تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۳۰ مهر ۱۳۹۹
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ اعلام شد؛

تدوین سند توسعه صادرات منطقه آزاد اروند برای روز‌های سخت اقتصاد/ رشد ۱۵۵ درصدی صادرات غیرنفتی از منطقه

سیدعلی موسوی گفت: سند توسعه صادرات منطقه آزاد اروند با بهره‌گیری از اسناد بالادستی از جمله سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور، برنامه‌های توسعه و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، قوانین و مقررات مناطق آزاد و سند توسعه صادرات کشور در کنار سند توسعه صادرات مناطق آزاد تهیه و در حال نهایی شدن است.

صادرات منطقه آزاد اروند

اقتصاد۲۴ - افزایش صادرات غیرنفتی نه فقط به علت افزایش قیمت دلار برای تولیدکنندگان جذابیت زیادی دارد؛ بلکه کاهش منابع ارزی که در نتیجه موانع تحریمی بر سر صادرات نفت کشور ایجاد کرده، صادرات را به عنوان یک سیاست دولتی نیز پیش پا گذاشته است. طبیعی است که گمرک‌های مستقر در مناطق آزاد کشور، بیشتر به علت انواع و اقسام امتیازات گمرکی که به صادرکنندگان می‌دهند، درجه زیادی از اهمیت را پیدا می‌کنند، چرا که در افزایش حاشیه سود صادرکنندگان نقش ایفا می‌کنند.

اما آنچه در تمام جهان انتظار می‌رفت صادرات را کاهش دهد، یعنی شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها، لزوماً تنها عامل موثر بر تراز تجاری کشورها نبود. به ویژه ایران که حالا مجبور بود، در تنگنای کاهش ذخایر ارزی، فکری به حال از نفس نیفتادن اقتصاد کند. گران شدن دلار اما این امکان را ایجاد کرد تا صادرکنندگان ترغیب شوند تا محصولات بیشتری را در بازارهای خارجی بفروشند و مشتری‌های بین‌المللی برای محصولاتشان بیابند.

این بود که برخی مناطق آزاد، در ۶ ماهه نخست امسال حتی افزایش صادرات غیرنفتی را محقق کردند. منطقه آزاد اروند در شمال غربی خلیج فارس و جنوب غربی استان خوزستان در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر با وسعت ۳۷۴۰۰ هکتار در محل تلاقی اروند رود و کارون واقع و همجوار با کشور‌های عراق و کویت یکی از آن‌ها است. منطقه‌ای که به گفته سیدعلی موسوی، معاون سرمایه گذاری و اقتصادی سازمان منطقه آزاد اروند، مجموعاً ۱۵۵ درصد رشد صادراتی در ۶ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم.

همین شرایط موجب شده است تا منطقه آزاد اروند، گام‌های مهمی را در راستای تهیه سند توسعه صادرات در این منطقه بردارد. موسوی درباره جزئیات سندی که اخیراً تصویب شده است، به اقتصاد۲۴ گفت: سند توسعه صادرات منطقه آزاد اروند با بهره‌گیری از اسناد بالادستی از جمله سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور، برنامه‌های توسعه و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، قوانین و مقررات مناطق آزاد و سند توسعه صادرات کشور در کنار سند توسعه صادرات مناطق آزاد تهیه و در حال نهایی شدن است.

وی افزود: چارچوب کلی این سند در سه بخش تحلیل وضعیت موجود، بررسی بازار‌های خارجی همجوار و راهبرد‌های توسعه صادرات است که در نهایت با بیان برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نسبت به تعیین مسیر توسعه صادرات در منطقه آزاد اروند، بندر خشک شلمچه و بندر آبی آبادان و بندر آبی خرمشهر را طراحی می‌کند.

بیشتر بخوانید:  جذب بیش از ۴۸ میلیون دلار سرمایه خارجی در منطقه آزاد اروند


معاون سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند اظهار داشت: در این سند ما وضع موجود را بررسی کردیم، با توجه به شرایط پیشین منطقه آینده را ترسیم کردیم که بتوانیم بر توانمندی‌های کالایی خود، به ویژه در بحث شیلات، خرما، صنایع پایین دستی پتروشیمی و صنایع فلزی و شیمیایی و پلیمری و غذایی و بهداشتی و دارویی به نقطه عطفی در منطقه برسیم.

وی با اشاره به اینکه تکیه اصلی بر این سند بحث اتاق‌های بازرگانی، صنایع و کشاورزی و اتاق تعاون خرمشهر و آبادان است، گفت: محور اصلی بخش خصوصی، فعالان اقتصادی، صادرکنندگان، تجار، بازرگانان و صنعتگران صادرات‌گرا هستند. در این سند در ارتباط با زیرساخت‌های صادراتی در مرز تجاری شلمچه و هم در بنادر آبادان و خرمشهر بحث کردیم.

سیدعلی موسوی

موسوی ادامه داد: در این سند به دنبال این هستیم که بتوانیم منطقه آزاد اروند را به دلیل داشتن زیرساخت‌های مناسب لجستیکی و حمل و نقل، اسکله، فرودگاه، راه‌آهن، پایانه‌های صادراتی، بارانداز، انبارهای سرپوشیده، انبار‌های روباز، سردخانه و با توجه به ظرفیت‌ها برای ایجاد کریدور‌های صادراتی جنوب به شمال و متصل کردن شمال به کشور‌های حوزه خلیج فارس و جنوب به کشور‌های CIS، به عنوان شرکای تجاریمان در توسعه آینده کشور سهیم کنیم.

هماهنگی با هواپیمایی کارون

معاون سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند خاطرنشان کرد: منطقه آزاد اروند از ظرفیت‌های قانونی و ژئوپولتیکی خوبی برخوردار است و زیرساخت‌های لجستیکی با استاندارد‌های جهانی و توانمندی‌های بومی خوبی دارد. ما به دنبال این هستیم که قطب تولید و صادرات کالا‌های واسطه‌ای و نهایی باشیم که با تکیه بر فن‌آوری در بین منطقه آزاد، دروازه صادرات کالا‌های تولیدی داخل و صادرات مجدد و ترانزیت کالا به سایر کشور‌ها و به ویژه کشور‌های حوزه خلیج فارس و به خصوص بزرگترین شریک تجاری مان که کشور عراق است، پیش می‌رود. 

وی تصریح کرد: مهم‌ترین ماموریت‌های ما در منطقه آزاد در بخش صادرات، توسعه صادرات مجدد و ترانزیت است. ما به دنبال این هستیم که رویکرد صادراتی را در واحد‌های تولیدی نهادینه کنیم. کاهش تصدی‌گری از مهم‌ترین اهداف ما است و در جهت روان‌سازی فعالیت‌های صادرکنندگان برون‌سپاری حداکثری فعالیت‌هایمان را منطقه در دستور کار قرار دهیم.

سیدعلی موسوی با تاکید بر اینکه منطقه آزاد اروند در نظر دارد، با تعامل سازنده با نهاد‌ها و تشکل‌ها و به ویژه اتاق‌های بازرگانی و اتاق تعاون و اصناف، بتوانیم در امر صادرات تسهیل ایجاد کنیم، گفت: ما در تلاش هستیم تا با رویکرد سازنده‌ای جذابیت صادراتی محصولاتمان را از طریق افزایش مزیت‌های صادراتی نسبت به بازار داخلی برای صادرکنندگان و کشور‌های مقصد صادراتی، میزان صادرات را بیشتر کنیم.

معاون سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند ایجاد مشوق‌های صادراتی از جمله یارانه‌های نمایشگاهی، اعزام و پذیرش‌ هیات‌های تجاری، آموزش‌های کاربردی و ایجاد یارانه‌های حمل و نقل و ایجاد زیرساخت‌های لازم و دادن تسهیلات به مباحث زیربنایی برای ایجاد تاسیسات در صنایع حمل و نقل را از جمله برنامه‌های مهم سند توسعه صادرات دانسته و گفت: منطقه آزاد اروند به دنبال راه‌اندازی کار گروه و ارسال و حمل کالا‌ها از طریق خطوط هوایی و فرودگاه آبادان است که خوشبختانه توافقات خوبی را نیز با هواپیمایی کارون در این زمینه انجام داده‌ایم. بهره‌گیری از توان انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی و در کنار آن اتاق‌های بازرگانی مشترک ایران و عمان، ایران و کویت و ایران و عراق نیز در سند توسعه گنجانده شده است.

صادرات غیرنفتی منطقه آزاد اروند در ۶ ماه نخست سال ۹۹

موسوی با اشاره به اینکه با همه‌گیرشدن شیوع کرونا مرز تجاری شلمچه به عنوان مجهزترین بندر خشک صادرات ایران مانند سایر مرز‌ها به مدت چهار ماه تعطیل شد، تصریح کرد: سازمان منطقه آزاد اروند، با توجه به نقش حاکمیتی خود، زیرساخت‌های بهداشتی از جمله گیت‌های نفر رو و کامیونی و دستگاه ضدعفونی را در مرز ایجاد کرد. 

وی ادامه داد: ما با مکاتبات متعدد، پیگیری‌ها و جلسات مستمری که با طرف عراقی، وزارت امور خارجه، وزارت صمت و سفیر ایران در عراق داشتیم، بعد از چهار ماه تعطیلی در تیر ماه ۹۹، مرز تجاری شلمچه رسماً بازگشایی و صادرات کالا و خدمات، مجدد توسط تجار، بازرگانان، صنعتگران و تولیدکنندگان آغاز شد.

معاون سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند گفت: آغاز مجدد تبادل تجاری بین ایران و عراق باعث از سرگیری فعالیت‌های لجستیکی و کارگران شد و تخلیه و بارگیری و حمل و نقل مجدداً آغاز شد. با وجود چهار ماه تعطیلی مرز شلمچه، اما صادرات در منطقه آزاد اروند تعطیل نشد و از طریق جایگزین کردن بندر آبی خرمشهر و آبادان صادرات به عراق ادامه پیدا کرد.

وی در پایان تصریح کرد: مسلماً تعطیلی مرز تجاری شلمچه بر عملکرد ما تاثیرگذار می‌گذاشت، اما علیرغم تمام این محدودیت‌ها، توانستیم قریب ۶۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی به کشور عراق داشته باشیم که در مقایسه با سه ماهه تیر، مرداد و شهریور سال ۹۸ فعالیت مرز شلمچه و ۶ ماهه ۹۸ بندر خرشمهر که قریب ۲۳۵ میلیون دلار صادرات داشتیم، مجموعاً ۱۵۵ درصد رشد صادراتی در این مدت داشتیم.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

عکس عاشقانه بیتای آوای باران در جشن تولدش

عاشقانه‌های شاهرخ استخری و دخترش در فرنگ

حمله مخفیانه اسرائیل به ایران آغاز شد؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/تیپ شیک و رسمی بازیگر خانم سریال فاصله‌ها

عکس/استایل جذاب و نوجوان‌پسند بازیگر گناه فرشته

استواری اقتصاد ایران همچنان بر پایه‌های کهنه نفت!/ نفع پول نفت به خودش نرسید!

عکس/استوری متفاوت زهرا داوودنژاد در روز تولدش

خبر خوب هواشناسی برای نیمه اول اردیبهشت

شیرینی فروشی قدیمی تهران پلمب شد

عکسی از یک بنر در تهران که پُر سر و صدا شد

فیلم/سوتی منشوری تلویزیون در پخش کارتون پت و مت

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران

استایل شیک هانیه توسلی در عکس جدیدش

اولین عکس از پایگاه هوایی اصفهان بعد از حمله دیشب

بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است!

جدول لیگ برتر بعد از برد استقلال

دقیقی: بین دو نیمه خیلی تند با بازیکنان حرف زدم

مشت‌های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال: داور خیلی مشکوک قضاوت می‌کند

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم

فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

ارمنستان ۴ روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

عکس/آرام جوینده خواننده شد

واکنش مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به علنی شدن تذکر رهبری درباره گشت ارشاد

حضور علی دایی و خاتمی در مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»

گفت‌وگوی روزنامه اطلاعات، با استاد محمدرضا شجریان پیش از انقلاب

حمایت علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل، ایران را ناگزیر به دفاع کرد

تهدید به انفجار مقابل کنسولگری ایران در پاریس

واکنش امام جمعه اصفهان به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده‌ها

فیلم/ گریه‌های بی امان دختر ایرانی در سیل دبی

بهترین ویتامین برای کاهش وزن

اینفوگرافی/ دلایل عجیب ابطال گارانتی توسط خودروسازان داخلی

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه و باحال مرجانه گلچین

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس