تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۲۴ تير ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ بررسی شد؛

مزیت‌های صندوق‌های ETF برای سرمایه گذاری چیست؟/ استقبال از دارا دوم بیشتر از دارا یکم خواهد بود

یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: مردم اگر اطمینان داشته باشند که صندوق‌های ETF با مدیریت فعال دست به اصلاح پرتفوی می‌زنند و بهترین سهام صنایع را خرید می‌کنند به جای سرمایه گذاری مستقیم، بخشی از سرمایه خود را به این صندوق‌ها اختصاص خواهند داند و به جای آنکه سبد سهام تشکیل دهند سبد از صندوق‌ها با صنایع برتر تشکیل خواهند داد.

صندوق ETF

اقتصاد۲۴ -  بحث در مورد صندوق‌های سرمایه گذاری و یا عرضه برخی سهام شرکت‌های دولتی در قالب دارایکم و دارا دوم این روز‌ها زیاد به گوش می‌رسد. طی روز‌های گذشته حتی شایعه مبنی بر عدم عرضه دارا دوم در برخی رسانه‌ها منتشر شد که البته روی بازار نیز اثرگذار بود. با این همه این شایعه به سرعت تکذیب شد و به نظر می‌رسد دارا دوم به زودی عرضه خواهد شد.
 
با این همه، استقبال از دارا یکم به دلیل نامعلوم بودن سود آن کمتر از چیزی بود که تصور می‌شد، هرچند کسانی که این صندوق‌ها را در قالب ETF خریداری کردند به سود خوبی دست پیدا کردند. حال سوال اینجاست که با توجه به سوددهی مناسب دارا یکم که با سقف ۲ میلیون تومان برای هر نفر تعیین شده بود می‌توان امیدوار بود که دارا دوم از استقبال بیشتری برخوردار شود؟ از سوی دیگر می‌توان انتظار داشت که دارا دوم مانند دارا یکم نیز سود خوبی را نصیب خریداران خود کند؟
 
احسان رضاپور کارشناس بازار سرمایه به نکات مثبت و منفی این صندوق‌ها اشاره کرده است، اما وی در گفتگو با اقتصاد ۲۴ معتقد است استقبال از دارا دوم بیشتر از دارا یکم خواهد بود.
 
مزیت‌های صندوق‌های ETF برای سرمایه گذاری چیست؟/ استقبال از دارا دوم بیشتر از دارا یکم خواهد بود


صندوق‌های سرمایه گذاری علیه سهام شرکت‌های بی ارزش


رضاپور می‌گوید: ایجاد صندوق‌های مختلف، انتشار اوراق، ورود شرکت‌های جدید و جذب منابع از طریق آن‌ها می‌تواند به افزایش عمق بازار کمک کند چرا که از تخصیص منابع به برخی از دارایی‌های دیگر جلوگیری خواهد کرد و طبیعتاً منافع آن به شرکت‌هایی خواهد رسید که قصد تامین مالی دارند و به طور مستقیم به منافع عمومی و اقتصادی کمک خواهد شد.

وی می‌افزاید: از سوی دیگر با این روش منابع به سمت سهم‌های کم ارزش که تنها با شایعه سازی و خوشبینی باد می‌کنند، نمی‌رود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: این دارا‌ها یا صندوق‌های واسطه گری، به صورت موقت مدیریت غیر فعال دارند به این معنی که سهم‌ها تغییر یا بهینه نمی‌شوند، اما با این حال، چون در این صندوق‌ها شرکت‌های خوب بورسی قرار دارند طبیعتاً در بازه زمانی کوتاه مدت و بلند مدت منافع سرمایه گذاران را تامین می‌کند و بازدهی خوبی به سرمایه گذاران می‌دهند.

رضاپور در ادامه گفتگو با اقتصاد ۲۴ اظهار می‌کند: این صندوق‌ها می‌توانند بعد از یک سال دست به تغییراتی در پرتفوی خود بزنند و پرتفوی خود را در صنایع مرتبط تبدیل به شرکت‌های پربازده‌تر با توجه به اقتضای شرایط کنند. این موضوع می‌تواند زمینه ساز ایجاد فاند‌های تخصصی و جذاب‌تر شدن این فاند‌ها را فراهم کند و به مرور زمان فاند‌های خوبی را در کشور داشته باشیم.


استقبال از دارا دوم چگونه خواهد بود؟


رضاپور می‌گوید: مردم اگر اطمینان داشته باشند که این صندوق‌ها با مدیریت فعال دست به اصلاح پرتفوی می‌زنند و بهترین سهام صنایع را خرید می‌کنند به جای سرمایه گذاری مستقیم، بخشی از سرمایه خود را به این صندوق‌ها اختصاص خواهند داند و به جای آنکه سبد سهام تشکیل دهند سبد از صندوق‌ها با صنایع برتر تشکیل خواهند داد.

وی می‌افزاید: این موضوع ارزشمندی است، اما با توجه ساختار اساسنامه‌ای این صندوق‌ها و انفعالی بودنشان در سال اول، نمی‌توان انتظار چنین اتفاقی را در یک سال داشت. هرچند که شرکت‌های خوبی در سبد این صندوق‌ها وجود دارد.

رضاپور در پاسخ به این سوال که چه عوامل باعث استقبال از صندوق‌های بعدی مانند دارا دوم توسط مردم خواهد شد؟ می‌گوید: عواملی که میزان استقبال از صندوق‌های بعدی را تعیین می‌کند نخست تجربه سرمایه‌گذاری صندوق‌های پیش از آن است که صندوق نخست یا همان دارا یکم بازده خیلی خوبی به سهامداران داد. صندوق اولی با توجه به مبهم بودن آینده آن تنها یک سوم آن به فروش رفت، اما با توجه به بازده آن، احتمالا استقبال بیشتری از آن صورت گیرد.


چه عواملی مردم را از بازار و ‌ETF ها می‌ترساند؟


این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه میزان اسقبال مردم از دارا دوم به عوامل دیگری نیز ربط دارد، اظهار می‌کند: در واقع جو عمومی بازار در این مدت بسیار مهم است. هر اتفاقی ممکن است موجب ترس مردم از بازار سرمایه شود که زمینه‌های آن نیز وجود دارد.
 
رضاپور تصریح می‌کند: برخی کارشناسان به اندازه کافی از ارزنده نبودن برخی سهم‌ها صحبت می‌کنند بنابراین برخی افراد منتظر هستند تا اتفاقی بیفتد و سریع خارج شوند. اما اگر وضعیت بازار پر رونق باشد و نه به معنای رشد شتابان که با حجم معاملات بالا و روند منطقی ادامه پیدا کند بدون ریزش‌ها و رشد‌های بی منطق بازار صعودی باشد، می‌توان به حفظ وضعیت بازار امیدوار بود.

وی می‌افزاید: عامل دوم این است که صنایع موجود در این صندوق ها، حاوی اخبار خوب و چشم انداز مثبتی برای سوددهی داشته باشند و البته دولت و حاکمیت اقتصادی با حمایت از این صنایع موجود در صندوق‌ها سعی می‌کند تا شایعه‌های منفی را از آن‌ها دور کند.

این کارشناس بازار سرمایه عامل دیگر را مربوط به ریسک‌های سیاسی اجتماعی می‌داند و می‌گوید: باید چشم‌انداز با ثباتی در کشور درباره آینده وجود داشته باشد. اگر این چشم انداز به هر دلیلی منفی شود ممکن است با توجه به فشار‌های اقتصادی برخی از مردم را تشویق به خروج از بازار سرمایه کند. پس مدیریت فضا و آرامش سیاسی و اقتصادی کشور در این بین بسیار مهم است.


نقاط ضعف و قوت صندوق‌های سرمایه گذاری یا ETF ‌ها کجاست؟


رضاپور همچنین با اشاره به برخی نقاط صندوق‌های سرمایه گذاری می‌گوید: اما نکته‌ای که در خصوص صندوق‌ها به عنوان ضعف می‌توان اشاره کرد این است که برخی از این صنایع و شرکت‌های در بورس قبل از عرضه این صندوق‌ها با رشد‌های بالایی مواجه می‌شوند و با این رشد‌ها عملاً تخفیفی که دولت در آن صندوق‌ها می‌دهد جذاب نخواهد بود. در واقع سوال این است که قیمت‌های موجود این سهم‌ها با توجه به رشد‌های زیاد برای خرید جذاب هستند که این تخفیف بتواند جذاب باشد؟

این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید: نکته دیگر این است که مردم و فعالان بازار از ساز و کار این صندوق‌ها به طور جزئی اطلاع دقیقی ندارند. نمی‌دانند وقتی یونیت‌های این صندوق‌ها را می‌خرند و به دارندگان سهام این صندوق‌ها تبدیل می‌شوند به چه معنا است و چه حقوقی شامل حالشان می‌شود و فرق آن با اینکه سهم‌ها را به طور مستقیم خریداری کنند چیست؟ دانش راجع به این مسئله کم است که باید اطلاع رسانی دقیق تری شود.

رضاپور خاطرنشان می‌کند: تجربه دارا یکم نشان داد بحث‌های مربوط به بازارگردانی و دامنه نوسان باید جدی‌تر بررسی شود. در مجموع باید ابعاد مختلف جذابیت این صندوق‌ها بیشتر توضیح داده شود.
 
این کارشناس بازار سرمایه همچنین با اشاره به نقاط قوت این صندوق‌ها می‌گوید: مزیت این صندوق‌ها که به صورت ETF عرضه می‌شوند نخست قابلیت نقدشوندگی بالای آن است و برخلاف صندوق‌های غیر ETF شما می‌توانید در هر روز منابع خود را وارد یا خارج کنید.
 
وی یادآور می‌شود: نکته دیگر زمان دسترسی به پول است که در صندوق‌های غیر ETF بعضاً بیش از سه روز تا یک هفته زمان می‌برد تا به منابع حاصل از فروش برسند در حالی که برای صندوق‌های ETF این زمان یک روزه است که جزو نقاط مثبت این صندوق هاست.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
رضا.ک
0
0
پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۹
سلام .من سهام عدالت ندارم آیاطرحی هست که جاماندگان سهام عدالت بگیرن لطفا هرکسی اطلاعاتی داره بگه..ممنون
ارش
0
1
پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۹
لطفا دومیلیون دارا یکم که اضافه برداشت شده رو به حسابم برگردونید میخوام واسه دارا دوم ثبت نام کنم به خدا اون کل موجودیمه
ارش
0
1
پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۹
لطفا دومیلیون دارا یکم که اضافه برداشت شده رو به حسابم برگردونید میخوام واسه دارا دوم ثبت نام کنم به خدا اون کل موجودیمه
ح
1
0
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
دارایکم چه گلی به سر ما زد که دارا دوم باشه
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

عکس عاشقانه بیتای آوای باران در جشن تولدش

عاشقانه‌های شاهرخ استخری و دخترش در فرنگ

حمله مخفیانه اسرائیل به ایران آغاز شد؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/استایل جذاب و نوجوان‌پسند بازیگر گناه فرشته

استواری اقتصاد ایران همچنان بر پایه‌های کهنه نفت!/ نفع پول نفت به خودش نرسید!

عکس/استوری متفاوت زهرا داوودنژاد در روز تولدش

خبر خوب هواشناسی برای نیمه اول اردیبهشت

شیرینی فروشی قدیمی تهران پلمب شد

عکسی از یک بنر در تهران که پُر سر و صدا شد

فیلم/سوتی منشوری تلویزیون در پخش کارتون پت و مت

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران

استایل شیک هانیه توسلی در عکس جدیدش

اولین عکس از پایگاه هوایی اصفهان بعد از حمله دیشب

بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است!

جدول لیگ برتر بعد از برد استقلال

دقیقی: بین دو نیمه خیلی تند با بازیکنان حرف زدم

مشت‌های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال: داور خیلی مشکوک قضاوت می‌کند

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم

فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

ارمنستان ۴ روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

عکس/آرام جوینده خواننده شد

واکنش مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به علنی شدن تذکر رهبری درباره گشت ارشاد

حضور علی دایی و خاتمی در مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»

گفت‌وگوی روزنامه اطلاعات، با استاد محمدرضا شجریان پیش از انقلاب

حمایت علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل، ایران را ناگزیر به دفاع کرد

تهدید به انفجار مقابل کنسولگری ایران در پاریس

واکنش امام جمعه اصفهان به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده‌ها

فیلم/ گریه‌های بی امان دختر ایرانی در سیل دبی

بهترین ویتامین برای کاهش وزن

اینفوگرافی/ دلایل عجیب ابطال گارانتی توسط خودروسازان داخلی

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه و باحال مرجانه گلچین

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس

اولین تصویر از موشک‌های ساقط شده اسرائیلی در خاک عراق