اقتصاد۲۴ -محمد میر رضوی درباره دلایل افزایش قیمت تن ماهی اظهار کرد: هزینههای تولید تن ماهی با افزایش قیمت مواد اولیه مانند؛ ماهی تن، قوطی، درب قوطی، کارتن، شرینگ، مواد افزودنی و ... افزایش قابل توجهی داشته است.
وی ادامه داد: همچنین در سالجاری هزینههای جانبی مانند؛ دستمزد، بیمه، ارزش افزوده و.... نیز افزایش یافته است.
میر رضوی در پاسخ به چگونگی قیمتگذاری تن ماهی، گفت: اعضای سندیکای صنایع کنسرو ایران پیشنهادات خود را همراه با آنالیز قیمت برای ما ارسال میکنند، سندیکا پس از بررسی آنها پیشنهاد خود را با در نظرگرفتن تمامی مولفهها ارائه میدهد.
به گفته وی؛ سندیکا در اعلام قیمت پیشنهادی علاوه بر در نظر گرفتن هزینههای تولید، شرایط تولیدکنندگان در بازار رقابتی را نیز در نظر میگیرد.
میر رضوی با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان همواره به دنبال حفظ سهم خود در بازار و عقب نماندن از رقبا هستند، افزود: رقابت به تولیدکنندگان اجازه افزایش قیمت خارج از کشش بازار و توان مصرف کننده نمیدهد.
وی معتقد است؛ هیچ تولیدکنندهای از افزایش قیمت استقبال نمیکند چراکه افزایش قیمت به معنی تقاضای کمتر و از رفتن دست سهم فروش در بازار است.
میر رضوی آخرین قیمت پیشنهادی تولیدکنندگان تن ماهی را 32 تا 34 هزار تومان اعلام کرد.
وی گفت: البته سندیکا با افزایش قیمت تن ماهی به بیش از 30 هزار مخالف است.
بیشتربخوانید:گرانفروشی ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی روغن مایع در بازار/ رکود در بازار برنج، چای و حبوبات
میررضوی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر قیمتها در بازار بالاتر از قیمتها اعلام شده است، افزود: گران فروشی در بازار به دلیل عدم نظارت اتفاق میافتد و به تولیدکننده ارتباطی ندارد.
دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران همچنین بخشی از مشکلات بازار را مربوط به بیتوجهی بیشتر تصمیمگیران به تشکلهای بخش خصوصی دانست.
میر رضوی با اشاره به قانون بهبود کسب و کار اظهار کرد: در ماده 2 قانون بهبود کسب و کار آمده است که هر تصمیمی باید با نظر انجمنهای ذی ربط گرفته شود، اما کمتر مسئول تصمیمسازی نظر تولیدکننده را مورد توجه قرار میدهد.