اقتصاد۲۴ - در این قسمت از آموزش بورس، قصد داریم به آموزش جامع تحلیل فاندامنتال بپردازیم، در واقع تحلیل فاندامنتال به شما می گوید چه سهمی را بخرید و کدام سهم را نخرید! پس یکی از مهم ترین آموزش های بورس، آموزش فاندامنتال است. به این منظور با ما همراه باشید.
تحلیل بنیادی روشی برای ارزیابی ارزش ذاتی اوراق بهادار از طریق تجزیه و تحلیل عوامل مختلف اقتصاد کلان و اقتصاد خرد است. هدف نهایی تجزیه و تحلیل بنیادی ، کمی سازی ارزش ذاتی یک اوراق بهادار است. ارزش ذاتی آن را می توان با قیمت فعلی بازار مقایسه کرد تا به تصمیمات سرمایه گذاری کمک کند.
<<این روش تجزیه و تحلیل سهام در نظر گرفته می شود در مقابل تجزیه و تحلیل فنی ، که جهت قیمت ها را از طریق تجزیه و تحلیل داده های بازار تاریخی مانند قیمت و حجم پیش بینی می کند.>>
آموزش تحلیل بنیادی از سه قسمت اصلی تشکیل شده است:
جالب است بدانید
اگر یک تحلیلگر محاسبه کند که ارزش سهام باید به طور قابل توجهی بالاتر از قیمت فعلی بازار سهام باشد ، ممکن است آنها یک امتیاز خرید برای سهام منتشر کنند. این به عنوان یک توصیه به سرمایه گذاران عمل می کند که از آن تحلیلگر پیروی می کنند. اگر تحلیلگر ارزش ذاتی کمتری نسبت به قیمت فعلی بازار محاسبه کند ، سهام بیش از ارزش ارزیابی شده و توصیه فروش صادر می شود.
سرمایه گذارانی که از این توصیه ها پیروی می کنند:
انتظار دارند که بتوانند سهام با توصیه های مطلوب را خریداری کنند زیرا چنین سهام هایی با افزایش زمان احتمال رشد بیشتری دارند. به همین ترتیب انتظار می رود سهام با رتبه بندی نامطلوب احتمال سقوط قیمت بیشتری داشته باشد.
برای استراتژی های تجزیه و تحلیل بنیادی ، مبانی تحلیل بنیادی اندکی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. اینها عوامل اصلی هستند که در تجزیه و تحلیل سهام تأثیر می گذارند :
اینها شش عامل اساسی است که در حین انجام تحلیل بنیادی از هر امنیتی بررسی می شود و برای تعیین ارزش ذاتی سهام و بررسی اینکه آیا قیمت آن به درستی در بازار وجود دارد یا خیر ، لازم است.
عوامل اساسی مختلف را می توان به دو دسته تقسیم کرد: کمی و کیفی.
معنای مالی این اصطلاحات با تعاریف استاندارد آنها تفاوت چندانی ندارد. در اینجا نحوه تعریف اصطلاحات را توضیح می دهیم:
در این زمینه ، مبانی کمی اعداد سخت هستند. در واقع آنها ویژگی های قابل اندازه گیری یک کسب و کار هستند. به همین دلیل بزرگترین منبع داده های کمی صورتهای مالی است. درآمد ، سود ، دارایی و موارد دیگر را می توان با دقت زیادی اندازه گیری کرد.
اصول كيفي كمتر ملموس است. اینها ممکن است شامل کیفیت مدیران کلیدی یک شرکت ، شناسایی نام تجاری ، حق ثبت اختراع و فناوری انحصاری آن باشد.
مبانی کیفی را باید در نظر گرفت
چهار اصل اساسی وجود دارد که تحلیلگران همیشه در مورد یک شرکت در نظر می گیرند. که اکثرا همه کیفی هستند تا کمی. آنها عبارتند از:
مدل کسب و کار
شرکت دقیقاً چه کاری انجام می دهد؟ این به آسانی که به نظر می رسد نیست. اگر مدل تجاری شرکتی مبتنی بر فروش مرغ فست فود باشد ، آیا درآمد خود را از این طریق بدست آورده است؟ یا فقط هزینه های حق امتیاز و حق رای دادن را پرداخت می کند؟
مزیت رقابتی
موفقیت طولانی مدت یک شرکت عمدتا به دلیل توانایی آن در حفظ یک مزیت رقابتی است. مزایای قدرتمند رقابتی ، مانند نام تجاری کوکاکولا و سلطه مایکروسافت بر سیستم عامل رایانه شخصی ، ایجاد یک خندق در یک کسب و کار است که به آن اجازه می دهد رقبا را از خود دور نگه دارد و از رشد و سود برخوردار شود. هنگامی که یک شرکت می تواند به یک مزیت رقابتی دست یابد ، سهامداران آن می توانند برای چندین دهه پاداش خوبی دریافت کنند.
مدیریت
برخی معتقدند که مدیریت مهمترین معیار سرمایه گذاری در یک شرکت است. منطقی است: اگر رهبران شرکت نتوانند به درستی برنامه را اجرا کنند ، حتی بهترین مدل تجاری نیز محکوم به فنا است. گرچه ارزیابی واقعی مدیران برای سرمایه گذاران دشوار است ، شما می توانید به وب سایت شرکت مراجعه کرده و رزومه افراد برتر و اعضای هیئت مدیره را بررسی کنید. عملکرد آنها در مشاغل قبلی چقدر خوب بود؟ آیا اخیراً سهام بسیاری از سهام خود را تخلیه کرده اند؟
حاکمیت شرکتی
حاکمیت شرکتی سیاست های اعمال شده در یک سازمان را نشان می دهد که نشان دهنده روابط و مسئولیت های بین مدیریت ، مدیران و سهامداران است. این سیاست ها همراه با قوانین و مقررات شرکت در اساسنامه شرکت و آیین نامه آن تعریف و تعیین می شود.
شما می خواهید با شرکتی تجارت کنید که از نظر اخلاقی ، منصفانه ، شفاف و کارآمد اداره شود. به ویژه توجه داشته باشید که آیا مدیریت به حقوق سهامداران و منافع سهامداران احترام می گذارد یا خیر. اطمینان حاصل کنید که ارتباطات آنها با سهامداران شفاف ، واضح و قابل درک است. اگر آن را دریافت نکردید ، احتمالاً به این دلیل است که آنها شما را نمی خواهند.
مفهوم ارزش ذاتی
یکی از مفروضات اصلی تحلیل بنیادی این است که قیمت فعلی از بورس اوراق بهادار اغلب ارزش شرکت را که توسط داده های موجود در دسترس عموم پشتیبانی می شود منعکس نمی کند. فرض دوم این است که ارزش منعکس شده از داده های بنیادی شرکت به احتمال زیاد به ارزش واقعی سهام نزدیکتر است.
بعد از توضیح مفاهیم تحلیل فاندامنتال باید بدانید که یک تحلیل بنیادی را چگونه شروع کنیم؟
این قسمت از آموزش نیز با آموزش تحلیل بنیادی به پایان رسید، برای مشاهده بقیه آموزش ها به وب سایت آموزشی استاد محرابی مراجعه کرده و هر روز به لیست موفقیتتان در بازار بورس اضافه کنید و پرتفوی سبز رنگی را برای همیشه تجربه کنید. و همچنین میتوانید آموزش تحلیل تکنیکال را در سایت هم مشاهده نمایید.