تاریخ انتشار: ۱۳:۰۸ - ۱۶ تير ۱۳۹۹

ابتلای ۶۰۰ تن از رانندگان اتوبوس و تاکسی به کرونا

معاون عمرانی وزیر کشور از ابتلای ۶۰۰ نفر از ناوبران حوزه تاکسیرانی و اتوبوسرانی به بیماری کووید ۱۹ در کشور خبر داد گفت: در تهران و در شرایط عادی روزانه یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از اتوبوس‌ها استفاده می‌کردند. با توجه به افزایش قیمت بنزین قطعا تقاضای استفاده از اتوبوس افزایش می‌یابد، اما با شیوع کرونا در کشور این میزان استفاده به ۳۰۰ هزار نفر در روز رسید و پس از بهبود شرایط استفاده از اتوبوس به ۹۰۰ هزار نفر در روز افزایش پیدا کرد و در حال بیشتر شدن است.
ابتلای رانندگان اتوبوس و تاکسی به کرونا
اقتصاد۲۴ - معاون عمرانی وزیر کشور از ابتلای ۶۰۰ نفر از ناوبران حوزه تاکسیرانی و اتوبوسرانی به بیماری کووید ۱۹ در کشور خبر داد.

جمالی نژاد با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی در تشریح اقدامات انجام شده در جهت جلوگیری از شیوع کرونا ویروس در حمل و نقل عمومی شهر‌های کشور گفت: بی تردید دلیلی وجود ندارد که مردم از ماسک‌های ۳۰۰۰ و ۲۰۰۰ تومانی استفاده کنند. همه می‌توانند از دستمال کاغذی ماسک درست کنند و از آن استفاده کنند. هنگامی که استفاده از ماسک مطرح می‌شود با توجه به شرایط سخت اقتصادی همه نمی‌توانند ماسک را تهیه کنند، اما می‌توانند با دستمال کاغذی این ماسک‌ها را تهیه کنند بر همین اساس از همه هم میهنان درخواست می‌کنم که در استفاده از ماسک توجه جدی داشته باشند و در این شرایط با مسئولان و مدیران خود همراه شوند تا کاری ارزشمند رقم بخورد.

وی افزود: شهرداری تهران و شهرداری‌های سراسر کشور نسبت به ضدعفونی معابر و حمل و نقل عمومی تمام تلاش خود را بکار گرفتهاند. ایستگاه‌های مترو، بی آر تی و تاکسی ضدعفونی می‌شوند و معابر عمومی و پاتوق‌های مردمی نیز توسط شهرداری‌ها روزانه ضدعفونی می‌شوند.

وی ادامه داد: برخی ایستگاه‌های اتوبوس روزانه دو بار و مترو نیز سه بار در روز ضدعفونی می‌شود. در حقیقت از سال گذشته که موضوع شیوع کرونا ویروس مطرح شده و حتی پیشتر از آن با وقوع سیل در کشور شهرداری‌ها زحمات زیادی را در کشور متحمل شدهاند. شهرداری‌ها جامعه‌ای تلاشگر به صورت شبانه روزی هستند و تنها دستگاهی هستند که پای کار آمدند و در کمترین زمان ممکن به کمک مردم و دستگاه‌های ذیربط در هنگام وقوع بحران‌ها می‌شتابند.

بیشتر بخوانید: عضو شورای شهر: مترو را تعطیل کنید

معاون وزیر کشور در خصوص شلوغی اتوبوس‌ها در پایتخت گفت: در تهران و در شرایط عادی روزانه یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از اتوبوس‌ها استفاده می‌کردند. با توجه به افزایش قیمت بنزین قطعا تقاضای استفاده از اتوبوس افزایش می‌یابد، اما با شیوع کرونا در کشور این میزان استفاده به ۳۰۰ هزار نفر در روز رسید و پس از بهبود شرایط استفاده از اتوبوس به ۹۰۰ هزار نفر در روز افزایش پیدا کرد و در حال بیشتر شدن است.

در چنین شرایطی با توجه به فرسودگی ناوگان و افزایش قیمت تمام شده تولید اتوبوس از رقمی معادل ۱۰۰ میلیون تومان به حدود دو میلیارد تومان مجموعه شهرداری‌ها با مشکلات بسیاری روبرو شدند. قطعا تامین منابع مالی برای خرید اتوبوس‌ها در شرایطی که تلاش می‌شود فشار مضاعف به مردم وارد نشود برای شهرداری‌ها کاری بسیار سخت است. بر همین اساس دولت در حوزه اورهال کردن اتوبوس‌های فرسوده کمک‌هایی را به شهرداری‌های کشور ارائه کرد.

وی در خصوص رعایت پروتکل‌های فاصله گذاری در حمل و نقل عمومی نیز گفت: پروتکل‌های ابتدایی بسیار سختگیرانه بود لذا اصلاح و مقرر شد مسافرین در صندلی‌های موجود مستقر شوند، اما همگی از ماسک استفاده کنند. از روز گذشته که الزام استفاده از ماسک در حمل و نقل عمومی اجرایی شده بر اساس گزارش‌های میدانی بیش از ۹۸ درصد مسافران ناوگان مترو از ماسک استفاده کردند. در سایر ناوگان انبوه بر همانند بی آر تی نیز این مورد رعایت شده، اما در اتوبوس‌های خطوط معمولی به ویژه در مناطق کم برخوردارتر استفاده کمتری داریم لذا از همه شهروندان درخواست می‌کنیم که برای حفظ سلامتی خود، خانواده و همشهریانشان حتما از ماسک استفاده کنند.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نوسازی و بازسازی ۱۹ هزار دستگاه اتوبوس در کشور تا پیش از تحریم‌ها گفت: مقرر بود این نوسازی و بازسازی انجام شود، اما با توجه به اعمال تحریم‌ها این موضوع متوقف شد و دولت دست روی دست نگذاشته و سال گذشته ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شد. همچنین ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس به کلانشهر‌ها داده شد و ۸۰۰۰ میلیارد تومان اوراق برای این بخش اختصاص پیدا کرد.

امیدواریم ۲۰۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز امسال برای نوسازی اتوبوس‌ها اختصاص پیدا کند. از سوی دیگر تفاهم نامه‌ای نیز با یکی از شرکت‌های خودروساز برای تولید ۲۰۰۰ اتوبوس جدید در سمنان منعقد شده است. سال گذشته برای اولین بار پس از سال‌ها مبلغ یارانه بلیت با وجود شرایط سخت اقتصادی پرداخت شد هر چند که این مبلغ ناچیز بود، اما تلاش می‌کنیم امسال نیز این مبلغ پرداخت شود. به این ترتیب هر کجا که کورسویی از امید بوده ورود پیدا کردهایم.

وی تاکید کرد: در طول سال‌های گذشته و در دولت‌های مختلف کار‌های خوبی انجام شده، اما گلایه‌هایی نیز وجود دارد. در شرایط سخت اقتصادی فعلی دغدغه‌هایی برای نوسازی ناوگان در شهرداری‌ها وجود دارد لذا باید در این شرایط بهترین تصمیمات را اتخاذ کنیم و همت کنیم و با کمک و اطلاع رسانی دقیق در این حوزه اقداماتی موثر را انجام دهیم. سازمان‌های اتوبوسرانی ما درآمدزا نیستند و زیان‌ده هستند، ولی ملاحظات و بازرسی‌های مداوم و حسابرسی‌های دقیق انجام می‌شود و با تخلفات به جد برخورد خواهد شد.

در بخش دیگری از این برنامه تلویزیونی مسعود حسن شاهی رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری شیراز نیز در تشریح آخرین وضعیت حمل و نقل عمومی شهر شیراز گفت: در یک دهه گذشته حمل و نقل عمومی شیراز مورد بی مهری قرار گرفته، ناوگان اتوبوسرانی این شهر از نظر سن در میان کلانشهر‌ها وضعیت بهتری دارد، اما باید برای سال‌های آینده مورد توجه قرار گیرد. مقرر بود دولت در جهت حمایت یک سوم از هزینه‌های بخش حمل و نقل عمومی را پرداخت کند و یک سوم توسط مردم و یک سوم توسط شهرداری‌ها پرداخت شود، اما امروز نزدیک به ۸۰ درصد هزینه‌ها توسط شهرداری پرداخت می‌شود.

