تاریخ انتشار: ۰۲:۰۰ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۹

رئیس سازمان نظام پزشکی: کرونا ۸۰ درصد کادر درمان مشهد را درگیر خود کرده

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر تقریبا بیش از ۸۰ درصد از کادر درمان مشهد در مبارزه با بیماری کرونا در حال فعالیتند. رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به آمار مبتلایان و فوتی‌های کادر درمان بیان کرد: تاکنون ۱۳ نفر از کادر درمان در مشهد به شهادت رسیده‌اند. پیش از آغاز پیک دوم، در کادر درمان حدود ۲۰۰ مورد ابتلا به کرونا ثبت شده بود.
  اقتصاد۲۴ - رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر تقریبا بیش از ۸۰ درصد از کادر درمان مشهد در مبارزه با بیماری کرونا در حال فعالیتند.

 دکتر علی بیرجندی‌نژاد امروز، ۱۱ مرداد ماه، در نشست خبری سازمان نظام پزشکی مشهد، در خصوص پرداخت مطالبات پرستاران اظهار کرد: کادر درمان در زمان شیوع کرونا در کنار سایر پزشکان مشارکت فعالی داشته‌اند و تعداد زیادی از آنان نیز به شهادت رسیده‌اند. ما به عنوان سازمان نظام پزشکی در برابر مطالبات‌شان پیگیر بوده‌ایم. در حال حاضر برای در مورد تعرفه‌گذاری فعالیت پرستاران یک‌سری مراحل طی شده و سایر مراحل آن در اسرع وقت انجام خواهد شد. پرداخت مطالبات پزشکان و پرستاران به شرایط مالی دولت باز می‌گردد و سایر بخش‌های آن مربوط به مطالبات بیمه‌ای می‌شود که سازمان مربوطه در این مورد باید پاسخگو باشد. در این خصوص با سازمان نظام پرستاری جلساتی داشتیم و در قالب بیانیه‌ای مشترک در بخش‌های مرتبط حمایت‌های لازم از پرستاران را داشته‌ایم.

وی افزود: یکی از معضلات کادرپزشکی تهیه اقلام حفاظتی است. مراکز درمانی مطب‌ها هنوز با کمبود تجهیزات پزشکی روبه‌رو هستند. مراکزی که در تهیه اقلام مورد نیاز مشکل دارند، مجبورند با چندین برابر قیمت آن را از بازار آزاد تهیه کنند. در این زمینه تلاش کردیم برخی از اقلام را تهیه و توزیع کنیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به آمار مبتلایان و فوتی‌های کادر درمان بیان کرد: تاکنون ۱۳ نفر از کادر درمان در مشهد به شهادت رسیده‌اند. پیش از آغاز پیک دوم، در کادر درمان حدود ۲۰۰ مورد ابتلا به کرونا ثبت شده بود. در پیک دوم آمار مبتلایان قطعا افزایش داشته، اما آمار مبتلایان هنوز جمع‌آوری نشده است. علت این مساله این است که معمولا این افراد از آگاهی لازم برای برخورد با این بیماری برخوردارند و پس از ابتلا به کرونا، راه‌های درمان و قرنطینه خود را بدون اطلاع طی می‌کنند.

وی در خصوص راه‌های درمان بیماری کرونا خاطرنشان کرد: نسبت به آن چیزی که برای کشف واکسن و راه‌های درمان آن تبلیغ می‌شود، داروی مختص آن هنوز تولید نشده است. عمده فعالیتی که برای مبارزه با کرونا در نظر گرفته شده، مبتنی بر راه‌های پیشگیری است تا این که درمان خاصی نسبت به آن وجود داشته باشد.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد در خصوص درمان‌های دارویی مختص بیماری کرونا، گفت: برای درمان‌های دارویی نظرات متفاوتی وجود دارد. همکاران ما ملزم هستند آن چیزی که توسط وزارت بهداشت و مراکز علمی اعلام می‌کنند، در بخش‌های بستری و سرپایی درمان‌های کرونایی را انجام دهند. وقتی بیماری در شرایط بحرانی قرار می‌گیرد، ممکن است کمک گرفته و از پیشنهاد سایر افراد استفاده کند. کسانی که در ارتباط با موضوعات پزشکی قرار دارند، از روش‌های علمی یکی را باید انتخاب کرده و آن را اجرایی کنند، اما متاسفانه افرادی داریم که دخالت‌های بیجایی دارند که تمام پروتکل‌های بهداشتی را زیر سوال می‌برند. مردم دقت داشته باشند که اطلاعات‌شان را از منابع رسمی دریافت کنند.

وی در خصوص روند معاینات بالینی پزشکان در دوران شیوع کرونا، عنوان کرد: با توجه به شرایط ویروس کرونا محدودیت‌هایی وجود دارد، اما مجموعه درگیری کادر درمان با این ویروس به دلیل ارتباطی که با بیماران دارند، بیشتر از سایر اقشار جامعه است. اگر گزارش شود که ضرورتی وجود داشته تا معاینه توسط پزشک انجام گیرد، اما این کار صورت نگرفته برخورد خواهد شد. در پیک نخست کرونا از همکاران‌مان تقاضا کردیم در حد امکان خیلی از معاینات را به صورت غیرحضوری انجام دهند. از آن جا که انتقال بیماری در این ارتباط دو طرفه است، یعنی ویروس هم می‌تواند از پزشک به بیمار و از بیمار به پزشک منتقل شود. از همین رو در تلاشیم تا معاینات بالینی که ضرورتی ندارد در حد امکان کاهش یابد و سایر معاینات با اجرای تمام پروتکل‌های بهداشتی صورت گیرد.

افزایش ۷ تا ۱۰ درصد تعرفه‌های پزشکی

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد در خصوص میزان افزایش تعرفه‌های پزشکی، اظهار کرد: تعرفه‌های پزشکی در برخی آیتم‌ها رشد متفاوتی داشته است. کمترین رشد تعرفه‌های پزشکی مربوط به آیتم‌های جراحی است. در ویزیت‌های سرپایی رشدی ۷ درصدی داشته‌ایم و در برخی تعرفه‌ها نیز افزایش بیشتری داشته‌ایم، اما به طور میانگین تعرفه‌های پزشکی ۷ تا ۱۰ درصد رشد داشته است. از سوی دیگر هزینه‌های تجهیزات پزشکی که ارتباط نزدیکی با ارز دارد، افزایش ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصدی داشته است.

افزایش صددرصدی تعرفه‌های دفن پسماند‌های پزشکی توسط شهرداری

بیرجندی‌نژاد اضافه کرد: در جلسه‌ای که چند روز گذشته داشتیم، تعرفه جمع‌آوری پسماند‌های پزشکی افزایش ۱۰۰درصدی داشته که دلیل اصلی آن افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه‌های دفن این پسماند‌ها توسط شهرداری بوده است. با افزایش این تعرفه‌ها ادامه فعالیت برای خیلی از مراکز درمانی وجود ندارد چرا که با افزایش دستمزد‌ها و تورم فاصله زیادی دارد، اما برای تخلفات تعرفه‌ای در کادر درمان، واحد‌های نظارتی تخلفات را رصد کرده و به ما گزارش می‌دهند. خوشبختانه در بخش‌های بستری و سرپایی گزارش‌های محدودی در این مورد داشته‌ایم.

وی با اشاره به اعمال جراحی زیبایی افزود: انجام هرگونه اعمال جراحی زییایی ممنوع است و آن را به تمامی مراکز اعلام کرده‌ایم. رسانه‌ها باید در این خصوص کمک کنند تا افراد برای انجام اعمال غیرضروری به پزشک مربوطه مراجعه نکنند. بار‌ها تاکید کرده‌ایم نه تنها برای انجام اعمال زیبایی، بلکه برای سایر مراحل درمان غیرضروری، در حد امکان آن را به تاخیر بندازند.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد در مورد فعالیت دندان‌پزشکان عنوان کرد: کار‌های دندان‌پزشکی از ابتدا با محدودیت روبه‌رو بوده و در حال حاضر نیز عمدتا در موارد اورژانسی فعالیت دارند. عمل‌های جراحی غیرضروری به زمان دیگری موکول شود. تا جایی که امکان دارد عمل‌های جراحی با رعایت پروتکل‌ها انجام شود. خوشبختانه در کادر دندان‌پزشکی فوتی نداشته‌ایم.

مدیریت ۹۵ درصد مراجعین دارای علائم مشکوک به درمانگاه‌ها

بیرجندی‌نژاد گفت: با توجه به هماهنگی سازمان نظام پزشکی و دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد سیستم غربال‌گری خوبی داشته‌ایم تا مراجعات به بخش بستری بیمارستان‌هایی که درگیر بیماران کرونایی هستند را محدود کنیم. بیش از ۹۵ درصد مراجعینی که دارای علائم مشکوک به کرونا هستند در مطب‌ها و درمانگاه‌ها مدیریت می‌شوند و قسمت عمده‌ای از آنان بدون مراجعه به مراکز سطح دو و سه توسط درمان‌های دارویی مدیریت شده و در منزل تحت کنترل قرار می‌گیرند.

وی در در رابطه با ضدعفونی شهر خاطرنشان کرد: از نظر منابع علمی ضدعفونی کردن شهر کاربرد زیادی ندارد. وزارت بهداشت روی ضدعفونی کردن شهر تاکیدی ندارد و در همین راستا شهرداری اعلام کرد که برنامه‌ای برای ضدعفونی کردن شهر ندارد.

چرا در اوایل شیوع کرونا استفاده از ماسک برای افراد سالم توصیه نمی‌شد؟

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد در خصوص تفاوت در نحوه استفاده از ماسک واطلاع‌رسانی آن توسط مسئولین در ابتدای آغاز شیوع و در پیک دوم کرونا بیان کرد: موضوعات علمی برای یک بیماری ناشناخته تغییرات زیادی دارد که استفاده از ماسک یکی از آن موارد است. در ابتدای شیوع کرونا، زمانی که کادر درمان در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا حضور داشتند به دلیل افزایش ناگهانی تقاضا برای استفاده از ماسک، با کمبود ماسک مواجه شدند. شاید در آن مرحله مسئولین مجبور بودند تا اعلام کنند که مردم سالم لزومی برای استفاده از ماسک ندارند، اما باید بگویم پروتکل‌های بهداشتی برای بیماری‌های ناشناخته مدام دچار تغییر می‌شود.

بیرجندی‌نژاد در مورد روش‌های درمان در حوزه طب سنتی یادآور شد: با وجود پروتکل‌های علمی موجود، برای این که موضوعی اثبات و قابلیت اجرا داشته باشد، پیچیدگی‌های خاصی وجود دارد. دارو‌های طب‌سنتی نیز باید از این مسیر عبور کند. امیدوارم همکاران بتوانند از این مسیر سخت عبور کرده و دارویی ارائه کنند که به درمان این بیماری کمک کند.

سه برابر شدن مبتلایان کرونا در مشهد به بازگشایی حرم ارتباطی ندارد

وی درمورد ارتباط سه برابر شدن آمار مبتلایان به کرونا در مشهد با بازگشایی حرم مطهر تاکید کرد: نماز جزو واجبات است، اما اگر در حین اقامه نماز با خطری مواجه شوید، موظف هستید تا نماز خود را بشکنید و از خطر فرار کنید. دیدگاه کلی سازمان نظام پزشکی سلامت مردم است و مستحبات باید در اولویت بعدی قرار گیرد. سه برابر شدن آمار مبتلایان مربوط به تمام کشور است و مطابق بررسی‌های ما به بازگشایی حرم ارتباطی ندارد، هرچند در حال حاضر موافق اعمال محدودیت‌های جدیدی برای حرم مطهر و مراسم‌های مذهبی هستیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد در خصوص شرایط برگزاری کنکور‌های سراسری افزود: پیچیدگی‌های خاصی در این زمینه وجود دارد. یک میلیون نفر پشت کنکور قرار دارند و در صورت عدم برگزاری کنکور، این افراد وضعیت سرنوشت خود را طلب می‌کنند. از سوی دیگر ورودی و خروجی دانشگاه‌ها نیز مطرح است. تصمیم‌گیری برای آزمون‌های سراسری مفصل است که تعطیل کردن و برگزاری آن تبعات خاص خود را دارد.

بیرجندی‌نژاد در خصوص پیگیری وضعیت شهادت کادر درمان از سوی بنیاد شهید تصریح کرد: این قضیه باید در سطح کشوری انجام شود. از طریق سازمان کل نظام پزشکی پیگیر این قضیه هستیم. قطعا کسی که جانش را در این راه داده باشد، شاید این موضوع برایش اهمیت به خصوصی نداشته باشد، اما مطابق فرمایش مقام معظم رهبری باید تلاش کنیم تا خانواده این عزیزان بتوانند این افتخار را به طور رسمی کسب کرده و از خدماتی که برای شهدا در نظر گرفته می‌شود، استفاده نمایند.

وی در خصوص شرایط ایمنی مراکز کادر درمان گفت: برای این که یک سیستم بتواند استاندارد‌ها را رعایت کند، ضرورت دارد تا تعرفه‌هایی متناسب با آن تنظیم شود. به عنوان مثال کسی که با دستگاه آندوسکوپ کار می‌کند، باید پس از ۶ سال دستگاه خود را به روز کرده و دستگاه جدیدی وارد کند. خیلی از تجهیزات در مراکز درمانی و مطب‌ها بستگی به این دارد که تعرفه مناسبی برای آن لحاظ شود. باید نظارت شده تا استاندار‌ها کنترل شود و از سوی دیگر هزینه‌ها به شکلی مدیریت شود که امکان به‌روزرسانی دستگاه‌های مختلف برای آن وجود داشته باشد.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

احتمال کاهش قیمت سکه تا ۴۰ میلیون تومان/ خیال خوش بازار طلا به پایان تنش‌ها/ کف قیمتی طلای ۱۸ عیار چقدر است؟

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

کودکی زیبا و بامزه الناز شاکردوست و برادرش+ عکس

عاشقانه منوچهر هادی برای دخترش سوفیا+ عکس

فیلم/ رقم درآمد حامد آهنگی که شما را شوکه می‌کند!

فیلم/استوری مریم مومن از مافیا با صدای خواننده زن قدیمی

بانک مرکزی متهم ردیف اول افزایش قیمت دلار/ چه کسی در ابتدای سال سکه و ارز را گران کرد؟

بهترین فیلم‌های ژانر درام سینمای جهان

اردن کمک به اسرائیل را تایید کرد!

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس خانوادگی بازیگر سریال آوای باران در طبیعت

پیش‌بینی‌ها از بدتر شدن وضعیت اقتصاد ایران حکایت دارد/ ریال همچنان زیر تیغ

فیلم/ ژیلا صادقی: بعد از دورهمی خیلی آسیب دیدم

فیلم/ نظر مژده لواسانی درباره مهاجران افغان در ایران

تیپ شیک بازیگر «پدر سالار» در یک مراسم

ثبت نام مجدد در نوبت دوم کنکور از فردا (چهارشنبه)

درگیری شدید مامور گشت ارشاد با یک دختر در رشت +فیلم

اطلاعیه تعطیلی مدارس چهارشنبه ۲۹ فروردین

عکسی از یک آگهی تبلیغاتی مخصوص اتباع در تهران

تکلیف مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شد

آخرین خبر درباره حمله احتمالی اسرائیل به ایران

یک فعال کارگری: قدرت خرید دستمزد کارگران به پایین‌ترین میزان در تاریخ شورایعالی کار رسیده است

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

رونمایی فرهاد مجیدی از چهره جدیدش در برج خلیفه

استدلال عجیب کیهان از عامل مشکلات اقتصادی مردم

پست دلگیر همسر بازیگر فوت شده تلویزیون

تصویب اولیه سند ملی سبک پوشش اسلامی- ایرانی

محدودیت دامنه نوسان سهام تمدید شد

هزینه مردن هم در تهران سر به فلک کشید!

روایت فایننشال تایمز از نحوه پاسخ احتمالی اسرائیل

ناگفته‌های همسر ناصرعبداللهی از مرگ او

حادثه دلخراش، امیرحسین صادقی را راهی بیمارستان کرد

اردن به هیچ کشوری حریم هوایی خود را نخواهد داد

زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

آرش رضامند چه نوشت که احضار شد؟

سی ان بی سی: کابینه جنگی اسرائیل بین گزینه خویشتن داری و انتقام علیه ایران قفل شده

نتانیاهو تحت فشار است

فیلم/لایو جنجالی بهاره رهنما در مورد رابطه بدون ازدواجش

اطلاعیه پلیس: فوت دختر جوان در ساختمان وزرا کذب است

نفت ۱۰۰ دلاری؛ دور یا نزدیک؟

معلمان در دایره فقر؛ روایتی سیاه و کدر از وضعیت معیشت و حقوق‌های ناچیز آموزگاران

جدول زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس

شایعات جدید و جنجالی درباره فیلم «مست عشق»

احضار یک استقلالی به خاطر استوری جنجالی اش+ عکس

عکس/ آنا نعمتی قید آرایش را زد

عکس‌های جذاب بازیگر دونگ‌یی در طبیعت کره‌جنوبی

پیشتازی بانک ملی ایران در واگذاری‌ها با ثبت رکورد‌های جدید توسط آینده پویا

عکس/ تغییر چهره جذاب پادشاه سوکجونگ در ۵۲ سالگی

معرفی ورژن جدید خودروی محبوب مولتی‌میلیاردر‌های ایرانی + عکس

حمله هکری به سایت‌های اطلاعاتی اسرائیل

فیلم/لحظه دردناک خودکشی یک زن در ترکیه

اعلام زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس + جدول

عکسی تلخ از التماس سرباز روس برای زنده ماندن!

حمایت صریح محمد خاتمی از پاسخ ایران به اسرائیل

سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد

بانک رفاه کارگران دستگاه برتر در پیشبرد برنامه‌های تحولی معرفی شد

معرفی ۵ کارت گرافیک عالی برای سیستم گیمینگ و گیمر‌های حرفه‌ای

۱۴۰۲؛ سال ثبات و رشد بیمه معلم

آمریکا درباره حمله به ایران برای اسراییل چه شرطی گذاشت؟