تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۰۳ آبان ۱۳۹۹
مسئولان منطقه آزاد چابهار مطرح کردند:

چرا ساخت شهر فرودگاهی چابهار ضرورت دارد؟

چرا ساخت شهر فرودگاهی چابهار ضرورت دارد؟» این پرسش واحد را با وزیر راه و شهرسازی، استاندار سیستان و بلوچستان، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، نماینده مردم حوزه انتخابیه مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی و البته فعالان اقتصادی در میان گذاشتیم تا دریابیم آیا به‌واقع ساخت شهر فرودگاهی چابهار ضرورت دارد یا خیر؟

 شهر فرودگاهی چابهار

اقتصاد۲۴ - چرا ساخت شهر فرودگاهی چابهار ضرورت دارد؟
معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند و دشتیاری در مجلس شورای اسلامی:
اگر همان دو دهه پیش شهر فرودگاهی چابهار با همه کارکردهای تجاری و ترانزیتی و رفاهی‌اش به بهره‌برداری رسیده بود، امروز چابهار را به لحاظ نقش‌آفرینی در بازار حمل‌ونقل جهانی با دوبی یا دوحه مقایسه می‌کردند. اما تعویق 20 ساله ساخت شهر فرودگاهی چابهار سبب شده در موقعیت کنونی قرار بگیریم که اندک تعللی ما را حتی از گوادر پاکستان هم عقب می‌اندازد. بازهم تأکید می‌کنم شهر فرودگاهی چابهار برای توسعه سواحل مکران چنان ضرورتی دارد که حتی می‌توان آن را به‌مثابه خون در شریان‌های یک موجود زنده تشبیه کرد.

چرا ساخت شهر فرودگاهی چابهار ضرورت دارد؟
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی:
توسعه بندر چابهار یکی از الزامات آبادانی سواحل مکران است. توسعه بندر چابهار یک پیشرفت بزرگ و یکی از اهدافی است که برای توسعه سواحل مکران جزو الزامات برنامه‌ای بوده و همیشه مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و ریاست جمهوری است. ساخت و تکمیل فرودگاه بین‌المللی چابهار زمینه سرمایه‌گذاری‌ها در بندر و منطقه آزاد چابهار را بیشتر می‌کند و گردشگری را رونق می‌دهد.

چرا ساخت شهر فرودگاهی چابهار ضرورت دارد؟
احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان:
۲۷ سال از عمر منطقه آزاد چابهار می‌گذرد و نیروی هوایی همواره از احداث فرودگاه در این منطقه ممانعت کرده است و این امر عدم توسعه استان و سواحل مکران را که همواره مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا بر توسعه آن تأکید دارند را سبب شده است.
در دولت‌های قبلی بحث ساخت فرودگاه مطرح و پیگیری شد اما اجازه ساخت فرودگاه به علت اینکه در محدوده پدافندی «دلتا ۲۱» است به وزارت راه و شهرسازی داده نشده است. در حال حاضر با ساخت سایت پتروشیمی و مجموعه فولاد چابهار و بخشی از روستاها که در محدوده این منطقه قرار دارند و همچنین شهرک صنعتی چابهار، «دلتا ۲۱» خاصیت خود را ازدست‌داده و جابجا شد.


بیشتر بخوانید: شهر‌های فرودگاهی؛ بنیان توسعه قرن ۲۱


گره اساسی توسعه سواحل مکران، نبود مرز هوایی و دوری چابهار از مرکز مدیریتی کشور و مراکز اقتصادی دنیا است که حاضر نیستند برای مراکز نظامی پرواز بگذارند.

چرا ساخت شهر فرودگاهی چابهار ضرورت دارد؟
محمدصادق مبرهن نیاکان، دبیر اجرایی اتاق بازرگانی و صنایع منطقه آزاد چابهار:
قریب 30 سال است که با فعالان اقتصادی و تجار و سرمایه‌گذاران در چابهار در ارتباط هستم و در تمام این سال‌ها، قرار داشتن فرودگاه کنارک خارج از محدوده منطقه آزاد همواره ما را با مشکل مواجه کرده است. طرف‌های تجاری، تجار و مهندسان برای سفرهای چندساعته به چابهار باید تمام پروسه دریافت ویزا را طی کرده و ویزا می‌گرفتند. درحالی‌که اگر فرودگاه داخل منطقه آزاد باشد، سرمایه‌گذار به‌راحتی و بدون دریافت روادید داخل منطقه آزاد تردد می‌کند. این چالش همواره طی این سال‌ها با فعالان اقتصادی منطقه آزاد بوده است.

چرا ساخت شهر فرودگاهی چابهار ضرورت دارد؟
عبدالرحیم کردی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار:
در اینکه راه‌اندازی فرودگاه چابهار مزیت‌های بزرگی را به همراه دارد، تردیدی نیست. اما نکته عمیق‌تر آنکه، نبود شهر فرودگاهی روند تجارت و سرمایه‌گذاری در چابهار را با اختلال مواجه کرده است. اولین چالشی که اکنون چابهار در حوزه فرودگاهی دارد، نظامی بودن فرودگاه فعلی کنارک است. فرودگاه فعلی چابهار و کنارک به‌عنوان یک فرودگاه نظامی کد شده و بعضاً تجار و بازرگانان برای تردد در یک فرودگاه نظامی ممکن است با چالش‌هایی مواجه شوند. بنابراین این فرودگاه فعلی خود گاه مانعی برای تردد تجار در چابهار به شمار می‌رود.

علاوه بر این فاصله 45 کیلومتری فرودگاه کنارک و چابهار با محدوده منطقه آزاد، مانعی برای تردد تجار و سرمایه‌گذاران به چابهار است. یک اصل مهم در منطق آزاد، تردد بدون روادید است. به این معنا که افراد بدون دریافت روادید ایران می‌توانند به مناطق آزاد واردشده و درنهایت از مناطق آزاد خارج شوند. اما قرار گرفتن فرودگاه فعلی خارج از محدوده منطقه آزاد، عملاً این مزیت را از بین برده است. به این معنا که بازرگان خارجی که قصد سفر به منطقه آزاد چابهار رادارند به‌طور مستقیم وارد منطقه آزاد نمی‌شود و درنتیجه برای سفر به منطقه آزاد باید روادید گرفته و وارد خاک ایران شود. درنتیجه برای یک سرمایه‌گذار خارجی تفاوت چندانی ندارد که به پایتخت کشور وارد شود یا منطقه آزاد؛ باید همان روال معمول دریافت روادید را طی کند.

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ نمایی از هتل رامسر و اقامتگاه‌های تفریحی ۸۷ سال پیش

عکس/ شهرام شب پره و ابی ۴۸ سال پیش روی پل عابر سیدخندان

عکس/ قاب صمیمی محمدرضا گلزار و مهناز افشار در پشت صحنه فیلم آتش بس

عکس/ تیپ و چهره جذاب فرانک و سوجان در یک مراسم

عکس/ حال و هوای جشن سده در کرمان

عکس/ لاشه هواپیما سقوط کرده آمریکا در رودخانه پودماک

عکس/ استایل متفاوت هایده ۴۸ سال پیش در شهر کاظمین

عکس/ جولان بنز‌های کلاسیک ۷۳ سال پیش در خیابان انقلاب

عکس/ نمایی از ساخت متروی مفتح ۳۸ سال پیش

عکس/ هوای پایتخت در وضعیت قرمز

عکس/ حال و هوای مسافرخانۀ همت در شهر قائمشهر ۸۷ سال پیش

عکس/ قاب ماندگار از منوچهر وثوق ۷۶ سال پیش در کنار پدرش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تغییر شوکه کننده قیمت پراید در بازار خودرو + جدول

تورم کمر فقرا را شکست؛ انگشت اتهام به سوی کیست؟

کارگران نامرئی؛ بدون حق و حقوق در تولیدی‌های پنهان

بی‌رغبتی به تخصص‌های پزشکی؛ از ۵۴۰۰ صندلی دستیاری ۲۰۶۹ جایگاه خالی مانده است

تفاهم‌نامه همکاری بانک صادرات ایران و هلدینگ خلیج فارس توسعه می‌یابد

آیین رونمایی از سامانه هوشمند پاسخگویی به مشتریان (Chat Bot)

نارضایتی شالیکار و مصرف کننده از قیمت ۲۰۰ هزار تومانی برنج ایرانی

محرومیت ملی از جشن باستانی؛ دو سال پس از ثبت جهانی جشن سده این رویداد ملی به مراسمی محدود تبدیل شد

روش محاسبه حقوق بازنشستگان ۱۴۰۴ تغییر کرد + جزئیات

جزییات واریز یارانه ۵۰۰ هزار تومانی ویژه بهمن

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

نرخ تورم در ارمنستان چگونه پایین آمد؟/ «ساخت ارمنستان» راهکار دور زدن تحریم‌های از سوی تهران و ایروان

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

متهم ردیف اول ابتلا به سرطان معده را بشناسید

نوروبیون بزنید اما نه بخاطر خستگی!

عکس/ژست جذاب لیلا بلوکات در یک ایونت خصوصی

تصویر جالب از مجید مظفری با یک گریم متفاوت

حرکت منفعل فرزین در کنترل قیمت دلار تا کجا پیش می‌رود؟/ آقای رئیس کل، اعتباری برای بانک مرکزی باقی نگذاشته است

سده جشن روشنی و خرد

تشکیل کمیته ویژه برای بررسی علت خودکشی دانشجویان پزشکی

فیلم/ ابراز علاقه مرضیه برومند به رضا بابک

عکس/رئیس جمهور سوریه و امیر قطر از کوه قصیون در دمشق پایتخت سوریه

پیش‌بینی اکونومیست از محتوای طرح توافق پیشنهادی دونالد ترامپ به ایران

رکود مسکن تا کی ادامه دارد؟

مصاحبه طوفانی مدیرعامل استقلال خوزستان علیه هلدینگ خلیج فارس

عکس/ اولین واکنش علیرضا دبیر به حمله تند علی دایی به او

تبریک پادشاه و ولی‌عهد سعودی به جولانی

ژوائو از پرسپولیس جدا شد

مبلغ یارانه نقدی در بهمن ۱۴۰۳ تغییر کرد؟

کارشناسی داوری پنالتی‌های استقلال در بازی امروز

فیلم/صدا و سیما رسانه‌ای قابل اعتماد به روایت تصویر

شهادت محمد ضیف رسما تایید شد

عکس/حضور رئیس مجلس بر مزار آیت الله سید روح الله خاتمی، پدر سیدمحمد خاتمی

کشف کشتارگاه اسب و الاغ در اسلامشهر +عکس

سلوان مومیکا عامل هتک حرمت به قرآن کشته شد

دولت از واردات خودرو ۱۲۸ هزار میلیارد تومان درآمد دارد

سهراب بختیاری‌زاده: باشگاه بخواهد با من همکاری نکند، با افتخار می‌روم

ترامپ بدنبال بازگشایی سفارت آمریکا در ایران است

باید با کمک اکوسیستم استارتاپی، صنایع عسلویه را شاداب کرد

هواشناسی استان تهران اطلاعیه داد

جدول لیگ برتر در پایان مسابقه امروز

ماجرای تلخ و دردناک یک قتل ناموسی در شوشتر

استقلال بدون موسیمانه برنده شد

مبلغ سنگین برای وسوسه مربی ایتالیایی