تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۱۱ آذر ۱۳۹۹

روایت‌های متناقض از ترور محسن فخری زاده

با آنکه چند روز از ترور محسن فخری زاده معاون وزیر دفاع ایران می‌گذرد، اما همچنان نحوه ترور و جزییات مختلفی مطرح می‌شود که هر کدام روایت دیگری را نقض می‌کند. در این گزارش به روایت‌های مختلف و البته متناقض درباره نحوه ترور پرداخته شده است

ترور محسن فخری زاده

اقتصاد۲۴ - بعد از ترور محسن فخری زاده تا امروز، روایت‌های مختلفی از جزییات عملیات تروریستی منتشر شده است و مسئولان امنیتی و مقامات مختلف روایت‌هایی مطرح کرده‌اند که اصلا شبیه هم نیستند و نمی‌توانند همزمان درست باشنند. این روایت‌ها در پنج موضوع با هم تفاوت دارد که در این گزارش به آن خواهیم پرداخت؛ روایت‌هایی شامل روایت اولیه و ثانویه خبرگزاری فارس، روایت آماج، گزارش یک مستندساز نزدیک به نهاد‌های امنیتی و همچنین روایت‌های علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و فریدون عباسی رییس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران.

اول: تعداد تیم محافظان فخری زاده

خبرگزاری فارس پس از ترور فخری زاده در گزارشی نوشت که خودروی دکتر فخری زاده و «دو خودروی محافظ او» مورد حمله قرار می‌گیرند. موگویی هم نوشته «بعد از عبور خودروی محافظ اول، عملیات آغاز شده است. او می‌نویسد در همین لحظه خودروی اسکورت۲ می‌رسد و حامد اصغری سرتیم محافظان پیاده می‌شود و خود را روی فخری‌زاده می‌اندازد و ۴ گلوله می‌خورد.»

فریدون عباسی هم می‌گوید تیم محافظان به فخری زاده رسیده، اما بعد از انفجار نیسان، حواسشان به آن سمت پرت می‌شود و تک تیرانداز‌ها به سمت فخری زاده شلیک می‌کنند.

در گزارش جدید خبرگزاری فارس آمده است که «تعداد خودرو‌های محافظ، ۳ خودرو بودند»، اما «ماشین پیشروی تیم حفاظت چند کیلومتر مانده به محل حادثه، اسکورت را برای چک و خنثی محل مقصد» ترک کرده است.

به این ترتیب در نخستین روایت، تعداد خودور‌های محافظ نامشخص است و معلوم نیست خودروی محافظ وجود داشته یا آنکه تعداد خودرو‌های محافظ چندتا بوده است.

دوم: نحوه شروع عملیات تروریستی

رجانیوز اولین رسانه‌ای بود که خبر ترور محسن فخری زاده را منتشر کرد و نوشت «او به همراه محافظ خود در ورودی شهر آبسرد مورد تهاجم انتحاری قرار گرفته است.»

خبرگزاری فارس در گزارش اولیه خود نوشته بود ظهر جمعه حوالی ساعت ۱۴ خودروی فخری‌زاده به همراه دو خودرو محافظ وارد آبسرد دماوند شده و یک کیلومتر جلوتر از ورودی شهر آبسرد و نزدیک باغی معروف به باغ سرهنگ، خودرو با رگبار متوقف می‌شود.»

فریدون عباسی هم می‌گوید مهاجمان «با تیراندازی می‌خواستند کاری کنند که خودروی فخری‌زاده کنار نیسان متوقف شود و بعد انفجار نیسان را انجام دهند.»

خبرگزاری فارس، اما در گزارش دوم خود نوشته صدای ناشی از اصابت چند گلوله به ماشین [ضد گلوله]، موجب جلب توجه فخری‌زاده و متوقف کردن ماشین می‌شود و فخری‌زاده به تصور اینکه صدا ناشی از برخورد با مانع خارجی یا اشکال در موتور خودرو بوده از ماشین پیاده می‌شود.».

اما رسانه امنیتی آماج روایت جدیدی از شروع عملیات می‌دهد و می‌نویسد دلیل توقف انفجار نیسان بوده نه تیراندازی و ادامه می‌دهد: «سرنشینان خودروی در حال حرکت (هدف) با انفجار نیسان [ساکن]در فاصله کمی از آن‌ها، غافلگیر شده و خودرو توسط راننده متوقف می‌شود.»

سوم: مهاجمان ترور فخری زاده

خبرگزاری فارس در گزارش اولیه مدعی شده بود بعد از فروکش کردن تیراندازی‌ها، چند مهاجم متواری می‌شوند. موگویی، اما تعداد مهاجمان را ۱۲ نفر اعلام کرد و موقعیت ۱۰ نفر از آنان را توضیح داد «در آن دست بلوار نیز خودروی سانتافه با ۴ سرنشین در انتظار بوده است. به‌علاوه ۴ موتورسوار و دو تک‌تیرانداز»

با این حال، در روایت جدید خبرگزاری فارس آمده است هیچ عامل انسانی در محل ترور حضور نداشته و تیراندازی‌ها تنها توسط سلاح خودکار انجام شده است.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز گذشته خبر داده که «محل ترور نیز از قبلا مشخص بوده است.» این یعنی به گفته این مقام عالی امنیتی، آن‌ها کاملا می‌دانستند عملیات ترور در چه نقاطی قرار است اتفاق بیفتد. با این حال به گفته شمخانی «دشمن از سبک و شیوه کاملاً جدید، حرفه‌ای و تخصصی استفاده کرد که متأسفانه توانستند موفق شوند و فخری زاده را بعد از ۲۰ سال تلاش به شهادت برسانند.»

به گفته شمخانی «عملیات بسیار پیچیده و با تجهیزات الکترونیکی» انجام شده و البته خبر داده که «هیچ فردی در صحنه حضور نداشته است.» این در حالی است که همان روز حادثه، صداوسیما خبر داده بود که «۵ یا ۶ فرد مسلح از سوی دیگر خیابان» پس از انفجار نیسان مشغول تیراندازی به سمت خودروی حامل فخری زاده شده‌اند.

صداوسیما همچنین به نقل از منابع خود خبر از «دستگیری یک نفر از تروریست‌ها» و تداوم «بررسی و تحقیقات» داد، اما رجانیوز رسانه امنیتی دیگر، این خبر را تکذیب کرد و در توییتر خود نوشت که «منابع» این پایگاه خبری، بازداشت یک نفر از عوامل ترور فخری‌زاده را تایید نکرده‌اند.

فریدون عباسی نماینده مجلس و رییس پیشین سازمان انرژی اتمی هم خبر داده که مهاجمان در جریان ترور محسن فخری زاده قصد داشتند او را با انفجار نیسانی که کنار جاده پارک شده بود بکشند، اما در نهایت او را با تیراندازی از پا درآورند.»

ترور محسن فخری زاده

چهارم: تعداد شهدا و آسیب دیدگان عملیات ترور فخری زاده

خبرگزاری روز اول حادثه نوشت یکی از محافظان نیز برای حفاظت از او، خود را در مسیر رگبار قرار می‌دهد. در گزارش بعدی این خبرگزاری آمده به جز محافظ فخری‌زاده که مجروح شد، هیچ فرد دیگری در این حادثه آسیب ندیده است. اما آماج می‌نویسد با توقف هدف، یک الی دو بازیگر با شلیک حداقل سه گلوله به سوی شیشه جلو راننده را به شهادت می‌رسانند سپس به سوی سرنشین پشت راننده سه الی چهار گلوله شلیک می‌کنند.

پنجم: وضعیت رساندن آسیب دیدگان عملیات ترور به مراکز درمانی

خبرگزاری فارس ادعا کرده بلافاصله بعد از پایان درگیری، فخری زاده را به داخل درمانگاه شهر آبسرد منتقل می‌کنند و بعد از گذشت ۳۰ دقیقه با بالگرد به بیمارستان انتقال داده می‌شود.

موگویی هم همین ادعا را با جزئیات تایید می‌کند «مجروحان به درمانگاه آبسرد منتقل می‌شوند، اما برق درمانگاه قطع بوده است. به نوشته او برق منطقه از نیم‌ساعت قبل قطع شده و تمام دوربین‌ها خاموش بوده و هیچ فیلمی ضبط نشده است.»

به گزارش رویداد‌۲۴ به گفته او پس از انتقال مجروحان از جمله فخری زاده به درمانگاه آبسرد «هلیکوپتر می‌آید، اما به دلیل انفجار ترانس و کابل‌های برق در بلوار، نمی‌تواند در بلوار بنشیند. به‌ناچار مجروحان را به انتهای بلوار در پارک الغدیر می‌آورند تا سوار هلیکوپتر کنند»

موگویی نوشته «ترور در روز تعطیل و در محل ویلای سوژه در هنگام تعطیلات با خانواده، یعنی اشراف کامل بر ساعت و مکان دقیق عبور و مرور و حتی برنامه خانوادگی» بوده است، ضمن اینکه «جاگذاری خودروی انفجاری مجهز به مسلسل خودکار و انتظار ۱۲نفر مهاجم یعنی سوژه در تور کامل اطلاعاتی بوده است.»

بعد از ترور‌های هسته‌ای چند سال قبل، مستندی به نام کلوپ ترور ساخته شد که بعضی افراد را به حضور در این عمیات متهم می‌کرد. بعدا مشخص شد که آن سناریو‌ها نیز واقعیت نداشته است.

به نظر می‌رسد بعد از انتقادات به نحوه محافظت از محسن فخری زاده، روایت جدید خبرگزاری فارس ساخته شده است تا از حجم انتقادات بکاهد. شاید هم نهاد‌های اطلاعاتی با انتشار ضد اطلاعات به دنبال گرفتار کردن مهاجمان هستند. اما این رفتار‌ها قطعا اگر با توضیح قانع‌کننده همراه نشوند، به اعتماد عمومی آسیب می‌زنند. به خصوص اینکه تصاویری مثل گفتگوی همسر فخری زاده با خبرگزاری فارس که جملات از پشت دوربین گفته می‌شد، به این جو بی‌اعتمادی دامن می‌زند.

 

منبع: رویداد24

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

خطر بند جنجالی بودجه ۱۴۰۳ در کمین بازار سرمایه/ رشد شارپ بازار در هفته آینده به این شرط

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

عکس‌های جدید خرم سلطان در ۴۰ سالگی

اولین تصویر رسمی از اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

ایران با چه موشک‌هایی به اسرائیل حمله کرد+ مشخصات

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

عکس عاشقانه بیتای آوای باران در جشن تولدش

عاشقانه‌های شاهرخ استخری و دخترش در فرنگ

افراد نفوذی در حاکمیت، عامل ضربه به اکوسیستم استارتاپی/ دولت از اینکه تشکل‌های صنفی مطالبه‌گری کنند خشنود نیست

تیپ شیک گلاره عباسی در یک مراسم جلب‌توجه کرد

درآمد عجیب و باورنکردنی زباله‌گرد‌ها در تهران

اگر اسرائیل به مراکز هسته‌ای حمله کند تغییر در سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی قابل تصور است

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

فیلم/سوتی مجدد رییسی: جمهوری اسلامی اونها!

قابی از بازی صنعت‌نفت و پرسپولیس که جلب‌توجه کرد

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد

جنجال عروسی یک آقازاده در گران‌ترین هتل ایران!

جدول لیگ برتر بعد از برد پرسپولیس

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها

راهداری: خسارت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه‌های کشور

بایدن ایران را تهدید به تحریم سخت کرد!

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است

فرماندار: دسترسی ۱۰۰ روستای نیکشهر مسدود است/ سیلاب جان ۲ نفر را گرفت

افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری

یک پیش‌بینی عجیب از بازار خودرو

رئیسی: اگر خطایی از رژیم صهیونیستی سر بزند، پاسخی می‌دهیم که پشیمان شوند

آزمون وکالت ۱۴۰۳ پاییز برگزار می‌شود

یک نکته درباره ماجرای کاظم صدیقی و گشت ارشاد

اولین تصویر رسمی از اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

ترکیب پرسپولیس برای دیدار برابر صنعت‌نفت مشخص شد

در عملیات سپاه علیه اسرائیل از چه موشک‌هایی استفاده شد؟

آمریکا ۱۶ فرد و دو نهاد ایرانی را تحریم کرد

قتل مرد جوان با ۳۷ ضربه چاقو به خاطر یک میلیارد

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

علم الهدی: اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید

دوستداران قهوه بخوانند

فیلم/ بغض یک هموطن از گرفتار شدن در سیل دبی

ارتباط بین سلامت تیروئید و خستگی مزمن در زنان

عکس‌های جدید خرم سلطان در ۴۰ سالگی

فیلم/ بدترین ضربه پنالتی تاریخ فوتبال

فیلم/مرگ غم انگیز یک زن پس از سقوط در جوی آب

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

رضوانی موتورز، پورشه ۹۱۱ را متحول می‌کند

انتقاد تند ربیعی از بازگشت گشت ارشاد + عکس

فیلم/ گل کوچیک سردار آزمون با دخترش در خانه

واکنش آذری جهرمی به بازگشت گشت ارشاد

فصل لاله‌ها در باغ ایرانی

عده‌ای اجیر می‌شوند در جلسه کنکور غایب باشند

فیلم/ حجت الاسلام جعفری بروجنی: اگر اسراییل به ایران حمله کند با پاسخ شکننده‌تری مواجه می‌شود

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی

دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه

معاون اول جدید قوه قضاییه کیست؟