تاریخ انتشار: ۱۲:۵۸ - ۱۳ دی ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۰ به منفی ۴.۴ درصد رسید

سال نحس ٢٠٢٠ رفت؛ ٢٠٢١ رونق مى آورد؟

سال ۲۰۲۰ میلادی که یکی از غیر قابل پیش‌بینی‌ترین سال‌های چند دهه اخیر بود، به پایان رسید. سالی که هیچ‌کس فکر نمی‌کرد، یک بیماری همه گیر جهانی به طرز غم‌انگیزی تعیین‌کننده‌ترین واقعه آن باشد و تمام پیش‌بینی‌ها را مردود کند.

پیش بینی اقتصادی سال ٢٠٢١

اقتصاد۲۴ - در سال ۲۰۲۰ رشد اقتصادی جهان بر خلاف پیش‌بینی‌های ۲۰۱۹ که حول و حوش ۳ درصد بود به منفی ۴.۴ درصد رسید.

در این سال یکی از مهمترین و عجیب‌ترین رخداد‌های اقتصادی جهان رقم خورد و آن کاهش قیمت نفت به منفی ۴۰ دلار بود. همچنین نرخ بیکاری در این سال به بالاترین رقم دهه اخیر رسید که آن را می‌توان در رشد اقتصادی کشور‌های نوظهور مانند هند که رشد اقتصادی آن به منفی ۱۰ درصد و مکزیک به منفی ۹ درصد رسید مشاهده کرد.

نرخ رشد اقتصادی خاورمیانه و آسیای مرکزی به منفی ۴.۱ درصد رسید حالا با شروع سال ۲۰۲۱، پیش‌بینی کنندگان می‌گویند که این بیماری بر روند تحولات سال جدید میلادی نیز غالب است؛ اما اتفاقات دیگری نیز ازجمله احتمال بازگشت امریکا به توافقات ۲۰۱۵ با ایران و جدی‌تر شدن همکاری دولت‌ها برای کاهش تولید کربن هم برای ۲۰۲۱ پیش‌بینی شده است.

در این رابطه فایننشال تایمز –FT- به بررسی برخی از تحولات احتمالی سال ۲۰۲۱ پرداخته که یک چشم‌انداز جهانی از این سال به نمایش می‌گذارد.

کووید ۱۹ همچنان به عنوان یک اورژانس بهداشت عمومی بین‌المللی

سؤالی که پیش‌بینی‌کنندگان فایننشال تایمز به آن پاسخ می‌دهند این است که آیا در سال ۲۰۲۱ سازمان بهداشت جهانی به وضعیت اورژانس بهداشت عمومی کووید-۱۹ پایان می‌دهد؟ پاسخ منفی است. بر‌اساس پیش‌بینی یکی از پژوهشگران اگر تا پایان ۲۰۲۱ اعلام شود که بحران کرونا به پایان رسیده یک پیروزی خارق‌العاده برای علم، پزشکی و سیاست جهانی خواهد بود؛ اما برای دستیابی به پیروزی نیاز است که همه چیز درست انجام شود، از واکسیناسیون گرفته تا اقدامات اجتماعی و ادامه فاصله‌گذاری‌ها.

جهان درحالی وارد سال ۲۰۲۱ میلادی شده که تقریباً ۱۰ هزار نفر در روز جان می‌بازند. تقریباً می‌توان حدس زد که تا پایان ۲۰۲۱ میزان تلفات ناشی از ابتلا به کرونا بسیار کمتر از امروز خواهد بود، اما آنقدر کم نیست که به‌طور رسمی همه‌گیری تمام شود.

آیا ایالات متحده و چین به توافق تجاری خواهند رسید؟

پاسخ این سؤال نیز در پیش‌بینی‌های فایننشال تایمز منفی است. در حالی که جهان لحن آشتی‌جویانه بیشتری را بین دولت ورودی بایدن و پکن مشاهده می‌کند، اما هیچ یک از مسائل اساسی بین دو کشور - از نقض WTO گرفته تا استاندارد‌های کار و محیط زیست تا قوانین غول‌های فناوری و اقتصاد دیجیتال - احتمالاً حل نخواهد شد؛ لذا پیش‌بینی می‌شود که مشکل «یک جهان، دو سیستم» حاکم خواهد بود.

در مورد احتمال تظاهرات گسترده‌ای علیه اقتدار چین در هنگ کنگ نیز، پیش‌بینی می‌شود که چنین اتفافی نمی‌افتد. اعتراضات پراکنده به رژیم سختگیرانه پکن در این سرزمین ممکن است هر از چندگاهی در سال ۲۰۲۱ فوران کند، اما تصور اینکه اعتراضات بزرگ و پایدار باشند دشوار است.

اقتصاد هند احیا می‌شود

پیش‌بینی‌ها برای احیای اقتصاد هند در ۲۰۲۱ مثبت است. اقتصاد هند به دلیل محدودیت‌های شدید ناشی از شیوع ویروس کرونا ضربه بزرگی خورد. تولید ناخالص داخلی آن در سه ماهه آوریل تا ژوئن ۲۰۲۰ حدود ۲۴ درصد انقباض تاریخی را تجربه کرد. برآورد می‌شود که اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۰ تا ۹ درصد منقبض شده باشد، اما پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد هند بتواند این افت را بازیابی کند و سال ۲۰۲۱ حدود ۱۰ درصد رشد کند.

آیا مادورو قدرت را در ونزوئلا حفظ خواهد کرد؟

فایننشال تایمز پیش‌بینی می‌کند که نیکولاس مادورودر ۲۰۲۱ قدرت را در ونزوئلا حفظ می‌کند. علی‌رغم اینکه کشورش را به یکی از بدترین بحران‌های اقتصادی جهان گرفتار کرده و تولید ناخالص داخلی این کشور طی ۵ سال ۷۵ درصد کاهش یافته، اما مادورو در ۲۰۲۱ هم قدرت ونزوئلا خواهد بود.

بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران

فایننشال تایمز پیش‌بینی می‌کند که در ۲۰۲۱، امریکا به به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران بازمی‌گردد. جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالت متحده می‌گوید اگر ایران به «رعایت کامل» برگردد، واشنگتن دوباره به این توافقنامه می‌پیوندد. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز می‌گوید در صورت لغو تحریم‌های امریکا، تهران فعالیت هسته‌ای خود را مطابق با این توافق کاهش می‌دهد. هر دو انگیزه سیاسی برای تحقق آن دارند. آقای روحانی معمار این معامله بود و سرنوشت آن میراث وی را رقم خواهد زد. افراد زیادی در تیم آقای بایدن در مورد این توافقنامه مذاکره کردند و می‌خواهند تصمیم دونالد ترامپ را برای کنار گذاشتن آن معکوس کنند. اما موانع احتمالی بسیاری وجود دارد و انتخابات ریاست جمهوری ایران در ژوئن و فرد منتخب این انتخابات می‌تواند یکی از این موانع باشد.

نقطه عطف در تاریخ خودرو‌های الکتریکی

سؤال اینجاست که آیا ۲۰۲۱ برای خودرو‌های الکتریکی نقطه عطفی خواهد بود؟ پاسخ فایننشال تایمز مثبت است. فروش خودرو‌های الکتریکی در چین و آلمان و اسکاندیناوی کلید خورده و مورگان استنلی پیش‌بینی می‌کند که فروش جهانی خودرو‌های الکتریکی در سال ۲۰۲۱ بیش از ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

افزایش ارزش سهام پنج شرکت بزرگ فناوری ایالات متحده

پیش‌بینی FT نشان می‌دهد که ارزش بازار سهام پنج شرکت بزرگ فناوری ایالات متحده به ۸ هزار میلیارد دلار خواهد رسید. پس از آن‌که ارزش ترکیبی سهم شرکت‌های اپل، مایکروسافت، آمازون، آلفابت و فیس بوک در طی دو سال بیش از دو برابر شد و با وجود تنظیم‌کننده‌های نظارتی، به ۷ هزار میلیارد دلار رسید، اکنون با نزدیک شدن ارزش این شرکت‌ها به ۸ هزار میلیارد دلار، فایننشال تایمز به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کند که از این غول‌های تکنولوژی دست بکشند. چراکه شرایط ایده آل را پشت‌سر گذاشته‌اند.

بازگشت بیش از نیمی از کارمندان اداری اروپا به دفاتر

بسیاری از کارمندان اداری دوست داشتند که در دوران همه‌گیری کرونا از خانه کار کنند، اما برای کسانی که در خانه‌های کوچک هستند و یا شرایط خاصی دارند، زندگی در ۲۰۲۰ چندان دلچسب نبود. نظرسنجی‌های منظم مورگان استنلی از کارگران در پنج کشور اروپایی نشان داد که ۲۸ تا ۳۰ درصد کارمندان اداری پس از تابستان اصلاً از خانه کار نمی‌کنند. ۱۱ تا ۱۴ درصد این شرایط را برای آینده نمی‌خواستند. البته اکثر کارمندان می‌خواهند حداقل یک روز در هفته از خانه کار کنند و آن‌ها باید این انتخاب را داشته باشند؛ اما با توزیع واکسن‌های موجود، در ۲۰۲۱ احتمالاً ۲ روز از ۵ روز کاری هفته را افراد به محل کارشان مراجعه می‌کنند و به این ترتیب نیمی از نیروی کار در اروپا احتمالاً به محل کار بازمی‌گردند.

