تاریخ انتشار: ۱۲:۵۸ - ۲۷ مهر ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۲۶ نظر

ترس‌های دانش‌آموزان از چالش مومو

روز گذشته، خبری در رسانه‌ها مبنی بر خودکشی پسر ۱۱ ساله خوزستانی به دلیل چالش «مومو» منتشر شد.

چالش مومو

اقتصاد۲۴ - سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی و ارتباطات پلیس فتا می‌گوید: «خبر فوت دانش‌آموز ۱۱ ساله اهوازی به دلیل چالش مومو به هیچ عنوان تایید نشده است. تا این لحظه که با شما صحبت می‌کنم، هیچگونه شواهدی دال بر اینکه این چالش در کشور ما در حال انجام است، وجود ندارد و هیچ مدرکی هم مبنی بر اینکه از طریق تماس یا پیام در شبکه‌های اجتماعی بتوان کسی را هک کرد، وجود ندارد؛ هک یا دسترسی غیر مجاز به داده‌های افراد، پروتکل و پروسه خاص خودش را دارد.»

بچه که بودیم، هرازگاهی دور هم جمع می‌شدیم و برای هم از قصه‌های ترسناک جن و پری تعریف می‌کردیم. یکی قسم می‌خورد که با چشمان خودش دیده و دیگری روایت را به عمو، خاله، پدر بزرگ و مادر و ... نسبت می‌داد؛ راست و دروغش را هیچوقت نفهمیدیم، اما نتیجه همیشه یکسان بود: تا چند روز از سایه خودمان هم می‌ترسیدیم و حتی برای دقایقی هم حاضر نبودیم تنها بمانیم. هر از چندگاهی هم شایعه‌ای در مدرسه پخش می‌شد و دهان به دهان می‌گشت و هرچقدر مسئولین مدرسه درباره آن توضیح می‌دادند، باورمان نمی‌شد.

حالا هم داستان همان است. تنها تفاوتش دخیل شدن تکنولوژی در ماجراست و بچه‌های عصر تکنولوژی روش‌های دیگری برای ترسیدن دارند؛ اینترنت هم به گسترش آن بیشتر از قبل کمک می‌کند تا جایی‌که اگر تا سال‌ها قبل روایت‌های این‌چنینی بین گروه‌های دوستی و مدارس می‌ماند، حالا به لطف اینترنت به سرعت در سراسر کشور منتقل می‌شود؛ چالش مومو که این روز‌ها حسابی دانش‌آموزان را ترسانده و اضطراب و نگرانی برای آن‌ها و والدین‌شان به همراه داشته است، مثالی دقیق برای این ماجراست.

سلام؛ میای بازی کنیم؟

چندین سال قبل بود که بازی نهنگ آبی حسابی سروصدا کرد و داستان‌های زیادی به همراه داشت. گفته می‌شد که نهنگ آبی با درخواست‌های خود از فرد، او را به سمت افسردگی و خودکشی سوق می‌دهد. بعد از مدتی هم که تب و تاب بازارش افتاد، همانطور که آمده بود، رفت. مدتی بعد یعنی در سال ۲۰۱۸ چالش دیگری به نام چالش مومو در غرب باب شد که نماد آن تصویر زنی با چشم‌ها و دهانی بزرگ بود. این تصویر درواقع عروسکی ساخته شده به دست هنرمندی ژاپنی است که در افسانه‌های شرقی پرنده‌ای بود که بچه‌ها را می‌دزدید. هرچند که این عروسک بدقواره و خالقش هیچ ارتباطی به شکل گیری این چالش نداشتند.

چالش مومو

این چالش با پیام‌هایی شروع می‌شد که می‌پرسید: سلام، میای بازی کنیم؟ و سپس فرد را با ارسال ویدیوها، عکس و پیام‌های صوتی ترسناک و تهدیدآمیز مجبور به رفتار‌های خشونت آمیز علیه خود یا دیگران می‌کرد یا به گفته برخی کاربر را هک و اطلاعات تلفن همراه آن‌ها را سرقت می‌کرد.

