تاریخ انتشار: ۰۴:۲۹ - ۲۰ آذر ۱۳۹۹
مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار در گفتگو با اقتصاد۲۴ تشریح کرد:

ظرفیت منطقه آزاد چابهار از گردشگری موسیقی تا گردشگری دریایی و غذا/ راه‌اندازی ۹ هتل با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: حدود ۲۷ سرمایه‌گذار خیلی کلان در حوزه‌های مختلف در منطقه وجود دارند که گردشگری نیز شامل آن است. پیشرفت فیزیکی پروژه‌های این سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری حدوداً ۳۵ تا ۳۷ درصد است که شامل هتل، مجموعه‌های پذیرایی و گردشگری است. بیش از ۵۰ طرح گردشگری نیز از ابتدای سال تاکنون راه افتاده است که برخی در مرحله واگذاری زمین هستند.

گردشگری منطقه آزاد چابهار

اقتصاد۲۴ - منطقه آزاد چابهار یکی از معدود نقاط کشور است که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی نادر و منحصر به فردی دارد و از سوی دیگر تنوع حوزه‌های گردشگری در پی اقدامات سازمان منطقه آزاد چابهار سفری خاصی را برای گردشگران رقم می‌زند. این جاذبه‌های گردشگری شامل گردشگری غذا، گردشگری روستایی، گردشگری نجوم و ... است. چابهار تنها نقطه کشور است که موج سواری را در پی توسعه گردشگری ورزشی در آن مشاهده می‌کنید. جشنواره‌های مونسون همه ساله در این منطقه برگزار می‌شود و همین امر جلوه خاصی به گردشگری این منطقه داده است.

عدنان حسینی، مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار در گفتگو با خبرنگار اقتصاد۲۴ به تشریح انواع گردشگری در چابهار از جمله گردشگری روستایی، غذا، نجوم، شهری و ... پرداخت و اظهار داشت: سازمان‌های منطقه آزاد همواره پیگیر بحث مسئولیت اجتماعی و جوامع محلی پیرامون مناطق آزاد هستند. با توجه به اینکه چابهار یک ظرفیت بالقوه در حوزه جاذبه‌های طبیعی دارد. اکثر جاذبه‌های طبیعی ویژه و منحصر به فرد در روستا‌ها و نوار ساحلی مستقر هستند.


بیشتر بخوانید: فروش صنایع‌دستی با حمایت منطقه آزاد و اداره پست چابهار رونق می‌یابد


وی ادامه داد: این موضوع می‌تواند موجب رونق اشتغال و معیشت ساکنان روستا‌ها و جوامع محلی باشد. بر اساس وظایفی که سازمان منطقه آزاد دارد، در مرحله اول بحث آموزش مورد توجه قرار گرفته است. در سال‌های اخیر در روستا‌هایی که جاذبه‌های طبیعی منحصر به فردی دارند، سعی کردیم زیرساخت‌های بهداشتی و مجتمع‌های خدماتی و بهداشتی را دنبال کنیم. البته سعی کردیم محیط طبیعی چابهار حفظ شود.

حسینی تصریح کرد: نوار ساحلی مکران که حدوداً ۳۰۰ کیلومتر است، از منطقه زرآباد تا گواتر کشیده شده که جاذبه‌های منحصربه‌فردی از جمله تلاقی صحرا و دریا، گِل فشان‌ها، جنگل‌های حرا، مجموعه درختان انجیر و ساحل صخره‌ای، کوه‌های مریخی و تنها جاده ساحلی ایران، جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی و آداب رسوم خاصی دارد. این منطقه مستعد توسعه گردشگری است. پیشرفت فیزیکی این پروژه‌های توسعه گردشگری در این نوار ساحلی تقریباً به ۴۰ درصد رسیده است که قصد داریم بخشی از آن را تا پایان سال و بقیه را در نیمه اول ۱۴۰۰ به پایان برسانیم تا گردشگران بتوانند از آن استفاده کنند.

موج‌سواری و صنایع دستی در روستای رمین چابهار

مدیر گردشگری منطقه آزاد چابهار با اشاره به توسعه گردشگری روستایی در چابهار گفت: یکی از روستا‌های ارزشمند ما روستای رمین است که تالاب صورتی در آن قرار دارد. این تالاب یکی از پدیده‌های نادر طبیعی است که در حال حاضر تلاش کردیم که بستر فروش محصولات صنایع دستی توسط زنان روستا در این منطقه به وجود بیاید. به همین دلیل حدود ۴۰ نفر از بانوان روستا برای فروش صنایع دستی به این منطقه می‌آیند. همچنین فروش نمکی که از دریاچه گرفته می‌شود، نیز در این منطقه شاهد هستیم. بازارچه‌ای مدنظر ما است که به زودی در این روستا به وجود خواهیم آورد.

عدنان حسینی

وی افزود: بحث توریسم ورزشی و موج سواری نیز مورد توجه بوده است. تنها نقطه‌ای که در آن موج‌سواری انجام می‌شود، منطقه روستای رمین بوده است که سالانه مسابقات آن نیز برگزار می‌شود. آموزش موج سواری در ایام مونسون وجود دارد. مونسون یک پدیده فصلی در اواخر تیر ماه است. از سال ۹۵ مسابقات در آن برگزار شده است. جذابیت ویژه‌ای وجود دارد که خیلی از علاقه‌مندان به ورزش‌های آبی از طریق تور‌هایی که برگزار می‌شود به روستای رمین می‌آیند. حتی افرادی از بچه‌های محلی داشتیم که آموزش دیده‌اند و به مسابقات جهانی راه پیدا کرده و افتخاراتی را نیز کسب کرده‌اند.

حسینی خاطرشان کرد: بالاخره حوزه صنایع دستی نیز حوزه توانمندی است. حدود ۱۲ رشته صنایع دستی و ۱۲ کارگاه‌ تولیدی صنایع دستی در چابهار وجود دارد. فروشگاه‌های صنایع دستی زیادی در منطقه آزاد چابهار وجود دارد. هم در مجتمع‌های گردشگری و هم در کمپ‌های نوار ساحلی انواع صنایع دستی دریایی به فروش می‌رسد که موجب رونق در کسب و کار محلی شده است.

بنا‌های تاریخی چابهار

مدیر گردشگری منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه در چابهار ۶ اثر تاریخی داریم که ثبت آثار ملی شده‌اند، تصریح کرد: ۵ اثر دیگر نیز ثبت طبیعی ملی شده‌اند که کوه‌های مریخی، تلاقی صحرا و دریا، تالاب صورتی و... از جمله آن‌ها است. در تلاش هستیم تا امکان ثبت جهانی آن‌ها فراهم شود. نگاه جهانی نیز باید به چابهار معطوف شود و جدا از حفاظت آثار و دارایی‌های طبیعی بتوانیم زمینه حضور گردشگران تاریخی را در این خطه از سرزمین داشته باشیم.

وی با تاکید بر جذب سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری چابهار گفت: یکی از تلاش‌های سازمان‌های مناطق آزاد جذب سرمایه‌گذاران است. در حوزه گردشگری نیز سرمایه‌گذارانی هستند که تا الان حدود ۹ هتل را با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راه‌اندازی کرده‌اند که حدود هزار میلیارد تومان مجموعه این سرمایه‌ها بوده است. البته این رقم مربوط به سال گذشته است و امسال این رقم افزایش یافته است.

حسینی افزود: حدود ۲۷ سرمایه‌گذار کلان در حوزه‌های مختلف در منطقه آزاد چابهار وجود دارند که گردشگری نیز شامل آن است. پیشرفت فیزیکی پروژه‌های این سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری حدوداً ۳۵ تا ۳۷ درصد بوده است که شامل هتل، مجموعه‌های پذیرایی و گردشگری است. بیش از ۵۰ طرح گردشگری نیز از ابتدای سال تاکنون راه افتاده است که برخی در مرحله واگذاری زمین هستند. بحث تفریحات دریایی و واگذاری زمین برای ایجاد کلوپ‌های تفریحات دریایی و غواصی نیز انجام شده است.

بهترین زمان سفر به منطقه آزاد چابهار

مدیر گردشگری منطقه آزاد چابهار با اشاره به توسعه بوم‌گردی در چابهار بیان کرد: سازمان منطقه آزاد چابهار برای بودم‌گردی نیز اقداماتی انجام داده است. حدود ۲۳ بوم گردی فعال در چابهار وجود دارد که حاصل تمرکز بر این موضوع در بین سرمایه‌گذاران است. این امر نشان می‌دهد چابهار در سال‌های اخیر هم به خوبی معرفی شده است و هم اینکه سلایق مردم کشور به سرمایه‌گذاری در این خطه و سفر به چابهار زیاد است.

وی ادامه داد: پیک سفر به چابهار عمدتاً در نوروز است. چابهار خنک‌ترین بندر اقیانوسی ایران است. پدیده باد‌های اقیانوسی که از اواخر تیرماه تا اوایل شهریور تحت عنوان پدیده مونسون می‌وزد، هوای مناسبی را به وجود می‌آورد. مونسون بارندگی‌هایی در بالادست دارد که در سال‌های اخیر بیشتر نیز شده است. آب و هوای خیلی خوبی حکمفرما می‌شود.

حسینی گفت: هر ساله جشنواره‌های مونسون برگزار شده و استقبال از آن نیز بالا بوده است. وقتی که مسافر زیاد باشد، سفر‌ها به زمستان هم کشیده می‌شود. در روز‌های تعطیلی نیز پیک حضور گردشگران را شاهد بوده‌ایم، اما ظرفیت اشغال مراکز اقامتی ما در ۶ ماه دوم سال به مراتب بیشتر است. اردیبهشت تا تیر ماه مسافران خیلی کمی وجود دارند و ظرفیت اشغال مراکز اقامتی به ۱۰ تا ۱۵ درصد می‌رسد، اما در ۶ ماه دوم سال ظرفیت اشغال مراکز اقامتی بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد است. در برخی زمان‌ها حتی ظرفیت نداریم و ظرفیت‌های دیگری چون خانه مسافر‌ها را ایجاد کرده‌ایم و از این طریق جبران می‌کنیم.

مدیر گردشگری منطقه آزاد چابهار در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مباحثی که پیگیری می‌کنیم برندینگ گردشگری غذا است. سال گذشته جشنواره غذا برگزار کردیم چرا که تنوع غذایی در این منطقه زیاد است و حتی بیش از ۱۵۰ نوع غذا، شرینی‌جات و... را شناسایی کرده‌ایم و برای اولین بار کتابی نیز درباره تنوع غذایی مکران به چاپ خواهیم رساند تا به نوعی گردشگری خاص غذا را در چابهار نهادینه کنیم. توافقاتی با کشور‌های دیگر نیز انجام داده‌ایم. اینجا محلی برای تحقق انواع گردشگری است. گردشگری موسیقی نیز ظرفیت بی‌نظیری دارد که مورد توجه سازمان منطقه آزاد چابهار قرار گرفته است. همچنین دیگر حوزه‌ها شامل گردشگری غذا، گردشگری تجاری و گردشگری نجوم و ... ظرفیت زیادی در چابهار دارد که در حال برنامه‌ریزی برای آن هستیم. 

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

عکس عاشقانه بیتای آوای باران در جشن تولدش

عاشقانه‌های شاهرخ استخری و دخترش در فرنگ

حمله مخفیانه اسرائیل به ایران آغاز شد؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/تیپ شیک و رسمی بازیگر خانم سریال فاصله‌ها

عکس/استایل جذاب و نوجوان‌پسند بازیگر گناه فرشته

استواری اقتصاد ایران همچنان بر پایه‌های کهنه نفت!/ نفع پول نفت به خودش نرسید!

عکس/استوری متفاوت زهرا داوودنژاد در روز تولدش

خبر خوب هواشناسی برای نیمه اول اردیبهشت

شیرینی فروشی قدیمی تهران پلمب شد

عکسی از یک بنر در تهران که پُر سر و صدا شد

فیلم/سوتی منشوری تلویزیون در پخش کارتون پت و مت

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران

استایل شیک هانیه توسلی در عکس جدیدش

اولین عکس از پایگاه هوایی اصفهان بعد از حمله دیشب

بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است!

جدول لیگ برتر بعد از برد استقلال

دقیقی: بین دو نیمه خیلی تند با بازیکنان حرف زدم

مشت‌های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال: داور خیلی مشکوک قضاوت می‌کند

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم

فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

ارمنستان ۴ روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

عکس/آرام جوینده خواننده شد

واکنش مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به علنی شدن تذکر رهبری درباره گشت ارشاد

حضور علی دایی و خاتمی در مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»

گفت‌وگوی روزنامه اطلاعات، با استاد محمدرضا شجریان پیش از انقلاب

حمایت علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل، ایران را ناگزیر به دفاع کرد

تهدید به انفجار مقابل کنسولگری ایران در پاریس

واکنش امام جمعه اصفهان به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده‌ها

فیلم/ گریه‌های بی امان دختر ایرانی در سیل دبی

بهترین ویتامین برای کاهش وزن

اینفوگرافی/ دلایل عجیب ابطال گارانتی توسط خودروسازان داخلی

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه و باحال مرجانه گلچین

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس