تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۹
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار مطرح کرد:

منطقه آزاد چابهار، پلی برای توسعه مبادلات تجاری با جهان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: با ایجاد زیرساخت‌های لازم، بستری مناسب برای توسعه مبادلات تجاری و اتصال شرق کشور و همسایگان به اقتصاد جهانی از طریق چابهار، فراهم شده است.
عبدالرحیم کردی
اقتصاد۲۴ - عبدالرحیم کردی از سال ۱۳۹۵ سکان مدیریت سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی چابهار به دست گرفت. وی چشم انداز خوبی را برای آینده چابهار ترسیم کرده و معتقد است به دلیل فعالیت‌هایی که دولت دوازدهم در زمینه یکپارچه کردن منطقه آزاد با شهر چابهار و گسترش وسعت این محدوده کرده است، این منطقه به چهار راه بین‌المللی تبدیل شده به طوری که با تامین نیاز‌های کشور‌های همجوار می‌تواند تجارت و سرمایه‌گذاری‌های بزرگی را جذب کند.

به غیر از تجارت داخلی و بین المللی که در این محدوده اتفاق خواهد افتاد به لحاظ رشد صنایع دستی از جمله «سوزن دوزی» و تاسیس تعاونی، امید می‌رود که این منطقه بتواند اقتصاد بهتری را پیش رو داشته باشد و توانمندی‌های ساکنان هر روز بیشتر از گذشته شود.

در گفت وگوی تفضیلی با کردی، برخی فعالیت‌ها در منطقه آزاد چابهار برای آمادگی زیرساخت‌ها جهت جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و بین‌المللی را می‌خوانید.

 طرح توسعه منطقه آزاد چابهار چه مزیت‌هایی به همراه داشته است؟

کردی: طرح توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار پرونده‌ای با قدمت ۱۵ سال که به دلیل یکسان نبودن مقررات با بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری مورد توجه بود. توسعه زیرساخت‌ها و تکمیل شدن ظرفیت‌ها موجب شد تا بندر شهید بهشتی به عنوان یک ظرفیت مناسب در دولت دوازدهم و طی دو سال گذشته مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

اتصال ریلی چابهار به شبکه سراسری کشور موقعیت‌های بسیاری را در اقتصاد بین‌الملل از طریق ایران به وجود آورده و انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار، فضای سرمایه‌گذاری را برای بخش‌های مختلف به ویژه حوزه صنایع بالادستی پتروشیمی جذاب کرده است.

ارتباط منطقه آزاد چابهار به بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به دلیل تفاوت مقررات بین این دو ظرفیت مهم اقتصادی، جدایی ایجاد کرده بود و باعث سردرگمی سرمایه‌گذاران و نبود تفاوت بین صادرات از این بنادر و بندرعباس می‌شد که در بعضی از موارد حتی بندرعباس به دلیل ترافیک و تعداد خطوط کشتیرانی که از آن مسیر تردد می‌کردند و امکان کاهش زمان توقف در این بندر مورد توجه بیشتری قرار می‌گرفت. در حالی که بندر شهید کلانتری با ظرفیت‌های زیرساختی لازم توسعه‌ای چابهار را برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ جذاب می‌کرد.
بیشتربخوانید: راه‌اندازی فرودگاه بین‌المللی چابهار می‌تواند محرکی برای جذب سرمایه‌گذار و گردشگر باشد
درسال‌های اخیر در تعامل دولت بین وزارتخانه‌های مختلف ذینفع صورت گرفت طرح توسعه منطقه آزاد چابهار در بهمن ماه سال گذشته تصویب شد و محدوده منطقه آزاد چابهار از ۱۴ هزار به ۸۲ هزار هکتار افزایش پیدا کرد. این طرح موجب شد تفاهم‌نامه‌هایی با سرمایه‌گذاران خارجی به ویژه در حوزه توسعه بندر چابهار با هند، توسعه پتروشیمی و صنایع فرودگاهی با چین و فعالیت‌هایی برای همکاری با ژاپن و برخی از کشور‌های اروپایی امضا شود.

نکته مهم در طرح توسعه منطقه آزاد چابهار نقطه صفر مرزی ریمدان به عنوان تنها بازارچه رسمی موجود در آن منطقه است و اساس رویکرد و نگاه تعاملی و ارتباط با پروژه مهم کریدور اقتصادی پاکستان با چین موسوم به سیپک است که این پروژه از ایالت کاشغر در غرب چین به گوادر پاکستان ارتباط پیدا می‌کند و محوری با سرمایه گذاری ۴۶ میلیارد دلاری است.

اعتقاد ما در منطقه و در سطح بین الملل همکاری با گوادر در فضایی هم افزا با تعاملات نزدیک به توسعه فعالیت‌های یکدیگر است و بر همین اساس در نقطه صفر مرزی ریمدان به مساحت پنج هزار هکتار محدوده‌ای پیش‌بینی کردیم تا بتوانیم فضایی برای تعاملات لجستیکی، تامین انرژی و صنایعی که در وضعیت رقابتی منطقه هستند فراهم کنیم. آنچه که امروز ما بر اساس این قانون و طرح جدید و محدوده منطقه آزاد دنبال می‌کنیم یک بستر اقتصادی برای حضور همه افراد منتفع در ارتباط با چابهار است.

بخش عمده‌ای از کشور‌های به اصطلاح محصور در خشکی برای تعاملات با دنیا نیاز به یک اتصال مناسب و امن به آب‌های آزاد دارند و چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسیه ایران و منطقه به دلیل اتصالاتی که دارد می‌تواند این امکان را برای کشور‌ها فراهم کند. جایگزینی کریدور‌ها و مسیر‌های ارتباطی با توجه به اینکه هزینه‌های حمل و نقل در قیمت تمام شده کالای امروز معنادار شده در فضای رقابتی همه صاحبان کالا و کشور‌ها به فکر تعریف مسیر‌های جدید وادار کرده و روسیه در تلاش برای بهره برداری از مسیر آستراخان، انزلی و چابهار و ناواشیوا است و بر همین اساس تفاهم نامه‌هایی امضا کرده‌ایم تا این کریدور جایگزین مسیر فعلی کانال سوئز شود و زمان حدود ۳۸ روز را در مسیر جدید به ۱۴ تا ۱۶ روز تقلیل یابد. چابهار این ظرفیت را به صورت بین المللی پیدا کرده تا کشور‌های مختلف برای ارتباط با سه بازار بزرگ یعنی آسیای میانه، شرق اروپا و روسیه و رابطه دو بازار مهم آفریقا و شرق آسیا بهره ببرند.

چابهار به عنوان یکی از چهار شهر لجستیکی ایران در کنار بندر عباس، بندر امام و تهران این امکان را فراهم کرده تا صاحبان کالا بتوانند در یک نقطه وسیله حمل و نقلی خود را انتخاب کنند، زیرا حمل و نقل ترکیبی موضوع بسیار مهم و جدی در ادبیات لجستیک جهان محسوب می‌شود و این شهر به دلیل اینکه روش‌های حمل و نقلی جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی را در اختیار صاحبان سرمایه قرار می‌دهد مورد توجه قرار گرفته است. همه این بستر‌ها حاصل برنامه ریزی درست و اهتمام به تکمیل زیرساخت‌ها در دولت دوازدهم انجام شده و امروز شاهد فراهم شدن همه امکانات در یک بستر مناسب در ظرفیتی قانونی یکسان هستیم و این طرح فصل جدیدی در توسعه فعالیت‌های اقتصادی برای شرق و همه کشور‌هایی است که بهترین امکان برای اتصال آن‌ها با دنیا از طریق این منطقه است خواهد بود.

توافقنامه با هند تا چه میزان اجرایی شده است؟

کردی: یکی از امکانات فراهم شده در این دولت که در تقویت ظرفیت‌های بین المللی چابهار موثر بود رفع نیاز کشور افغانستان برای اتصال به آب‌های آزاد، سیاست‌های دولت هند برای بازسازی کشور افغانستان، تدابیر ویژه در وزارت امور خارجه و... بود که منجر به توافقنامه چابهار بین سه کشور ایران، افغانستان و هند شد که بر اساس آن سرمایه گذاری کشور هند در توسعه زیرساخت‌های بندر چابهار قراردادی به ارزش ۸۵ میلیون دلار برای تجهیز و بهره برداری از فاز نخست بندر شهید بهشتی انجام می‌شود. این قرارداد برای دوره زمانی مشخصی صرفا برای تجهیز فاز یک و بهره برداری برای دوره محدودی در اختیار هند قرار می‌گرفت و بعد از آن واگذاری این تجهیزات، کنترل و اختیارگیری سازمان بنادر دریانوردی ایران در دستور کار قرار داشت، اما تا امروز علی رغم گذشت زمان طولانی از این قرارداد، امکانات تخلیه و بارگیری در این بندر و حضور مدیر و شرکتی که خدمات تخلیه و بارگیری را ارائه می‌کند انجام شده، اما اقدام عملی برای تکمیل تجهیزات صورت نگرفته است. اگرچه شرکت هندی در سال گذشته در بندر مستقر شده و با بخشی از تجهیزاتی که متعلق به بندر است اقداماتی را آغاز کرده، اما آنچه که مسلم است و مورد انتظار هم بوده باید این شرکت تجهیزاتی را که در توافقنامه قید شده بود و به ارائه آن تعهد داشته تا در این مدت مستقر می‌کرد، اما این اتفاق رخ نداده است.

همچنین ایران برای شهرک پتروشیمی با فدراسیون نفت و گاز چین به تفاهم رسیده و در فاینانس شهر فرودگاهی با یک شرکت دیگر چینی قرارداد امضا کرده ایم و در حوزه شیلات نیز توافقاتی را با شرکت‌های فرانسوی و ژاپنی داشتیم با این رویکرد چابهار یک ظرفیت بین‌المللی است که برای همه کسانی که منافع خود را از طریق این محدوده در کشور‌های منطقه دنبال می‌کنند این امکان به لحاظ مقررات ضوابط فراهم کرده تا بتوانیم توسعه مناسبات اقتصادی را در دستور کار داشته باشیم.
بیشتربخوانید: ایران باید در مسیر برنامه توسعه‌ای چین قرار بگیرد / چابهار هاب بهینه دسترسی به ۳ بازار بزرگ دنیا
خدمات اجتماعی ارائه شده در سال‌های اخیر در چه سطحی است؟

کردی: همه سازمان‌های توسعه‌ای در جهان مسئولیت اجتماعی را به عنوان یکی از ماموریت‌های اصلی خود مورد توجه قرار می‌دهند و در ایران نیز تجربه‌های پراکنده‌ای در این حوزه وجود دارد. یکی از بهترین ابزار‌ها برای پایدار کردن توسعه با حضور صنایع در مناطق، توجه به مسائل اجتماعی است و به دلیل اهمیت این موضوع در چابهار با کمک دانشگاه تهران مطالعاتی در جغرافیای بسیار ارزشمند سواحل مکران انجام دادیم که حاصل این مطالعات یک نظام نامه مسئولیت اجتماعی با سه محور اصلی آموزش، بهداشت و توانمندسازی است.

با بررسی انتظارات مردمی و شاخص‌های سرانه‌های ملی متوجه شدیم نمودار‌های آموزش در چابهار به ویژه در بخش دشتیاری از کل کشور در پایین‌ترین سطح بود و بر همین اساس طرحی را با کمک سازمان نوسازی و مدارس آغاز کردیم و در یک سال گذشته بیش از صد کلاس را با کمک خیرین و به صورت مشارکتی به سرانجام رساندیم. در خصوص کیفیت آموزش نیز برای پرورش نیروی متخصص برای صنایع و توسعه‌ای که در آینده اتفاق خواهد افتاد دبیرستان شبانه روزی با رویکرد جذب دانش آموزان نخبه و با استعداد روستا‌ها با تمرکز بر شهر‌های کنارک، نیک شهر، قصرقند، سرباز و چابهار آغاز کردیم که ظرفیت قابل توجهی را ایجاد کرده است و همینطور برنامه مفصلی را برای آموزش معلمان و بازآموزی ضمن خدمت با کمک آموزش و پرورش برگزار کردیم دوره‌های آموزشی مفصلی که در تابستان برای معلمان آماده شده بازتاب خوبی در کیفیت آموزشی داشته است که مصمم به ادامه این برنامه‌ها هستیم و همینطور تکمیل آموزش‌های مهارتی و فنی حرفه‌ای در دستورکار است تا با کمک سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای یک برنامه مدون را برای تربیت نیرو‌های مهارتی دنبال کنیم.

تعیین بودجه در زمینه بهداشت، هزینه کردن نیست بلکه یک سرمایه گذاری برای تربیت و سالم سازی جامعه محسوب می‌شود تا بتوانیم افراد سالمی را برای قرارگیری در فرآیند توسعه زیرساخت‌ها برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی آماده کنیم. افرادی که در چابهار سرمایه گذاری می‌کنند به امکانات و زیرساخت‌های بهداشتی مناسب نیاز دارند و در همین راستا برای کمک و خدمت به مردم و ارتقای سرانه‌های بهداشتی در حوزه درمان، تجهیزات و ایجاد مراکز جامع سلامت را در دستور کار قرار دادیم.

در حوزه توانمند سازی نیز سوزن دوزی و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان را حمایت کردیم و این صنعت و اصالت تاریخی را وارد چرخه کسب و کار شده تا مردم بتوانند از این محل درآمد‌هایی داشته باشند. ایجاد تعاونی‌های سوزن دوزی توسط زنان منطقه، حضور در نمایشگاه‌های بین المللی و ایجاد فروشگاه‌هایی که در گذشته کمتر مورد توجه بودند در سطح ملی و بین المللی از توفیقاتی بود که این هنر به عنوان یک صنعت اصیل ایرانی از بلوچستان مطرح شده و به اندازه‌ای ارزشمند است که می‌تواند در آینده به عنوان یک افتخار در توسعه فرهنگی و اجتماعی منطقه نقش موثر را داشته باشد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول