تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۰۶ دی ۱۳۹۹

احتمال همکاری اپل با تسلا و فولکس ‌واگن

بر اساس اخبار منتشرشده، پروژه‌ی تایتان اپل ممکن است روی سرویس‌های خدماتی تمرکز داشته باشد و احتمالا اتحاد جدیدی با بازیگران معتبر صنعت خودرو آغاز خواهد کرد.

احتمال همکاری اپل با تسلا و فولکس ‌واگن؛ شاید Apple Car خودروی مستقل نباشد

اقتصاد۲۴ - مدتی است اخبار صنعت خودرو به سمت پروژه‌ی تایتان غول فناوری کوپرتینو معطوف شده است؛ خودرویی که گفته می‌شود سال ۲۰۲۴ به همراه تکنولوژی نسل بعدی باتری رونمایی و به بازار عرضه شود. گلدمن ساکس، بانک و شریک تجاری اپل در ارائه‌ی کارت اعتباری اپل کارت، در یادداشتی خطاب به سرمایه‌گذاران ادعا می‌کند که احتمالا جاه‌طلبی Apple Car بر ارائه‌ی تجربه‌ی خدمات اتومبیل متمرکز خواهد بود؛ بدین مفهوم که شاید خودروی فیزیکی در کار نباشد.

راد هال، تحلیلگر گلدمن ساکس، آخرین یادداشت به سرمایه‌گذاران را با بیان این نکته آغاز می‌کند که صنعت خودرو در طول تاریخ، یک صنعت با حاشیه‌ی سود کم بوده و دلیل علاقه‌ی زیاد اپل به صنعت خودروی خودران این است که باعث می‌شود مردم بتوانند زمان بیشتری با استفاده از آیفون‌ سپری کنند. بیانیه‌ی راد هال به شرح زیر است:


بیشتر بخوانید:ابرخودرو مکلارن سابر معرفی شد + عکس


حاشیه‌ی سود کم تنها مربوط به صنعت خودروسازی نیست. به‌عنوان مثال، بدون آیفون، صنعت گوشی‌ هوشمند یک تجارت کم‌درآمد یا حتی ضررده خواهد بود؛ اما اپل درآمد زیادی از آن کسب می‌کند. در حقیقت، [اپل] شرکتی نیست که در تعیین چگونگی دستیابی به درآمد و سود از کالاهایی که می‌فروشد، مشکلی داشته باشد.دلیل اصلی اینکه اپل و سایر شرکت‌های فناوری می‌خواهند به این حوزه وارد شوند، زمان زیادی است که مصرف‌کنندگان آینده در اتومبیل‌های خودران صرف استفاده از خدمات می‌کنند.

به عقیده‌ی راد هال، اپل با وجودِ داشتن توانایی یکپارچه‌سازی نرم‌افزار و سخت‌افزار، ممکن است پروژه‌ی تایتان را به‌صورت خودروی فیزیکی و مستقل ارائه ندهد و مسیر ارائه‌دهنده‌ی خدمات را دنبال کند؛ تقریبا همان روندی که با استفاده از اپل تی‌وی در صنعت تلویزیون‌ ایجاد کرده است. به گفته‌ی هال، بازار وسایل نقلیه‌ی الكتریكی طی یک دهه‌ی آینده می‌تواند تا یک تریلیون دلار رشد كند و به فرصتی بزرگ تبدیل شود؛ اما همچنان حاشیه‌ی سود این صنعت در مقایسه با صنعت فناوری کم‌تر خواهد بود و این امر ممکن است مدل بخش خدمات را برای اپل جذاب‌تر کند. او می‌گوید:

ما معتقدیم حضور در صنعت خودرو برای اپل به‌عنوان یک پلتفرم سخت‌افزاری پشتیبانی‌کننده برای خدماتش منطقی خواهد بود؛ اما سودآوری پایین تجارت خودرو احتمالا به این معنی است که سرمایه‌گذاران این حوزه تأثیرات محدودکننده‌ای در کسب درآمد خواهند داشت. اپل احتمالا مسیری مشابه رویکردش در صنعت تلویزیون دنبال می‌کند و به ‌جای اینکه  خودرویی با حاشیه‌ی درآمد کم تولید کند، به ارائه‌دهنده‌ی خدمات در بازار خودروهای الکتریکی تبدیل می‌شود. ممکن است این روش‌ بدون نیاز به توسعه و فروش خودروی الکتریکی (EV)، تقریبا به همان اندازه مفید باشد.

طبق گفته‌ی تحلیل‌گران وال استریت، خودروی اپل که مدت‌ها در دست ساخت است، احتمالا وسیله‌ی نقلیه‌ی مستقلی که طرفداران در انتظارش هستند، نخواهد بود. دان ایوز، تحلیل‌گر Wedbush، خاطرنشان می‌کند که با توجه به دستیابی سخت و طاقت‌فرسا به قابلیت‌های خودران، از جمله فناوری باتری و موانع نظارتی، احتمال رونمایی اپل از وسیله‌ی نقلیه‌ی شخصی الکتریکی (EV) تا سال ۲۰۲۴ فقط ۳۵ تا ۴۰ درصد است و ساخت اتومبیل خودران به دلیل مسائل ایمنی و مسائل نظارتی، ممکن است بیشتر طول می‌کشد.

ایوز باور دارد که اپل در حال شکل ‌دادن یک اتحاد و همکاری استراتژیک با یکی از بازیگران معتبر صنعت، مانند فولکس‌واگن یا تسلا است. ایلان ماسک (مدیرعامل تسلا) می‌گوید در سال ۲۰۱۷ که با مشکلات اقتصادی مواجه بود، با اپل و شخص تیم کوک (مدیرعامل اپل) تماس گرفت تا تسلا را به قیمت یک‌دهم ارزش کنونی، به غول فناوری کوپرتینو پیشنهاد بدهد؛ اما در نهایت تیم کوک از حضور در جلسه برای مذاکرات احتمالی صرف ‌نظر کرد.

تاکنون شایعات ضدونقیضی در مورد پروژه‌ی تایتان منتشر شده است. برخی از گزارش‌ها پیش‌بینی‌ می‌کنند که پروژه‌ی غول فناوری کوپرتینو بر توسعه‌ی فناوری برای تسهیل ساخت اتومبیل‌ خودران متمرکز است؛ اما گزارشی دیگر نشان می‌دهد که اپل می‌تواند وسیله‌ی نقلیه‌ی تمام‌عیار خود را توسعه دهد. برای مثال، تحلیل‌گران مورگان استنلی ادعا می‌کنند اپل رقیبی تأثیرگذار برای تولیدکنندگان پیشروی خودروی الکتریکی (EV) محسوب خواهد شد و می‌تواند رقابت جذابی با تسلا آغاز کند. همچنین گفته می‌شود کوپرتینویی‌ها از موقعیت منحصربه‌فردی برخوردار هستند تا در سیستم‌های خودران و فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر نوآوری ارائه دهند.

به ادعای رویترز، اپل می‌تواند تولید اتومبیل فیزیکی را از سال ۲۰۲۴ آغاز کند؛ اما این احتمال وجود دارد که دامنه‌ی توسعه‌ی وسایل نقلیه را به سیستم‌های خودران و کیت‌های سخت‌افزاری محدود کند که می‌توانند با وسیله نقلیه ادغام شوند. البته اعتقاد بر این است که محدودیت‌ ایجادشده به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا می‌تواند معرفی Apple Car را تا سال ۲۰۲۵ یا حتی بیشتر به تأخیر بیندازد.

منبع: زومیت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

نظر سید احمد خمینی درباره سید محمد خاتمی

بهترین دلیل برای نوشیدن آب کافی در طول روز

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها

اینفوگرافی/ فهرست پنجاه خوراک برتر جهان با گوشت گوسفندی!

مصرف مالیات برای توسعه با نظارت و انتخاب مستقیم مؤدیان

دلیل سفر کوتاه پزشکیان به سیستان‌وبلوچستان چه بود؟

توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو

همتی: دولت مصمم به اجرای اصلاحات اساسی است