آیا شاخص S&P ۵۰۰ از ۴ هزار واحد عبور می‌کند؟

فایننشال تایمز پیش‌بینی می‌کند که در ۲۰۲۱ شاخص S&P ۵۰۰ که فهرستی از ۵۰۰ سهام برتر در بازار بورس سهام نیویورک و نزدک است، از ۴ هزار واحد عبور می‌کند. اکنون این شاخص در محدوده ۳۷۵۶ واحد است. این شاخص به لطف بانک‌های مرکزی و دولت‌ها، سال ۲۰۲۰ را با سود حدود ۱۵ درصدی به پایان رساند.

آیا انتشار کربن جهانی به سطح قبل از همه‌گیری بازمی گردد؟

در‌خصوص بازگشت سطح تولید کربن به دوران قبل از همه‌گیری کووید ۱۹، فایننشال تایمز پیش‌بینی می‌کند که با کاهش محدودیت‌ها و افزایش تردد‌ها این اتفاق خواهد افتاد. پس از آن‌که کرونا اقتصاد جهانی را به کما برد، بزرگترین سقوط سالانه از زمان جنگ جهانی دوم برای انتشار کربن در سال ۲۰۲۰ با حدود ۷ درصد کاهش رقم خورد. اتحادیه اروپا خواهان بهبودی سبز است، اما برنامه‌های محرک در سایر اقتصاد‌های بزرگ هنوز به سمت سناریو‌های مصرف سوخت فسیلی متمایل است. این نشان می‌دهد که علی‌رغم تعهداتی که کشور‌ها در آستانه نشست آب و هوایی COP ۲۶ سازمان ملل در گلاسکو انجام داده‌اند، در ۲۰۲۱ سطح انتشار کربن به میزان پس از بحران مالی ۲۰۰۸ برمی گردد.

نفت بالای ۵۰ دلار در هر بشکه

پیش‌بینی می‌شود که قیمت نفت در ۲۰۲۱ بالای ۵۰ دلار در بشکه باشد. بازار نفت در میان برنامه‌های واکسیناسیون کرونا تقویت شده است. اما بعد از ماه‌ها محاصره و ممنوعیت سفر که باعث کاهش مصرف و قیمت شد، آیا می‌توان خوشبین بود؟ پیش‌بینی این است که همزمان با جهش مجدد اقتصاد جهانی، مصرف سوخت افزایش خواهد یافت.

فایننشال تایمز اتحاد میان اوپک، روسیه و شرکای متحد آن‌ها را شکننده می‌داند و بدترین سناریو که ممکن است پیش‌بینی نفت بالای ۵۰ دلار را به خطر بیاندازد را پایان کنترل‌ها و آزاد کردن میلیون‌ها بشکه مندرج در توافق کاهش تولید اوپک پلاس می‌داند.

منبع: روزنامه ایران
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بهزاد
0
0
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹
هیچ سالی نحس نیست ،اینا همش خزعبلاته
این سیاست دولتهاست که نحس میباشد و باعث نابودی جامعه میگردد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

واکنش دولت رئیسی به سخنان روحانی در مورد گرانی بنزین

نگرانی از مخدوش شدن تمدن ۳۲۰۰ ساله‌ در پارک قیطریه

بنزین سوپر برای موتورسیکلت بهتر است یا بنزین معمولی؟

ریشا؛ شیر باغ وحش مشهد تلف شد

فیلم/ یک آیین عجیب در رُم؛ پاپ پای زنان زندانی را شست و بوسید!

نحوه محاسبه حق بیمه کارگران در سال جدید

عکس/تغییر لوگوی گوگل به افتخار یک عکاس ایرانی

عکس/ نوزادی در آغوش ترلان پروانه؛ ذوق خانم بازیگر!

عکس/ نیمار مهمان ویژه دیوید و ویکتوریا بکام شد

واکنش اولین شهردار تهران به ساخت مسجد در پارک قیطریه + عکس

اینفوگرافی/ کشورهای پیشرو در حوزه انرژی پاک و تجدیدپذیر

فیلم/ رقیب مهم هادی چوپان در مسترالمپیا ۲۰۲۴ کیست؟

اثر خیره‌ کننده برندگان مسابقات عکاسی طبیعت در سال ۲۰۲۴

عکس/ ست الهام حمیدی و همسرش در کنسرت

تصویری عاشقانه از بازیکن سابق پرسپولیس و همسر جذابش

معرفی مرسدس بنز G کلاس با پیشرانه شش سیلندر هیبرید

تولید پژو پارس در سال جدید از سر گرفته می‌شود؟

قیمت روغن مایع به این رقم رسید + جدول

بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری بورس بررسی شد

عکس/ استوری احساسی سردار آزمون با دخترش

مدت زمان تحویل کارت‌های سوخت کاهش می‌یابد

روایت حسن روحانی از «صبح جمعه» گرانی بنزین

دلار در یک هفته چقدر بازدهی داشت؟

بازدهی بازار طلا در یک هفته گذشته

شرکت چینی BOE احتمالاً نمایشگر آیفون SE ۴ را تولید می‌کند

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول