تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۲۲ آذر ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

روح الله زم اعدام شد/ زم که بود؟

روح الله زم ، مؤسس و گرداننده رسانه معاند آمدنیوز به دار مجازات آویخته شد.

 اعدام روح الله زم

اقتصاد۲۴ - سحرگاه امروز حکم اعدام روح‌الله زم مؤسس و گرداننده رسانه معاند آمدنیوز اجرا شد و وی به دار مجازات آویخته شد.

۲۲ مهر ۱۳۹۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از گرفتار شدن «روح الله زم» سرشبکه سایت معاند و ضدانقلاب آمدنیوز در یک عملیات اطلاعاتی هوشمندانه توسط سازمان اطلاعات سپاه و دستگیری وی خبر داد.

جلسات دادگاه بدوی رسیدگی به اتهامات زم طی ۶ جلسه به ریاست قاضی صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به صورت علنی با حضور مستشار، وکیل مدافع زم و نماینده دادستان در اجرای مواد ۳۵۲ و ۳۵۳ قانون آیین دادرسی کیفری برگزار شد. نخستین جلسه دادگاه وی ۲۱ بهمن ۹۸ و ششمین و آخرین جلسه آن در تاریخ ۲۰ خرداد ۹۹ برگزار شد.

در نخستین جلسه دادگاه، نماینده دادستان اظهار کرد: حسب محتویات پرونده متهم روح‌الله زم فرزند محمدعلی با اسم مستعار نیما، متولد ۵ مرداد ۵۷ صادره از ری، متأهل، دارای دو فرزند، فوق دیپلم، مدیر کانال آمدنیوز، بازداشت و دارای یک سابقه کیفری، دارای وکیل به وکالت آقای دبیر دریابیگی و دارای پرونده شخصیت که بر اساس آن، مشارالیه دارای سلامت جسمی و روحی است.

اتهامات اصلی روح ‌الله زم 

اما اتهامات زم عبارت بود از «افساد فی الارض» در بازه زمانی سال ۹۵ تا زمان دستگیری از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور؛ نشر اکاذیب به طور گسترده؛ معاونت در تخریب؛ معاونت در ایجاد اخلال در نظام اقتصادی کشور؛ تشکیل و اداره کانال معاند آمدنیوز و صدای مردم با هدف برهم زدن امنیت داخلی و خارجی کشور؛ جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی یکی از کشور‌های منطقه؛ جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی کشور فرانسه در ابتدای سال ۹۷ تا زمان دستگیری؛ همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی در نیمه دوم اسفند ماه سال ۹۶ تا زمان دستگیری؛ اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی؛ مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام؛ عضویت و همکاری با کانال معاند سحام با هدف بر هم زدن امنیت داخلی و خارجی کشور؛ مشارکت در اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار در دی ماه سال ۹۶؛ مشارکت در جمع آوری اطلاعات طبقه‌بندی‌شده با هدف برهم زدن امنیت کشور؛ مشارکت در نشر اکاذیب به طور گسترده؛ توهین به مقدسات اسلام؛ تحصیل مال از طریق نامشروع و شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی.

اما اتهامات اصلی روح الله زم چه بود؟ طبق کیفرخواستی که از سوی دادستانی تهران و پس از ماه‌ها تحقیق صادر شد عناوین کیفرخواست شامل ۱۷ بند اتهامی به این شرح بود؛

۱- افساد فی الارض
۲- تشکیل و اداره کانال معاند آمدنیوز و صدای مردم با هدف بر هم زدن امنیت کشور
۳- جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی اسرائیل به واسطه سرویس اطلاعاتی یکی از کشور‌های منطقه
۴- جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی کشور فرانسه
۵- همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران
۶- اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور
۷- مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام به طور گسترده
۸- عضویت و مدیریت پایگاه خبری معاند سحام نیوز با هدف برهم زدن امنیت کشور
۹- مشارکت در اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار به قصد برهم زدن امنیت کشور
۱۰- مشارکت در جمع آوری اطلاعات طبقه بندی شده به قصد ارائه به دیگران با هدف برهم زدن امنیت کشور
۱۱- مشارکت در نشر اکاذیب به طور گسترده
۱۲ - تحریک مؤثر نیرو‌های رزمنده و اشخاصی که به نحوی در خدمت نیرو‌های مسلح هستند به عصیان، فرار، تسلیم یا عدم اجرای وظایف نظامی
۱۳- توهین به مقدسات اسلام
۱۴- توهین به امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران (رضوان الله علیه) و مقام معظم رهبری (حفظه الله)
۱۵- توهین به مقامات و مأمورین در حال انجام وظیفه یا به سبب آن
۱۶- تحصیل مال از طریق نامشروع جمعاً به میزان ۹۷ هزار و ۵۵۰ یورو
۱۷- و شکایت برخی اشخاص حقوقی و حقیقی.

دفاعیات نیما زم

در اولین جلسه دادگاه که ۲۱ بهمن سال گذشته برگزار شد، حسب محتویات پرونده متهم روح الله زم فرزند محمدعلی با اسم مستعار نیما، متولد ۵۷.۵.۵ صادره از ری، متأهل، دارای دو فرزند، فوق دیپلم، مدیر کانال معاند آمد نیوز، بازداشت و دارای یک فقره سابقه کیفری به استماع کیفرخواست صادره پرداخت.

بخشی از اقاریر روح ‌الله زم

زم در جلسات دادگاه خود اقاریر و اعترافات قابل تاملی داشت؛ از جمله آنکه اعتراف کرد لیدر اغتشاشات دی ماه ۹۶ بوده که در نتیجه آن تعدادی از هم‌وطنانمان به واسطه اعمال تروریستی عناصر مزدور وابسته به بیگانه جان خود را از دست دادند. زم همچنین اقرار کرد که در شکل‌گیری شورای ۲۹ رسانه برانداز نقش داشته است.

نامبرده همچنین در یکی از جلسات دادگاه خود در خصوص اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی به صورت گسترده که در جلسات بازپرسی به آن اقرار کرده و گفته بود بعد از دی ماه ۹۶ تا اواسط سال ۹۷ اقدامات گسترده تبلیغاتی علیه نظام انجام دادم چرا که به براندازی معتقد شده بودم، اظهار داشت: یکسری را قبول دارم.

از حج تا مالزی

در جلسه دوم دادگاه زم در رابطه با نحوه خروج خود از کشور گفت: سال ۹۰ به همراه پدرم و خانواده قصد سفر حج را داشتیم، اما من به حج نرفتم و عازم مالزی شدم.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: یعنی شما به نیت حج عمره از کشور خارج شدید که زم پاسخ داد: خیر؛ بین سفر من به مالزی و سفر خانواده ام به حج دو الی سه روز فاصله بود و تا یک روز بعد از آنکه به مالزی برسم، خانواده ام از من خبری نداشت.

رئیس دادگاه از متهم پرسید: در مالزی مشغول چه اموری بودید؟ که زم پاسخ داد: در آنجا مشغول تور لیدری بودم و یک ماشین خریده بودم و امور گردشگری مرتبط با توریست‌های ایرانی را انجام می‌دادم.

قاضی از زم پرسید: تا چه سالی در مالزی بودید؛ زم پاسخ داد: سال ۹۱ بود که از مالزی به ترکیه رفتم و سه ماه در آنجا بودم سپس از طریق یکی از دوستانم که در سال ۸۸ با او آشنا شده بودم به سفارت فرانسه در ترکیه مراجعه کردم و در آنجا با سفیر فرانسه صحبت کردم. از آن‌ها درخواست ویزا کردم که آن‌ها به من ویزای فرانسه را دادند.

قاضی پرسید: چه سالی وارد فرانسه شدید؟ زم پاسخ داد: تقریباً شهریور ۹۱ بود که وارد فرانسه شدم؛ من در مالزی ازدواج کرده بودم لذا با دختر و همسرم به فرانسه رفتیم؛ در سال ۹۳ با سحام نیوز همکاری کردم؛ سال ۹۵ بود که با یک جمعی متشکل از مجید نیک نام ساکن آمریکا، بابک اجلالی ساکن آمریکا، شمس ساکن ترکیه، و سام محمودی سرابی تصمیم گرفتیم که یک سایت خبری را راه بیاندازیم. البته صحبت راه اندازی این سایت از سال‌های ۹۲ و ۹۳ مطرح بود، اما پول می‌خواست؛ در نهایت سال ۹۵ از سحام بیرون آمدم و آمد نیوز را شروع کردیم.

مدیرفنی آمدنیوز: خواسته زم ساخت پهپاد و موشک و زدن آن‌ها به مراکز حساس کشور بود

در یکی از جلسات دادگاه، «توانا محمدی» مدیر فنی کانال معاند آمدنیوز، اعلام کرد: به دستور زم قرار بود برای زدن یک پایگاه سپاه به صورت پایلوت ۵۰۰ هزار دلار و پس از آن برای بقیه جا‌ها ۲ میلیون دلار دریافت کنم. خواسته زم ساخت پهپاد و موشک و زدن آنها به مراکز حساس کشور بود.

