تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۹

خوب، بد، زشت علی عابدزاده

مرداد ماه سال ۹۴ علی عابدزاده با تصویب هیئت وزیران برای سه سال به ریاست سازمان هواپیمایی کشوری منصوب شد.
خوب، بد، زشت
اقتصاد۲۴ - آرمان بیات، کارشناس هوانوردی نوشت: خبری در خروجی رسانه‌ها و بلافاصله پس از جلسه هیئت دولت منتشر شد: عابدزاده رفت.

عابدزاده که بود، آمدنش آن بود و رفتنش این؟

مرداد ماه سال ۹۴ علی عابدزاده با تصویب هیئت وزیران برای سه سال به ریاست سازمان هواپیمایی کشوری منصوب شد که این انتصاب در آن زمان به نوعی اعاده حیثیت برای برکناریش از شرکت هواپیمایی آسمان تعبیر گردید و تا اینکه هفته قبل وی از این سمت پس از ۵ سال تودیع شد و دوباره موجی به راه افتاد که در سال‌های پیش از این، کم نظیر که هیچ، در نوع خودش اساساً بی‌نظیر بود.

امواجی که پس از سانحه یاسوج، سانحه هواپیمایی اکراینی و چندین ادعای حقوقی طرح شده، نشانه‌های آن یک به یک عیان شد و خبر از بروز طوفانی ویرانگر می‌داد. همگی منتظر و چون فردا می‌آمد، از آن سونامی مخرب هیچ خط و نشانی نبود.

سرانجام پس از ۵ سال که ۲ سال از آن، پشتوانه ماده ۵ قانون هواپیمایی کشوری را به خود نمی‌دید، سر رسید و عابدزاده پس از ۳۴ سال از راس مدیریت تصدی و حاکمیت هوانوردی غیر نظامی کنار رفت و از رئیس وقت به رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشوری تبدیل شد.

به واقع عابدزاده که بود

سوالی در پیچ و خم افکار که همواره با آن مواجه بودند. فردی به ظاهر همیشه خسته و آشفته، آرام، فتور، بدون زبان بدن، غیر قابل پیش بینی، ساکت، سیاستمدار و پیچیده که مخاطبینش یا دوستش بودند و یا دشمنش. فردی با رفتاری خاص در روابط سیستمی، مدیریت همگرایی و از آخرین نسل مدیران سنتی صنعت هواپیمایی ایران که تخصصش با باورهای انقلابی گره خورده بود و با چنین نگاهی تنها ۶ سال پس از استخدام در دولت وقت و با ۳۰ سال سن، آغازگر طولانی‌ترین مدت مدیریت در راس یک شرکت هواپیمایی از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۹۰ و پس از آن نیز در عالی‌ترین سطوح تا هفته گذشته بود. در حقیقت ۳۴ سال از ۴۰ سال دوره خدمت وی، چه در دهه اول انقلاب و چه در بحران مالی اواخر دهه شصت شرکت هواپیمایی آسمان و یا دوران تلاش وی برای حذف ماده ۵ قانون تاسیس هواپیمایی جمهوری اسلامی و بعد سانحه هواپیمای فوکر ۲۸ در سال ۷۳ و یا در دوران توسعه نسل جدیدی از ناوگان و حتی گسترش زیرساختی شرکت متبوع خویش و یا سانحه بوئینگ ۷۳۷ تحت الاجاره شرکت آسمان در قرقیزستان، با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بود. عابدزاده مدیری بود که با سیاست تمام و البته رگه‌هایی ازمدیریت استراتژیک اما سنتی، روانی و مبتنی بر کرامت انسانی و اخلاقی، با گروهی مشخص و کاملاً تک محوری و نه سیستمی، بزرگ و بزرگ تر شد و در مقاطعی با میدان دادن به جوانان و با بینشی بر پایه اعتماد، روشی در مدیریت ابداع کرد که بی شباهت با نظام فدراسیونی نبود که پس از خروج او به یک باره فرو ریخت و نتیجه آن ادعای حکومت ایالات و بعد حال ناخوش این شرکت تاریخی است.

او از ساختار اساسنامه‌ای شرکت هواپیمایی آسمان که ناظر بر انجام پرواز به مناطق محروم با استفاده از ناوگان منطقه‌ای فوکر ۲۸ بود، نهایت استفاده را کرد که خود مسبب همراهی و حمایت سیاسی امروزش در سطوح کلان کشور است. در دوره سازندگی تحت مدیریت مرحوم هاشمی رفسنجانی، شرکت آسمان نقش حمل و نقل سریع مویرگی در ساختار حیات اقتصادی کشور را ایفا کرد و یا پیش از آن در دوران دفاع مقدس و حتی پس از آن با استفاده از ناوگان جت‌های اختصاصی و با پروازهای غیر برنامه‌ای، خدمات ارزشمندی را به مسئولان عالی کشور ارائه نمود و هیچ‌گاه تا زمانی که در راس آن شرکت هواپیمایی بود، اجازه نداد این ارتباط راهبردی با پیکره سیاسی کشور به واسطه ارائه خدمات پروازی، بریده شود و پشتوانه سیاسی امروزش، تماماً ناشی از آن شیوه مدیریت بود. روشی که از نیاز به برقراری پرواز به مناطق خاص کشور، بهره جست و دارایی نامنقول ارزشمندی را نصیب شرکت آسمان کرد. دوران مدیریت ۲۵ ساله وی بر شرکت هواپیمایی آسمان و شکل ویژه روابطش با منابع خارجی و محدود به حلقه امینش چه در فرانسه و شرکت TAT و یا ATR و داسو و آن شرکت آلمانی و دیگر منابع، مبهم، چالش برانگیز، تعجب‌آور و در عین حال منحصر به فرد بود.

عابدزاده قابل نقد است و یقیناً نگارنده خود یکی از منتقدان اصلی او درعرصه عملکرد مدیریتش است. انتقاداتی به چگونگی مدیریت در ادوار مختلف سیاسی کشور که هر یک جداگانه و نسبت به شرایط و کنشگران وقت، قابل بررسی و تحلیل است.

علی عابدزاده خوب نبود که اگر بود، وضع هوانوردی کشور چنین نبود؛ عابدزاده خوب بود چرا که در یک اکوسیستم خراب و آسیب دیده ناشی از محرکات ضد انقلاب و تحریم‌های بین‌المللی، بدون هیچ گونه تجربه مدیریتی و با تحمیل احتمالی و یا قطعی هزینه، شرکت ۵ ساله آسمان را به یکی از بزرگترین شرکت‌های خدمات دهنده هوانوردی تبدیل کرد.

اگرچه توسعه زیربنایی آسمان و تمرکز قطعی به تصدی ایرلاین، حمل و نقل هوایی هواپیماهای کوچک که خود شاکله شرکت هواپیمایی آسمان پس از ادغام شرکت‌های چهارگانه بود، به حاشیه کشیده شد که این رخداد را می‌توان از مهمترین دلایل بهم ریختگی آهنگ رشد بنیادی صنعت هوانوردی ایران قلمداد کرد، اما در مقطعی همزمان با مشکلات اقتصادی ناشی از جنگ و پس از آن، مسافر حمل شده به پنج برابر و فضای تعمیراتی به ۱۰ برابر و تربیت پرسنل متخصص فنی و عملیاتی تا سه برابر افزایش یافت که این امر در دوره رقابتی شرکت‌های چندگانه پس از سال ۱۳۷۲، اقدامی راهبردی در جهت ارتقای سطح کیفی خدمات، ارزشمند به نظر می‌رسید.

این دوگانگی عملکردی تماماً ریشه در شخصیت این مرد عجیب صنعت هوانوردی ایران دارد که کمتر کسی آن را می‌شناسد. فردی که با تمام انتقادات و هجمه های وارده، بخشی از تاریخ جدا ناپذیر صنعت هوانوردی پس از پیروزی انقلاب است. شخصی که پس انقلاب اسلامی، طولانی‌ترین دوره مدیریت تصدی با ۲۵ سال در شرکت هواپیمایی آسمان و مدیریت حاکمیت هوانوردی ایران با پنج سال در سازمان هواپیمایی کشوری را به نام خود ثبت کرده است.

طبیعی است که وی فردی عادی نیست، اگرچه جو زمانه در سال‌های ابتدایی انقلاب، انجمن اسلامی و روحیات ارزشی نیز به کمکش آمد. فردی که در دوره کاظم صمدیان در ریاست سازمان هواپیمایی کشوری وقت و با سفارشی از بیت پدر آمد و کمتر از یک سال به محمد ادبابی، اولین مدیرعامل شرکت تازه تاسیس آسمان به عنوان یک مهندس مکانیک، معرفی شد و پنج سال بعد جایگزین علی سادات اخوی در جایگاه مدیرعاملی این شرکت قرار گرفت که چگونگی آن، خود قابل تامل است.

بماند که عابدزاده اهل گفتگو نیست و بماند که برخی تصمیمات وی ناشی ازاکوسیستم بیمار، هیجانی و عاری از کیفیت تخصصی بود و بماند که وی فرصت 2 ساله برجام را از دست داد و نقش هدایتی صنعت را با بیش از ۳۰ سال تجربه، نادیده گرفت و بماند که با اجرای ناقص ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه و مشخصاً آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، به امید ارتقای کیفیت خدمات، رهاسازی اقتصادی را به نفع سهامداران شرکت‌های هواپیمایی به ارمغان آورد، اگرچه نفس اجرا، درست به نظر می‌رسد و بماند نتوانست نظام توزیع صندلی را اصلاح و دست نفوذ چارترکنندگان را کوتاه کند و بماند مولد موسسات مختلف شد و بماند که خود از تصدی‌گری که سراسر به دنبال فرار از مقررات است، به حاکمیت رسید و بماند داستان شرکت TAV و فرودگاه حضرت امام و بماندهای بسیار.

عابدزاده را می‌شناسم و خوب می‌دانم هر گذشته‌ای که داشت و هر تصمیم مخرب و موثری که گرفت، اما این را نیز خوب می‌دانم که از سرمایه من، پدر و مادرم، خانواده ‌م تا سرمایه آن یتیم در محروم‌ترین طبقه جامعه، درست و یا غلط، با آزمون و خطا بزرگ شد و ۳۰ سالگی را به ۶۴ سالگی رساند و باید بپذیریم که وی امروز یک دانشگاه زنده است و رسالت بزرگش از ۱۹ مرداد ماه و پس از تودیعش آغاز شد و آن نیست جز انتقال دانش و تجربه‌ای که در زمستان سخت دهه شصت، بهار دهه هفتاد، تابستان دهه هشتاد و خزان دهه نود، حاصل شده است.

عابدزاده امروز فرصتی دارد و آن تربیت نسلی است که تجربه تلخش را تکرار نکنند و شیرینی عملکردش، هر چند اندک که در ادوار مختلف، پرخطر و پرریسک ، حاصل شده را الگوی آینده خود قرار دهند.

و اما اخلاق

وقتی سرمای زمستان، شلاق زنان به صورت می‌کوبید، در کنار باند فرودگاهی، نوجوانی عاشق، با انتظار فرود هواپیمایی که عابدزاده مدیرعاملش بود، رویای خود را به تصویر می‌کشید. خلوتگاهش، رودخانه‌ای بود که طیاره عابدزاده پس از خروج از باند، بدان افتاده بود و شوق اولین پروازش با هواپیمای فریچایلدی رقم خورد که علی عابدزاده مدیرعامل شرکتش بود.

و حال فرض بر آن که عابدزاده بدترین؛ اما حداقل به حرمت همین یاد و شوق عشق، احترام و حفظ شان اخلاقی، برای نگارنده یک تکلیف و یک باید است. کرامتی که به حق از پیکره صنعت هوانوردی ایران رخت بر بسته و همواره دیگ جوشیده و منافع فردی، جایگزین آن شده است و تا این ذات روان، پاک نشود، داستان انحراف صنعت، تداوم دارد و در این جنگ عاری از وجدان ادب، مردم و پرسنل تاوان دهنده نهایی هستند.

تخریب سخت نیست که ریشه در عقب ماندگی دارد و تخریب عابدزاده، هر چند بدهکار به صنعت و مردم، به دور از اخلاق حرفه‌ای و عدالت انسانی است. انتقاد با هدف تخریب اگر جایگزین نقد با رویکرد اصلاح شود، جز عقده گشایی، نشان دیگری ندارد. چنان که با سواستفاده از صداقت رسانه، به جای طرح ابهام، احکامی قطعی صادر می‌کنند و موجب تخریب شخصی در افکار عمومی می‌شوند و نوعاً پایان کار عابدزاده را نیز بدان مربوط می‌نمایند که نهایت بی‌اخلاقی اجتماعی است. بماند که چنین رفتاری، خود پاس گل به بیگانگانی است که حال امروز هوانوردی کشور را با سایه تاریک تحریم، رقم زده‌اند. جای پرداخت به آنچه رخ داده، درون خانواده است و هرآنچه غیر از این، بدون شک موجب آشفتگی بیش از پیش آبروی با سیلی سرخ شده هوانوردی ایران عزیز خواهد بود.

برای بنده، عابدزاده بدون شک نقد شونده‌ای قابل احترام است و تشنه روزی هستم که روبه رویش بنشینم و از تجاربش بگوید تا به جان بشنوم، اصلاحش کنم و بعد یاد بگیرم.

علی عابدزاده رفت؛

خوب بود ، بد بود اما زشت نبود.
 
منبع: تین نیوز
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ + جدول

تصویری به یاد ماندنی از بهروز وثوقی و جمشید مشایخی در قیصر

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس جنجالی مسعود پزشکیان در کنار مولوی عبدالحمید

عکس زیرخاکی ۵۰ ساله از منوچهر وثوق، فردین، بهمن مفید و ایرج قادری

عکس/ نمایی خاص از بهمن مفید و سعید راد در سال ۱۳۵۴

عکس/ نمایندگانی که به حضور ظریف در دولت رای موافق دادند

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ قدیمی‌ترین تاس کشف شده در جهان متعلق به ایران

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها

اینفوگرافی/ فهرست پنجاه خوراک برتر جهان با گوشت گوسفندی!

مصرف مالیات برای توسعه با نظارت و انتخاب مستقیم مؤدیان

دلیل سفر کوتاه پزشکیان به سیستان‌وبلوچستان چه بود؟

توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو

همتی: دولت مصمم به اجرای اصلاحات اساسی است

عکس/ استوری آناهیتا همتی درباره آلودگی هوای تهران

واکنش خطیب نماز جمعه تهران به قطعنامه سازمان ملل

عکس/ قاب ویژه معاون خانم پزشکیان در تایلند

کدام کشورها نتانیاهو را دستگیر می‌کنند؟

عکس/ ایران خودرو افزایش قیمت‌ها را اعمال کرد

عکس/ داریوش فروهر در دفتر امام ۴۵ سال پیش

ادعای عجیب سعید جلیلی علیه بیژن زنگنه و دولت پزشکیان

پزشکیان: از روزی که آمدم هر روز بر طبل جنگ می‌کوبند

سیگنال مثبت دولت پزشکیان به برگزاری اعتراضات سیاسی/اصل ۲۷ قانون اساسی در دولت چهاردهم به شکل متفاوت اجرایی می‌شود؟

تورم ماهانه خانوار ایرانی چقدر شد؟

فیلم/ پزشکیان: در آموزش ما عدالت نداریم

سیستان و بلوچستان ارزان ترین استان کشور

آخرین عکس از چارلی چاپلین ۲ ماه قبل مرگش

اینفوگرافی/ محبوب‌ترین برند‌های موبایل در جهان

واردات دوباره گوشت قرمز تنظیم بازاری از افریقا