تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۲۹ دی ۱۳۹۹
در راستای حواشی اخیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای صورت گرفت

آغاز حذف قیمت مصرف‌کننده از لیبل فروش قفسه‌های فروشگاه‌ها و درج قیمت فروش

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای از حذف قیمت مصرف‌کننده درج شده بر روی لیبل قفسه‌های فروشگاه‌ها خبر داده و اعلام کرد که برای برخی فروشگاه‌ها از امروز (دوشنبه) این دستور آغاز شده و برای باقی فروشگاه‌ها نیز طی چند روز آتی آغاز می‌شود. قیمت پیش از تخفیف (قیمت اصلی کالا) از لیبل قفسه‌های فروشگاه حذف خواهد شد، اما در فاکتور مشتریان درج می‌شود.

فروشگاه های زنجیره ای اقتصاد۲۴ -اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای صبح امروز (دوشنبه) نشستی رسانه‌ای به جهت شفاف‌سازی ابهامات اخیر در مورد گران‌فروشی و تخلفات فروشگاه‌های زنجیره‌ای در محل اتاق اصناف ایران برگزار کرد.

امیرخسرو فخریان- رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای- ضمن اعلام خبر حذف قیمت مصرف‌کننده از لیبل قفسه‌های فروشگاه‌ها از امروز برای برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اجرای آن طی روز‌های آینده، تاکید کرد: قیمت پیش درج شده بر روی کالا که همان قیمت مصرف‌کننده بوده و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای قیمت آن خط خورده بوده؛ حذف خواهد شد، اما هردو قیمت (پیش و پس از تخفیف فروشگاه) در فاکتور مشتری درج خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با گزارش اخیر سازمان تعزیرات مبنی بر فروش یک کیسه برنج ١٠ کیلویی تنظیم بازار به قیمت ١٨۵ هزار تومان در حالیکه تولید این محصول متعلق به بهمن ماه سال ١٣٩٧ بوده و با قیمت تنظیم بازار ٨٠٠٠ تومان عرضه شده است؛ طی این دوسال این کالا کجا بوده و چرا عرضه نشده است؟ تصریح کرد: فروشگاه‌های ما اجازه اینکه بخواهند محصولی را در انبار‌ها ذخیره کرده تا در زمانی خاص، عرضه کنند، ندارند؛ چراکه فروشگاه از خواب کالا سودی نخواهد برد؛ متحمل ضرر هم می‌شود.

ضمن اینکه فروشگاهی که این مورد در آن دیده شده کمتر از یکسال است که افتتاح شده و طبق بررسی‌ها مشخص شد که این کالا در انبار توزیع دولتی و جزو ذخایر دولت بوده و اکنون به فروشگاه عرضه شده است.

فخریان در پاسخ به دیگر سوالی بر مشاهده یک نوع محصول با سه قیمت متفاوت (١۵، ٢٠ و ٢۴ هزار تومانی) در قفسه یک فروشگاه زنجیره‌ای و فروش همگی آن‌ها با قیمت ٢۴ هزار تومان؛ گفت: در سال جاری به طور میانگین ٣.۵ بار افزایش قیمت در کالا‌های مختلف داشته‌ایم.

ضمن اینکه بارکد خوان‌های صندوق فروشگاه قابلیت تفکیک کالای جدیدتر را نه‌تن‌ها در کشور ما بلکه در همه کشور‌ها ندارد؛ لذا علاوه براینکه خواسته شده چیدمان کالا‌ها براساس قدیم به جدید باشد؛ از فروشگاه‌ها خواسته شده تا به مدت یکماه از افزایش قیمت کالاها، آن‌ها را با همان قیمت گذشته بفروشند تا کالای تولید پیشتر فروش روند.

البته این را باید در نظر گرفت که برخی مشتریان نیز اجناس را از میانه قفس با انتهای قفسه که کالای جدیدتر چیده شده انتخاب می‌کنند؛ اما این اطمینان را به مشتریان می‌دهیم که از فروشگاه خواسته شده تا یکماه پس از افزایش نرخ کالا، با همان قیمت سابق عرضه کنند.

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای ضمن تاکید براینکه در صورت مغایرت قیمت مصرف‌کننده با قیمت درج شده بر فاکتور مشتری (که قیمت فاکتور بالاتر از قیمت مصرف‌کننده باشد)، مشتری می‌تواند اعلام کرده و مابه‌التفاوت را دریافت کند.

حداکثر ۵ درصد کالا‌ها در انحصاری در فروشگاه‌های زنجیره‌ای است

مدیر عامل یک فروشگاه زنجیره‌ای در رابطه با بحث‌های اخیر مبنی بر تبانی فروشگاه‌های زنجیره‌ای با تولیدکننده برای درج قیمت بالاتر بر روی کالا و ارائه تخفیف به مشتریان؛ اظهار کرد:کالا‌هایی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شوند در تمامی سطح مغازه‌ها و سوپرمارکت‌های سطح شهر نیز موجود بوده و قابل خریداری است.

نهایتا پنج درصد کالا‌هایی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود به صورت انحصاری به این فروشگاه‌ها ارائه می‌شود؛ بنابراین مردم می‌توانند قیمت مصرف‌کننده بر روی کالا را با فاکتور‌هایی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای به آن‌ها می‌دهند و همچنین با سایر فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها مقایسه کنند.


بیشتربخوانید:همه چیز آرام است؛ عرضه کالا ۵۰ درصد افزایش یافت


باتوجه به اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دنبال تهیه کالا از برند‌های با کیفیت مطلوب هستند، تنها ۱۰ الی ۱۵ درصد فروش تولیدکنندگان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود و ۸۵ درصد الباقی تولید کارخانه‌ها در سوپرمارکت‌ها و مغازه‌های محلی در سراسر کشور توزیع می‌شود.

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای ضمن اشاره به اینکه بطور مثال شرکت‌های تولید کننده حبوبات بسته‌بندی شده دارای انجمن صنفی تخصصی هستند و هر تغییر قیمتی که قصد اعمال دارند؛ بایستی از انجمن مربوطه مجوز بگیرند، گفت: بنابراین همه تولیدکنندگان حبوبات، نرخ را باهم تغییر می‌دهند.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز برای افزایش قیمت، مصوبه مربوطه را تایید کرده و همانطور که اشاره شد، یکماه پس از افزایش قیمت مصوب، تغییرات قیمتی را اعمال می‌کنند. پس از یکماه ممکن است در برخی از قفسه‌ها از کالای مورد نظر، تعدادی باقی‌مانده باشد، اما در سیستم فروشگاه نرخ جدید اعمال شده است؛ از همین روی است که مردم گمان می‌کنند فروشگاه سر خود قیمت‌ها را افزایش داده است و تخفیف‌ها کاذب است یا گران‌فروشی می‌کند.

در سال جاری ۴ برابر سال گذشته؛ تغییر بارکد قیمت داشته‌ایم

فخریان علت تغییرات متعدد کالا‌ها را مشکلات تولیدکنندگان در تأمین دانسته و اشاره کرد: به عنوان نمونه، در روغن کمبود وجود دارد و تولیدکنندگان در عرضه روغن به مردم دچار مشکل هستند؛ لذا به دلیل همین کمبود روغن، تولیدکنندگان چیپس نرخ آن را در سال جاری چند بار تغییر دادند و به توزیع کننده فشار می‌آورند که با نرخ‌های جدید به مشتری عرضه کند. از ابتدای امسال تاکنون تغییر نرخ‌ها در روی قیمت به طور متوسط ١.۵ برابر و ب i لحاظ تعداد تغییرها، میانگین ٣.۵ برابر رخ داده است.

وی افزود: مثلا نوشابه در سال جاری پنج بار تغییر قیمت داشته است یا شوینده‌ها دو بار در طول امسال افزایش قیمت داشته‌اند؛ بنابراین فروشگاهی که در طول سال‌های گذشته، ۳۰۰۰ بارکد در سیستم اعمال می‌کرد از ابتدای امسال تاکنون ۱۱ هزار بارکد جدید در سیستم خود اعمال کرده است. گا‌ها سرعت تغییر قیمت مجال اصلاح برچسب قفسه را نمی‌دهد.

این مقام صنفی با بیان اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای تورم را ۱۵ درصد کنترل کردند، اظهار کرد: چرا به تولیدکننده اتهام دزدی و تبانی با فروشگاه‌های زنجیره‌ای وارد می‌کنند؟ تولیدکننده‌ای که میلیارد‌ها تومان سرمایه‌گذاری کرده تا یک شرکت تولیدی راه اندازی کند، حاضر است با فروشگاه‌های زنجیره‌ای تبانی کند؟ این در حالی است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای نقش کنترل‌کننده قیمت‌ها را دارند. فروشگاه‌های زنجیره‌ای با اعمال تخفیف‌ها طی سال جاری به طور متوسط تورم را ۱۵ درصد کنترل کرده‌اند.

این مدیرعامل یک فروشگاه زنجیره‌ای تصریح کرد: ما حتی به تولیدکننده‌ها اعلام کرده‌ایم که حاضر هستیم سود خود را کمتر کنیم، اما قیمت روی کالا را افزایش ندهند.

فخریان ضمن اشاره به اینکه ما ۶۰۰۰ فروشگاه زنجیره‌ای در سطح کشور داریم که تحت بازرسی اتحادیه است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که کشور همسایه (ترکیه)، ۴۰ هزار فروشگاه زنجیره‌ای دارد. سهم خرده‌فروشی‌ها از بازار کشور بیش از ۸۰ درصد است، اما سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایران از بازار خرده فروشی ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسر امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ قالیباف همه جا با سیسمونی شناخته شد

عکس/ خانواده شهید تندگویان حمایت از قالیباف را تکذیب کرد

عکس/ پاسخ تند مشاور وزیر روحانی به سخنان قاضی زاده هاشمی

عکس/ یادآوری به قاضی زاده هاشمی؛ شلیک گاز اشک آور به تجمع جانبازان

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس / واکنش خبرنگاران به وعده‌های خیالی و توهمی زاکانی و قاضی زا‌ده هاشمی

عکس/ دروغ دوباره سعید جلیلی درباره صادرات نفت ایران

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

نامزد اصلاح طلبان در صدر

فیلم/ پخش موسیقی محلی در میتینگ انتخاباتی دکتر پزشکیان در خرم‌آباد

فیلم/ تصاویر هوایی از خسارت سیل جاده سوادکوه

عکسی از خوش و بش ابطحی با پزشکیان در فرودگاه مشهد + عکس

مقصد احتمالی رامین رضاییان مشخص شد

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۷ تیر ۱۴۰۳

وام فوری با سیم کارت: راهنمایی جامع برای دریافت وام‌های کوچک و سریع

هر آنچه باید از موزه رضا عباسی بدانید

قالیباف و جلیلی؛ رقبای ۹۲ در ۱۴۰۳ دوباره به هم رسیدند/ قرعه «انصراف» از انتخابات به نام چه کسی می‌افتد؟

فیلم/ پیام انتخاباتی مهم محمدجواد ظریف

فیلم/ ظریف در آغوش اردبیل

درباره موزه حشره شناسی هایک میرزایانس بخوانید

FATF و لیست سیاهی که زندگی مردم را هم سیاه کرد!/ بن‌بست برجام و FATF در دعوا‌های شخصی سعید جلیلی و شرکا

فیلم/ حمله به جلیلی در اجتماع حامیان قالیباف

تشدید قطعی برق شهرک‌های صنعتی

فیلم/ شعار یاحسین میرحسین در آستانه ورود پزشکیان در مشهد

عکس/سعید جلیلی کنار کشید؟

پوششی‌ترین کاندیداها، نجومی‌ترین وعده‌ها را دادند/ سعید جلیلی در حالی از یک جهان فرصت حرف می‌زند که خودش مدام فرصت سوزی کرد

فیلم/تبلیغ متفاوت حسن آقامیری برای مسعود پزشکیان

فیلم/هوادار پزشکیان در خیابان های مشهد

اطلاعیه کمیته نهاد‌های مالی ستاد دکتر پزشکیان در خصوص صنعت بانکداری

معرفی جنگنده Su-۳۵ و ویژگی‌های خارق‌العاده آن

زمان تعویض تسمه تایم خودرو

کاهش قیمت نفت معکوس شد

مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر در تهران

عکس/دیدار مسعود پزشکیان با حسن روحانی

جزییات جدید فساد در فوتبال؛ مدیرعامل یک تیم لیگ برتری چند میلیارد گرفت تا تیمش بازنده شود!

گزارش بورس امروز چهارشنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۳

ریزش ۱۰۰ هزار تومانی قیمت طلا

فیلم/فقر خشن سهم مردم از ۶۷ میلیارد بشکه نفت

ورود بازارساز به بازار ارز

چه کسانی واردات واکسن را متوقف کردند؟

دریافت مدارک فیزیکی در ارادات از این تاریخ متوقف می‌شود

صرافی ارزپلاس، تجربه‌ای مطمئن و راحت از دنیای ارزهای دیجیتال

فیلم / درخواست عجیب یک شهروند کرمانی از سعید جلیلی

فیلم / پخش دفاعیه عباس اخوندی از صداوسیما

قیمت جدید گوشت اعلام شد

فیلم/ حضور نسل زد در ستادهای پزشکیان

فیلم/ سرنوشت میکروفون دکتر فاضلی چه شد؟

پزشکیان همچنان پیشتاز است

۳ روش برای صرفه‌جویی در هزینه سفر به مشهد در تعطیلات

فیلم/فریاد یاحسین میرحسین حامیان پزشکیان این بار در مشهد

پیش شماره ۰۹۱۶ مال کجاست؟

فیلم/پاسخ جالب یه مادر شهید به رئیس ستاد قالیباف: به پزشکیان رای می دهم

شرایط سرمایه گذاری در آمریکا چیست؟

فوری / پیام ویدئویی حسن روحانی در حمایت از پزشکیان

پژمان بازغی تولد نفس را اینگونه تبریک گفت +عکس

انس جهانی طلا کم رمق شد

سنگ تمام فیفا برای علیرضا بیرانوند + عکس

فیلم/اولین ویدئو ضبط شده از استاد شجریان در تلویزیون