وی تاکید کرد: توجه به حمل و نقل عمومی باید از سوی دولت در دستور کار قرار گیرد و یارانه‌هایی که ظرف سنوات گذشته دریافت نشده پرداخت شود. بی تردید با وجود این بی مهری‌ها به حوزه حمل و نقل کیفیت خدمات ارائه شده به مردم نیز کاهش پیدا می‌کند. در حال حاضر در شیراز تمام بخش اتوبوسرانی در اختیار بخش خصوصی است. قیمت تمام شده کرایه هر مسافر حدود ۱۹۰۰ تومان است، ولی ۵۰۰ تومان دریافت می‌شود. این مابه التفاوت باید به بخش خصوصی پرداخت شود؛ لذا نیاز است که یارانه این بخش به موقع توسط دولت پرداخت شود تا بتوانیم در جهت حمایت از بخش خصوصی حرکت کنیم.

وی ادامه داد: در دوره شیوع کرونا با توجه به لزوم ضدعفونی اتوبوس‌ها و ایستگاه‌ها هزینه‌ها کاهش پیدا نکرده و از سوی دیگر کمبود مسافر زیانی را به این بخش وارد کرده است. باید اعتبارات دولتی پیش بینی و توزیع شود تا دغدغه‌های موجود مرتفع شود. در شرایط عادی روزانه ۵۰۰ هزار مسافر توسط بخش حمل و نقل عمومی شهر شیراز جابجا می‌شدند که امروز به کمتر از ۵۰ درصد کاهش پیدا کردهاند.

در بخش دیگری از این برنامه سعید مقدم، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی شهر مشهد نیز با اشاره به شیوع کرونا و لزوم توجه به بخش حمل و نقل عمومی گفت: ما در مشهد همانند بسیاری از کلانشهر‌های کشور با مشکل کمبود و فرسودگی ناوگان مواجه هستیم و نیاز است هر چه زودتر این مشکل حل شود. نیاز است که نوسازی ناوگان را انجام دهیم، اما نمی‌توانیم اتوبوس وارد کنیم و در داخل نیز تولید کم و بیش با کندی و یا توقف مواجه شده، لذا نگرانی جدی برای کلانشهر‌ها در حوزه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شدت گرفته است.

وی افزود: عمر ناوگان ما وارد ۹ سال شده و این در حالیست که عمر مفید برای ناوگان اتوبوسرانی را ۱۰ سال اعلام کردهاند. به سمت بازسازی اتوبوس‌ها رفتیم، اما این موضوع در کوتاه مدت تنها بخشی از نیاز ما را تامین می‌کند. با توجه به شیوع کرونا در مقطعی به لحاظ ملاحظات بهداشتی حمل و نقل عمومی در مشهد تعطیل بود و در حال حاضر نیز به نسبت شرایط عادی سال گذشته با کاهش ۵۰ درصد مسافر مواجه هستیم و به دلیل ضدعفونی‌هایی که انجام می‌شود هزینه‌های ما افزایش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: روزانه پایش سلامت همکاران در حوزه حمل و نقل عمومی انجام می‌شود و متاسفانه مواردی از ابتلا در میان همکارانمان داشتیم.

مقدم در پاسخ به سوالی درخصوص کمک آستان قدس رضوی در حوزه حمل و نقل عمومی گفت: آستان قدس نهادی مستقل است و مجموعه‌های خود را مدیریت می‌کند. تعاملات غیرمستقیمی با مدیریت شهری دارد، اما در مورد حمل و نقل عمومی نمی‌توانیم توقعی از آستان داشته باشیم. بطور کلی نمی‌توانیم از مجموعه‌هایی که در این حوزه وظیفه‌ای ندارند انتظار کمک داشته باشیم. در حال حاضر به طور روزانه ماسک و مواد ضدعفونی کننده در اختیار رانندگان قرار می‌گیرد و کابین رانندگان اتوبوس نیز جداسازی شده است.

در انتهای این برنامه جمالی نژاد در تشریح آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا ویروس در حوزه حمل و نقل عمومی گفت: تا کنون ۱۵۰ نفر از رانندگان بخش اتوبوسرانی به این بیماری مبتلا شدند که متاسفانه ۹ نفر از آن‌ها فوت کرده‌اند. در بخش تاکسیرانی نیز ۴۵۰ نفر از تاکسیرانان به این بیماری مبتلا شده‌اند که ۳۵ نفر از آن‌ها فوت شده‌اند لذا لازم است که ناوبران حوزه حمل و نقل عمومی استفاده از ماسک را به صورت جدی مورد توجه قرار دهند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سیزده بدر امسال بارانی است؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