اگر در اینترنت جستجو کنیم، به اخباری جهانی مبنی بر خودکشی نوجوانان تحت تاثیر این چالش بر می‌خوریم و هرچند که این اخبار به طور رسمی تایید نشدند، اما نیرو‌های پلیس و مسئولان مدارس دائما به کودکان و نوجوانان در این باره هشدار داده و از آن‌ها خواستند که در تنظیمات شبکه‌های اجتماعی دسترسی کاربران غریبه را به اکانت خود محدود کنند. شبکه‌هایی مانند یوتیوب هم اعلام کردند که هرگونه محتوایی راجع‌به این چالش را از صفحات خود حذف می‌کنند.

حالا بعد از دوسال چالشی شبیه به اتفاقی که دو سال قبل در جهان افتاد در ایران در حال تکرار است. سارا دانش آموز کلاس هفتم در این باره می‌گوید: «تمام گروه‌های مدرسه من پر شده اند از ویدیو‌ها و پیام‌های صوتی مومو و دوستانم به طور مرتب در حال صحبت کردن از این چالش‌اند و هر از چندگاهی یک شماره را به عنوان شماره مومو در گروه می‌گذارند و به بقیه می‌گویند که سریع قبل از اینکه به شما پیام بدهد، شماره را بلاک کنید.»

او ادامه می‌دهد: «جدای از اینکه همان ویدیو‌هایی هم که می‌فرستند خیلی ترسناک است، این است که می‌گویند اگر مومو به شما پیام بدهد و پیامش را حتی باز کنید در عرض چند ثانیه به تمام تلفن شما، عکس‌ها، مخاطبین و موقعیت مکانی شما دسترسی خواهد داشت.»

سارا درباره محتوای ویدیو‌هایی که در گروه‌های دوستانش به اشتراک گذاشته می‌شود، می‌گوید: «ویدیو‌ها چیزی مانند فیلم ترسناک است و ما با وجود اینکه می‌ترسیم، نمی‌توانیم جلوی خودمان را بگیریم که بازشان نکنیم! به طور مثال در یکی از این ویدیو‌ها مومو با یک نفر تماس تصویری می‌گیرد و به جای تصویر خودش، تصویر آن فرد را از زاویه دیگری به او نشان می‌دهد یا مثلا چاقویی در دست دارد و اطلاعاتی از زندگی فرد به او می‌دهد و می‌گوید در صورتی که کاری که می‌گوید را انجام ندهد، او را یا یکی از اعضای خانواده‌اش را می‌کشد. این‌ها ویدیو‌ها باعث شده که من و دوستانم حتی در خانه هم حس کنیم دائما تحت نظریم و از دوربین‌های گوشی‌مان دوری کنیم و حتی برای دقایقی تنها نباشیم.»


بیشتر بخوانید: همه آنچه باید درباره چالش مومو بدانید +فیلم


تینا هم دانش‌آموز دیگری است که کم و بیش همین حرف‌ها را تکرار می‌کند و می‌گوید: «گاهی برای ما پیام‌هایی فرستاده می‌شود که اشخاص بزرگسالی این بازی را بسیار خطرناک توصیف کرده اند و گفته اند که تحت هیچ شرایطی پیام‌هایی که از افراد ناشناس برایتان می‌آید باز نکنید وگرنه در عرض چند ثانیه هک می‌شوید. همین‌ها باعث می‌شود بیشتر بترسیم و موضوع برایمان جدی‌تر شود. از طرفی به نظر من این موضوع شوخی نیست، چون در تمام دنیا پخش شده و همه کشور‌ها نسبت به آن هشدار داده اند و همین‌ها باعث شده که فکر کنیم بزرگتر‌ها برای اینکه ما نترسیم، می‌گویند که این بازی دروغ است.»

تینا و سارا هردو در پاسخ به این سوال که آیا خودشان یا فردی از دوستانشان از مومو پیامی دریافت کرده، پاسخ منفی داده و می‌گویند: «در مدرسه ما کسی نبوده، اما برخی از بچه‌ها داستان‌هایی را از بقیه دوستانشان تعریف می‌کنند که راستش فکر نمی‌کنیم چندان واقعی باشند!»

چالش مومو

پلیس فتا: چند نفر در استان هرمزگان دستگیر شده‌اند

روز گذشته، خبری در رسانه‌ها منتشر شد که به نگرانی بیشتر خانواده‌ها دامن زد: پسر ۱۱ ساله خوزستانی به دلیل این چالش جانش را از دست داد. برخی خبرگزاری‌ها گفته بودند این دانش‌آموز تحت تاثیر این بازی اقدام به خودکشی کرده و برخی دیگر حمله قلبی از شدت اضطراب را دلیل فوت این کودک عنوان کرده بودند.

سرهنگ کیومرث کشوری، جانشین فرماندهی نیروی انتظامی اهواز در این باره به خبرگزاری مهر گفته بود: «تاکنون هیچ شکایتی به فرماندهی انتظامی اهواز و یا پلیس فتا مبنی بر قربانی گرفتن چالش مومو در سطح شهرستان اهواز واصل نشده است و هیچ تماسی هم با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ برای اعلام گزارش در این زمینه نداشته‌ایم. اطلاع و پیگیری بعد از وقوع جرم در صورتی امکان پذیر است که خبر آن از سوی مردم به مرکز فوریت‌های پلیسی اطلاع داده شود و یا شکایتی ثبت شود که مأموران برای پیگیری به این دو مورد استناد می‌کنند، ولی برای این خبر تاکنون نه شکایتی واصل شده و نه تماسی داشته‌ایم.»

سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی و ارتباطات پلیس فتا نیز در این باره به خبرآنلاین می‌گوید: «خبر فوت دانش آموز ۱۱ ساله اهوازی به دلیل چالش مومو به هیچ عنوان تایید نشده است.»

او ادامه می‌دهد: «تا این لحظه که با شما صحبت می‌کنم، هیچگونه شواهدی دال بر اینکه این چالش در کشور ما در حال انجام است، وجود ندارد و هیچ مدرکی هم مبنی بر اینکه از طریق تماس یا پیام در شبکه‌های اجتماعی بتوان کسی را هک کرد، وجود ندارد؛ هک یا دسترسی غیر مجاز به داده‌های افراد، پروتکل و پروسه خاص خودش را دارد.»

سرهنگ پاشایی با بیان اینکه چالش مومو در سال ۲۰۱۸ در سایر کشور‌ها انجام می‌شد و در حال حاضر دیگر انجام نمی‌شود، اضافه می‌کند: «اما در کشور ما متاسفانه برخی با اهداف مشخصی به این رفتار‌ها اقدام می‌کنند و به صورت اتفاقی با اکانتی که ممکن است از داخل یا خارج کشور باشد و عکس و آیدی مومو دارد، به شما پیام می‌دهند یا تماس می‌گیرند.»

معاون اجتماعی و ارتباطات پلیس فتا بیشتر این افراد را ساکن جنوب وجنوب غربی کشور معرفی می‌کند و تاکید می‌کند: «با پیگیری‌های انجام شده، در حال حاضر چند نفر در استان هرمزگان دستگیر شده اند؛ و هدفشان از این رفتار‌ها را بازی و سرگرمی و تشویش اذهان عمومی اعلام کردند.»

او در ادامه با اشاره به اینکه جای نگرانی در خصوص هک شدن برای خانواده‌ها وجود ندارد و اگر با مشکلی مواجه شدند، می‌توانند مراتب را از طریق سایت رسمی پلیس فتا اعلام کنند، اضافه می‌کند: «امن‌ترین بستر آموزش، استفاده از اپلیکیشن شاد است و اگر عده‌ای از واتس‌اپ استفاده می‌کنند حتما تنظیمات امنیتی‌شان را به گونه‌ای تنظیم کنند که هرکسی نتواند با آن‌ها تماس بگیرد و تنها مخاطبین اجازه تماس داشته باشند و اگر دسترسی افراد غریبه را به حساب کاربری خودتان بندید، جای هیچ نگرانی نیست.»

خانواده‌ها با ترس فرزندان چطور برخورد کنند؟

با شیوع کرونا، بسته شدن مدارس و آموزش مجازی عملا دور نگه داشتن بچه‌ها از فضایی که پر از شایعاتی مربوط به این چالش و سایر محتوا‌هایی است که شاید برای این سنین مناسب نباشد، غیر ممکن به نظر می‌رسد؛ هرچند که دور نگه داشتن هرگز چاره کار نیست و اطلاعات و آگاهی درست بهتر از هرچیزی می‌تواند جلوی آسیب‌ها را بگیرد.

۱. در وهله اول خانواده به عنوان اولین نهاد جامعه پذیر کردن کودک، باید به خطراتی که فرزندشان را تهدید می‌کند، آگاه باشند و حقیقت موضوع را برای فرزند خود توضیح داده و آگاهی لازم را در اختیارش قرار دهند.

۲. ارتباط خود را با فرزندانشان نزدیک‌تر کنند و نسبت به رفتار‌های غیر نرمالی مانند گوشه‌گیر شدن، اضطراب، ترس و... واکنش نشان داده و با ایجاد ارتباطی موثر ریشه تغییر رفتار را جویا شوند.

۳. با توضیح اینکه این موجود وجود خارجی ندارد و توسط انسان‌هایی بیمار که قصد آزار رساندن و ترساندن دیگران را دارند، فرزندشان را از واقعیت موجود آگاه کنند.

۴. در مورد استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیک قوانین مشخصی را دنبال کرده و با تعیین قوانینی ساعات استفاده را محدود کرده و محتوایی که فرزندشان در فضای مجازی می‌بیند را کنترل کنند.

منبع: خبر آنلاین
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
احمد
5
11
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹
تو این هیرو ویری اوضاع بد جامعه کرونا گرانی همینو کم داشتیم!!
❤فاطمه❤
4
17
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹
این مومو میخاد با کشتن کسی مارو بترسونه
مومو ما بچه ی ایرانیم☺
ناشناس
7
22
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹
واااااااا من خیلی خیلی ترسیدم مومو دیگه چیه تموم بچه هارو میترسونن‌ مگه شما نمی دونین‌ بچه ها اگه تنگی نفس داشته باشن ک خدایا شکر من ندارم میمیرن مگه شماها انسانیت تو سرتون نی
علی
مومو شدم کن من بیمه حضرت عباسم
ناشناس
6
9
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹
گور بابای مو مو
زهرا
1
8
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹
گور با بای مو مواین دیگه چه خریه
ناشناس
1
3
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹
وایییرمن ترسیدم مومو نیای من بخوری
امیرمحمد
1
3
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹
والا من نیاز ندارم ک اضطرابم پدر و مادر کنترل کنن،یکی از اروزهامه که مومو بهم pm بده والا ب خدا خسته شدیم از زندگی
ناشناس
1
4
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹
دو نکته 1- هدفشان از این رفتار‌ها را بازی و سرگرمی و تشویش اذهان عمومی اعلام کردند.» 2 -در کشور ما متاسفانه برخی با اهداف مشخصی به این رفتار‌ها اقدام می‌کنند - به احتمال زیاد ایجاد ترس و رعب و وحشت از پیام رسانهای خارجی جهت بستن آنهاست و مثل همون در عوضش امینت دارید هستش
.....
4
6
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹
این مومو دیگ کیه من ک خیلی ترسیدم الان باورش کنیم یا نه ؟
از اون ور میگین ایگور کن اوجور کن
باز از این ور میگین نگران نباشین
بابا آدم ایجور بیشتر می‌ترسه
من ک اگه از ترس تشنج نکنم خیلیه
سمیرا
3
3
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹
مومو دیه چیه والا گرونی کرونا موموروواقعا کم داشتیم همش خرافاته
رویا
3
2
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹
این فرد رو مسعولین هر چه سریع تر پیدا کنند و به سزا اعمالش برسونن
آیدا
واقعا خیلی بیخیلین شما مردم مومو واقعیه من دیدمش یه روز دیدم یه چیز بزرگی داره این ور و اون ور میره یکم که نزدیکش شدم اولین چیزی گه دیدم چشماش بود بعدش دستاشو خیلی ترسیدم تا ده روز توی کوما بودم اخر الان زدم اینترنت میبینم که من مومو را دیدم و واقعیست
مهسا فدائی
3
4
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹
خدای من بعضی افراد چه ذهنیت بدی دارند
ندا
1
3
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹
ای‌مومو‌دیگ‌چیه‌تو‌‌ای‌حال‌و‌حوال‌کرونایی‌‌ک‌گرونی‌بیش‌از‌حد‌شده
امیر
1
1
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹
مومو ناموسا منو نخور خب؟
صبا
1
1
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹
جدی بگیرید شوخی که نیس مومو واقعا وجود داره عین نهنگ ابی اگه همتون کنه عکسای رو که پاک کرده بودین رو هم داره باو جدی بگیرین دوستان خواهش میکنم دوست من نهنگ آبی بازی کرده پسره بهش گفت اگه خودتو نکشی میام می کشمت همین اتفاق هم افتاد ترس داره پس بترسین
علی
1
0
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹
وای من میترسم مومو بیاد منو بخوره خخخ حیف که تو شکمش جانمیشم خدا رو شکر کنه که من نمیخورمش
ضحا
0
1
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹
بچه ها مومو شوخی نداره بازی هم نداره
مریم
0
1
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹
خدایا این دیگه چیه
ریحانه
0
1
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹
گوربابای مومو
دلقوش
0
0
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹
من اگه بیاد تو گوشیم شام دعوتش میکنم خونمون
امیر
0
0
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹
بی ناموسا چی ساختن بی پدرا
فاطمه
0
0
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹
مومو شکل مرغ نیست
منا
0
1
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
بچه ها من یک فیلمی دیدم کسی که مومو رو ساخته دستگیر شده اما من همچنان در اخبار میبینم که نشون میدم شوخی نیست جدی بگیرین پسر ۱۲ ساله تشنج کرد الان زیر خاک زیاد توی واتساب و گوگل نرین مخصوصا واتساب میگن اونجا بیشتر میاد واقعا مواظب باشین
ی بنده خدا
0
0
شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
خدایی باید تو ایران از دلار ۲۵ تومنی ترسید
نه از این
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ رقیب مهم هادی چوپان در مسترالمپیا ۲۰۲۴ کیست؟

اثر خیره‌ کننده برندگان مسابقات عکاسی طبیعت در سال ۲۰۲۴

عکس/ ست الهام حمیدی و همسرش در کنسرت

تصویری عاشقانه از بازیکن سابق پرسپولیس و همسر جذابش

معرفی مرسدس بنز G کلاس با پیشرانه شش سیلندر هیبرید

تولید پژو پارس در سال جدید از سر گرفته می‌شود؟

قیمت روغن مایع به این رقم رسید + جدول

بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری بورس بررسی شد

عکس/ استوری احساسی سردار آزمون با دخترش

مدت زمان تحویل کارت‌های سوخت کاهش می‌یابد

روایت حسن روحانی از «صبح جمعه» گرانی بنزین

دلار در یک هفته چقدر بازدهی داشت؟

بازدهی بازار طلا در یک هفته گذشته

شرکت چینی BOE احتمالاً نمایشگر آیفون SE ۴ را تولید می‌کند

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی