تاریخ انتشار: ۱۵:۵۶ - ۱۵ دی ۱۳۹۹
ناخدا دریایی مستندی برای ثبت در تاریخ بلوچستان؛

روایت ۷۰ روز صیادی از چابهار تا سومالی

مستند «ناخدا دریایی» روایت ۷۰ روز صیادی از چابهار تا سومالی با حمایت مالی سازمان منطقه آزاد چابهار ساخته شد.
منطقه آزاد چابهار
اقتصاد۲۴ - این مستند روایتگر یک لنج ماهیگیری که برای یک صید بندر چابهار را ترک کرده و در اقیانوس هند تا آب‌های سومالی پیش می‌رود و طی سفر ۷۰ روزه با چالش‌ها و مشکلات بسیاری مواجه است؛ چالش‌ها و مشکلاتی که پیش از سفر آغاز می‌شود و صیادان بدون تجهیزات و پوشش‌های بیمه‌ای رهسپار عمق اقیانوس می‌شود تا خطر کردن‌های حین صید؛ و البته روای مشکلاتی که تا بعد از صید هم ادامه دارد و صیدی که صیاد با جان خود آورده، گرفتار دلالان می‌شود و صیاد چاره‌ای جز فروش به بهایی نازل ندارد.

مستند «ناخدا دریایی» را مازیار مشتاق گوهری، کارگردان و مستندساز اهل استان سیستان و بلوچستان ساخته که به واسطه اشراف این کارگردان بومی استان به موضوع، نگاهی واقعی نسبت زندگی و فرهنگ صیادی مردم بلوچستان دارد. این فیلم با حمایت مالی سازمان منطقه آزاد چابهار ساخته شده و برای نخستین بار در جشنواره سینما حقیقت به نمایش درمی‌آید.

صید ترال و ایده «ناخدا دریایی»

مازیار مشتاق گوهری، کارگردان ناخدا در رابطه با ایده ساخت این مستند می‌گوید: با توجه به اینکه اهل استان سیستان و بلوچستان هستم و به دفعات هم به چابهار آمد و شد داشته‌ام و مشکلات صیادان بلوچ را از نزدیک دیده و لمس کرده بودم، ایده ساخت این مستند را از مدت‌ها قبل در ذهم داشته و به آن پرداخته بودم. از سوی دیگر در رابطه با ساخت مستند دیگری در رابطه با روستای رمین با یک ناخدا معروف به «ناخدا دریایی» آشنا شدم و گویه‌های جذاب ایشان در رابطه با مسیر طولانی صید از چابهار تا شمال آفریقا و آب‌های سومالی، علاقه‌ام را برای ساخت این مستند بیشتر کرد و در نهایت با پیشنهادی حمایت و همکاری سازمان منطقه آزاد مواجه شدم و ایده ساخت این مستند، شکل اجرا گرفت.

وی می‌افزاید: از دیگر دلایلی که بنده را برای ساخت مستند ناخدا دریایی ترغیب کرد، صید ترال بود که صیادان بلوچ را با چالش‌های بسیار مواجه کرده بود و به واسطه کم شدن ماهی، صیادان و لنج‌داران مجبور به سفر‌های طولانی شده و برای یافتن صید، به آب‌های دورتر می‌روند. این حجم از خطر برای صیادان محلی به دلیل حجم بالای صید ترال بوده و مستند ناخدا دریایی در پی نشان دادن چالش‌های یک صیاد است که به دلیل کم شدن طعمه جان خود را کف گذاشته و به اعماق اقیانوس هند می‌رود.

به گفته این مستندساز؛ کل پروسه ساخت از زمان طرح ایده و برنامه‌ریزی برای ساخت و تدوین و آماده شدن نسخه نهایی، حدود سه سال زمان برده و برای نخستین بار در جشنواره سینما حقیقت به نمایش درمی‌آید.

نان حلال صیاد بلوچ به قیمت جان

مشتاق گوهری هدف ساخت مستند «ناخدا دریایی» را اینگونه بیان می‌کند: این فیلم تنها بخشی کوچک از مشکلات و چالش‌های بسیار و بی‌شمار صیادان منطقه بلوچستان را به تصویر می‌کشد. اما به قدر بضاعت سعی بر آن دارد تا پیام سختی و دشوار شدن زندگی صیادان بعد از انجام صید‌های ترال را به تصویر بکشد. صید ترال تنها ماهی و موجود زنده را از پیکر دریا کم نمی‌کند، بلکه فرهنگ غلطی را ترویج می‌کند که صیاد محلی هم دیگر دلش به حال دریا نمی‌سوزد و با شیوه نادرست صید، محیط دریا را تخریب کرده و گونه‌ای فعالیت می‌کند که شاید تا ۱۰ سال آینده دیگر امکان صید وجود نداشته باشد. در این شرایط مستند ناخدا دریایی قصد دارد گونه‌ای از صیادی را مستند کند که به واسطه مشکلات موجود و این فرهنگ ناردست، ممکن است منسوخ شده و از بین برود.

این مستندساز جوان که ساخت مستند موفق و اثرگذار «زیمل بلوچستان» را هم در کارنامه دارد، یادآور می‌شود: یکی از حقایق تلخی که مستند «ناخدا دریایی» بازگو می‌کند، نداشتن تجهیزات خاص و پشتوانه‌های بیمه‌ای برای ملوانان و خدمه‌ای است که به همراه لنج‌ها به عمق اقیانوس و برای صید می‌روند. تلخ‌تر از این حقیقت این است که پیش از عزیمت به دریا از افراد رضایت کتبی گرفته می‌شود که اگر اتفاقی برای ایشان رخ دهد، بر عهده خودشان بوده و مسئولیتی بر عهده هیچ شخص دیگری نیست؛ بنابراین ملوان جان خود را برای لقمه‌ای نان بر کف می‌گذارد. حال با همه این سختی‌ها، صیادان از دریا بازمی‌گردند و تازه گرفتار دلال‌ها می‌شوند که می‌خواهند صید آن‌ها را به نازل‌ترین قیمت و با بدترین شرایط پرداختی بخرند. ناخدا هم که باید برای پرداخت دستمزد خدمه پول نقد تهیه کند، چاره‌ای جز معامله با دلالان ندارد.

در نمایش تصویر واقعی از چابهار کوتاهی شده است

مشتاق گوهری، در ادامه به بازتاب تصویر نادرست از مردم بلوچ در بلوچستان در سیما و سینما پرداخته و این این تصویر نادرست را متوجه کوتاهی‌های داخل استان می‌داند. وی می‌گوید: اگر قرار است تصویری از چابهار و بلوچستان نشان داده شود، به عنوان نمونه بهتر است این دشواری و سختی صیادی به نمایش گذاشته شود که مردم بلوچستان برای کسب روزی حلال از جان مایه می‌گذارند و هم رزق خود را از دریا می‌گیرند و هم مواد اولیه صنایع غذایی دریایی مانند کارخانه‌های تن ماهی را تأمین می‌کنند یا اینکه باز هم تصویر بلوچستان در سیما و سینما با ناامنی و قاچاق نمایش داده شود؟

وی تصریح می‌کند: البته تمام مسئولیت این تصویر نادرستی که رسانه طی سال‌ها از بلوچستان در اذهان عمومی ساخته، متوجه خارج از استان نیست. چه بسا که طی همین سال‌ها اهالی رسانه و فیلم‌سازان بسیاری هم با نیت روشن‌گری و نمایش یک تصویر مثبت از مردم بلوچ و بلوچستان به منطقه آمده و کار کرده‌اند، اما به دلیل نداشتن اشراف و آگاهی، خطا‌هایی در نمایش این تصویر داشته‌اند که نه تنها تصویر خوبی از مردم بلوچستان به نمایش نگذاشته‌اند که حتی آثارشان کارکرد عکس داشته است. این مسئولیت بر عهده اهالی استان سیستان و بلوچستان است که گامی تاکنون در این زمینه برنداشته و تولیدات کارآمد و اثرگذار در حوزه رسانه نداشته‌اند؛ این کوتاهی هم از سوی فیلم‌سازان و اهالی رسانه و هم سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی و حاکمیتی در استان بوده است. تا زمانی خود نتوانیم تصویری درست و شفاف از محل زندگی خود نشان دهیم، نباید این انتظار را از دیگری داشته باشیم.

نوع نگاه منطقه آزاد چابهار می‌تواند منشاء یک تحول فرهنگی باشد

این کارگردان و مستندساز اهل استان سیستان و بلوچستان، پیرامون همکاری با سازمان منطقه آزاد چابهار در ساخت این پروژه نیز می‌گوید: با توجه به اینکه مستند، مخاطب خاص خود را داشته و برد تبلیغاتی کمتری نسبت به فیلم‌های داستانی دارد، کمتر سازمان یا نهاد دولتی و یا بخش خصوصی برای حمایت مالی از مستند‌ها پیش‌قدم می‌شوند. اما نگاه سازمان منطقه آزاد چابهار نوعی نگاه آگاهانه و فرهنگی است که با هدف نشان دادن تصویر واقعی از زندگی مردم بلوچ و چابهار، خود برای حمایت از آثار مستند و داستانی وارد می‌شود. چنین رویکردی از سوی سازمان منطقه آزاد چابهار، نیروی محرک را برای ساخت مستند ناخدا دریایی را فراهم کرد.

مشتاق گوهری می‌افزاید: شکل همکاری سازمان منطقه آزاد برای بنده بسیار جالب بود که بر خلاف اینکه هنرمندان باید سراغ سازمان‌ها رفته و آن‌ها را برای حمایتگری مجاب کنند، سازمان منطقه آزاد چابهار خود برای همکاری و حمایت از آثار سینمایی در منطقه پیش‌قدم شد و این رویه نشان از دغدغه‌ای است که سازمان منطقه آزاد چابهار هم برای نمایش تصویر شفاف و واقعی از منطقه و هم حمایت از اهالی فرهنگ در استان دارد. سال ۹۷ بنده در جشن مستقل سینمای ایران با فیلم «زیمل بلوچستان» حضور داشتم و در همان رویداد موفق به دریافت جایزه برتر در بخش پژوهش شدم.

در همان روز از سازمان منطقه آزاد چابهار با بنده تماس گرفتند و ضمن تبریک، ابراز تمایل سازمان برای همکاری در ساخت پروژه‌های سینمای و مستند با هدف معرفی چابهار و بلوچستان را بیان کردند. چنین دغدغه‌ای نسبت به فرهنگ از سوی یک سازمان دولتی برای بنده بسیار جذاب بود و همان زمان سنگ بنای این همکاری گذاشته شد تا به امروز خروجی آن با نام مستند «ناخدا دریایی» تولید شد. کاری که سازمان منطقه آزاد چابهار در حمایت از مستند ناخدا دریایی انجام داده کار بسیار ارزشمندی است چراکه سوای حمایت از محصول فرهنگی، می‌تواند نقطه عطفی برای سازمان‌های و نهاد‌های استانی باشد تا نگاه خود را برای برندسازی معطوف داخل استان کرده و روی استعداد‌ها و ظرفیت‌های داخلی استان برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کنند.

این کارگردان و مستندساز اهل استان سیستان و بلوچستان، عنوان می‌کند که ساخت مستند «ناخدا دریایی» مدیون اهالی همان لنج ناخدا دریایی است که ۷۰ روز زندگی صیادی را با آن تجربه کرده و به تصویر کشیده است. مشتاق می‌گوید: فارغ از همه امکانات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، همیشه قدردان ناخدا دریایی صاحب لنج و ملوان‌ها و خدمه لنج هستم که با طبع و منش دریایی‌شان ۷۰ روز میزبان تیم سه‌نفره ما بودند و اگر همراهی و همکاری آن‌ها نبود، این مستند به هیچ عنوان تهیه نمی‌شد.
منبع: فرینا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل، ایران را ناگزیر به دفاع کرد

تهدید به انفجار مقابل کنسولگری ایران در پاریس

واکنش امام جمعه اصفهان به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده‌ها

فیلم/ گریه‌های بی امان دختر ایرانی در سیل دبی

بهترین ویتامین برای کاهش وزن

اینفوگرافی/ دلایل عجیب ابطال گارانتی توسط خودروسازان داخلی

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه مرجانه گلچین کولاک کرد

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس

اولین تصویر از موشک‌های ساقط شده اسرائیلی در خاک عراق

هزینه مومیایی کردن جسد در سال ۱۴۰۳+ جدول

قدرت رزمی ایران زیر ذره‌بین رسانه‌های غربی؛ ارزیابی توان تسلیحاتی ایران و اسرائیل

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

عکس/ سفره غذا در یک خوابگاه دانشجویی

خبر مهم درباره زمان برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۳

بهشت بهاری ماسال - گیلان

اینفوگرافی/ سقوط سودآوری دلاری پالایشگاه‌ ها در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲

فیلم/۱۵۳ میلیارد تومان میزان فروش سینما‌ها در ماه گذشته

عکس/ بازیگر جومونگ در جلسه فیلمنامه‌خوانی سریال جدیدش

عکس/ کیک تولد لاکچری ستاره پرسپولیس

اجاره پراید، ساعتی ۳۰۰ هزار تومان!

لقب جالب پرتغالی‌ها برای مهدی طارمی+ عکس

حرکت آرام بورس در سایه کاهش دامنه نوسان

دیدار علی دایی با رپر معروف زیر زمینی+ عکس

طلای ۱۸ عیار پرچمدار رشد قیمت در فروردین ۱۴۰۳

استوری سرمربی پرسپولیس برای کنعانی‌زادگان+ عکس

آخرین وضعیت ترافیکی جاده های کشور

اخراج کارمندان گوگل در پی اعتراض به همکاری با اسرائیل

قزاقستان به دنبال ساخت خط لوله نفت در دریای خزر

اظهارات جدید محسنی اژه ای درباره وضعیت حجاب

قیمت جدید مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

اوپک می‌تواند مانع ۱۰۰ دلاری شدن قیمت نفت شود ؟

درخواست فعالان اقتصادی برای تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

قیمت این خودرو از ۹۰۰ میلیون تومان فراتر رفت

خودرویی که جایش در بازار ایران خالی است + عکس

تذکر دفتر رهبری به برخی مسئولان در حوزه حجاب + عکس

حمله مخفیانه اسرائیل به ایران آغاز شد؟

افت ۳۳ درصدی معاملات بورس + نمودار