البته مدیر فنی کانال معاند آمدنیوز در پاسخ به این سوال قاضی که «آیا شما توانایی ساخت موشک دارید؟»، گفت: «من توانایی ساخت موشکی که ردگیری نشود و بتوانم آن را جایی بزنم ندارم، قصد داشتم پول از او بگیرم و بعد بگویم بازداشت شدم که بی‌خیال من شود».

زم: به توانا گفتم اگر فلان جا را بزنی چقدر می‌گیری؟

زم در جلسه دادگاه در مورد قضیه موشک و پهباد گفت: «این موضوع برای اوایل آشنایی و در سال ۹۵ و ۹۶ بود که توانا خودش را با آنها معرفی می‌کرد. یک فیلم برایم فرستاد و گفت فلان چیز را درست کردم تا جا‌هایی را بزنم. به من گفت می‌خواهد پادگانی را که نام آن را به خاطر ندارم در محلشان بزند. گفتم پادگان می‌زنی، از کسی هم پولی می‌گیری پاسخ داد پولی نمی‌گیرم، اما اگر اسپانسر باشد می‌توانم بزنم، من سر این موضوع پرسیدم اگر فلان جا را بزنی چقدر می‌گیری؟ قبول دارم اسم آوردم، اما نیت این کار را نداشتم می‌خواستم او را محک بزنم و ببینم تا کجا می‌تواند پیش برود».

پیامک‌های رد و بدل شده میان «زم» و «توانا» درخصوص زدن مراکز حساس کشور با موشک!

البته در جریان جلسه دادگاه، قاضی به زم یادآور شد که در پیامک‌هایی که رد و بدل شده به توانا گفته‌ بود مراکز حساس را بزند و فلان قدر پول می‌دهید.

در جریان جلسه دادگاه وقتی پیامک‌های رد و بدل شده میان زم و توانا در مورد موشک‌ها به نمایش درآمد، زم گفت: به فرض به او گفته‌ام فلان مرکز حساس را هم می‌توانی بزنی، اما مگر زد؟!

زم همچنین در پاسخ به این سوال نماینده دادستان که به چه منظور شماره تلفن سردسته گروه ری استارت را برای توانا فرستادید؟ گفت: مسخره بازی درآوردم!

اظهارات زم در مورد همکاری با اداره امنیت ملی آمریکا

زم در یکی از جلسات دادگاه خود درخصوص همکاری با اداره امنیت ملی آمریکا توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در سه چهار سال اخیر چندین جا از جمله عربستان و امارات مشخصاً درخواست ملاقات با من را داشتند توسط واسطه‌ای گفتند ماهی ۲۰ هزار یورو حقوق می‌دهند و همه سخت افزار‌های مربوط به آمدنیوز و همه امکانات را در اختیارم قرار می‌دهند؛ ولی در مورد صحبت با اداره امنیت ملی آمریکا در خارج از کشور همه ارتباط دارند؛ پلیس فرانسه نیز به من گفت جا‌هایی که با آنها ارتباط داری را به ما اطلاع بده و ما را در جریان قرار بده.

وی ادامه داد: زمانی که تهدیدات علیه من زیاد شده بود دوستی در آمریکا داشتم که به من گفت اگر به آمریکا بیایی دیگر در خطر نیستی. آن دوست گفت که من افراد مختلفی را به آمریکا آوردم که هر کدام اسم و رسمی دارند. یک دفتر مهاجرتی را به من معرفی کرد که با آن دفتر به نتیجه نرسیدم؛ پس از آن دوستم به من گفت که یک دوستی در اداره امنیت ملی آمریکا دارد که یک وکیل ایرانی – آمریکایی است و می‌تواند من را منتقل کند. آن فرد نامش «نیکولاس» بود و یک قرار با او در اسپانیا گذاشتم.

در ادامه جلسه دادگاه وقتی زم با ادله موجود مبنی بر اطلاعات دادن به «نیکولاس» مواجه شد، مدعی شد که «سوء‌نیتی نداشتم، می‌توانستم با صدجا در ارتباط باشم، اما دنبالش نبودم. از انتخابات ۹۶ به بعد اشتباه کردم».

ارتباط زم با «افسر ان اس‌ای» و «مامور سرویس جاسوسی بیگانه»

زم همچنین در یکی از جلسات دادگاه خود در رابطه با ارتباطش با «مایک مرادی» مامور سرویس جاسوسی کشور بیگانه، به سوالات قاضی و نماینده دادستان پاسخ داد و مدعی شد این ارتباطاتش در کشوری که مقیم آن بوده، جرم تلقی نمی‌شد! که نماینده دادستان به او متذکر شد: قانون اجازه به کشور متبوع می‌دهد که اگر بزهکار تبعه کشور باشد در هر جای دنیا جرم کرده باشد او را به کشور بازگرداند و محاکمه کند، ارتباط با «افسر ان اس‌ای» و «مایک مرادی» مامور سرویس جاسوسی جرم است.

آموزش‌های ساخت سلاح و اقدامات خشن در کانال تحت هدایت زم

در جریان یکی از جلسات دادگاه، فیلم آموزش‌های ساخت سلاح و اقدامات خشن که در کانال آمدنیوز ارائه می‌شد به نمایش درآمد و زم در خصوص آموزش ساخت سلاح و ارتکاب اعمال مجرمانه در آمدنیوز اعلام کرد که «قطعاً اشتباهاتی شده و نمی‌خواهم بگویم که اشتباهاتی نشده است».

دادگاه بدوی رسیدگی به اتهامات زم، ۱۳ مورد از عناوین ریز اتهامات نامبرده را توأم با هم، از مصادیق افساد فی الارض دانسته و بدین جهت برای مشارالیه حکم اعدام صادر کرده بود؛ همچنین دادگاه مزبور برای چند مورد دیگر از اتهامات منتسب به زم که در زمره مصادیق افساد فی الارض نبوده، مجازات حبس تعیین کرده بود.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در جریان نشست خبری ۱۸ آذر امسال، گفت: دیوان عالی کشور حکم دادگاه عمومی و انقلاب در مورد روح‌الله زم را تأیید کرد.

منبع: فارس
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مریم
0
0
شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱
حقش هزار بار اعدام بوده خائن وطن فروش تروریست خطرناک هم همه جای دنیا خائن وطن فروش رو اعدام میکنن
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

برنامه علی دایی مشخص شد

پرفروش‌ترین فیلم‌ های تاریخ سینمای ایران

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اینفوگرافی/ تمام «نه»‌های رهبر انقلاب به سلاح اتمی

استوری اوسمار خطاب به محمد حسین میثاقی+ عکس

مشکل استقلال با مالک جدید پرسپولیس چیست؟

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

ساده‌ترین راه برای دریافت سود سهام عدالت

فرار محمد صادقی از ایران؛ بازیگر جنجالی کجا به سر می‌برد؟

فرشاد مومنی: شرم نمی‌کنند و راحت می‌گویند که از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم!

رونق بازار مسکن شمال با سفرهای نوروزی؟

فیلم/ خواستگاری بازیگر معروف نون خ از دختر ترامپ!

عروس امام خمینی درگذشت

تابلوی معاملات بورس خبر از رونق می‌دهد؟

واتساپ بروز رسانی می‌شود

امیر تتلو: پرسپولیس قهرمان نشود چه تیمی بشود؟

کدام خانم بازیگر امیر تتلو را در استانبول اغفال کرد؟

صادرات LNG روسیه در یک قدمی توقف

قیمت برنج ایرانی افزایش یافت

ادامه روند نزولی بازار خودرو در پایان هفته

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

فیتیله اختلاف عمو‌های فیتیله‌ای با عمو قناد پس از سال‌ها روشن شد

اعلام زمان نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳

مراقب این میم کوین‌های ارز سولانا باشید!

درآمد‌های نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟

فیلمی از دختر ابراهیم رئیسی که وایرال شد

توضیح قوه قضاییه درباره حکم اعدام توماج صالحی

واردات گوشت گرم از آفریقا!

قیمت جدید دام زنده اعلام شد

خام فروشی نفت ممنوع است؛ اما با افتخار می‌فروشیم!

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

سهامداران استقلال و پرسپولیس چه کسانی هستند؟

شیر و ماست از سبد غذایی خانوار حذف شد

تاثیر حراج شمش طلا بر قیمت بازار آزاد طلا

قیمت انواع روغن خوراکی امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول

اعلام ممنوعیت‌های تردد در محورهای شمالی

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نگاه بازار دلار در آخر هفته به چه اتفاقی است؟

تصویر محرومیت در ایران؛ سیستان وبلوچستان با اختلاف بسیار بالا، محروم‌ترین استان!

فیلم/ رقص مایکل جکسونی حامد آهنگی و یوسف صیادی جنجالی شد

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

با ۷ میلیارد تومان چندمتر خانه در تهران می‌توان خرید؟

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

مهاجرت با ویزای جعلی؛ علت ایجاد بازار سیاه مهاجرت و کسب‌وکار غیرقانونی چیست؟

فیلم/رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی اش

کارنامه آمریکا در جنگ غزه؛ واشنگتن تا چه اندازه در رسیدن به اهدافش در جنگ اسرائیل و حماس موفق بود؟

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

تکرار قصه تلخ گشت ارشاد در خیابان‌های شهر؛ دولت رئیسی همچنان مدافع رویکرد‌های تند و سلبی در موضوع حجاب/تذکرات اصولگرایان فراموش شد؟

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول