تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۹

واکنش روحانی به تهدید ترامپ

رئیس جمهور گفت: قرارداد برجام برای کسانی است که در داخل برجام باشند و آمریکا که به صراحت از آن خارج شده نمی‌تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند.
واکنش روحانی به تهدید ترامپ
اقتصاد۲۴ - حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور، امروز (چهارشنبه) در جلسه هیأت دولت با اشاره به انزوای آمریکا در جلسه شورای امنیت، اظهار داشت: من از آن یازده کشوری که رای ندادند به آن قطعنامه تشکر می‌کنم و از آن دو کشور دوست هم که علیه این قطعنامه عمل کردند متشکرم. چرا ما این کار را توانستیم انجام دهیم؟ به خاطر تدبیر نظام و دولت. اگر آن روز که آنان از برجام خارج شدند ما هم خارج می‌شدیم همه هزینه‌ها و قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ما می‌شد و آنوقت بی‌هزینه آمریکا به ما خیانت کرده بود.

وی تأکید کرد: حالا این رسانه‌های بیگانه فارسی‌زبان دست بر این گذشته‌اند که آمریکا می‌خواهد از مکانیسم فلان برای برجام استفاده کند. عقل هم چیز خوبی است. ق رارداد برجام برای کسانی است که در داخل برجام باشند. آمریکا که به صراحت از آن خارج شده است. دیگر چه استفاده‌ای از آن مکانیسم؟

ما یک روز را هم برای خود تعطیل نمی‌بینیم

وی یادآور شد: ما با همه توان در صحنه هستیم و ایستادگی خود را از دست نخواهیم داد. گاهی در موقعیت‌هایی موفقیت بیشتری داشتیم و گاهی هم ممکن است اینگونه نباشد اما مردم بدانند ما یک روز را هم برای خود تعطیل نمی‌بینیم. دشمن می‌خواهد ما تسلیم شویم اما چنین چیزی را نخواهند دید.

روحانی گفت: کسی برای شماها که از مرداد ۳۲ تا امروز علیه این کشور و آن قدرت قانونی کودتا کردید و یک جبار را بر مردم حاکم کردید و علیه دموکراسی و قدرت قانونی عمل کردید و هنوز دارید ادامه می‌دهید، فرش قرمز پهن نخواهد کرد. آن ۲۸ مرداد بود که دشمن به ظاهر موفقیتی به دست آورد هرچند در باطن راه غلط بود. اما در ۲۴ مرداد امسال در شورای امنیت حتی همان موفقیت ظاهری را هم به دست نیاوردید.

اگر از برجام خارج می‌شدیم همه هزینه‌ها با ما بود

رییس جمهور تاکید کرد: من از آن یازده کشوری که رای ندادند به آن قطعنامه تشکر می‌کنم و از آن دو کشور دوست هم که علیه این قطعنامه عمل کردند متشکرم. چرا ما این کار را توانستیم انجام دهیم؟ به خاطر تدبیر نظام و دولت. اگر آن روز که آنان از برجام خارج شدند ما هم خارج می‌شدیم همه هزینه‌ها و قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ما می‌شد و آنوقت بی‌هزینه آمریکا به ما خیانت کرده بود.

وی یادآور شد: حالا این رسانه‌های بیگانه فارسی‌زبان دست بر این گذشته‌اند که آمریکا می‌خواهد از مکانیسم فلان برای برجام استفاده کند. عقل هم چیز خوبی است! بخوانید آن قرارداد برجام را! برای کسانی است که در داخل برجام باشند. آمریکا که به صراحت از آن خارج شده است. دیگر چه استفاده‌ای از آن مکانیسم؟

چرا حماقت دشمن را نمی‌بینیم؟

روحانی تاکید کرد: مردم بدانند دولت با همه توان برابر این ابرقدرت ایستادگی می‌کند. برخی می‌گویند برجام اگر پایه‌هایش محکم بود آمریکا نمی‌توانست چنین کند. آمریکا از پیمان اقلیمی پاریس خارج شد، پایه‌های آن هم محکم نبود؟ از سازمان بهداشت جهانی خارج شد آن هم پایه‌هایش محکم نبود؟ او از هرچه پیمان مفید بوده خارج شده، چرا حماقت دشمن را نمی‌بینیم؟ باور کنید که اگر دولت را حمایت کنیم نظام حمایت می‌شود. همه ما در کنار هم خدمتگزار مردم هستیم.

