تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۹

هرآنچه باید درباره فناوری بی‌سیم UWB بدانید

یکی از ویژگی‌های کمتر شناخته‌شده در گلکسی نوت 20 اولترا و آیفون 11 فناوری باند فوق وسیع (UWB) است. در این مقاله، طرزکار و موارد استفاده از این فناوری را بررسی کرده‌ایم.
هرآنچه باید درباره فناوری بی‌سیم UWB بدانید
اقتصاد۲۴ - ازجمله قابلیت‌های کمتر شناخته‌شده در گلکسی نوت 20 اولترا سامسونگ، فناوری باند فوق وسیع (UWB) است. گوشی هوشمند مذکور درکنار آیفون 11 اپل جزو اولین محصولاتی است که از این استاندارد در حوزه‌ی ارتباطات بی‌سیم بهره می‌برد.

UWB فناوری جدیدی در بازار گوشی‌های هوشمند است که درکنار استانداردهای تثبیت‌شده‌ی بی‌سیم همچون NFC و بلوتوث کم‌مصرف (Bluetooth Low Energy) برای رسیدن به جایگاهی رفیع‌تر حرکتی روبه‌جلو دارد. UWB درکنار ضعف‌ها و قوت‌های خودش درقیاس‌با استانداردهای موجود، قابلیت‌های مشابهی را نوید می‌دهد. قرار است این فناوری در سال‌های آینده به‌صورت گسترده‌تری پشتیبانی شود؛ درنتیجه بهتر است از هم‌اکنون آگاهی بیشتری از آن داشته باشیم. هرآنچه لازم است درباره‌ی فناوری باند فوق وسیع بدانید، درادامه آمده است.
بیشتر بخوانید:تسلا؛ پرفروش ترین خودرو دست دوم در بازار آمریکا

UWB چیست و چگونه کار می‌کند؟

نحوه‌ی عملکرد UWB بسیار متفاوت از سایر فناوری‌های بی‌سیم انتقال داده است. این قابلیت فناوری مبتنی‌بر فرکانس‌های رادیویی با الگوی پالسی است که داده‌ها را در دامنه‌ی زمان در طیفی با محدوده‌ی ۳٫۱ تا ۱۰٫۶ گیگاهرتز ارسال می‌کند. فناوری‌های انتقال بی‌سیم رایج به‌جای تغییر ساده‌ی پالس‌ها برای رمزگذاری داده‌ها، قدرت، فرکانس یا فاز موج سینوسی را عوض می‌کنند.

در روش استفاده از پالس برای حصول اطمینان از امنیت داده‌ها، طیف وسیع‌تری از فرکانس‌های رادیویی مصرف می‌شود. نام‌گذاری این فناوری با عنوان «باند فوق وسیع» نیز به همین دلیل است. هر باند رادیویی منفرد با روش مذکور معمولا محدوده‌ای ۵۰۰ مگاهرتزی از طیف را استفاده می‌کند.
 
در همین حال، شبکه‌ی 4G LTE بین ۵ تا ۲۰ مگاهرتز و وای‌فای ۲۰ تا ۸۰ مگاهرتز از طیف امواج رادیویی را اشغال می‌کنند. داده‌های پالسی به‌دلیل طیف وسیع استفاده‌شده از امواج بدون اینکه دقت کاهش یابد، با سرعت بیشتری ارسال می‌شوند. نرخ انتقال داده در UWB بسته به فرکانس، می‌تواند بین ۴ تا ۶۷۵ مگا‌بیت‌برثانیه باشد. این میزان از انتقال داده بسیار سریع‌تر از نرخ ۴۲۴ کیلوبیت‌برثانیه‌ای NFC و سرعت‌های استاندارد ۲٫۱ مگابیت‌برثانیه‌ای بلوتوث است. بااین‌حال، فناوری وای‌فای ۶ با سرعت انتقال داده‌ی ۲ گیگابیت‌برثانیه از UWB سریع‌تر است.

فناوری‌های بی‌سیم برای جلوگیری از تداخل با یکدیگر، معمولا به باندهای بسیار محدودی منحصر می‌شوند. UWB با عملکرد در سطوح بسیار کم‌قدرت که اساسا ضعیف‌تر از سطح نویز سایر شبکه‌های بی‌سیم است، از بروز چنین مشکلی جلوگیری می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، طیف اشغال‌شده در فناوری مذکور به‌صورت کاملا مشخصی وسیع است؛ ولی برای اینکه با سایر سیگنال‌ها تداخل نکند، با سطح قدرتی به‌اندازه‌ی کافی ضعیف کار می‌کند.
هرآنچه باید درباره فناوری بی‌سیم UWB بدانید
یکی‌ دیگر از مزایای انتقال داده‌ی مبتنی‌بر پالس این است که محاسبه‌ی اطلاعات مدت پرواز (time of flight) از داده‌های دریافت‌شده را امکان‌پذیر می‌کند. مدت پرواز اندازه‌گیری مسافتی است که امواج رادیویی در محیط طی می‌کنند. اگر از زمان سپری‌شده و سرعت انتقال داده آگاهی داشته باشید، محاسبه‌ی مسافت بین فرستنده و گیرنده آسان خواهد بود.
 
