی از این آزمایش‌ها خطرناک اعلام شده اند. در ادامه با اشاره به مقاله منتشر شده چند روز قبل در همین روزنامه، می‌نویسد: در این مقاله که توسط جاش راگین تنظیم شده است اعلام می‌کند که بسیاری از سیاستمداران و دیپلمات‌ها در سال ۲۰۱۸ ترس خود را از اقدامات امنیتی و تحقیقاتی موسسه ویروس شناسی چین اعلام کرده بودند. اما این مساله، مطالعه موسسه در خصوص ویروس کرونا و یا به بیرون درز پیدا کردن آن را اثبات نمی‌کند. همانطور که اندرو رامبوت، میکروبیولوژیست از دانشگاه ادینبورگ معتقد است: هیچ مدرکی مبنی بر خروج ویروس کرونا از آزمایشگاه وجود ندارد.

نظریه سوم: دولت چین ویروس کرونا را از دنیا پنهان کرد

با وجود نبود مدارک کافی مبنی بر نشت ویروس از آزمایشگاه، بسیاری از سیاستمداران معتقدند که دولت چین در انتشار سریع اخبار کوتاهی کرده است و در این خصوص به گزارش منتشر شده از همین روزنامه در تاریخ اول فوریه مبنی بر سانسور اخبار از سوی چین اشاره می‌کند.

واشنگتن پست معتقد است که دولت چین در به اشتراک گذاشتن اخبار با سایر افراد خارج از این کشور از جمله کارشناسان بهداشت جهانی کند عمل کرده است و بر اساس گزارش آسوشیتدپرس که روز چهارشنبه منتشر شد، دولت چین به مدت شش روز اخباری منتشر نکرد و همین امر باعث گسترش بیش از پیش این ویروس شد.

روزنامه نگاران چینی نیز در مقالاتی نیز اعلام کم شمار بودن میزان تلفات این ویروس از سوی مقامات این کشور را محکوم کردند. بر اساس نظر نویسنده واشنگتن پست، تحقیقات علمی حاکی بر این است که این ویروس از چین منتشر شده است در حالیکه ژائو لیجان سخنگوی وزارت امور خارجه چین معتقد است که منشا اصلی این ویروس از آمریکا است. متخصصان تبلیغات سیاسی چین، معتقدند که این اقدامات تلاش برای منحرف کردن افکار و فرار از اتهامات است. واشنگتن پست در ادامه عنوان می‌کند که این روش می‌تواند تا حدی سازگار باشد اگرچه چین تنها دولتی است که متهم به عدم انتشارات اخبار درست و واقعی مربوط به کرونا شده است.

دولت امریکا با در نظر گرفتن تمامی این تئوری‌ها در حال بررسی و تحقیق است. این مقاله با اشاره به گزارش نیویورک تایمز که در هفته گذشته به چاپ رسید افزود: سازمان‌های اطلاعاتی در حال بررسی این موضوع هستند، اما تاکنون مدرکی مبنی بر خروج تصادفی این ویروس از آزمایشگاه یافت نشده است.

منبع: خط بازار