تاریخ انتشار: ۱۴:۴۱ - ۰۳ تير ۱۳۹۹

آزاد شدن ارز‌های مسدودی ایران در برخی کشور‌ها

سخنگوی دولت اعلام کرد که در ستاد اقتصادی بحث قیمت مسکن و اجاره آن مورد بررسی قرار گرفت.
آزاد شدن ارز‌های مسدودی ایران
اقتصاد۲۴ - علی ربیعی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با بیان اینکه امروز در ستاد اقتصادی بحث قیمت مسکن و اجاره آن مورد بررسی قرار گرفت، گفت: غیر از سیاست‌هایی که به بخش مسکن مربوط می‌شود، سایر سیاست‌هایی که مستقیماً به بخش مسکن بازمی‌گردد مورد بررسی قرار گرفت و همچنین مطرح شد که ۱۲۰ مقصد صادراتی برای تولیدات کشورمان در نظر گرفته شود که از این منظر بتوان ارز مورد نیاز کشور را هم تامین کرد.

پیش‌بینی می‌کنیم دو استان دیگر وارد پیک کرونا شوند

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کرونا از موضوعاتی است که ما همیشه در جلسات خود آن را پیگیری می‌کنیم و این مسئله اولویت‌دار ما است و بنا بر نظر کارشناسان ما و نیز کارشناسان بین‌المللی همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی بهترین راه برای مقابله با این بیماری است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ۷ استان در حال حاضر در مرحله پیک قرار دارند، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که بعد از خروج تدریجی این هفت استان، دو استان دیگر وارد پیک می‌شوند، اما امروز به جز برخی شهر‌ها که در مرحله اوج پیک هستند،‌ای سی یو‌های ما خلوت است.

ربیعی تاکید کرد: در استان‌هایی که در ماه‌های اخیر وارد پیک شدند، مرگ و میر ما کمتر از استان‌هایی است که در ماه‌های قبل دچار پیک شدند و این امر علامت خوبی است که نشان از تسلط بخش درمان بر موضوع بهداشت دارد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تحریم‌های آمریکا علیه چین و واکنش ایران دربرابر آن، اظهار کرد: دخالت غیرقابل‌قبول آمریکا را محکوم می‌کنیم و این موضوع را تاسف‌آور می‌دانیم. آمریکا فاقد هرگونه صلاحیت برای اتخاذ چنین موضع‌گیری‌های دخالت‌جویانه است و ما هم موضع خود را در این زمینه در قالب نامه‌ای به سران چین اعلام کردیم.

قطعنامه سه کشور اروپایی قطعاً بی پاسخ نمی‌ماند

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که موضع دولت دربرابر سکوت اروپا در زمینه اقدامات آمریکا علیه ایران چیست، تاکید کرد: آنچه که به عنوان قطعنامه به امضای سه کشور اروپایی علیه ایران در ماه‌های اخیر رسیده است، نشان از عدم پایبندی به تعهدات از سوی آنان در برابر برجام دارد و ضعف حیرت‌آور آنان دربرابر آمریکا را نشان می‌دهد. این قطعنامه قطعاً بی پاسخ نمی‌ماند و در حال بررسی همه گزینه‌های موجود در این زمینه هستیم و پاسخ حقوقی ایران به زودی اعلام می‌شود.

تحریم کنندگان انتظار داشتند نابودی ایران رخ دهد

ربیعی در پاسخ به این پرسش که تدایبر دولت در برابر کمبود بودجه و مشکلات اقتصادی چیست، اظهار کرد: روند بودجه از سال ۹۳ به این سمت حرکت کرده که وابستگی به نفت را از اقتصاد ایران کم کنیم. ما امروز می‌توانیم بگوییم که اقتصاد بدون نفت را تجربه می‌کنیم. ما امروز به صادرات غیرنفتی و تولیدی خود چشم داریم.

وی افزود: ما نمی‌گوییم که این تحریم‌ها هیچ تاثیری نداشته است، بلکه می‌گوییم تحریم‌کنندگان انتظار داشتند که ما از این وضعیت آسیب جدی بخوریم و پیش‌بینی می‌کردند که نابودی ایران رخ دهد، اما چنین چیزی اتفاق نیفتاد و ملت ایران دربرابر این بدخواهی مقاومت کرد.

ابعاد مختلف همکاری‌های بین ایران و افغانستان بررسی شد

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره سفر هیئتی از افغانستان به ایران در روز‌های اخیر گفت: این سفر نشان از مراقبت و پاسداری ما از روابط دیرینه با افغانستان دارد. ابعاد مختلف همکاری‌ها بررسی شد و ما یک‌بار دیگر با تأسف بر حوادثی که در مرز‌ها رخ داد، تاکید کردیم که این ماجرا به علت سواستفاده قاچاقچیان انسان و چگونگی نظارت بر مرز‌ها است که هر دو طرف بر کنترل بیشتر مرز‌ها تاکید کردند.

ربیعی ادامه داد: ما سند جامع همکاری راهبردی دو کشور را در این نشست مطرح کردیم و این طرح بعد از تدوین به امضای روسای جمهور دو کشور ظرف چند ماه آینده خواهد رسید.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ماجرای ساخت ملکی در جماران متعلق به نهاد ریاست‌جمهوری و علت انجام چنین کاری از سوی دولت و نیز از میان بردن ظرفیت محیط زیست آن ملک، اظهار کرد: هرچه پیش برویم بهانه‌جویی‌ها علیه دولت و شخص رییس جمهوری بیشتر می‌شود. من نه این را به نفع مردم و نه به نفع کشور ارزیابی می‌کنم. نظارت کردن بر هر کاری قابل قبول است، اما این ماجرا از این جنس نیست.

ربیعی تصریح کرد: اول از همه میان رییس‌جمهوری و ریاست‌جمهوری قلب معنا کردند و چند دروغ بزرگ در این میان مطرح شد. این یکی از املاک مربوط به دولت است نه شخص رییس‌جمهوری. این ملک، چون برای دولت است قابل واگذاری نیست و دولت‌های قبل هم از این ملک استفاده کردند و در سال ۸۳ شورای شهر رای به غیرباغ بودن این ملک داده و حتی گودبرداری به عمق ۱۸ متر انجام شده که، چون مشکلاتی برای اهالی ایجاد کرده بود کار ساخت این ملک آغاز شد.

سخنگوی دولت یادآور شد: ضمن اینکه این ملک ۴۰۰۰ متر نیست ۱۴۰۰ متر است که با بازبینی‌ها و اصلاحات به ۸۱۰ متر کاهش یافته که اگر با سرعت برق هم در این دولت آن را بسازیم، نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم. اگر این ملک ساخته شود هم به دولت بعدی می‌رسد و آنان از این ملک استفاده خواهند کرد.

ربیعی تاکید کرد: این دولت خودش درخواست استفاده تغییر کاربری این ملک از مسکونی به اداری را داشته است و حتی اگر این ملک ساخته شود هم اصلأ استفاده از آن ملک به دولت فعلی نمی‌رسد. اما در مورد آن که چند اصله درخت قطع شده به هرحال در ساخت برخی از املاک این ماجرا پیش می‌آید و بعد هم طبق قانون هرکسی که این اقدام را انجام دهد موظف به کاشت مجدد و جایگزینی است.

وی افزود:، اما آنچه در این میان نادرست بوده است بحث ساخت یک نیم‌طبقه است که آن را هم باید خود مدیر پروژه برود و با شهرداری صحبت کند و مشکل را رفع کند.

روند بالارفتن قیمت‌ها در بازار سکه گذراست

وی در پاسخ به پرسش ایسنا، مبنی بر اینکه دستگیری افرادی همچون سلطان سکه چه تاثیری بر بازار طلا و سکه گذاشته است آن‌هم درحالی که روند افزایشی قیمت سکه را در روز‌های اخیر شاهدیم، اظهار کرد: اعتقاد اقتصاددانان این است که روند بالارفتن قیمت‌ها در بازار سکه به صورت گذرا است و نیز به دلیل تاثیر کرونا است که از اول سال اخیر به علاوه آخرین ماه سال گذشته این روند آغاز شده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: دوستان ما در بانک مرکزی برای اعمال مدیریت در شرایط ضروری بر بازار کاملاً آماده هستند و در عین حال ما واگذاری‌ها را هم ادامه خواهیم داد که بخشی از نقدینگی را جمع کنیم که البته در این زمینه نیازمند همکاری همه هستیم و به یک اهتمام ملی در این باره نیازمندیم.

ربیعی تاکید کرد: ارز ما هم در برخی از کشور‌ها آزاد شده که وزارت خارجه به زودی آن را اعلام می‌کند. صادرات نفتی ما هم دارد بهتر می‌شود و صادرات غیرنفتی ما هم در بهترین دوران می‌رسد و کاهش قیمت ارز را تجربه خواهیم کرد.
تصمیم رئیس‌جمهور در مورد وام ازدواج، علیه سوءاستفاده از وام ازدواج است

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره دستور اخیر رئیس جمهور برای اصلاح قانون وام ازدواج اظهار کرد: در سال ۹۶ حدود هشت‌هزار نفر در سال ۹۷، ۱۰ هزار نفر و در سال ۹۸، ۱۳ هزار نفر از دریافت‌کنندگان وام ازدواج سنی بین ۵۰ تا ۶۵ سال داشتند که به عنوان ازدواج اول وام گرفتند.

وی افزود: همکاران ما در حوزه جوانان این مقوله را مشکوک می‌دانند و در سال ۹۸، دو هزار و ۵۰۰ نفر از دریافت کنندگان وام ازدواج زیر ۱۵سال سن داشتند که ۹۸ درصد آن‌ها دختران زیر ۱۵ سال هستند.

ربیعی گفت: در این خصوص سوءاستفاده‌های مختلف مطرح می‌شود، بنابراین با توجه به نیت قانونگذار برای کمک به جوانان جهت ازدواج پیشنهادی را وزارتخانه ذی‌ربط تهیه و به آقای رئیس‌جمهور ارائه کرده است که گفتند بر اساس این پیشنهاد وام ازدواج در اختیار افرادی قرار گیرد که در سن ازدواج هستند و این وام موجب تشکیل واقعی خانواده شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: از سوی دیگر بیم خرید و فروش دختران برای دریافت وام ازدواج نیز می‌رود. به همین دلیل این تصمیم گرفته شد. تصمیم رئیس‌جمهوری علیه سوءاستفاده از وام ازدواج است.

بیشترین میزان ابتلا و مرگ و میر کرونا مربوط به تجمعات و مراودات سنتی است

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره چرایی عدم بازگشت محدودیت‌ها با توجه به شیوع صعودی کرونا در کشور، گفت: برای دولت اساسا مسئله ایجاد توازن و تعادل بین دو خواست، اصل مهم است؛ حفاظت از جان در برابر ویروس و حفاظت از جان در برابر فقر و بیکاری. این دو باید توامان پیگیری شود و امروز مسئله جهان هم همین موارد است. در همه کشور‌های دنیا که این ویروس را تجریه کرده‌اند چنین تناقضی در آنجا هم وجود دارد. البته حفظ جان مردم برای ما همواره اولویت دارد.

وی افزود: سیاست‌های دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا برای ایجاد تعادل بین سلامت و معیشت مردم پیشتاز بوده و استراتژی ما امروز حداکثر معیشت و حداکثر مراقبت است؛ بنابراین ما در این جهت باید با مردم صحبت کنیم و همکاری آن‌ها را بطلبیم وگرنه ما ناچاریم که تعطیلی‌های موجود را برداریم. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین میزان ابتلا و مرگ و میر شهروندان در مراکز تولیدی و اقتصادی رخ نمی‌دهد، بلکه مربوط به تجمعات عزا و عروسی و محل اجرای مراودات سنتی است. پس در صنایع بزرگ ما اساسا با آسیب‌های جدی مواجه نبوده‌ایم.

ربیعی گفت: در بخش خدمات و کارگاه‌های کوچک هم مراقبت‌ها افزایش یافته است. ما مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کردیم، اما این جمعیت‌ها به یک شهرستان می‌روند و سه روز با موضوعی جشن برپا می‌کنند. با چنین وضعیتی تعطیلی‌ها برای این افراد هیچ فایده‌ای ندارد. بازگشایی در صنایع و تولید مسئله ما نیست، رفتار و سبک زندگی مردم را باید به سمتی ببریم که ضدشیوع کرونا عمل کنند.

هر چه به پایان دولت نزدیک می‌شویم شایعات بیشتر می‌شود

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره ریشه شایعه استعفای برخی مسئولان و اعضای کابینه و اینکه آیا در زمینه مقابله با کرونا اختلافی در دولت وجود دارد؟ تصریح کرد: هر چه به پایان دولت نزدیک می‌شویم شایعات بیشتر می‌شود. متاسفانه عده‌ای با مقاصد ناچیز با دامن زدن به شایعه موجب تضعیف دولت می‌شوند، اما واقعیت این است که هیچ یک از مواردی که گفته شد، بستر واقعی در دولت ندارد، نه استعفایی از آقایان دژپسند و نمکی سراغ داشتیم و نه طرح مسئله شده است.

وی یادآور شد: البته در مبارزه با کرونا همواره دو دیدگاه بخش سلامت و اقتصاد را داشتیم و اختلاف‌نظر‌های فنی در اجرا وجود داشته است، اما خوشبختانه دولت آنقدر یک پارچه است که وزرا و سازمان‌ها در این شرایط در کنار هم قرار داشته و هر شایعه‌ای در این زمینه را تکذیب می‌کنم.
ادامه دارد...
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

عکس/ استایل جدید فرشته حسینی در تعطیلات نوروز

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!