البته به‌دست‌آوردن داده‌های مربوط به مکان‌ها به‌صورت دو یا سه‌بعدی شدیدا پیچیده است. دقت اندازه‌گیری با UWB در حدود ۱۰ سانتی‌متر یا کمتر است که درقیاس‌با دقت یک‌متری بلوتوث یا وای‌فای بهبود بزرگی به‌نظر می‌رسد. بااین‌حال، بلوتوث 5.1 در برخی شرایط دقت برابری با UWB دارد. به‌هرصورت، دقت زیاد فناوری یادشده مزیتی بزرگ برای اپلیکیشن‌های امنیتی خواهد بود.

در قابلیت Airdrop اپل و گلکسی نوت 20 اولترا از UWB برای انتقال داده‌های حجیم به‌صورت بی‌سیم استفاده می‌شود

وقتی سخن از موارد استفاده از این فناوری به میان می‌آید، باند فوق وسیع با‌توجه‌به دقت مکانی درخورتوجه به‌عنوان ایده‌ای بزرگ برای سیستم‌های دزدگیر اتومبیل یا فناوری‌های مرتبط با قفل هوشمند در منزل مطرح می‌شود. همچنین، می‌توان از UWB برای یافتن اشیای گم‌شده، به‌عنوان برچسب‌هایی به سبک NFC یا سیستم‌های پرداخت گوشی‌های هوشمند، موقعیت‌یابی درون ساختمان‌ها و تعامل با اشیای متصل‌شده‌ی نزدیک به این فناوری در فروشگاه‌ها استفاده کرد. هم‌اکنون، در قابلیت Airdrop اپل و گلکسی نوت 20 اولترا از UWB برای انتقال داده‌های حجیم به‌صورت بی‌سیم استفاده می‌شود؛ بااین‌حال، چنین کاربردی تنها گوشه‌ای از قابلیت‌های باند فوق وسیع را به‌تصویر می‌کشد.

تفاوت UWB و بلوتوث و NFC

اگر موارد استفاده از باند فوق وسیع آشنا به‌نظر می‌رسد، به این دلیل است که بسیاری از ویژگی‌های مذکور هم‌اکنون نیز در فناوری‌های موجود، یعنی NFC و بلوتوث، وجود دارد. چنین موضوعی این سؤال را مطرح می‌کند که چرا زحمت استفاده از استاندارد بی‌سیم دیگری را می‌کشیم؟
هرآنچه باید درباره فناوری بی‌سیم UWB بدانید
بلوتوث در باند ۲٫۴ گیگاهرتز کار می‌کند که محدوده‌ی مناسبی برای استفاده در داخل ساختمان‌ها است. باوجوداین‌، باند یادشده در همان طیف فرکانسیِ بعضی سیگنال‌های وای‌فای قرار دارد و درنتیجه، درمعرض تداخل است. استفاده از طیف فرکانسی وسیع در UWB، باعث می‌شود که احتمال ایجاد تداخل کاهش یابد؛ ازاین‌رو، اولین مورد استفاده از آن در کاربری‌های صنعتی است. البته محدوده‌ی پوشش فناوری مذکور کمتر‌ از بلوتوث است. همچنین، NFC که در فرکانس ۱۳٫۵۶ مگاهرتز کار می‌کند، محدوده‌ی پوشش بسیار کمی، درحدود ۴ سانتی‌متر دارد.

یکی از مزیت‌های بلوتوث و NFC آن است که این فناوری‌های قدیمی برای پیاده‌سازی به‌ویژه روی نشانگرهای کم‌مصرف و برچسب‌های NFC غیرفعال ازنظر توان مصرفی ارزان تلقی می‌شوند. UWB آن‌چنان مقرون‌به‌صرفه نیست و توان مصرفی چندانی دارد. بنابراین، NFC به‌عنوان روشی برای پرداخت بدون تماس قرار نیست در آینده‌ی نزدیک کنار گذاشته شود. طیف گسترده‌ی پشتیبانی دیرینه در بلوتوث و قابلیت‌های صوتی و پوشش گسترده‌تر آن به‌معنی کاربری‌هایی است که UWB توانایی انجامشان را ندارد. انتظار می‌رود که برای موارد استفاده‌ی کنونی، هر دو فناوری محبوب باقی بمانند.

فناوری باند فوق وسیع در مواردی که به سرعت انتقال داده‌ی بیشتر، تداخل کمتر، مسافت‌یابی سریع‌تر و دقیق‌تر نیاز است، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. چنین موضوعی سبب می‌شود که فناوری مذکور برای سناریوهایی همچون دسترسی بی‌سیم به وسیله‌ی نقلیه که نیازمند امنیت بیشتری است، بهترین گزینه باشد. UWB مزایا و معایب خودش را دارد؛ ازاین‌رو، مطمئنا جایگزین مستقیمی برای هیچ‌یک از فناوری‌های بی‌سیم کنونی در بازار نخواهد بود.

گوشی‌های هوشمندی که از فناوری باند فوق وسیع پشتیبانی می‌کنند

اندک‌زمانی از ابداع باند فوق وسیع سپری شده؛ ولی این فناوری در دنیای گوشی‌های هوشمند بسیار جدید است. UWB تنها در برخی از گوشی‌های هوشمند بسیار گران‌قیمت بازار استفاده شده است. فهرست زیر گوشی‌های هوشمند سازگار با این فناوری را نشان می‌دهد:

آیفون 11 اپلآیفون 11 پرو اپلآیفون 11 پرو مکس اپلگلکسی نوت 20 اولترا سامسونگ
عملکرد فناوری باند فوق وسیع به دستگاه پشتیبانی‌کننده از آن بستگی دارد. سال‌ها طول می‌کشد تا قابلیت مذکور همه‌گیر و به‌صورت گسترده‌ای پشتیبانی شود. انتظار می‌رود سایر شرکت‌های تولیدکننده نسل بعدی از گوشی‌های هوشمند پرچم‌دارشان را با استفاده از این فناوری راهی بازار کنند. بااین‌حال، در گوشی‌های میان‌رده و مقرون‌به‌صرفه تا چند سال دیگر از UWB خبری نخواهد بود.
منبع: زومیت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

خطر بند جنجالی بودجه ۱۴۰۳ در کمین بازار سرمایه/ رشد شارپ بازار در هفته آینده به این شرط

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

رشد قیمت مسکن در تهران منفی شد

قیمت‌های نجومی و میلیاردی برای خانه‌های کلنگی تهران + جدول

فرش قرمز برای اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

خانه های با ارزش ۵ میلیارد تومان در تهران + جدول

نامه خانواده سعید مدنی درباره وضعیت او در زندان

فیلم/ تصاویر آخرالزمانی از طوفان دبی

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن / اهداف مانور روسیه و تاجیکستان در مرز افغانستان

نرخ دلار و ظرفیت افزایش تا ۱۰۰ هزارتومان

فیلم/ آخرین وضعیت مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان

تانکر‌های عراقی متهم تخلیهٔ ضایعات نفتی/ مسولیت تخلیهٔ ضایعات نفتی در محدودهٔ دیلم و گناوه چه کسی است؟

علت انفجار در تبریز چه بود؟

ماجرای انفجار شدید در اصفهان چه بود؟+ فیلم

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز / آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشد؛ ارتش: پدافند هوایی به شی مشکوک شلیک کرد

فیلم/ وضعیت وحشتناک خیابان‌های دبی بعد از سیل

تصویر جعلی رسانه اسرائیلی از انفجار در اصفهان

کـارنامه خوراکی‌ها؛ بررسی خروجی سیاست‌های دوساله گذشته دولت در کنترل تورم سبد غذایی مردم

فیلم/فرودگاه اصفهان هم‌اکنون

قیمت انواع لپ تاپ دل + جدول

بودجه ۱۴۰۳ چه زمانی نهایی می‌شود؟

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت + جدول

قیمت ماشین های لکسوس در بازار + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

تکذیب چاپ تراول ۵۰۰ هزار تومانی

قیمت سکه پارسیان + جدول

بازگشت پرواز‌های فرودگاه‌های کشور به حالت عادی

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

چرا ارزش دلاری بورس به سطح سال ۱۳۹۹ نزول کرده است؟/ وقتی اعتماد نباشد پول از بازار سرمایه خارج می‌شود

بهترین فیلم های مستند‌ سینمای جهان

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

عکس عاشقانه بیتای آوای باران در جشن تولدش

عاشقانه‌های شاهرخ استخری و دخترش در فرنگ

افراد نفوذی در حاکمیت، عامل ضربه به اکوسیستم استارتاپی/ دولت از اینکه تشکل‌های صنفی مطالبه‌گری کنند خشنود نیست

تیپ شیک گلاره عباسی در یک مراسم جلب‌توجه کرد

درآمد عجیب و باورنکردنی زباله‌گرد‌ها در تهران

اگر اسرائیل به مراکز هسته‌ای حمله کند تغییر در سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی قابل تصور است

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

فیلم/سوتی مجدد رییسی: جمهوری اسلامی اونها!

قابی از بازی صنعت‌نفت و پرسپولیس که جلب‌توجه کرد

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد

جنجال عروسی یک آقازاده در گران‌ترین هتل ایران!

جدول لیگ برتر بعد از برد پرسپولیس