بیشتر بخوانید: ترامپ، ایران را تهدید کرد

رییس جمهور تصریح کرد: هم جباران کاخ سفید برای همیشه نمی‌مانند و هم تحریم‌ها؛ اینجور نیست که همیشه چنین چیزی برقرار باشد اما آنان در چنین وضعیتی گیر افتاده‌اند و خروج از آن هم برایشان سخت است.

الان تنها ده درصد بودجه‌مان متکی به نفت است

وی یادآور شد: مردم باید واقعیتی را هم بدانند یک زمانی صد میلیارد دلار پول نفت وارد این کشور می‌شد اما الان دیگر چنین چیزی نیست. این افتخار دولت است که اقتصاد ما بدون نفت اداره می‌شود. ما الان صادرات غیرنفتی را توسعه دادیم و با آن داریم کشور را اداره می‌کنیم. این در تاریخ ما بی‌سابقه است، چه پیش و چه پس از انقلاب. الان ما تنها ده درصد بودجه‌مان متکی به نفت است، قدیم تا ۳۵ یا ۴۰ درصد به نفت متکی بود. ولی الان چنین نیست و نمی‌خواهیم در سال رونق تولید که مردم نیاز به حمایت دارند از آنان مالیات زیادی بگیریم.

تا امروز یک‌بار دست‌مان را به سوی بانک مرکزی دراز نکردیم

روحانی تصریح کرد: ما هم قدرت داریم که پنجاه هزار میلیارد مثل دولت قبل از بانک مرکزی استقراض و پول پرفشار وارد بازار کنیم اما این را به مصلحت کشور نمی‌دانیم. ما تا امروز و با همه مشکلات یک‌بار دست‌مان را به سوی بانک مرکزی دراز نکردیم.

طرح فروش نفت کاملا به نفع مردم است

رییس جمهور ادامه داد: پس یا باید اوراق خزانه بفروشیم که این کار را آغاز کردیم یا سهام بفروشیم که چنین هم کرده‌ایم و معتقدیم اقتصاد باید به مردم واگذار شود و از اول دولت هم به دنبال این بودیم. یک راه دیگر هم فروش نفت است که طرحی برای آن مشخص کردیم و کاملاً این طرح را به نفع مردم می‌دانیم. یک تودهنی به آمریکا است که می‌خواهد ما نفت نفروشیم اما ما نفت را می‌فروشیم.

روحانی تاکید کرد: این یکی از طرح‌های افتخارآمیز این دولت در نفت است. اگر روسای دو قوه دیگر هم موافقت کردند ما این طرح را می‌آوریم و اجرا می‌کنیم اگر نه به دنبال طرح‌های دیگری می‌رویم.

وی با بیان اینکه می‌دانیم که مردم تحت فشار هستند اما طرح‌هایی را در دولت اجرا می‌کنیم که این مشکلات و فشار کم شود، اظهار کرد: ما الان در درمان کرونا داریم این کار را برای مردم رایگان انجام می‌دهیم. چند کشور در دنیا این کار را کرده‌اند؟ بروید بشمرید ببینید چند کشور پیدا می‌کنید؟ ببینید چقدر هزینه درمان بر گردن بیماران کرونا در دیگر کشورهاست.

رییس جمهور یادآور شد: همچنین ما در کنار وام‌هایی که در اختیار نیازمندان و برای مسکن و مستأجران در نظر گرفتیم، تلاش برای همسان‌سازی حقوق میلیون‌ها نفر بازنشسته را آغاز کردیم که طی آن حداقل حقوق بازنشستگان ۳۰سال خدمت، ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود که آن را به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش می‌دهیم و آنانی که ۳۵ سال خدمت بودند هم از حداقل حقوق ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۳ میلیون تومان افزایش خواهیم داشت. ما برای این کار ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام را واگذار به تامین اجتماعی کردیم که این هدف تحقق یابد. این یک قدم مهم برای جامعه کارگری است که برداشته شده است.

روحانی ادامه داد: ما به مردم می‌گوییم که می‌دانیم زندگی شما به سختی می‌گذرد اما شبانه روز به دنبال کاهش این مشکلات و سختی‌ها هستیم و بدانید که این شرایط هم پایدار نخواهد بود و مشکلات رفع می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به در پیش‌رو بودن برگزاری کنکور گفت: موضوع کنکور موضوع مهمی است و جمعیت عظیمی از جوانان کشورمان به دنبال کنکور هستند و سرنوشت زندگی خیلی از جوانان ما به آن بسته است. ما هم می‌توانستیم بگوییم که اصلا کنکور نباشد. آن وقت چه بلایی سر این همه جوان می‌آمد که می‌خواستند به دانشگاه بروند؟ حداقل این بود که یک سال عمر آنان تلف می‌شد.

رییس جمهور با اشاره به دیگر راه‌های مواجه با موضوع برگزاری کنکور ادامه داد: یک راه دیگر این بود که کنکور را به تعویق بیندازیم. این در صورتی منطقی و قابل‌قبول است که بدانیم اگر از تابستان به پاییز برویم یا از پاییز به زمستان برسیم وضع‌مان در آن روزها در برابر کرونا بهتر می‌شود، آیا می‌توان از این موضوع مطمئن بود؟ این ویروس که هر روز یکجور عمل می‌کند آیا اصلاً شرایطش در یکی دوماه آینده قابل پیش‌بینی است؟

روحانی افزود: پس ما گفتیم که کنکور با رعایت پروتکل‌ها انجام شود، مثل همه موارد دیگر که در جامعه پروتکل‌ها را رعایت می‌کنیم. چطور در آن موارد رعایت‌ها را می‌پذیریم اما از کنکور که می‌گوییم آسمان به زمین می‌افتد؟

کنکور برای ما مهم و عزاداری‌ها هم برای ما مقدس است

وی تأکید کرد: به نظرم برگزاری کنکور هم مثل سایر موارد است. فقط مهم این است که در هنگام خروج و ورود دیگر مثل همیشه عمل نکنیم که تعدادی از بستگان تا دم در محل برگزاری همراهی کنند و این باعث تجمع شود یا مثلاً در هنگام خروج افراد جمع شود و درباره سوالات باهم گفت‌وگو کنند و این تجمع در پی داشته باشد.

رییس جمهور در پایان گفت: امیدواریم کنکور به بهترین وجه برگزار شود و عزاداری هم به بهترین وجه صورت پذیرد و هر دو مورد را به درستی و با رعایت پروتکل‌ها پیش ببریم. هم کنکور برای ما مهم و هم عزاداری‌ها برای ما مقدس است.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

تحلیل رائفی‌پور درباره ادعای شهادت سید حسن نصرالله

عکس/توئیت منتسب به دختر سید حسن نصرالله درباره وضعیت پدرش

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

فیلم/گریه مجری شبکه المیادین با اعلام خبر شهادت سید حسن نصرالله

قیمت All-in-One اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

خبر فوری سعید جلیلی در تلویزیون درباره ترور نصرالله

قیمت سکه پارسیان امروز شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ + جدول

آخرین خبر از وضعیت سیدحسن نصرالله+عکس

فیلم/اعلام شهادت حسن نصرالله از بلندگوی یک مسجد

آخرین جزئیات حمله اسرائیل به بیروت/ گزارش‌ها از وضعیت سلامتی سیدحسن نصرالله/ گزارش لحظه به لحظه از لبنان + فیلم و عکس

عکس‌های زیبای ترلان پروانه از جنوبگردی

عکس/دختر حسن نصرالله کشته شد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عوارض مصرف زیاد ویتامین C

سمی به نام ترکیب چای و عسل

با این ورزش چربی‌سوزی کنید

قیمت دلار تا بهمن ماه به ۷۰ هزار تومان می‌رسد؟/ بازار‌ها در انتظار شوک جدید گرانی دلار

نخستین واکنش محمود احمدی‌نژاد به شهادت سیدحسن نصرالله

تصویری از شهیدان حاج قاسم سلیمانی و سید حسن نصرالله

فیلم/ لحظه اعلام شهادت شهید نصرالله در حرم امام علی (ع)

عکس/ محدودیت انتشار تصاویر شهید سیدحسن نصرالله در اینستاگرام

عراقچی خواستار برگزاری فوری نشست فوق‌العاده سران کشورهای اسلامی شد

جاده کرج - چالوس باز شد

آغاز نام‌نویسی برای اعزام نیروها به لبنان؟

دفاع تمام قد بایدن از ترور شهید نصرالله

پیکر سید مقاومت کجا به خاک سپرده می‌شود؟ + عکس

تمامی پروازهای ایران به بیروت لغو شد

رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح پیام صادر کرد

فیلم/ حزن ،اشک و اندوه در پارلمان عراق پس از خبر شهادت سید حسن نصرالله

سینماها و تئاترها تا اطلاع ثانوی تعطیل شدند

فیلم/ گریه‌های مداوم در محل شهادت سیدحسن نصرالله

فیلم/ مجری سابق صدا و سیما با تیپ و حجابی متفاوت!

درویش: رای بیرانوند زودتر صادر شود

عکس/ فقیهه سلطانی با آرایش ملو در کنار دخترش

لبنان ۳ روز عزای عمومی اعلام کرد

واکنش وزیر کشور و سخنگوی دولت به ترور شهید نصرالله

آخرین وضعیت بازسازی ورزشگاه آزادی

عکس/ سردار شهید نیلفروشان در محضر رهبر انقلاب

۵ روز عزای عمومی در ایران

فیلم/ نخستین ویدیو از پیکر شهید سید حسن نصرالله

واکنش روسیه به شهادت سیدحسن نصرالله

پیام تسلیت آیت‌الله سیستانی درپی شهادت سیدحسن نصرالله

کاخ سعدآباد روز دوشنبه تعطیل است

فیلم/ مکان شهادت شهید سید حسن نصرالله

ثبت نخستین دمای زیر صفر امسال در تهران

پزشکیان: جهان فراموش نمی‌کند که فرمان این حمله تروریستی از نیویورک صادر شد

قیمت و اجاره مسکن در شرق و مرکز تهران

واکنش حسن روحانی به شهادت سیدحسن نصرالله

عکس/ تصویری از سردار شهید حاج‌عباس نیلفروشان در کنار پدرش

دلنوشته ابراهیم حاتمی‌کیا در پی شهادت سیدحسن نصرالله‌

فیلم/ نشان‌دادن تصویر سیدحسن نصرالله در پخش زنده بی‌بی‌سی ازسوی شهروند گریان لبنانی

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

ذوعلم: حکم رهبر انقلاب برای کمک به لبنان واجب عینیست

فراخوان هلال احمر برای اعزام نیروهای داوطلب به لبنان

فیلم/ جواد لاریجانی: ترور شهید نصرالله ناشی از نفوذ بود

نیویورک تایمز: هاشم صفی‌الدین زنده است

تعطیلی اجراهای موسیقی تا اطلاع ثانوی

پیام سیدمحمد خاتمی در پی شهادت سیدحسن نصرالله

واکنش معاون اول رئیس‌جمهور به شهادت سیدحسن نصرالله

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۸ مهر ماه ۱۴۰۳

پیام ظریف در پی شهادت سیدحسن نصرالله

اینفوگرافی/ زندگینامه شهید سید حسن نصرالله

فیلم/ آغاز مراسم سوگواری در ضاحیه بیروت