تاریخ انتشار: ۱۸:۰۸ - ۱۱ آذر ۱۳۹۹

دنا پلاس قابلیت صادرات به کشورهای CIS را دارد

دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو با اشاره به این‌که در دهه هشتاد صادرات بسیار خوبی در صنعت خودرو وجود داشت، تاکید کرد: دنا پلاس خودرویی است که به راحتی می توانیم آن را به کشورهای مشترک‌المنافع صادر کنیم.

صادرات دناپلاس

اقتصاد۲۴ - دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو، با اشاره به این‌که در دهه هشتاد صادرات بسیار خوبی در صنعت خودرو وجود داشت، تاکید کرد: در حال حاضر دنا پلاس خودرویی است که به راحتی می‌توانیم آن را صادر کنیم، زیرا دارای استاندارد آلایندگی یورو پنج بوده و بازار بسیار خوبی در کشور‌های مشترک‌المنافع دارد. در این صورت خودروساز نیز مانند صنعت فولاد می‌تواند از طریق کانال‌های مختلف، ارز حاصل از صادرات را به کشور باز گرداند.

مازیار بیگلو با بیان اینکه دو نوع زیرساخت معیوب در قطعه سازی وجود دارد گفت: وقتی زیرساخت مالی قطعه سازان به دلیل قیمت گذاری دستوری معیوب می‌شود، قطعه ساز برای اینکه بتواند بر روی تکنولوژی مورد نیاز سرمایه گذاری کرده و مواد و ماشین آلات موردنیاز را تهیه کند، با مشکل مواجه می‌شود و این موضوع حقیقت بازار جهانی است. در نتیجه از بازار جهانی که به سمت جلو حرکت می‌کند عقب می‌مانیم و این عقب افتادگی در یک دهه اخیر به قدری افزایش یافته که به راحتی جبران نمی‌شود.

وی افزود: برخی مزایای رقابتی که نعمات خدادادی به شمار می‌روند از ما گرفته شده است. به عنوان مثال در کشور معادن آهن بسیار خوبی داریم، اما قیمت گذاری آهن بر مبنای قیمت جهانی انجام شده است، در حالی که در کشور‌هایی مانند چین، ترکیه و کره جنوبی که صادرات قابل توجه قطعه به تمام دنیا دارند، برای قطعه سازان داخلی خود یک یارانه به طور میانگین ۴۰ درصدی بر روی مواد اولیه خود قرار داده‌اند.


بیشتر بخوانید: قرعه کشی طرح فروش مشارکت در تولید محصولات ایران خودرو


دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو، با بیان این‌که تمام نظام اقتصادی کشور بر خام‌فروشی بنیان گذاری شده است، اظهار کرد: این مساله از عواملی به شمار می‌رود که صادرات را عقب انداخته و قطعه ساز نیز در جهت رفع آن اقدام موثری انجام نداده و به دنبال قیمت گذاری مواد اولیه نرفته است. یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های اصلی با مجلس قبلی و کنونی و وزرای دولت نیز موضوع قیمت گذاری ثروت ملی بر مبنای دلار است. در واقع نظام اقتصادی و حاکمیتی کشور ریال را قبول ندارد و نتیجه آن مشکلات اقتصادی کنونی است.

به گفته وی، در صورت مرتفع شدن تمامی مشکلات یاد شده، تا زمانی که قطعه سازان از ترس مسایل و مشکلات پیش رو، بازار صادراتی را به عنوان بازار قبول نداشته و محصولات خود را تنها به خودروسازان داخلی بفروشند، وضعیت حال حاضر بهبود نخواهد یافت.

بیگلو با بیان این که وقتی دولت در صنعت فولاد صد در صد سهام، اما در خودروسازی هفده درصد سهام را دارد، بدیهی است که تلاش می‌کند سود را به سمتی ببرد که در آن صد در صد سهام را دارد، تصریح کرد: نتیجه این می‌شود که با قیمت گذاری دستوری، خودروساز تضعیف شده، اما هرگز این قیمت‌گذاری بر روی فولاد اعمال نمی‌شود. فولادی‌ها در بازار جولان می‌دهند و محصول خود را با هر قیمتی که می‌خواهند در بازار عرضه می‌کنند و سود صددرصدی آن عاید دولت می‌شود. از سوی دیگر خودروساز به زیان‌دهی می‌افتد و در نتیجه خودروساز، قطعه‌ساز و مردم ناراضی هستند.

وی ضمن بیان این که ما مزایای رقابتی خود مانند معادن آهن، پتروشیمی و حتی منابع انسانی را به صورت آگاهانه از بین برده‌ایم، تصریح کرد: دولت نیز در این میان به فکر تامین ارز است، اما تامین ارز تنها از سمت فولاد محقق نمی‌شود، بلکه از سوی خودروساز و قطعه‌ساز نیز قابل تحقق است.

بیگلو با اشاره به تدوین برنامه چشم انداز ۱۴۰۴ صنعت خودرو در سال ۹۴ عنوان کرد: اگر تحریم‌ها اعمال نمی‌شد و برجام در جای خود باقی می‌ماند، طبق این چشم انداز، هدف گذاری صادرات در سال ۱۴۰۴، شش میلیارد دلار قطعه بود که قادر بودیم دست کم ۸۰ درصد این میزان را محقق کنیم. به عنوان مثال شرکت‌های پژو و رنو متعهد شده بودند ۳۰ درصد از قطعات خودرو‌های داخلی خود را از طریق واردات قطعه از ایران تامین کنند که این کمک بزرگی به صنعت و اقتصاد بود.

وی با یادآوری این‌که در شش ماهه نخست سال گذشته، حدود ۷۵۰ میلیون دلار صادرات قطعه داشتیم، خاطرنشان کرد: متاسفانه کیفیت صادرات چندان مطلوب نیست، زیرا حجم زیادی از این صادرات، قطعات ریخته‌گری خام بوده است.

دبیر انجمن قطعه سازان با اشاره به اینکه منابع انسانی کشور در حوزه تکنولوژی بالقوه بسیار عالی عمل می‌کنند، بیان کرد: با توجه به اینکه صنعت خودروسازی تضعیف شده و به این ترتیب نمی‌توان حقوق و دستمزد شایسته‌ای را به نیرو‌های متخصص اختصاص داد، بسیاری از مهندسان که به صنعت قطعه سازی و خودروسازی ورود کرده و در آن پیشرفت می‌کنند، به دلیل نارضایتی از سطح درآمد خود یا به سراغ صنایع دیگر می‌روند یا از ایران مهاجرت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه رابطه صنعت و دانشگاه در بخش قطعه سازی بسیار ضعیف است، اذعان کرد: رابطه صنعت با بخش نانوتکنولوژی و شرکت‌های دانش بنیان نیز بسیار ضعیف است. همه این موارد دست به دست یکدیگر داده و موجب شده‌اند تا امروز در حد میانگینی از نظر منابع تکنولوژیکی قرار گیریم. این در حالی است که در سال ۸۵ تا ۹۰ شرایط بسیار خوبی را شاهد بودیم.

منبع: فارس
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ شورش خیابانی کالیفرنیا و لس‌آنجلس به نیویورک هم رسید

مذاکره استقلال با کارلوس کی‌روش؟

فیلم/ یورش نظامی پلیس آمریکا به مهاجران در لس‌آنجلس

آغاز ثبت‌نام امریه سربازی در دانشگاه‌ها

عکس/ ژست عجیب محمدرضا پهلوی ۶۱ سال پیش با لباس سمور

بازگشت خودرو به بورس کالا به نفع مردم است یا خودروسازان؟

عکس/ استایل کلاسیک مریم معصومی در یک سفر لاکچری با کت چرم چند میلیونی

عکس / تایید شهادت بنیانگذار جنبش مجاهدین فلسطین در غزه

عکس/ تیپ اروپایی مرتضی عقیلی، ملک مطیعی و منوچهر وثوق ۵۴ سال پیش در یک مهمانی

سرگردانی قیمت طلا در بازار‌های جهانی

عکس/ چهره جذاب و دیده نشده از همسر جوان رامین پرچمی

عکس/ سپاه پاسداران از عملیات نقب می‌گوید

عکس/ ازدواج مجدد همسر سابق حسن یزدانی با قهرمان معروف

دلار فشار نوسان را پذیرفت؛ درهم به سد مقاومتی رسید

ایران وارد پنجمین سال خشکسالی شد

کابوس تحصیل پزشکی در خارج با تبدیل دلار ۱۸ هزار تومانی به ۹۰ هزاری

چشم انداز و فرصت‌های سرمایه گذاری آمریکا در ایران کدامند؟/ ترامپ نمی‌گذارد نتانیاهو جلوی توافق با تهران را بگیرد

مسولیت تاکسی‌های اینترنتی ایران در برابر سلامت روان رانندگان چیست؟

فیلم/ فهم ناقص مردان از مساله خشونت بر علیه زنان

فیلم/ ترور سناتور و نامزد احتمالی ریاست جمهوری کلمبیا

ماجرای مافیای فروش نقشه گنج در ایران چیست؟

فیلم/ چرا لایحه حمایت از زنان به قانون تبدیل نشد؟

ماجرای انتخاب کاریله برای استقلال چه بود؟

تقویت پول حقیقی به جریان بورس در بهار امسال

جزئیات جدید از واریز مرحله سوم کالابرگ الکترونیک

تیم جدید امید عالیشاه مشخص شد

درخواست عجیب خانواده الهه حسین نژاد از مردم ایران

حذف نام سوریه از فهرست کشورهای یاغی

آیا دلار و طلا همچنان گزینه امن سرمایه‌گذاری هستند؟

رقم قرارداد عارف آقاسی از استقلال و پرسپولیس لو رفت

فیلم/ جان باختن چابک سوار مسابقه اسبدوانی بندر ترکمن

زورآزمایی تهران و آژانس در وین

مهر تخلیه بر خانه اندیشمندان؛ آخرین وضعیت تخلیه خانه علوم انسانی از سوی شهرداری تهران

بازار خودرو همچنان منتظر مذاکرات

جریان حفاری دریای خزر در دولت نهم متوقف شد

روسیه، ایران، آمریکا و سه ضلعی هسته‌ای بر میز مذاکره / پوتین در آستانه دور ششم مذاکرات در راه تهران

کارگران بی‌شناسنامه و خاکستر‌های بی‌دیه؛ مشکلات بلوچ‌های کارگر ۴۰ روز پس از انفجار بندر شهیدرجایی چیست؟

سقوط قیمت طلا به کف چهارماهه؛ آیا زمان خرید فرا رسیده است؟

فیلم/ نامه معرفی مدنی زاده اعلام وصول شد

مساله زنان و تبدیل حفظ امنیت به تامین کرامت / مروری بر تغییرات لایحه منع خشونت علیه زنان طی یک دهه

سازمان بورس بی‌برنامه عمل می‌کند

واردات قطره‌چکانی خودرو/ سیاستی برای حفظ انحصار مونتاژکاران

چرا بازدهی بورس نصف شد؟

بازگشت بورس به ریل صعود؟

افت قیمت طلا ادامه دارد؛ سکه زیر فشار دلار ارزان می‌شود؟

تغییر شدید قیمت‌ها در بازار خودرو+ جدول

سه ارز دیجیتال آماده جهش قیمتی

ابهام در افزایش مزد پرستاران خصوصی و شرکتی

انتقاد محسن هاشمی از روند مذاکرات ایران و آمریکا

اعلام شرایط پرداخت فوق‌العاده خاص به کارکنان دولت