تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۲۰ مهر ۱۳۹۹

جزئیات اخذ جریمه‌های تخلفات کرونا

معاون وزیر بهداشت ضمن تشریح جزئیات اخذ جریمه‌های تخلفات کرونایی که روز شنبه (۱۹ مهر) در جلسه ستاد ملی کرونا به تصویب رسید، درخصوص تمهیدات اندیشیده شده در زمینه مقابله با بیماری توضیحاتی ارائه کرد.

جریمه‌ های تخلفات کرونا

اقتصاد۲۴ - دکتر علیرضا رئیسی با اشاره به اینکه حدوداً هشت ماهی از درگیری کشور با ویروس کرونا می‌گذرد، گفت: می‌دانیم که این ویروس دارو و واکسن مشخصی ندارد بنابراین تنها راه مقابله با آن رعایت بهداشت فردی و اجتماعی است که این موضوع نیازمند افزایش مسئولیت‌پذیری مردم و دولت است.

وی با اشاره به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در میان مردم اظهار کرد: طی ماه‌های گذشته شرایط متفاوتی را تجربه کردیم. اواخر فروردین‌ماه میزان رعایت پروتکل‌ها در کشور به ۷۶ درصد رسیده بود، اما متاسفانه براساس آخرین آمار طی روز‌های اخیر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۴۲ درصد رسیده است که این موضوع واقعا نگران‌کننده است. البته در نظر بگیرید که این عدد در شهرستان‌های مختلف نیز متفاوت است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا تمایل چندانی به گرفتن جریمه از متخلفان نداشت، بیان کرد: سعی می‌کردیم کاری کنیم تا مردم با توصیه‌ها نکات بهداشتی را رعایت کنند، اما به جایی رسیدیم که حتی افرادی که رعایت می‌کردند نیز به خاطر سهل‌انگاری عده‌ای دیگر بیمار می‌شدند به همین دلیل به سمت وضع جریمه برای متخلفان رفتیم. استان تهران به عنوان استانی برای انجام آزمایشی این طرح انتخاب شده است و پس از آنکه نواقصش برطرف شد در کل کشور اجرایی خواهد شد.

رئیسی با تاکید بر اینکه یکی از موضوعات مهم این روز‌ها کتمان بیماری از سوی افرادی با تست PCR مثبت است، تصریح کرد: این افراد که معمولا علائم خفیف کرونا را دارند یا تصور می‌کنند بیماری‌شان سرماخوردگی است و یا حتی با در دست داشتن پاسخ تست مثبت در جوامع حاضر شده و حتی ممکن است به محل کار خود نیز بروند. ما در شرایط فعلی که با اپیدمی کرونا روبه‌رو هستیم تاکید می‌کنیم هر علامتی مانند تب و لرز، گلودرد، آبریزش بینی و ... باید کرونا در نظر گرفته شود مگر آنکه خلافش ثابت شود. براساس مصوبه امروز یکی از گروه‌هایی که مشمول جریمه می‌شوند کسانی هستند که بیماری خود را پنهان می‌کنند.

وی افزود: از تمامی آزمایشگاه‌های خصوصی و دولتی که تست PCR را انجام می‌دهند خواسته‌ایم که تمام تست‌های اخذ شده را در سامانه وزارت بهداشت ثبت کنند بنابراین ما نسبت به ابتلای افراد مطلع خواهیم بود. از سوی دیگر فرد مبتلا با نصب اپلی‌کیشن ماسک بر روی گوشی خود ردیابی می‌شود. همچنین یکی از مهمترین مبادی در شناسایی متخلفان مراقبین سلامت و بهورزان هستند که اطلاع مستقیم از جمعیت تحت پوشش خود دارند. متخلفان کرونا که بیماری خود را پنهان می‌کنند در مرحله اول ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.


بیشتر بخوانید: متخلفین کرونایی چگونه شناسایی و جریمه می‌شوند؟


معاون وزیر بهداشت با اشاره به گروه دوم متخلفان یعنی کسانی که ماسک نمی‌زنند، ادامه داد: درخصوص ناوگان حمل و نقل عمومی در صورتی که راننده تاکسی ماسک نزده باشد در صورتی که پلیس راهنمایی و رانندگی و یا ناظران بهداشت محیط او را بدون ماسک ببینند حدود ۱۰۰ هزار تومان جریمه خواهد شد. همچنین به ازای هر یک از مسافران داخل خودرو که ماسک نزده باشند مجدداً راننده ۲۰ هزار تومان جریمه می‌شود و خود مسافر نیز موظف به پرداخت جریمه ۵۰ هزار تومانی است.

رئیسی درباره محل پرداخت جریمه‌های کرونایی گفت: فرد پس از آنکه تخلف کرد بدهکار شناخته می‌شود و باید بدهی خود را به حساب وزارت بهداشت واریز کند. این بدهی الزاما قرار نیست از یارانه‌های افراد اخذ شود و به شیوه‌های دیگر نیز می‌تواند پرداخت شود. این پول صرفا باید برای مقابله با کرونا هزینه شود و نه در مبادی دیگر.

وی با تاکید بر اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا به خاطر پول کسی را جریمه نمی‌کند، بیان کرد: در کنار چنین برخورد‌های قهری صحبت‌هایی را نیز کرده‌ایم تا از افرادی که پس از بیماری در منزل می‌مانند حمایت کنیم به شکلی که یا وسایل حفاظت فردی رایگان در اختیارشان قرار دهیم و یا درمانشان به شکل رایگان صورت گیرد. البته تصمیم‌گیری در مورد این موضوع هنوز قطعی نیست.

معاون وزیر بهداشت افزود: ما ابتدا شاهد موجی از بیماری در استان‌های قم و گیلان بودیم. در اردیبهشت‌ماه پس از کسب برخی تجربیات به وضعیت نسبتاً آرامی رسیدیم و میزان استفاده از ماسک نیز افزایش پیدا کرد. اما در ماه‌های بعدی شاهد کاهش رعایت پروتکل‌ها بودیم. مردم باید بدانند رفتار ویروس هیچ تغییری نکرده است. آنچه که دچار تغییر شده است رفتار ما در مقابل ویروس است. در صورتی که رفتار خود را اصلاح کنیم ویروس تسلیم خواهد شد. اکنون ۴۵ شهرستان را شناسایی کرده‌ایم که بیشترین میزان بروز بیماری را دارند.

رئیسی با اشاره به اینکه ایران کشوری پهناور است، تاکید کرد: همین موضوع سبب می‌شود که گاهی ندانیم که در پیک دوم هستیم و یا پیک سوم را تجربه می‌کنیم و این موضوع به دلیل گستردگی کشور جای بحث دارد. در حال حاضر با توجه به افزایش موارد مبتلا نسبت به روز‌های ابتدایی کاهش موارد فوتی را شاهد هستیم. در صورتی که بتوانیم انجام تست را افزایش دهیم قطعا مبتلایان بیشتری شناسایی خواهیم کرد. امروز قرار شد ظرفیت انجام تست PCR به اندازه ۱۰ هزار تست در روز زیاد شود.

وی با اشاره به اینکه اکثر فوتی‌های کرونا در سنین بالاتر از ۷۰ سال هستند، گفت: یکی از عوامل ابتلای سالمندان اطرافیان بدون علامت آن‌ها هستند. فراموش نکنید که سالمندان نیاز به مراقبت بیشتری دارند. البته در استان‌های مختلف میانگین سنی ابتلا و فوت متفاوت است.

معاون وزیر بهداشت در ادامه سخنان خود با اشاره به بازرسی‌های انجام شده از صنوف و صنایع تصریح کرد: طی ۱۰ روز گذشته حدود ۲۵۲ هزار بازدید توسط بازرسان بهداشت محیط صورت گرفته است که از این تعداد ۹ هزار مرکز اخطار دریافت کرده و ۶۵۶ واحد نیز پلمب شده‌اند. در حال حاضر بیشترین اخطار برای نانوایی‌ها بوده است و در مراتب بعدی مدارس، رستوران‌ها، بانک‌ها، ادارات، جایگاه‌های سوخت و... بوده‌اند.

رئیسی ضمن تشکر از پرسنل بهداشت و درمان که طی هشت ماه گذشته برای مراقبت از بیماران کرونایی از خودگذشتگی به خرج داده‌اند، گفت: دیدن بیمارانی که زجر تنفسی را تجربه می‌کنند باعث ایجاد استرس در کادر درمان می‌شود که همین موضوع می‌تواند کاری کند تا کارکنان بیمارستان‌ها مستعد ابتلا به کرونا شوند. از طرفی نباید فراموش کنیم که حجم ویروس در محیط‌های بیمارستانی بسیار بالاست و متاسفانه تعداد موارد ابتلای بیمارستانی کادر درمان بالا است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود