تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
آینده بازار نفت ایران و جهان در گفتگو با اقتصاد ۲۴ تشریح شد؛

موج شوک‌های جدید به بازار نفت در راه است/ دشواری‌های تحریم‌ها برای اقتصاد ایران سخت‌تر از کرونا است

کارشناس ارشد انرژی می‌گوید: پس از شیوع کرونا، بحران گریبان اقتصاد‌های بزرگ و کوچک را گرفته و این روند همچنان ادامه خواهد داشت تا جایی که شوک‌های عظیمی دیگری به اقتصادها‌ی جهانی وارد خواهد شد، اما ایران به دلیل تحریم‌ها این تجربه را پشت سرگذاشته است.
بازار جهانی نفت
 
اقتصاد۲۴- از زمانی که چین شیوع ویروس کرونا را در این کشور اعلام کرد، قیمت نفت در شوک این خبر، ریزشی شد و تا امروز که این بیماری امان بسیاری از کشور‌ها را بریده، تقاضای نفت در جهان چیزی در حدود ۳۰ میلیون بشکه در روز کاهش‌ یافته و این‌طور که به نظر می‌رسد، تا رفع این بحران هم قصد بازگشت ندارد.

نفت که تا قبل از ظهور و بروز ویروس کرونا قیمتی حدود ۶۰ دلار داشت با آغاز شیوع کرونا در چین وارد کانال ۵۰ دلار شد. روند نزولی که با گسترش شیوع کرونا در سراسر دنیا ادامه یافت.
 
البته بازار نفت صرفا تحت تاثیر ویروس کرونا این سقوط تاریخی را تجربه نکرد. بلکه دلایل دیگری نیز در این مسئله دخیل بودند. ماجرا این بود که با کاهش تقاضای چین و سپس سایر کشور‌های صنعتی برای خرید نفت، قیمت‌ها روندی کاهشی یافت، کاهشی که تنها راه جبران آن کاهش عرضه نفت از سوی صادرکنندگان نفت بود.
 
از اینرو صادرکنندگان عضو اوپک و کشورهای غیر اوپک که تحت عنوان اوپک پلاس شناخته می‌شوند تصمیم گرفتند تا در جلسه‌ای برای کاهش عرضه نفت و بازگشت قیمت‌ها به روال سابق با یکدیگر به توافق برسند، توافقی که البته در آن زمان حاصل نشد. از هم پاشیده شدن توافق اوپک پلاس در کنار افزایش تولید عربستان، تخفیف‌های ریاض و فرو رفتن جهان در رکودی عجیب، از جمله موارد و شوک‌هایی بود که موجب کاهش حدود ۶۰ درصدی قیمت نفت شده است.
 

اقتصاد ایران در برابر شوک‌ها

 
جایگاه نفت این روز‌ها دستخوش ناملایمتی‌های حاصل از شیوع کروناست و چگونگی برخورد با این پدیده راه‌هایی را می‌طلبد. نرسی قربان، کارشناس ارشد انرژی در گفتگو با اقتصاد ۲۴، آینده و وضعیت بازار نفت را چنین تشریح کرد و گفت:
با شیوع و گسترش ویروس کرونا، قیمت نفت و به تبع آن اقتصاد جهان با شوکی بزرگ روبرو شد. درنتیجه این شوک با کاهش تقاضای نفت و فرآورده‌های نفتی و تعطیلی سیستم هواپیمایی، در سطح جهان مواجه شده ایم و همین موضوع نگرانی‌های جدی در اقتصاد جهان ایجاد کرده است.

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه اقتصاد بسیاری از کشور‌ها در پی شیوع ویروس کرونا، دچار آسیب جدی شده است، ادامه داد: در پی این شوک به کشور‌ها، اما اقتصاد ایران تاکنون از این بحران به‌واسطه تحریم‌ها دور بوده است؛ هرچند شیوع کرونا ویروس تبعات اقتصادی سنگینی به ایران نیز وارد کرده است، اما به دلیل اینکه اقتصاد کشور با تحریم‌ها وابستگی کمتری به نفت پیدا کرده از این بحران تا اندازه کمتری نسبت به سایر کشور‌ها دچار زیان شده‌ایم.
 
قربان با اشاره به وضعیت وابستگی اقتصاد ایران به نفت، درباره شرایط حال حاضر اقتصاد و نفت ایران گفت: با توجه به اینکه ایران دومین ذخایر گاز جهان و چهارمین ذخایر نفت جهان را داراست، امروز منابع اقتصادی ایران تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است، اما باید توجه داشت که مشکل امروز اقتصاد ایران تنها شیوع بیماری نیست.

وی تصریح کرد: این در حالی است که سایر کشور‌ها در مقایسه با اقتصاد ایران، از اقتصادی پویا و مستحکم‌تر برخوردارند. اقتصاد ایران همانطور که سالهاست تاکید می‌شود یک اقتصاد شکننده و بیمار است و با وارد شدن یک شوک جدید، وضعیت نامناسب تری به خود می‌گیرد.
 
قربان این شکنندگی را چنین تشریح کرد: تحریم سخت صادرات، فرسودگی چاه ها‌ی نفت و تجهیزات عملیاتی استخراج نفت، عدم حضور و مشارکت سرمایه گذار در پروژه‌های نفتی مواردی است که قبل از شیوع کرونا، صنعت و بازار نفت ایران را تحت تاثیر قرار داده بود.
 

تلخی و دشواری‌های تحریم به مراتب سخت‌تر از شرایط کرونایی است


به اعتقاد این کارشناس، تلخی و دشواری‌های تحریم به مراتب سخت‌تر از شرایط کرونایی است که این وضعیت را ایران قبل‌تر در فروش نفت و معاملات آن در بازار جهانی تجربه داشته است و با این اوصاف قرار نیست شرایط برای اقتصاد کشور از این سخت‌تر شود.
 
نرسی قربان

قربان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر چگونگی استفاده از شرایط مناسب اقتصادی در زمان باقی مانده گفت: به هر جهت بحران شیوع کرونا در زمانی که مشخص نیست به پایان می‌رسد، اما مهمتر این است که چطور از فشار تحریم‌ها در امان بمانیم. تنها مسیری که می‌تواند تبعات این اتفاق را برای اقتصاد به ویژه فروش نفت کشور کاهش دهد ایجاد فضای مذاکره با سایر کشورهاست.
 

اقتصاد نفت خاورمیانه در بلاتکلیفی

 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر آینده کشور‌های تولید کننده نفت در خاورمیانه، گفت: وابستگی اقتصاد عربستان به نفت خیلی است، این کشور با ذخایر ارزی ۶۰۰ میلیاردی تا دو سال بدون توجه به بحران کاهش قیمت نفت می‌تواند اقتصاد کشور خود را هدایت کند. البته ناگفته نماند عربستان ۲۰ برابر ایران صادرات نفت دارد و قطعا در این شرایط ۲۰ برابر ایران متضرر خواهد شد.  از سوی دیگر روسیه نیز بسیار وابسته به نفت و گاز است. برخی کارشناسان می‌گویند اگر نفت به کمتر از ۴۰ دلار در هر بشکه برسد، بودجه روسیه مشکل‌ساز خواهد شد.
 

چین تنها کشور خوشحال در بازار فعلی نفت

 
این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: تنها کشوری که تا حد زیادی از این جریان کاهش قیمت و تولید نفت در بازار جهانی سود می‌برد چین است. این کشور به‌ عنوان واردکننده عمده نفت و گاز در جهان مطرح است و این ریزش قیمت باعث کاهش هزینه‌های خرید نفت و گاز چین خواهد شد.
 
قربان با تاکید بر اینکه اکنون قیمت نفت به رقمی رسیده که دیگر نفتی که تولید آن بیشتر از ۲۵ دلار هزینه‌بر باشد، تولید نخواهد شد گفت: با ادامه روند کنونی بیشتر تولید کنندگان نفت که توان تولید با قیمت پایین را ندارند از چرخه تولید خارج می‌شوند از اینرو انتظار می‌رود تا چند ماه آینده، سرمایه‌گذاری در مناطق نفتی که هزینه تولید بالا دارند متوقف شود که این موضوع نیز شوک جدیدی به این بازار وارد خواهد کرد.
 
وی با اشاره به اینکه این روند، تقاضا برای نفت ۲۵ دلاری را بیشتر و نفت ۵۰ دلاری را بی بازار می‌کند، گفت: این مسئله بزرگترین شوک را هم به تولید کنندگان و هم متقاضیان نفت وارد می‌سازد.
 
این کارشناس حوزه انرژی در پایان با تاکید بر اینکه ایران می‌تواند از بحران‌های اقتصادی عبور کند، گفت: هرچند شرایط برای اقتصاد‌های بزرگ دنیا هم بسیار سخت شده، اما در نظر داشته باشید ایران مراحل سخت تری را باید پشت سر بگذارد که رمز موفقیت تنها ایجاد تعامل اقتصادی با دنیاست.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

برنامه علی دایی مشخص شد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

سریال جدید مهران مدیری خبرساز شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف

پارلمان اروپا قطعنامه ضد ایران صادر کرد

بکارگیری منشی‌های خانم ممنوع شد!

تلویزیون آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟

اینفوگرافی/ مردم کدام کشورها بیشتر کتاب می‌خوانند؟

کدام مناطق ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟

بهترین زمان نوشیدن قهوه

فیلم/راز‌هایی از تایتانیک که هرگز نمی دانستید

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

این زنان در دام «پیج اینستاگرام مادر» افتادند

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

فیلم/ پسر ناصر عبداللهی جا پای پدرش گذاشت

تقویت پلکانی حقوق کارگران با فرمول ۵۷+۶۰

رقم نهایی حقوق بازنشستگان مشخص شد

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

همه دارندگان کارت ملی بخوانند

استایل بهاری مرجانه گلچین حسابی سر و صدا کرد + عکس

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی

در سال ۱۴۰۳ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم نباشید

میتسوبیشی با لباس رنو در ایران + عکس

کاهش فاصله ازدواج و فرزندآوری در ایران

علت ریزش قیمت سکه/ طلا زیر پای سکه را خالی کرد؟

علت گرانی پیاز مشخص شد

خبر خوب درباره رتبه بندی معلمان

فیلم/ دستور تخلیه یک روستا بخاطر شکسته شدن سد!

درخواست هادی چوپان برای بخشش توماج صالحی+ عکس

رقابت کنکور سراسری ۱۴۰۳

تصمیم افزایش قیمت پژو پارس چه بلایی سر بازار خودرو می‌آورد؟

قیمت ماکارونی چقدر افزایش یافت؟

مرز‌های تقلب در کنکور ۱۴۰۳ جابجا شد

عکس/ بهاره رهنما با شلوار غیرمتعارف ظاهر شد!

ستاره پرسپولیس لیگ را از دست داد

اینفوگرافی/ تمام «نه»‌های رهبر انقلاب به سلاح اتمی

استوری اوسمار خطاب به محمد حسین میثاقی+ عکس

مشکل استقلال با مالک جدید پرسپولیس چیست؟

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

ساده‌ترین راه برای دریافت سود سهام عدالت

فرار محمد صادقی از ایران؛ بازیگر جنجالی کجا به سر می‌برد؟

فرشاد مومنی: شرم نمی‌کنند و راحت می‌گویند که از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم!

رونق بازار مسکن شمال با سفرهای نوروزی؟

فیلم/ خواستگاری بازیگر معروف نون خ از دختر ترامپ!

عروس امام خمینی درگذشت

تابلوی معاملات بورس خبر از رونق می‌دهد؟

واتساپ بروز رسانی می‌شود

امیر تتلو: پرسپولیس قهرمان نشود چه تیمی بشود؟

کدام خانم بازیگر امیر تتلو را در استانبول اغفال کرد؟

صادرات LNG روسیه در یک قدمی توقف

قیمت برنج ایرانی افزایش یافت

ادامه روند نزولی بازار خودرو در پایان هفته