تاریخ انتشار: ۱۵:۴۶ - ۰۹ مهر ۱۳۹۹

صف‌بندی عجیب فردوسی‌پور و میثاقی

برنده این سرشاخ رسانه‌ای استاد و شاگرد، یک جریان سیاسی است که علی فروغی را بر مسند ریاست پربیننده‌ترین شبکه سیما نشاند؛ کسی که رسانه‌های ورزشی را پشت دو خاکریز قرار داده و خودش در گوشه‌ای دنج و راحت، مشغول تماشاست.

صف‌بندی عجیب فردوسی‌پور و میثاقی

اقتصاد۲۴ - با گذشت دو سال از تعطیلی ناگهانی و شائبه برانگیز برنامه پربیننده نود و حذف مجری برتر صداوسیما از صفحه تلویزیون، صف‌بندی‌های شکل گرفته و شعله اختلاف پیش آمده‌ی پس از آن، نه تنها هنوز فروکش نکرده، بلکه زیر خاکستر پخش شده و حالا در جایی که کسی فکرش را نمی‌کرد، زبانه کشیده است.

در حالی که این روز‌ها و شب‌ها در فوتبال ایران بحث مسابقات لیگ قهرمانان آسیا داغ است و محافل فوتبالی و علاقه‌مندان به استقلال و پرسپولیس، مشغول تفسیر و تحلیل این تورنمنت در قطر هستند، فوتبال در داخل ایران با شیوع بیرحمانه کرونا و اتمام فصل قبلی رقابت‌های باشگاهی، کاملا تعطیل است و تیم‌های باشگاهی مشغول جذب نفرات و برگزاری اردوی آماده‌سازی برای حضور در لیگ بیستم هستند.

اما در همین تعطیلات، دو تیم آماتوری فوتبال از یک صنف، حسابی سروصدا به پا کرده‌اند و در حالی که هر دو فاقد تشکیلات باشگاهی و حرفه‌ای هستند، اخبارشان بیشتر از تیم‌های رسمی حاضر در لیگ‌های کشوری به چشم مخاطب فوتبال می‌آید؛ دو تیم متشکل از همکاران رسانه‌ای شاغل در ورزش که چهره‌های سرشناس زیادی از سردبیران روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها، برنامه‌سازان و مجریان و گزارشگران را در خود جای داده و حالا به محلی برای رقابت دو جبهه مختلف حاضر در این حوزه تبدیل شده است؛ اما این جبهه‌گیری چرا و از کی به وجود آمده و قرار است به کجا کشیده شود؟

وقتی فوتبال‌نویس‌ها هوس کردند توپ را مثل قلم بچرخانند

شروع ماجرا به دو دهه قبل برمی‌گردد؛ روزگاری عده‌ای از خبرنگاران ورزشی تصمیم گرفتند به جز نوشتن درباره فوتبال، خودشان هم در قالب یک تیم فوتبال پا به توپ شوند و هنرشان را وسط زمین چمن نشان دهند.

در این میان هر نویسنده و عکاس و گزارشگر و مجری ورزشی که هیکل و شرایط بدنی‌اش اجازه می‌داد، لباس به تن کرد و وارد گود شد.

هرچند نتیجه کار چندان دلچسب نبود و اغلب نفرات آنطور که می‌گفتند و می‌نوشتند، در عمل و داخل مستطیل سبز چیز خاصی نشان ندادند و حتی اضافه وزن برخی، دویدن را هم برای‌شان دشوار کرده بود، به‌هرحال تیم قلم ورزش خیلی زود معروف شد و از آنجا که اکثر بازیکنانش بی‌ادعا نبودند، خیلی سریع اختلافات بین اعضا بالا گرفت و شعبه جدیدی به نام رسانه‌ورزش از تیم اولیه اعلام استقلال کرد.

مشابه چنین اتفاقی را در تاریخ فوتبال باشگاهی ایران و در شکل‌گیری تیم‌هایی نظیر پرسپولیس که از دل پیکان زاده شد، شاهد بودیم.

طبیعی بود که همه مفسران، ایده و شیوه خاص خود را برای تیمداری، تاکتیک تیم، چینش نفرات و ... حتی در یک تیم آماتور به اصطلاح کارگری داشته باشند، اما تا اینجا اختلاف‌ها تنها فوتبالی و به کری‌خوانی رایج بین خبرنگاران دو تیم محدود می‌شد و دو طرف احترام هم را تا حدود زیادی حفظ می‌کردند. جلسات تمرینی هم بدل به جنجال‌های شیرین و پایان ناپذیر بر سر داوری، زننده ضربه کاشته و یا حتی ارسال یک پاس معمولی می‌شد، اما قهروآشتی تا جلسه بعدی به یاد کسی نمی‌ماند.

با حضور معروف‌ترین خبرنگار و چهره رسانه‌ای فوتبال ایران یعنی عادل فردوسی‌پور در تیم رسانه‌ورزش، وزنه شهرت به سود تیم جدید التاسیس سنگینی کرد و این تیم بعضا با جذب اسپانسر و پخش زنده بازی‌های خیرخواهانه‌اش در مناسبت‌های مختلف معروف و مستحکم شد و یکی دو چهره سرشناس از بازیکنان سابق تیم ملی و باشگاهی کشور را به عنوان مربی در اختیار گرفت؛ محمود کلهر و رضا ترابیان... ستاره‌های فوتبال ایران برای دیدار حضوری با مجری نود سه‌شنبه شب‌ها یا ظهر پنجشنبه راه تمرین رسانه ورزش را یاد گرفتند و بازار عکس و امضا هم داغ شد.

سفر‌های استانی به بهانه کمک به زلزله‌زدگان و امداد به فلان پیشکسوت راه افتاد، سپس اردو‌ها و بازی‌های خارجی هم از راه رسید و کار بالا گرفت تا جایی‌که قوانینی برای اداره تیم وضع و هیات مدیره‌ای نیز تشکیل شد.

یک جستجوی ساده در اینترنت کافی است تا تعداد خبر‌ها و عکس‌های منتشره حول و حوش تیم رسانه ورزش و عادل فردوسی پور را ببینید و با یک تیم معمولی لیگ برتر ایران مقایسه کنید تا متوجه برتری رسانه‌ای این تیم بشوید. به هر حال از عده‌ای دست‌اندرکار خبر و تصویر، چیزی جز این توقع نمی‌رفت.

آتش اختلافی که در شبکه سه خاموش نشد

اوضاع تیم رسانه ورزش تا اسفند سال ۹۷ یعنی پخش آخرین برنامه نود با اجرای فردوسی‌پور خوب پیش می‌رفت و گلزنی‌های کاپیتان عادل در کنار بازی تکنیکی محمدحسین میثاقی و نمایش محمد سیانکی، مهدی توتونچی، پیمان اسدیان و چندین گزارشگر و سردبیر و مجری و گوینده اخبار دیگر، از بعضی تیم‌های بی‌تماشاگر لیگ ایران بیشتر تماشاچی و بیننده داشت، تا اینکه زمزمه تکیه زدن میثاقی بر صندلی استادش در شهر پیچید.


بیشتر بخوانید: عادل فروسی پور و برنامه جدیدش در هاله‌ای از ابهام


فروغی مدیر بیش از حد جوان شبکه سه، از بین گزینه‌هایی مثل مزدک میرزایی و احمدی و پیمان یوسفی و حتی جواد خیابانی، یکراست به اردوی رقیب زد و برای جانشینی عادل گزینه‌ای بهتر از شاگردش پیدا نکرد. شانس به محمدحسین میثاقی رو کرد تا از پشت پرده، به مقابل دوربین بیاید و آن‌چه طی سال‌ها در پشت صحنه از فردوسی‌پور یاد گرفته بود را در شمایلی جدید به نمایش بگذارد.

یک جراحی خونین و ناشیانه در بدنه شبکه سوم سیما که تبعاتش فضای مجازی را هم در بر گرفت و شبکه‌های اجتماعی را به میدان هجوم و خشم طرفداران میلیونی عادل فردوسی‌پور علیه مجری جدید و البته رییس مافوقش بدل ساخت.

وقتی میثاقی بی سروصدا از تیم عادل اخراج شد

از همان فردای اولین اجرای میثاقی به جای عادل، پایش از تمرینات تیم رسانه ورزش قطع شد و مجری جوان در یک چشم بهم زدن تقریبا ۸۰درصد رفقای هم‌صنفش را از دست داد. ضربه‌ای که احتمالا قبل از پذیرش نقش تازه در باند فروغی، پیش‌بینی‌اش را کرده بود.
میثاقی آنطور که خودش گفته در همان یک سال نخست نشستن جای فردسی‌پور ۲۰سال پیر شد و برای اثبات حرفش سپیدی ناگهانی موهایش را شاهد گرفت. او هر چه سعی کرد برخلاف میل مدیر شبکه و طیف سیاسی‌اش روی آنتن زنده با جملات تمجیدی، ارادتش را به عادل نشان داده و دل استاد را به دست بیاورد، نشد که نشد. حتی وساطت اندک دوستان مشترک باقیمانده هم جواب نداد تا این عشق یکطرفه، کم‌کم سمت نفرت سوق پیدا کند.

بازگشت محمدحسین با دارودسته خودش

میثاقی حالا بعد از دو سال عزلت، از شکاف ایجاد شده در تیم فردوسی‌پور نهایت استفاده را برده و چند هفته‌ای است که تیم خودش را ساخته و اسمش را هم گذاشته یاران رسانه. شاید کنایه‌ای از یارانی که از جمع وفاداران عادل جدا می‌کند.
همزمان با اوج نقل و انتقالات باشگاهی لیگ بیستم، اینجا یک جدال تمام عیار دیگر بر سر تصاحب چهره‌های رسانه‌ای در افتاده است و چند نفر از چهره‌های شاخص و قدیمی تیم فردوسی‌پور پیراهن تیم رقیب را پوشیده‌اند. در این میان دعوت از مدیران فعلی شبکه سه و اهدای پیراهن تیم به آنها، بازی را وارد فاز جدی‌تری کرده است که پیام متفاوتی نیز به اردوی استاد سابق و دشمن فعلی می‌فرستد. جالب است که حتی مسئول تدارکاتی که از تیم عادل رانده شده بود هم به تیم میثاقی ملحق شده است!

برنده جدال استاد و شاگرد کیست؟

ساده لوحانه است اگر این ریزش تنها در چارچوب تلاش تفریحی دو تیم صنفی دیده شود؛ یارکشی که بیش از کل‌کل بازیکنان دو تیم، صف بندی دو جبهه تازه در فضای رسانه‌ای فوتبال ایران را به تصویر کشیده و می‌رود تا در آستانه انتخابات فدراسیون فوتبال و تعیین یک رییس مناسب، خاستگاه جریان متضادی شود که معادلات را هم تغییر دهد. دود این اختلاف می‌تواند به چشم فوتبال ایران برود؛ اما روشن کننده این آتش کیست؟

روشن است که برنده این شاخ و شانه کشیدن‌های رسانه‌ای، کسی نیست جز جریان سیاسی که علی فروغی را بر مسند قدرت پربیننده‌ترین شبکه سیمای جمهوری اسلامی نشاند؛ کسی که رسانه‌های ورزشی را پشت دو خاکریز قرار داده و خودش در گوشه‌ای دنج و راحت، مشغول تماشاست.

منبع: انتخاب
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

فیلم/ رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت قند و شکر امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

فیلم/ لحظه شروع سیل در شهر شیراز نوروز ۱۳۹۸

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

فیلم/ طعنه ابطحی خطاب به آقای ‎صدیقی: رابین هود دوران بوده جاعل!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

ماجرای کاظم صدیقی؛ از ابهر تا اُزگل / دو روایت از زمینی که به نام صدیقی سند زده شد

عکس/جلب‌توجه هانده ارچل

آیا آیت الله کاظم صدیقی استعفا داده است؟

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

از انتخابات آمریکا تا تورم داخلی در ایران؛ کاهش ارزش ریال ادامه دارد/ به رشد چشمگیر قیمت طلا امیدوار نباشید

آخرین اخبار از نشست تعیین دستمزد کارگران

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ علاقه علی پروین و حسن روشن به هایده و معین جنجالی شد!

عواملی که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تغییر می‌دهند

وضعیت هواشناسی امروز

خط لوله صلح فرصتی برای تبدیل شدن به هاب گازی/ پاکستان چگونه ایران را متقاعد می‌کند؟

دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان + تفسیر و معنی

رقم دقیق حداقل دستمزد کارگران مشخص شد

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

۷۳سال پس از ملی شدن صنعت نفت؛ واپسین روز از سال ۱۳۲۹ برای مردم ایران بیش باد + فیلم

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است/ کارگران و بازنشستگان از آرامش اقتصادی مایوس شده‌اند

بهترین زمان خرید ارز‌های دیجیتال

محور کرج-چالوس و آزادراه تهران-شمال مسدود شد

۸ دلیل برای سردرد‌های صبحگاهی

آخرین قیمت دلار در سال ۱۴۰۲

صعود قیمت طلا و سکه در راند آخر سال ۱۴۰۲

۳ سریال کره‌ای از کارگردان «دونگ‌یی» و «یانگوم» برای تعطیلات نوروز

زنان به کدام ویتامین‌ها نیاز دارند؟

۳ عارضه حذف وعده‌های غذایی

مصرف این ۱۰ ماده غذایی به خواب بهتر کمک می‌کند

بهترین انتخاب برای سرمایه گذاری روی طلا/ چرا نباید در بازار سکه سرمایه گذاری کرد؟/ پیش‌بینی حباب سکه در سال ۱۴۰۳

آخرین اخبار از نشست تعیین دستمزد کارگران

شعب بیمه ملت در ایام تعطیل فعالند

کاندیدای برنده ورامین، ردصلاحیت شد

مشتری جدید پرسپولیس از راه رسید

هم پوشانی ارز و مالیات در سال ۱۴۰۳

صعود ادامه‌دار قیمت طلای سیاه

عکس/ باغ متعلق به کاظم صدیقی در گوگل مپ

فیلم/ اعتراف یک بازیگر به تقلب در کنکور

عادل فردوسی‌پور از صدا و سیما بازنشسته شد

ماجرای برد پوتین در یک رقابت بسیار سالم انتخاباتی

آخرین اخبار از واریز معوقات معلمان

رقم مزد پیشنهادی جامعه کارگری مبلغ چقدر است؟

دکوراسیون خاص آقازاده سریال هفت سر اژد‌ها/ رونمایی مجید واشقانی از استایل تازه

فیلم/ مسافران شمال در ترافیک گیر افتادند

استایل جوان‌پسند لعیا زنگنه در کنسرت علیرضا قربانی

فیلم/ لحظه شروع سیل در شهر شیراز نوروز ۱۳۹۸

این استان منتظر بارش فوق سنگین باشد

آیین‌های نمایشی نوروز؛ از پایکوبی و هلهله تا بازگشت مردگان/سیاهِ آیین‌های نمایش ایران بی‌ربط به برده‌داری

فیلم/ درگیری نظامی در امتداد مرز پاکستان و افغانستان

فیلم / تخلیه غیرنظامیان از بیمارستان شفا در شهر غزه

هشدار هواشناسی: تا پنجشنبه به نیمه غربی کشور سفر نکنید

جریمه یک میلیاردی برای سرخابی‌ها

اینفوگرافی/ نتیجه انتخابات روسیه روشن شد

مدیریت بحران قزوین هشدار داد

فیلم/ وقتی آقای همساده یادآور ماجرای آقای صدیقی شد