تاریخ انتشار: ۰۷:۰۰ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

برق صنایع را قطع کنید تا خانه‌های لاکچری برق داشته باشند!/ خسارت خاموشی تولید را چه کسی می‌پردازد؟

مدیرعامل سابق مجمع هیات امنای شهرک‌های صنعتی استان تهران با گلایه از روند قطع برق صنایع گفت: وزارت نیرو باید در سالی که نیاز به حمایت از بخش تولید بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود مشکلات تامین برق مورد نیاز صنایع کشور را مرتفع کند؛ نه اینکه با نامه نگاری و ترسیم و ارسال جدول زمان قطع برق به شهرک‌های صنعتی، چوب لای چرخ صنایع بگذارد و صنعتگران را به تعطیلی واحد‌های تولیدی محکوم کند.

قطعی برق صنایع

مهرشاد نبی، اقتصاد۲۴ - در حالی فعالان شهرک‌های صنعتی اطراف تهران از خاموشی‌های طولانی‌مدت گلایه و ناراضی هستند که در سال "جهش تولید "روند تولیدشان متوقف شده است.

بحران قطعی برق از چند سال گذشته تاکنون، همه بخش‌های کشور و به خصوص بخش‌های تولیدی را تحت تاثیر قرار داده است و به همین دلیل مسئولان وزرات نیرو از همان موقع به فکر پیشگیری بحران در سال آتی افتادند که مهم‌ترین آن‌ها "اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف" است.

این در حالی است که حسن روحانی رئیس جمهوری در جلسه هیئت دولت مورخ پنجم دی‌ماه سال ۱۳۹۷ گفته بود که بایستی یارانه‌های انرژی در بلندمدت به گونه‌ای مدیریت شود که به‌صورت حساب شده و هدفمند پرداخت شود. به همین دلیل لازم است تا هیات دولت هرچه سریعتر نسبت به یارانه‌های برق خانگی اقدام عاجل کرده و اگر چنانچه تدبیری برای کنترل مصرف برخی مشترکین خانگی اندیشیده نشود آنگاه بحران برق در سال‌های آینده نیز قطعی خواهد بود و مسئولان بایستی نسبت به آن پاسخگو باشند.

درحالی که وزارت نیرو به موضوع تعرفه‌های برق برای کاهش مصرف نگاه تشویقی دارد، جریمه‌هایی را هم برای پرمصرف‌ها با هدف مدیریت مصرف برق در نظر گرفته است. امروز موضوع تشویقی برای ۳ میلیون نفر جمعیت که مصرف برق آن‌ها پایین‌تر از میانگین مصرف است از سوی دولت کلید خورده است؛ اما تکلیف پرمصرف‌های خانگی چیست؟

این پرمصرف‌های خانگی سال‌هاست که با برق یارانه‌ای خانه‌های چند ده هزار متری خود را نورانی می‌کنند، اما در کنار آن بخش تولید مانند سایر بخش‌ها مورد تضعیف قرار گرفته و با چالش‌های زیادی از جمله قطعی برق مواجه شده است.

در برخی از کشور‌ها نه‌تنها تعرفه مصارف مازاد بر الگو بلکه تعرفه کل مصرف مشترکین پرمصرف به نرخ واقعی محاسبه می‌شود، بلکه با افزایش این نرخ راهی برای هدایت یارانه برق به سمت تولید و صنعت انتخاب می‌شود.

در همین رابطه صابر پرنیان، رئیس هیات مدیره شهرک‌های صنعتی استان تهران از قطع برق واحد‌های صنعتی و تولیدی انتقاد کرد و گفت: این درست نیست که در سال جهش تولید، برق واحد‌های تولید را قطع کنیم تا برق ویلا‌های غیرمجاز قطع نشود.

وی با تاکید بر اینکه واحد‌های صنعتی از اصل با قطعی برق واحد‌های تولیدی و صنعتی مخالف هستند، افزود: مسئولان اداره برق برای کاهش فشار به شبکه توزیع برق، برنامه زمان بندی برای قطع برق اعلام کردند، اما به آن عمل نکردند و غیر از ساعات اعلام شده نیز برق واحد‌های صنعتی را قطع کردند.

رئیس هیات مدیره شهرک‌های صنعتی استان تهران با اشاره به اینکه قطع کردن برق واحد‌های صنعتی به روند تولید در کشور آسیب می‌زند، گفت: این موضوع در بسیاری موارد باعث بیکاری کارگران و از بین رفتن مواد اولیه و خرابی خطوط تولید می‌شود که هزینه‌های بسیاری را برای واحد‌های تولیدی در پی دارد.

تکلیف بی‌برقی در تولید چیست؟

حالا در کنار مجانی شدن برق کم مصرف‌های خانگی، فعالان شهرک‌های صنعتی به خاموشی‌های طولانی واحد‌ها و بنگاه‌های تولیدی اعتراض دارند. به گفته صنعتگران شهرک صنعتی اطراف تهران، در سال "جهش تولید" ساعات خاموشی این شهرک‌ها رو به افزایش است و از آنجا که دو ساعت برای راه‌اندازی مجدد دستگاه‌های واحد‌های تولیدی این شهرک وقت صرف می‌شود، عملاً تنها شش ساعت در روز قادر به تولید در این واحد‌ها هستند و کسی نمی داند تکلیف افزایش هزینه‌های ناشی از کاهش بهره وری چیست؟


بیشتر بخوانید: شوک خاموشی به صنعت ادامه دارد/ فقر نیروگاه، چالش برقی صنایع کشور


رضا جلالی، مدیرعامل سابق مجمع هیات امنای شهرک‌های صنعتی استان تهران در همین رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: صنایع برای توسعه در تولید با توجه به شرایط اقتصادی و تحریمی کشور تضمین می‌خواهند.

این کارشناس صنعتی گفت: برای ادامه فعالیت‌های تولیدی، صنایع نباید درگیر مسائلی باشند که باعث تعجب و گاهاً خجالت کشور شود چراکه مدعی هستند می‌توانند روی پای خود ایستاده و جهش تولید را با توجه به رهنمود‌های رهبری به نحو مطلوب تجربه کنند؛ با قطع واحد‌های تولیدی و بنگاه‌های صنعتی چگونه می‌خواهند تولید را صدرنشین و صادرات محصولات را جایگزین فروش نفت کنند؟!

جلالی ادامه داد: هر لحظه‌ای که چرخ صنایع بایستد یعنی ضرر و زیان به تولید، یعنی بی تفاوتی به هزینه‌های جاری و افزایش بدهی واحد‌های تولیدی.

مدیرعامل سابق مجمع هیات امنای شهرک‌های صنعتی استان تهران معتقد است: وزارت نیرو متعهد است برق مورد نیاز صنایع را تامین کند چراکه زمانی که پرداخت مبلغ برق مصرفی از سوی واحد‌ها فرا می رسد، تولیدکنندگان موظف هستند در تاریخ مقرر هزینه مصرف برق خود را بپردازند در غیر این صورت با مشکل روبرو می‌شوند حالا چطور وزارت نیرو هیچ تعهدی به حفظ و ادامه جریان برق مورد نیاز بخش‌های تولیدی نمی‌دهد و آن را خیلی جدی نمی‌گیرد.

این فعال صنعتی با تاکید بر اینکه امروز رنج صنعتگر از بی توجهی دولتمردان به امور مربوط به این بخش است گفت: در کجای دنیا چه کشور‌های توسعه یافته، چه کشور‌های در حال توسعه اجازه استفاده از برق مورد نیاز صنعت را منوط به جیره بندی و طبق جدول خاموشی‌ها می‌کنند، درصورتی که در آن سوی شهر ویلا‌ها و ساختمان‌های بلند و بزرگ لاکچری بدون هیچ قطعی برق و یا گرانی برق، از این انرژی استفاده بی نهایت می‌کنند.

جلالی با انتقاد از اینکه شرایط را برای صنایع سخت کرده اند گفت: وزارت نیرو اگرچه متولی تامین برق مورد نیاز صنعت است اما در مقابل با دریافت هزینه‌های مصرف انرژی، باید ضامن حفظ آن در بخش‌های مختلف تولید باشد.

خاموشی روی کاغذ ۳ ساعت؛ در عمل ۷ ساعت

وی تصریح کرد: با نامه نگاری و تعیین زمان قطع برق کدام صنعتگر و تولید کننده‌ای توانسته به فعالیت خود ادامه دهد؟ چطور باید از پس هزینه‌های جاری و تولید بر بیاید؟ خاموشی صرفا محدود به همان سه‌ساعتی که وزارت نیرو برای شهرک‌های صنعتی تعیین کرده نیست.

این فعال صنعتی تاکید کرد: در طی زمان فعالیت واحد‌های تولیدی و کارگاه‌های صنعتی تمام دستگاه‌ها باید بدون فوت وقت روشن باشند و هر بخش مسئولیت خاصی در خط تولید بر عهده دارد، از این رو از ابتدای روز و یا شب کاری، سیستم‌ها به صورت منظم روشن شده و فعالیت دارند؛ حالا در بین این چرخه دو تا سه ساعت قطع برق، باید کارگر و دستگاه بدون هیچ بهره وری باقی بماند و در نهایت پس از سپری شدن زمان مورد نظر وزارت نیرو، دوباره برق به جریان می‌افتد. حالا چطور باید دستگاه‌های صنعتی مجدد روشن و آماده فعالیت شود را برای وزارت نیرو بااهمیت است نه برای وزارت صمت!

جلالی با گلایه از سیاست‌های حمایتی وزارت نیرو از صنایع کشور گفت: این چه منطقی است که برق مکانی که می‌تواند برای کشور ارزآور باشد قطع می‌شود، اما ویلا‌ها و خانه‌های آقایان در بهترین نقطه شهر و حاشیه‌های خوش آب و هوای کلانشهری مثل تهران باید بدون هیچ قطعی در جریان باشد.

این فعال صنعتی ادامه داد: وزارت نیرو باید خسارت‌های ناشی از قطع برق را به واحد‌های تولیدی بپردازد چراکه امروز در جدول روزانه تعیین زمان قطع برق، بین دو تا سه ساعت مقرر شده است در حالی که همه بر این اصل آگاهند که در صنعت، سه ساعت خاموشی برق مصادف است با هفت تا هشت ساعت تعطیلی. این وظیفه ذاتی وزارت نیروست که باید برق صنایع را در اولویت قرار دهد.

به گفته جلالی، وزارت نیرو نیز یکی از ارکانی است که در "جهش تولید" سهم زیادی دارد و مبرا دانستن خود در این عزم بزرگ، ناپسند است و جای نقد دارد.

این فعال صنعتی که سال‌ها در عرصه صنعت خدمت رسانی داشته است در پایان تاکید کرد: وزارت نیرو باید در سالی که نیاز به حمایت از بخش تولید بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود مشکلات تامین برق مورد نیاز صنایع کشور را مرتفع کند؛ نه اینکه با نامه نگاری و ترسیم و ارسال جدول زمان قطع برق به شهرک‌های صنعتی، چوب لای چرخ صنایع بگذارد و صنعتگران را به تعطیلی واحد‌های تولیدی محکوم کند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

عکس عاشقانه بیتای آوای باران در جشن تولدش

عاشقانه‌های شاهرخ استخری و دخترش در فرنگ

فیلم/سوتی منشوری تلویزیون در پخش کارتون پت و مت

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/تیپ شیک و رسمی بازیگر خانم سریال فاصله‌ها

عکس/استایل جذاب و نوجوان‌پسند بازیگر گناه فرشته

استواری اقتصاد ایران همچنان بر پایه‌های کهنه نفت!/ نفع پول نفت به خودش نرسید!

عکس/استوری متفاوت زهرا داوودنژاد در روز تولدش

خبر خوب هواشناسی برای نیمه اول اردیبهشت

شیرینی فروشی قدیمی تهران پلمب شد

عکسی از یک بنر در تهران که پُر سر و صدا شد

فیلم/سوتی منشوری تلویزیون در پخش کارتون پت و مت

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران

استایل شیک هانیه توسلی در عکس جدیدش

اولین عکس از پایگاه هوایی اصفهان بعد از حمله دیشب

بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است!

جدول لیگ برتر بعد از برد استقلال

دقیقی: بین دو نیمه خیلی تند با بازیکنان حرف زدم

مشت‌های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال: داور خیلی مشکوک قضاوت می‌کند

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم

فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

ارمنستان ۴ روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

عکس/آرام جوینده خواننده شد

واکنش مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به علنی شدن تذکر رهبری درباره گشت ارشاد

حضور علی دایی و خاتمی در مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»

گفت‌وگوی روزنامه اطلاعات، با استاد محمدرضا شجریان پیش از انقلاب

حمایت علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل، ایران را ناگزیر به دفاع کرد

تهدید به انفجار مقابل کنسولگری ایران در پاریس

واکنش امام جمعه اصفهان به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده‌ها

فیلم/ گریه‌های بی امان دختر ایرانی در سیل دبی

بهترین ویتامین برای کاهش وزن

اینفوگرافی/ دلایل عجیب ابطال گارانتی توسط خودروسازان داخلی

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه و باحال مرجانه گلچین

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس