تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۹

شناسنامهِ فتاح آماده کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰

جنجال مرد شماره یک بنیاد مستضعفان یک علامت سوال را در فضای سیاسی ایجاد کرده است، «آیا مرد محبوب و مورد وثوق آیت الله مصباح و رفیق چندساله احمدی نژاد عزم پاستور 1400 را کرده است؟»
شناسنامهِ فتاح آماده کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰
اقتصاد۲۴ - «مستقیم به دوربین نگاه می‌کند و نام‌هایی را یکی بعد از دیگری مطرح می کند، از حدادعادل تا سیدمحمد خاتمی، از احمدی نژاد تا زاکانی، از کاخ مرمر تا املاک نیروهای مسلح»، ادعاهایی که جنجال به پا می کند و حالا یک علامت سوال بیشتر پیش روی تحلیلگران نیست؛ «پرویز فتاح برای پاستور 1400 خیز برداشته است؟»
بیشتر بخوانید:افرادی که در گذشته رد صلاحیت شده‌اند برای ۱۴۰۰ ثبت نام نکنند
دوست ۳۰ ساله احمدی‌نژاد

متولد ۱۳۴۰ است و آنطور که خودش می‌گوید از همان سال ۵۹ راهی جبهه می‌شود و با وجود آنکه دانشجو بوده تا پایان جنگ به دانشگاه باز نمی‌گردد؛ از همان دوران جوانی که وارد جهادسازندگی شد به نوعی قدم به عالم سیاست گذاشت اما هیچ‌گاه تا امروز که در راس بنیاد مستضعفان نشسته است اسم «پرویز فتاح» بر سر زبان‌ها نیفتاده بود.

فتاح  پس از پایان جنگ تحمیلی به نیروهای مسلح می‌پیوند و سپاه پاسداران، وزارت دفاع ، دانشگاه امام حسین (ع) و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) از نهادهایی است که او سال‌های متعددی را در آن گذراند تا اینکه محمود احمدی‌نژاد در کارزار انتخاباتی ۸۴ پیروز میدان می‌شود؛ از همان سال دریچه دیگری به روی پرویز فتاح قره باغی باز می‌شود. او در آن سال از سوی احمدی‌نژاد به عنوان وزیر نیرو به مجلس معرفی می‌شود و تا پایان دولت نهم در این سمت می‌ماند؛ سال‌هایی که  می‌توان آن را آغاز ظهور و بروز سیاسی فتاح نامید.

وزیر اسبق نیرو که از احمدی‌نژاد به عنوان دوست سی‌ساله یاد می‌کند درباره حضورش در این وزارتخانه در مصاحبه‌ای با روزنامه جام جم که سال ۸۸ منتشر شد می‌گوید: «ورود من به دولت خیلی عجیب بود هرچه فکر می‌کنم، می‌بینم هدایتی در واقعیت قضیه وجود داشت.
 
من دوستی ۳۰ ساله با آقای احمدی‌نژاد داشتم ولی ۶ ماه قبل از انتخابات، ایشان را اصلاً ندیده بودم. نکته عجیب این بود که ۲۰ روز پس از انتخابات و پیروزی آقای احمدی‌نژاد که حتی آن موقع هم ایشان را ندیده بودم یکی از دوستان جبهه‌ای ما صبح آمد دفترم و گفت شما وزیر می‌شوید و من این موضوع را در خواب دیدم، اول صبح آمد این را گفت و رفت. ۱۰ روز بعد باز یکی از دوستان دیگر آمد و گفت، خانم من در یکی از شهرهای جنوبی طلبه است و صبح زنگ‌زده و گفته به آقای فتاح بگویید من خواب دیدم ایشان وزیر می‌شوند. این اتفاق چند بار افتاد.
 
هفته آخری که قرار بود ایشان [احمدی‌نژاد] فهرست وزرا را به مجلس بدهد (مردادماه)‌ صبح با خانمم رفتیم فرودگاه، چون پسرم امیرحسین از طرف مدرسه به سفر عمره می‌رفت، ۷/۵ صبح برگشتم منزل که خانمم را برسانم، تلفن زنگ زد گفتند آقای رئیس‌جمهور با شما کار دارند، بعد گفتند، کجایید، چند بار زنگ زدیم نبودید، گفتند آب دستت است بگذار زمین بیا اینجا. منتظرم. گفتم خیر است انشاء‌الله.
 
رفتم ریاست جمهوری، اولین بار در طول عمرم بود که آنجا می‌رفتم، از در عادی هم رفتیم. هیچ کس ما را نمی‌شناخت. به هر کسی گفتم رئیس‌جمهور ما را می‌خواهد،‌ یک ساعت ما را معطل کردند. خدا لطف کرد و بنده خدایی آنجا مرا شناخت و راهنمایی‌ام کرد و رفتیم خدمت آقای رئیس‌جمهوری. ایشان یک جمله گفت: دیروز جمعه عصر من لیست را بسته بودم، بعد گفتم یک‌ بار دیگر نگاه کنم و امروز (شنبه)‌ آن را بفرستم مجلس. دیدم جای شما خالی است.»

البته این رفاقت سی‌ساله در روزهای آخر دولت نهم با چالش روبه‌رو می‌شود و احمدی‌نژاد بعد از انتخابات پر حرف و حدیث ۸۸ ترجیح می‌دهد فرد دیگری را در این جایگاه معرفی کند.

از بنیاد تعاون سپاه تا کمیته امداد خمینی(ره)

بعد از پایان دوران وزارت، فتاح به دامان سپاه پاسداران بازمی‌گردد و دوباره به قرارگاه سازندگی می‌رود و جانشین احمد وحید دستجردی در بنیاد تعاون سپاه می‌شود و وحید دستجردی وزارت دفاع دولت دهم را بر عهده می‌گیرد. فتاح در رابطه با کار در بنیاد تعاون سپاه می‏‌گوید:«این بنیاد وظیفه تأمین مسکن کادر سپاه و بسیجیان و ایثارگران را در برنامه کاری خود دارد و یکی از مسکن‌سازان عمده کشور به شمار می‌رود و دارای ۲۴ شرکت است که کار اصلی آن‌ها مسکن‌سازی است. ۳ موسسه مالی اعتباری انصار، ثامن و مهر را نیز در اختیار دارد که فعالیت‌های قرض‌الحسنه‌ای کاملاً اسلامی انجام می‌دهد. من دنبال این بودم که جایی باشم که هم ماهیت عمرانی داشته باشد و هم ماهیت خدمت رسانی. از طرف دیگر برای من خدمت به نیروهای ارزشی خیلی شیرین است.»

البته فتاح بار دیگر از سپاه جدا شد و در فروردین سال ۹۴ با حکم رهبری راهی ساختمان کمیته امداد امام خمینی(ره) شد؛ سمتی که بیش از هر زمان دیگری او را درگیر سیاست می‌کند. او در گفت‌وگویی که با برنامه دست خط داشت درباره قبول این سمت در کمیته امداد و شرط و شروطش می‌گوید: «من به آقای سردار جعفری گفتم من نمی‌خواهم بازنشسته شوم.
 
قبول کردند که با این لباس بروم. من الان شاغل هستم. وقتی می‌خواستم به کمیته امداد بیایم دفتر آقا من را خواستند و گفتند مطلبی ندارید؟ گفتم من یک شرط دارم. گفتم شرطم این است که من مامور بروم.» او درباره این شرطش می‌گوید: «دو هدف داشتم. یکی این که از امداد حقوق نگیرم و حقوق‌بگیر سپاه باشم. دوم این که همان بسیجی بمانم. الان حقوق سپاه من بعد از ۳۸-۳۷ سال با مدرک فوق لیسانس ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ناخالص است که قدری کسری می‌خورد و من فکر می‌کنم حدود ۷ تومان خالص برای من باقی بماند.»

بازی انتخابات و گزینه روی میز جمنا

انتصاب فتاح به عنوان رئیس کمیته امداد بیش از هر زمان دیگری نام او را در فضای سیاسی برجسته کرد تا جایی که با نزدیک شدن فصل انتخابات، نام او  هم در میان گزینه‌های احتمالی در دایره گمانه‌زنی‌ها قرار می‌گرفت؛ البته این گمانه زنی‌ها بدون عقبه و پشتوانه هم نبود چراکه او از یک سو از مقربان به جبهه پایداری و مورد حمایت آیت‌الله مصباح یزدی پدر معنوی این جریان محسوب می‌شد و از سوی دیگر طیف سنتی اصولگرایان یعنی جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همواره نگاه خریدارانه‌ای به او در ایام انتخابات داشتند؛ از آنجا که حضورش در کمیته امداد امام خمینی محبوبیتی برای او در میان اقشار ضعیف جامعه ایجاد کرده بود این نگاه ویژه چندان هم دور از انتظار نبود.

موضوع حضور او در جمع مشتریان ساختمان پاستور سه سال پیش در جریان دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری  حسابی داغ شد و ماجرا آنقدر پیش رفت که نام پرویز فتاح در ردیف دوم جمنا (جبهه مردمی نیروهای انقلاب) که وظیفه وحدت اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ را به عهده داشت، قرار گرفت.
او در همان مقطع درباره انتخابش از سوی جمنا در برنامه «دست خط» می‌گوید: « ما از یک سال قبل  مرتب می‌گفتیم قصد ورود نداریم. بعید است کسی خلاف این را از من شنیده باشد. در مصاحبه رسمی و فردی همین گفته را بیان کردم.
 
از دولت و از چپ و راست نزد من آمدند و من گفتم نیستیم. من این جمله را هم گفتم که خیالتان راحت من نمی‌آیم. همین را تیتر کردند. جمنا هم نسبت به بنده لطف داشتند. خیلی از این افراد از دوستان صمیمی ما بودند و هستند. از روی لطفی که داشتند اسم ما را اضافه کردند. با من مشورتی نشده بود که اسم من جزو ده نفر باشد. رای‌گیری کردند و در همان جمع ۳-۲ هزار نفر من نفر دوم می‌شوم. چون نفر دوم شدم گفتند دیگر نمی‌شود ۵ نفر را حذف کرد. اگر ششم هفتم می‌شدم خودبخود حذف می‌شدم.»

شناسنامه به دست برای انتخابات ۱۴۰۰

حالا دیگر پرویز فتاح یک‌سالی می‌شود که جایگزین سعیدی کیا شده و بر مسند ریاست بنیاد مستضعفین نشسته است؛ مسندی که  در آن جنجالی‌ و پرسروصدا ظاهر شده است.

اسفندماه بود که رئیس بنیاد مستضعفان در یک برنامه تلویزیونی حضور پیدا کرد اما همینکه مجری از او درباره عوارض آزاد راه تهران- شمال از او  پرسید؛ « با توجه به میزان عوارضی که بنیاد مستضعفان برای آزادراه تهران شما در نظر گرفته است برای مستضعفان نیست برای پولدار هاست.»با لحنی ضربدار خطاب به مجری می‌گوید: « چه کسی گفته شما نماینده مردم هستید؟ شما فقط خبرنگار صداوسیما هستید و وظیفه دارید از من سوال کنید.  افتخاری دارد رقم می‌خورد ولی شما دارید زحمات هزاران نفر را زیر سؤال می‌برید» پاسخ و واکنشی که در فضای مجازی با واکنش‌های زیادی رو به رو می‌شود.

چند ماه از جنجال اسفندماه، فتاح بار دیگر دربرابر دوربین‌های صدا و سیما ظاهر می‌شود و این‌بار به سبک و سیاق رفیق ۳۰ ساله‌اش از در «بگم بگم» سخنانش را شروع می‌کند. او در این گفت و گو به هم‌قطارانش از جمله همان رفیق سی ساله هم رحم نمی‌کند و انگشت اتهامش را به سمت همه نشانه می‌رود؛ اول از مدارس فرهنگ حدادعادل و ساختمان منطقه فرشته و زمین ۴۰۰ میلیاردی هروی شروع می‌کند؛ از تملک‌های نیروهای مسلح می‌گوید و مجمع تشخیص مصلحت نظام و کاخ مرمر را هم از تیغ انتقادش در امان نمی‌گذارد؛
 
پای سید محمد خاتمی و ساختمان موسسه باران را هم وسط می‌کشد و از ساختمان معاونت زنان و انتقاد به مولاوردی و ابتکار سخن می‌گوید؛ صحبت‌هایی که بعد از چند ساعت با بیانیه‌ها و جوابیه‌های مختلف رو به رو شد و افرادی که فتاح آنها را متهم کرده بود از اسنادی برای رد ادعاها سخن گفتند.

هرچند صحبت‌های صریح رئیس بنیاد مستضعفین توجهات زیادی را به خود جلب کرد اما به نظر می‌رسد این جلب توجه چندان بی‌ارتباط با انتخابات هشت ماه دیگر یعنی سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری نداشته باشد؛ هرچه باشد بر خلاف سه سال پیش که هربار صحبت از کاندیداتوری ریاست جمهوری سخن به میان می‌آمد، با قاطعیت آن را رد می‌کرد این روزها سکوت در این رابطه را بیشتر ترجیح می‌دهد و حالا بعد از گفت و گوی تلویزیونی شنبه شب او، به قول «صادق زیباکلام»  می‌توان گفت «پرویز فتاح شناسنامه به دست در انتخابات ۱۴۰۰ ثبت نام کرد» 

باید دید مرد جنجالی این روزهای بنیاد مستضعفان اینبار هم از پایداری ها تا سنتی ها را کنار نام خود جمع خواهد کرد یا در بازار شلوغ و پرکاندیدای این روزهای اصولگرایان باید فعلا در صف کاندیداها بایستد.
منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس