اقتصاد۲۴ - عضو هیات مدیره و معاون امور بندری سازمان منطقه آزاد انزلی یادآور شد: از ابتدای فعالیت بندر کاسپین در سال ۹۷ تاکنون ۵۲۷ هزار تن کالا از ۲۲۰ فروندکشتی در بندر کاسپین تخلیه و بارگیری شده است.
وی افزود: ازابتدای امسال تاکنون نیز۸۳کشتی، بیش از ۲۳۵هزارتن کالادر این بندر تخلیه و بارگیری شده که آمارهای موجود بیانگر آن است که نسبت به مدت پنج ماهه سال گذشته از لحاظ تعداد کشتی ۲۱۹درصد و به لحاظ تناژ کالا، ۲۰۸درصد تعداد کشتی تخلیه و بارگیری در این بندر رشد داشته است.
مهندس افقی با بیان اینکه کاهش زمان و هزینه کالا، مهمترین مزیت کریدور چین–قزاقستان–ایران برای تجار و صاحبان کالا به بندرکاسپین است افزود: از ۸۳ کشتی ذکر شده، ۲۳ کشتی با ظرفیت ۱۷۳۷ تیای یو حامل مواد اولیه و کالاهای استراتژیک کشور به صورت کانتینری و از مسیر کریدور چین–قزاقستان–ایران (مجتمع بندری کاسپین) بودند.
معاون امور بندری وحوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی باتاکید براینکه توجه به صادرات کالا و ترغیب صادرکنندگان کشورمان به ارسال کالاهای خود از طریق بندرکاسپین در دستورکار این سازمان قراردارد تصریح کرد: از آغاز فعالیت بندرکاسپین انزلی تا کنون۷۴ فروندکشتی حامل ۵۹۰۰ تیای یو کالاهای کانتینری شامل مواد اولیه واحدهای تولیدی وکالاهای استراتژیک ازمسیرکریدورچین، قزاقستان، ایران دربندرکاسپین تخلیه و بارگیری شد.
بیشتر بخوانید: اهم فعالیتهای مجتمع بندری کاسپین در سال ۹۹/ توسعه زیرساختهای بندر کاسپین از اولویتهای منطقه آزاد انزلی
مهندس افقی با اشاره به رشد ۵ برابری تخلیه کالاهای صادراتی و بارگیری کالاهای وارداتی توسط حدود ۱۱هزار دستگاه کامیون در این بندر به سراسر کشور تصریح کرد: کالاهایی نظیر قطعات خودرو و موتورسیکلت، انواع تایر خودروهای سبک وسنگین، ماشین آلات و لوازم برقی و مواداولیه واحدهای تولیدی ازطریق کریدورچین-قزاقستان-ایران (بندرکاسپین) وارد کشور شده و مصالح ساختمانی، موادغذایی، فرش، ظروف و مشتقات نفتی، خشکبار نیز از جمله کالاهای صادراتی ازطریق این کریدور از مبداء بندرکاسپین به کشورچین بوده است.
وی با بیان اینکه دو مجتمع بندری انزلی و کاسپین، بنادر مکمل یکدیگر در محدوده منطقه آزاد انزلی هستند، خاطر نشان کرد: در چهارماهه نخست امسال نیز شاهد رشد ۵۸ درصدی تخلیه و بارگیری و رشد ۵۴ درصدی صادرات کالا و همچنین رشد ۷۷ درصدی تخلیه و بارگیری کانتینر نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم و همچنین بخش ترانزیت مجتمع بندری انزلی نیز در این مدت ۱۸ درصد رشد داشت.
معاون اموربندری وحوزه خزرسازمان منطقه آزاد انزلی گفت: بخش بندی بازار، تحقیقات بازار، فعالیتهای بازاریابی وایجاد مشوقهای تجاری، تنوع بخشی به کالاهای ورودی وخروجی به مجتمع بندری کاسپین، تکمیل زیرساختهای بندری، آبخور بالا و پسکرانه وسیع بندری، کاهش هزینههای حمل و نقل کالا، فعال نمودن مسیرهای ترانزیتی بین المللی (کریدورهای شمال-جنوب و چین-قزاقستان-ایران)، تسریع و تسهیل خدمات بندری و ترانزیتی به فعالان اقتصادی، اجرای تعرفههای ترجیحی اتحادیه اقتصادی اوراسیا، ارائه مشوقهای قانونی متنوع ازسوی این سازمان به همراه افزایش روزافزون زیرساختهای مورد نیاز خدمات رسانی درحوزههای مختلف بندری و نزدیکی به تهران و مراکز تولیدی و جمعیتی کشور، این مجتمع بندری به عنوان عوامل تأثیرگذار و از رویکردهای مهم سازمان منطقه آزادانزلی به شمارمی رود و در مدت فعالیت این مجتمع بندری، بیش از۹۵درصدازکالاهایی که ازطریق بندرکاسپین واردکشورشده، در دسته کالاهای اساسی و مواد اولیه واحدهای تولیدی منطقه و کشور قرار دارند.
وی همچنین ادامه داد: تعدادکشتیهای تخلیه و بارگیری شده درمجتمع بندری کاسپین درسال ۱۳۹۷، تنها ۲۰ فروند کشتی بود که این تعداد درسال ۱۳۹۸ به ۱۱۷کشتی افزایش یافت که با وجود تحریمهای ظالمانه اقتصادی کشور و شیوع بیماری کرونا درجهان، با برنامه ریزیهای به عمل آمده ازابتدای امسال، شاهد روند صعودی قابل ملاحظهای درتعداد و تناژ کشتیهای تخلیه و بارگیری شده دراین مجتمع بندری منطقه آزاد انزلی هستیم.
لازم به توضیح است هم اکنون سه پست اسکله درمجتمع بندری کاسپین درحال خدمات رسانی وفعالیت است که دراین میان عملیات احداث دوپست اسکله کارگو (عمومی) باسرمایه گذاری بخش خصوصی ویک پست اسکله رو-رو چندمنظوره باسرمایه گذاری سازمان درحال انجام است که تاسال آینده این سه پست جدیدنیزبه بهره برداری میرسند و بااتصال این مجتمع بندری به خط راه آهن سراسری کشور، علاوه برتکمیل شدن حلقههای زیرساختی شبکه حمل ونقل ترکیبی منطقه آزاد انزلی درکریدورهای بین الملل، امکان اتصال بنادرجنوبی کشورمان به این منطقه ازطریق راه آهن وحمل و نقل چندوجهی ازطریق این مجتمع بندری فرآهم میشود.