اقتصاد۲۴ - منصور غلامی در حاشیه آیین تجلیل از دانش آموزان پژوهشگر و فناوران برگزیده که صبح امروز (شنبه، ۲۲ آذر) در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، درباره حمایت از دانش آموزان پژوهشگر گفت: مراکز رشد، چون عموما در کنار دانشگاهها شکل گرفته از طریق اساتید و دانشجویان صاحب ایده فعالیت میکند، نمونه کار میآید و میپذیرند که حمایتشان کنند.
وی افزود: برای حضور دانش آموزان هم مانعی نیست و اگر ایدهای دارند که به عنوان ایده جدید و قابل حمایت مطرح میشود، این کار شدنی است و میتوانند همراه مربی و تیمی که این ایده را پیش میبرد در مراکز رشد حضور داشته باشند. تا کنون مانعی نبوده است.
وزیر علوم در پاسخ به اینکه یک مرتبه مطرح کرده بودید کنکور حذف نمیشود مگر امتحانات سه پایه متوسطه نهایی شود؟ گفت: موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی به طور جدی مطرح است تا تدبیری برای جایگزینی کنکور فعلی اندیشیده شود. در برخی رشتههای پرطرفدار حتما باید شاخص انتخاب وجود داشته باشد. روی این موضوع کار میشود و امیدواریم نتیجه خوب و قابل اعتمادی از لحاظ ارزیابی و انتخاب دانش آموزان برای دانشگاهها به دست بیاید. این اراده وجود دارد.
بیشتر بخوانید: کنکور ۱۴۰۰ حذف نمیشود
غلامی در پاسخ به اینکه پس حذف کنکورمنوط به امتحان نهایی سه پایه نیست؟ اظهار کرد: شاخص اصلی ما در حال حاضر نمره آزمون سراسری است. اگر بخواهیم این شاخص را جایگزین کنیم، باید یک انتخاب علمی انجام دهیم. انتخاب علمی را قاعدتا در یک سال تحصیلی نمیشود انجام داد و باید چندسال متوالی را با یک سیستم ثابت و همه گیر از نظر سطح ملی ارزیابی کنیم.
وی ادامه داد: باید بتوانیم در سراسر کشور دانش آموزان را در یک سطح استاندارد با همدیگر مقایسه کرده و آنها را انتخاب کنیم. اینکه دانشگاهها خودشان هم شاخصهای خاصی داشته باشند، مورد بحث است و لذا باید اجازه بدهید کار کارشناسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شود. کار به صورت جدی در ستاد اجرای نقشه علمی کشور در حال پیگیری است و باید به نتیجه برسد.
وزیر علوم اضافه کرد: امیدواریم همانگونه که پیش بینی میشود در سال ۱۴۰۰ قبل از ثبت نام کنکور ۱۴۰۱ تصمیم نهایی اعلام شود که اگر انجام شود کار خوبی است.
غلامی در پاسخ به اینکه آیا پرونده نظام قدیمیها برای کنکور ۱۴۰۰ بسته شد؟ گفت: از نظر ما بله، زیرا دو مرتبه در شورای سنجش و پذیرش مطرح و تصمیم گرفته شده است که دیگر ادامه پیدا نکند. از نظر ما پرونده بسته شده است.
وی درباره جایگاه و سطح یژوهشهای علمی ایران در دنیا اظهار کرد: پژوهشهای علمی ما در سطح دنیا با شاخصهای مختلف سنجیده میشود. از نظر تولیدات علمی، کیفیت به گونهای است که مقالات در مجامع علمی دنیا پذیرفته و در نشریات چاپ میشوند و جامعه علمی ما در رتبه بندیها در جایگاه پانزدهم قرار دارد.
وزیر علوم افزود: شاخص دیگر، کیفیت مقالات است که از طریق نسبت ارجاعات به مقالات ما سنجیده میشود. از این لحاظ رتبه بسیار خوبی داریم. مورد دیگر، سرعت رشد علمی کشور است. وقتی در یک مسابقه بین کشورهای بزرگ و مطرح دنیا برای ارائه دستاوردهای علمی قرار میگیریم معنایش این است که آنها هم دارند با توانمندیهای بیشتری کار میکنند. همچنین وقتی ایران به لحاظ سرعت رشد علمی در دنیا، دوم میشود و یا به اعتباری برخی شاخصها در رتبه اول هستیم به معنای آن است که محققین و پژوهشگران ما دارند با توان بالا کار میکنند.
غلامی درباره اینکه دستاوردهای علمی ما چقدر در داخل مورد استفاده قرار میگیرد اظهار کرد: ما حتما باید جایگاه بین المللی مان را حفظ کنیم و نگاهی به استفاده آنها در داخل داشته باشیم. برخی از پژوهشها در حوزه علوم پایه و برخی علوم جدید هستند که هنوز در سیستمهای کاربردی ننشسته اند و بسیاری از دستاوردهای محققین ما که در دنیا در حال استفاده است از همین گروه است.
وی ادامه داد: البته تعداد زیادی از این تحقیقات هم از طریق پایان نامهها و هم به کار گیری در حوزههای فناوری به سمت کاربردی شدن رفته است. در حال حاضر تعداد زیادی واحدهای فناور داریم که در مراکز رشد و پارکها مستقر هستند و هر ایدهای که دارند مبتنی بر یک پژوهش و نتیجه یک تحقیق است.
وزیر علوم با بیان اینکه تعداد زیادی شرکتهای دانش بنیان در کشور داریم که حداقل قریب به ۲۰۰ مورد در پارکهای وزارت علوم مستقر هستند گفت: در مجموع قریب به ۶۰۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که همه آنها بر مبنای یافتههای علمی کار میکنند و این جریان جوانی در کشور است.
غلامی افزود: سابقه این حرکت علمی به ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر میرسد و نباید خودمان را با کشورهایی که نزدیک به ۱۰۰ سال است این مسیر را طی کرده اند مقایسه کنیم. اما در این ۱۰، ۱۵ سال یک شتاب بسیار جدی و قوی اتفاق افتاده که ما را دررده کشورهای صاحب دانش و فناوری قرار میدهد و ارادهها قوی است و در آینده نه چندان دور این جایگاه را هم در دنیا به حد جایگاه علمی خودمان بالا خواهیم برد که حاصل آن خوداتکایی، امید و اعتماد ملی به جوانان خودمان است.