اقتصاد۲۴ - براساس اعلام نظرسنجی مرکز تحقیقات صدا و سیما از مخاطبان سیما در فصل تابستان ۱۳۹۹؛ شبکههای سه (۵۱ ٫ ۱%)، یک (۴۵ ٫ ۲%) و خبر (۴۵ ٫ ۱%) به ترتیب در رتبههای اول تا سوم پرمخاطبترین شبکههای سیما قرار گرفتند و مشخص شد شبکه خبر معاونت سیاسی با ۱۴ ٫ ۳ درصد، شبکه مستند سیما با ۱۰ ٫ ۲ درصد و شبکه تماشای سیما با ۷ ٫ ۸ درصد بیشترین رشد را نسبت به تابستان ۱۳۹۸ داشتهاند.
این نظرسنجی نشان میدهد ۷۴ ٫ ۷ درصد بیننده برنامههای مختلف سیمای رسانه ملی در فصل تابستان بودند و بهطور میانگین ۳ ساعت و ۲۱ دقیقه پای برنامههای تلویزیون نشستند. میزان مخاطبان رسانه ملّی در فصل تابستان ۱۳۹۹ نسبت به تابستان ۱۳۹۸ حدود ۱ ٫ ۸ درصد رشد داشته است و حدود ۲۳ ٫ ۲ درصد از بینندگان در تابستان ۹۹ بیش از ۵ ساعت در روز پای برنامههای تلویزیون نشستهاند.
بیشتر بخوانید: انتقاد مدیر اسبق تلویزیون از نظام دستمزدها در تلویزیون
نتیجه نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملّی نشان میدهد که شبکههای سه سیما، یک سیما، خبر معاونت سیاسی، آیفیلم معاونت برون مرزی و دو بیشترین مخاطب را در فصل تابستان داشتهاند.
وقتی نظرسنجی مخاطبان سیما در تابستان ۱۳۹۹ را با نظرسنجی تابستان ۱۳۹۸ مقایسه میکنیم مشخص میشود که شبکه خبر معاونت سیاسی، شبکههای یک، مستند، قرآن و معارف، سلامت و آموزش سیما بیشترین رشد مخاطب را در یک سال گذشته از آن خود کردهاند.
در این نظرسنجی نام پربینندهترین سریالها در فصل تابستان هم آمده که میتوان به "دخترم نرگس" شبکه یک (رتبه اول)، "زمین گرم" شبکه سه (رتبه دوم)، "آخر خط" شبکه سه (رتبه سوم)، "مختارنامه" آیفیلم (رتبه چهارم)، سرزده شبکه یک (رتبه پنجم)، "بوم و بانو" شبکه دو (رتبه ششم) و "شاهرگ" شبکه دو (رتبه هفتم) اشاره کرد.
۲۰:۳۰ دارای بیشترین بیننده پیگیر
مرکز تحقیقات صداوسیما با انتشار نظرسنجی از مردم درباره اخبار صداوسیما در فصل تابستان ۱۳۹۹ اعلام کرد در ۳ ماهه دوم امسال ۶۷ درصد مردم، بیننده اخبار رسانه ملّی بودهاند. این نظرسنجی نشان میدهد میانگین مدتزمان تماشای اخبار در بین بینندگان «یک ساعت و ۲۵ دقیقه» بوده است.
بر اساس این نظرسنجی، در بین بخشهای مختلف خبری سیما و شبکه خبر، بخش خبری ۲۰:۳۰ شبکه دو با ۳۴.۷ درصد مخاطب بیشترین میزان بیننده پیگیر (بیننده همیشگی یا اکثر اوقات) را داشته است؛ پس از این بخش خبری، خبر ساعت ۱۴ شبکه یک با ۲۰.۱ درصد و خبر ۲۱ شبکه یک با ۱۸.۴ درصد مخاطب در رتبههای دوم تا چهارم قرار گرفتهاند.
نیاز مخاطبان به اخبار اقتصادی
این نظرسنجی نشان میدهد ۵۰.۵ درصد بینندگان اخبار سیما، «اخبار اقتصادی» را بیشتر از دیگر موضوعات خبری از رسانه ملّی پیگیری میکنند. پس از آن اخبار سیاسی با ۳۹.۳ درصد و اخبار بهداشتی-پزشکی با ۳۵.۸ درصد در اولویتهای بعدی قرار میگیرند.
این نظرسنجی نشان میدهد ۳۳.۷ درصد از مردم در فصل تابستان در حد زیاد به اخبار صداوسیما اعتماد داشتهاند. بر اساس آمار ارائه شده در نظرسنجی مرکز تحقیقات، میانگین اعتماد مردم به اخبار سیمای رسانه ملی از بهار ۱۳۹۸ تا تابستان ۱۳۹۹ معادل ۴۲.۳۴ درصد است.
مقایسه آمار بینندگان اخبار سیما در تابستان و بهار ۱۳۹۹ نشان میدهد اخبار ۲۱ شبکه خبر توانسته با افزایش ۴.۷ درصدی مخاطبان پیگیر خود، بیشترین رشد در جذب مخاطب را از آن خود کند.
برنامههای شاخص پربیننده تلویزیون
10 برنامه شاخص پربیننده شبکههای تلویزیون هم به ترتیب در شبکههای سه و نسیم، مستند و پنج سیما قرار دارند. "عصر جدید" رتبه نخست این برنامههای شاخص را به خودش اختصاص داده، "دورهمی" مهران مدیری در رتبه بعدی قرار دارد. گلچین "خندوانه" رتبه سوم، "هشتگ عصر جدید" رتبه چهارم، "کودکشو" رتبه پنجم، مستند حیاتوحش شبکه مستند در رتبه ششم، "سمت خدا" شبکه سه رتبه هفتم، "چهل تیکه" شبکه نسیم، "به خانه برمیگردیم" شبکه پنج و "اعجوبهها" شبکه سه در رتبههای هشتم، نهم و دهم قرار گرفتهاند.
مردم کدام شبکه را بیشتر میبینند؟
در این نظرسنجی در پاسخ به اینکه «اگر قرار باشد فقط یک شبکه را تماشا کنید، کدام شبکه را انتخاب میکنید؟» ۲۵ ٫ ۴ درصد به شبکه سه سیما، ۱۵ ٫ ۳ درصد به شبکه آیفیلم معاونت برونمرزی و ۱۱ ٫ ۵ درصد به شبکه خبر معاونت سیاسی رأی دادهاند.
بیشترین دلیل بینندگان برای تماشای تلویزیون در این فصل «کسب خبر و اطلاع» (۴۴ ٫ ۹ درصد) و «سرگرمی و تفریح» (۴۳ ٫ ۶ درصد) بوده است و باید در نظر داشت برای اولین بار است که در بررسی دلیل بینندگان برای تماشای تلویزیون، «کسب خبر و اطلاع» از «سرگرمی و تفریح» پیشی گرفته است.
بر اساس این نظرسنجی در میان انواع برنامهها سریالها با ۵۵ ٫ ۶ درصد، اخبار با ۵۳ ٫ ۲ درصد و فیلم سینمایی با ۳۷ ٫ ۲ درصد، پربینندهترین قالبهای برنامهای در سیما بودهاند.
از نظر ۴۵ ٫ ۹ درصد مردم در فصل تابستان، تلویزیون محبوبترین رسانه بوده است و پس از آن اینترنت با حدود ۲۵ درصد، شبکههای اجتماعی با حدود ۱۴ درصد، رادیو حدود ۶ درصد و روزنامه و مجلات با حدود ۱ ٫ ۵ درصد در رتبههای بعدی قرارگرفتهاند.