اقتصاد۲۴- سایپا در ۲۷ تیرماه ۱۳۹۷ از اولین محصول ملی خود با پلتفرم اختصاصی رونمایی کرد. پروژهی خودرو ملی، از ۲ دهه پیش در برنامههای ایرانخودرو و سایپا مطرح بود. سابقهی بالای صنعت خودرو در ایران، یکی از دلایلی است که مردم را چشمانتظار تولید خودروی ملی نگهداشت و البته هرگز به واقعیت تبدیل نشد. هرچند که محصولاتی نظیر سمند،دنا، رانا، تیبا، ساینا و کوئیک، ادعاهای بزرگی در زمینهی مهندسی بومی و طراحی داخلی دارند، همچنان با تکیه بر قطعات و دانش خارجی، تولید میشوند .
زمان و هزینهی قابل توجهی توسط مهندسان سایپا، صرف پیشتولید شاهین و پلتفرم SP100 شده است تا از نظر بدنه و شاسی، شاهد تولید خودرویی کاملا ایرانی باشیم. البته بسیاری از برندهای مطرح دنیا و خصوصا خودروسازان مشهور چینی، از پلتفرمهای مشارکتی یا غیر بومی برای محصولات خود استفاده میکنند؛ اما بهنظر میرسد با عرضهی SP100، گام مهمی در جهت ساخت یک خودروی تمام ایرانی، برداشته شده است.
بیشتر بخوانید:تولید دومین مدل پراید متوقف شد
براساس اطلاعات غیررسمی، تاکنون ۱۵ دستگاه سایپا شاهین ساخته شده است تا مراحل نهایی پیشتولید را بگذراند. احتمال میرود، ثبتنام سایپا شاهین با موعد تحویل اواخر سال ۹۹، طی روزهای آینده آغاز شود. این محصول، مجهز به پیشرانهی توربوشارژ، جعبهدندهی دستی و امکانات نیمفول خواهد بود. سایپا برنامه دارد تا دو نسخهی دیگر با موتور تنفس طبیعی و توربوشارژ نیز عرضه کند. با این اوصاف، میتوان پیشبینی کرد در نهایت، شاهین دو مدل با پیشرانهی تنفس طبیعی و توربوشارژ داشته باشد؛ چراکه تولید همزمان با سه نوع قوای محرک برای بازار ایران، چندان منطقی بهنظر نمیرسد.
در سال ۹۷، شایعاتی مبنی بر نصب موتور ۱/۶ لیتری برلیانس روی رهام شنیده شد؛ اما حالا تمرکز سایپا بر اشتراک تجهیزات فنی شاهین با تیبا و ساینا است. به همین دلیل، ارزانترین مدل شاهین در آینده، دارای پیشرانهی بهینهسازی شدهی ۱/۵ لیتر با ۱۶ سوپاپ خواهد بود که با نام M18 شناخته میشود و قدرتی در حدود ۱۱۷ تا ۱۲۳ اسببخار تولید میکند. نمونهی توربوشارژ از همین موتور با نام M18T نیز مراحل طراحی و ساخت را طی میکند تا قدرت ۱۴۷ اسببخار برای شاهین فراهم کند.
بنابر اخبار تأیید شده، اولین نسخهی تولیدی شاهین در ایران، مجهز به پیشرانهی فعلی تیبا و ساینا همراه توربوشارژر، M15T نام دارد. این پیشرانهی ۴ سیلندر ۱/۵ لیتری و 16 سوپاپ هماهنگ با استاندارد یورو ۵، قدرت قدرت ۱۱۰ اسببخار و گشتاور ۱۶۵ نیوتنمتر خواهد داشت. اولین مدلهای تحویلی این خودرو در سال ۱۳۹۹، فاقد جعبهدنده خودکار، نمایشگر لمسی، دوربین پارک و ناوبری ماهوارهای هستند.
احتمالا، دیگر تفاوت مهم شاهین با ساینا و تیبا، نصب نوع جدیدی از جعبهدندهی خودکار ۵ سرعته ساخت شرکت HPT کره جنوبی خواهد بود که البته هنوز پیشفروش نشده است. درحالحاضر، موتور ۱/۵ لیتری تنفس طبیعی ساینا و تیبا، قدرت ۸۷ اسببخار و گشتاور ۱۲۸ نیوتنمتر با میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر دارد. با این اوصاف، احتمالا میانگین مصرف سوخت شاهین با موتور M15T، حدود ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.
پیشرانهی برلیانس H300 که قبلا برای نصب روی رهام (شاهین) انتخاب شده بود؛ ۱۱۴ اسببخار و ۱۵۴ نیوتنمتر با میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. حتی موتور ۱/۵ لیتری تنفس طبیعی برلیانس H330 هم، با قدرت ۱۰۵ اسببخار و گشتاور ۱۳۸ نیوتنمتر، میتوانست گزینهی مناسبی برای شاهین باشد.
تولید اولین نمونههای شاهین با جعبهدندهی خودکار، قطعی بهنظر میرسد؛ اما این خودرو مجهز به امکانات رفاهی بیشتری در مقایسه با ساینا و تیبا خواهد بود. سایپا شاهین دندهخودکار، قرار است با سانروف، استارت دکمه ای، فرمان برقی، رینگ آلومینیومی، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، تهویه خودکار، حسگر پارک و دوربین عقب، چراغ روشنایی روز، حسگر نور، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، دو کیسه هوا، آینههای تاشو برقی و کامپیوتر سفر تولید شود. فهرست تجهیزات موجود در نسخه دندهدستی تحویلی سال ۱۳۹۹ به شرح زیر است:
فرمان هیدرولیکترمز دیسکی جلو و عقبABS، EBD و BASرینگ ۱۵ اینچی فولادی (آلومینیومی سفارشی)نشانگر تعویض دندهدو کیسه هوااستارت دکمهایحسگر پارک عقبحسگر نورچراغ روشنایی روزچراغ هدایت تا منزلاستاندارد ایزو فیکستهویه دستیتریم داخلی پارچه ای قیمت نهایی شاهین با تجهیزات یاد شده، هنوز نامشخص است. باتوجهبه ثبت نام این خودرو با پیشپرداخت ۸۰ میلیون تومان، احتمالا شاهین دندهدستی با قیمتی در حدود ۱۶۰ میلیون تومان به دست ثبتنامکنندگان خواهد رسید.
شخصات فنی دقیق انواع خودروهای شرکت سایپا، مقایسهی آنها با محصولات برندهای دیگر، بحث و تبادل نظر پیرامون آنها، پرسش و پاسخ کاربران و کارشناسان بههمراه گالری تصاویر اتومبیلهای این خودروساز را در بخش محصولات زومیت ببنید.
تابستان ۱۳۹۹، این خودرو با پیش پرداخت ۸۰ میلیون تومان ثبت نام شد. قیمت کارخانه این محصول بنابر اظهارات شورای رقابت، ۲۳۶،۵۰۰،۰۰۰ تومان است که احتمالا با احتساب ۱۳ درصد مالیات، بیمه و هزینه شمارهگزاری، نهایتا ۲۶۷ میلیون تومان برای ثبتنامکننده، هزینه خرید داشته باشد.
این خودرو با پیشرانه ۱/۵ لیتر توربوشارژ ۱۶ سوپاپ قدرتی در حدود ۱۱۰ اسببخار تولید میکند.
موتور تیبا و ساینا، ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی است؛ اما شاهین از موتور توربوشارژ استفاده میکند و ۳۰ اسببخار قوی تر است.
منطقا باید قیمت ماشین 160میلیون در بیاد نه 260میلیون!!!!!
ولی خب ، شورای رقابت هم با خودروسازهای انحصاری ، دست به یکی کردن که ظلم به مشتری را به حداکثر برسونند. خدا ازشون نگذره.
ولی خب ، شورای رقابت هم با خودروسازهای انحصاری ، دست به یکی کردن که ظلم به مشتری را به حداکثر برسونند. خدا ازشون نگذره.
مردم بیچاره
خدایا کجایی
میرنداینها روز روشن دوزدی میکنند آخ دوزدی هم حدی داره آخ 80ملیون قرض قوله گردند از اینها هم می خواحین بخورین آدم باید انصاف داشته باشه
که نصف قیمت ماشین بوده حالامیخوان270میلیون حساب کنن
یعنی به شیطان درس میدن اینا ها کسی هم نیست جلوشون رو بگیره
کم توی بورس جیب ملت رو خالی کردند که اینجا هم دارن دزدی میکنن
مسولین خجالت نکشین اگه فکرمیکنین چیزی مونده انگشت کنین تو ماتحت ملت در بیارین بخورین
آقا یکی راهنمایی کنه من چطور پول پیش پرداختم رو پس بگیرم چون هر جوری حساب میکنم توان پرداخت بیشتر از هشتاد میلیون رو ندارم . بنظرم هر توضیحی هم برای آقایان اضافه و آب را پیمانه کردن است .
مملکت خر تو خر هست
یعنی هیچکی نیست جلوی دزدی این بی ناموسا رو بگیره؟