اقتصاد۲۴ - استفاده از پارچه و برزنت برای سقف خودروهای کروک، از گذشته بسیار معمول و پرطرفدار بوده است. نصب قطعات فلزی بدنه روی این سیستم با قابلیت باز و بسته شدن، وزن و هزینه اضافی به خودرو تحمیل میکند که درنتیجه آن، ضمن افزایش زیبایی، احتمال خرابی و نیاز به تعمیرات هم در پی دارد. با این اوصاف، حتی خودروسازارن درجه یک و تولیدکنندگان محصولات لوکس، مثل بنز و بی ام و هم، عرضه مدلهای دارای سقفهای جمعشونده فلزی را کاهش دادهاند.
یکی از نکات جالب در بی ام و M3 کوپه کانورتیبل نسل E90 که بین سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ تولید شد، سقف سهتکه فلزی با قابلیت جمعشدن در صندوق عقب بود. در این خودرو، پوشش صندوق به جهت عکس باز میشد و سقف شامل ادوات فلزی و شیشه پشت با موتور برقی، روی اتاق قرار میگرفت. عملکرد این سیستم، بسیار نرم و چشمنواز بود؛ بهشکلی که پس از بستهشدن سقف، تشخیص کروک یا کوپه بودن M3 برای عامه مردم، مشکل میشد.
بیشتر بخوانید:شورولت کامارو ینکو SC معرفی شد+ عکس
نسل اول بیامو M4 و سری 4 که سال ۲۰۱۳ معرفی شد، دارای سقف فلزی جمعشونده برای مدلهای کانورتیبل بود. چنین شرایطی بنابه دلایل مختلف که احتمالا مهمترین آن بهبود وزن و قیمت است، برای نسل دوم ساخت ۲۰۲۱، فراهم نخواهد بود. همچنین، کاهش وزن ۴۰ درصدی برای سیستم سقف نرم در مقایسه با ادوات مرتبط با مدل فلزی وجود دارد که در خودروهای اسپرت، بسیار مهم است. افزون بر اینها، سقف فلزی جمعشونده، فضای زیادی در صندوق بار اشغال میکند؛ درحالیکه بهلطف مدل پارچهای، ۳۴ لیتر صرفهجویی میشود تا فضای قابل استفاده در پشت به ۲۵۵ لیتر برسد.
ارتفاع سقف برای سرنشینان عقب مدل ۲۰۲۱، اندکی بیشتر است. باز و بسته شدن سقف، ۱۸ ثانیه طول میکشد و تنها در سرعتهای کمتر از ۵۰ کیلومتربرساعت انجام میشود. همچنین در نسخههای سفارشی میتوان با فرمان از راه دور، سقف را باز و بسته کرد. رنگ این قسمت در مدل استاندارد، سیاه و برای نمونههای خاص، خاکستری تیره است.
پیشرانههای موجود برای سری 4 کانورتیبل استاندارد، شامل سری 430i با موتور توربوشارژ ۴ سیلندر ۲ لیتری با قدرت ۲۵۵ اسببخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتنمتر است که ۵/۹ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت میرسد و نهایت سرعت محدود شده به ۲۱۰ تا ۲۵۰ کیلومتربرساعت (در مدلهای مختلف) دارد.
بیامو M440i کانورتیبل دارای موتور ۳ لیتر توربوشارژ ۶ سیلندر خطی با سیستم هیبرید ۴۸ ولتی است که ۳۸۲ اسببخار قدرت و ۵۰۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. سرعتگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت برای این مدل، ۵ ثانیه است و نهایت سرعت مشابه سری 4 استاندارد دارد. تمامی خودروهای سری 4 کانورتیبل ۲۰۲۱، دارای جعبهدنده خودکار ۸ سرعته هستند؛ اما سیستم محور عقب یا دو دیفرانسیل برای آنها، قابل سفارش خواهد بود. احتمالا در آینده نزدیک، سری 4 با پیشرانههای سری M۴ و قدرت ۴۸۰ تا ۵۱۰ اسببخار نیز عرضه خواهد شد.
آستانه قیمت برای سری 4 کانورتیبل مدل 430i، به ۵۳ هزار دلار میرسد. نسخه M440i با قیمت ۶۴ هزار دلار فروخته خواهد شد. برای نصب سیستم دو دیفرانسیل، دو هزار دلار به هزینه خرید اضافه میشود.
منبع: زومیت