تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۲۹ دی ۱۳۹۹
در راستای حواشی اخیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای صورت گرفت

آغاز حذف قیمت مصرف‌کننده از لیبل فروش قفسه‌های فروشگاه‌ها و درج قیمت فروش

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای از حذف قیمت مصرف‌کننده درج شده بر روی لیبل قفسه‌های فروشگاه‌ها خبر داده و اعلام کرد که برای برخی فروشگاه‌ها از امروز (دوشنبه) این دستور آغاز شده و برای باقی فروشگاه‌ها نیز طی چند روز آتی آغاز می‌شود. قیمت پیش از تخفیف (قیمت اصلی کالا) از لیبل قفسه‌های فروشگاه حذف خواهد شد، اما در فاکتور مشتریان درج می‌شود.

فروشگاه های زنجیره ای اقتصاد۲۴ -اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای صبح امروز (دوشنبه) نشستی رسانه‌ای به جهت شفاف‌سازی ابهامات اخیر در مورد گران‌فروشی و تخلفات فروشگاه‌های زنجیره‌ای در محل اتاق اصناف ایران برگزار کرد.

امیرخسرو فخریان- رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای- ضمن اعلام خبر حذف قیمت مصرف‌کننده از لیبل قفسه‌های فروشگاه‌ها از امروز برای برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اجرای آن طی روز‌های آینده، تاکید کرد: قیمت پیش درج شده بر روی کالا که همان قیمت مصرف‌کننده بوده و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای قیمت آن خط خورده بوده؛ حذف خواهد شد، اما هردو قیمت (پیش و پس از تخفیف فروشگاه) در فاکتور مشتری درج خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با گزارش اخیر سازمان تعزیرات مبنی بر فروش یک کیسه برنج ١٠ کیلویی تنظیم بازار به قیمت ١٨۵ هزار تومان در حالیکه تولید این محصول متعلق به بهمن ماه سال ١٣٩٧ بوده و با قیمت تنظیم بازار ٨٠٠٠ تومان عرضه شده است؛ طی این دوسال این کالا کجا بوده و چرا عرضه نشده است؟ تصریح کرد: فروشگاه‌های ما اجازه اینکه بخواهند محصولی را در انبار‌ها ذخیره کرده تا در زمانی خاص، عرضه کنند، ندارند؛ چراکه فروشگاه از خواب کالا سودی نخواهد برد؛ متحمل ضرر هم می‌شود.

ضمن اینکه فروشگاهی که این مورد در آن دیده شده کمتر از یکسال است که افتتاح شده و طبق بررسی‌ها مشخص شد که این کالا در انبار توزیع دولتی و جزو ذخایر دولت بوده و اکنون به فروشگاه عرضه شده است.

فخریان در پاسخ به دیگر سوالی بر مشاهده یک نوع محصول با سه قیمت متفاوت (١۵، ٢٠ و ٢۴ هزار تومانی) در قفسه یک فروشگاه زنجیره‌ای و فروش همگی آن‌ها با قیمت ٢۴ هزار تومان؛ گفت: در سال جاری به طور میانگین ٣.۵ بار افزایش قیمت در کالا‌های مختلف داشته‌ایم.

ضمن اینکه بارکد خوان‌های صندوق فروشگاه قابلیت تفکیک کالای جدیدتر را نه‌تن‌ها در کشور ما بلکه در همه کشور‌ها ندارد؛ لذا علاوه براینکه خواسته شده چیدمان کالا‌ها براساس قدیم به جدید باشد؛ از فروشگاه‌ها خواسته شده تا به مدت یکماه از افزایش قیمت کالاها، آن‌ها را با همان قیمت گذشته بفروشند تا کالای تولید پیشتر فروش روند.

البته این را باید در نظر گرفت که برخی مشتریان نیز اجناس را از میانه قفس با انتهای قفسه که کالای جدیدتر چیده شده انتخاب می‌کنند؛ اما این اطمینان را به مشتریان می‌دهیم که از فروشگاه خواسته شده تا یکماه پس از افزایش نرخ کالا، با همان قیمت سابق عرضه کنند.

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای ضمن تاکید براینکه در صورت مغایرت قیمت مصرف‌کننده با قیمت درج شده بر فاکتور مشتری (که قیمت فاکتور بالاتر از قیمت مصرف‌کننده باشد)، مشتری می‌تواند اعلام کرده و مابه‌التفاوت را دریافت کند.

حداکثر ۵ درصد کالا‌ها در انحصاری در فروشگاه‌های زنجیره‌ای است

مدیر عامل یک فروشگاه زنجیره‌ای در رابطه با بحث‌های اخیر مبنی بر تبانی فروشگاه‌های زنجیره‌ای با تولیدکننده برای درج قیمت بالاتر بر روی کالا و ارائه تخفیف به مشتریان؛ اظهار کرد:کالا‌هایی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شوند در تمامی سطح مغازه‌ها و سوپرمارکت‌های سطح شهر نیز موجود بوده و قابل خریداری است.

نهایتا پنج درصد کالا‌هایی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود به صورت انحصاری به این فروشگاه‌ها ارائه می‌شود؛ بنابراین مردم می‌توانند قیمت مصرف‌کننده بر روی کالا را با فاکتور‌هایی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای به آن‌ها می‌دهند و همچنین با سایر فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها مقایسه کنند.


بیشتربخوانید:همه چیز آرام است؛ عرضه کالا ۵۰ درصد افزایش یافت


باتوجه به اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دنبال تهیه کالا از برند‌های با کیفیت مطلوب هستند، تنها ۱۰ الی ۱۵ درصد فروش تولیدکنندگان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود و ۸۵ درصد الباقی تولید کارخانه‌ها در سوپرمارکت‌ها و مغازه‌های محلی در سراسر کشور توزیع می‌شود.

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای ضمن اشاره به اینکه بطور مثال شرکت‌های تولید کننده حبوبات بسته‌بندی شده دارای انجمن صنفی تخصصی هستند و هر تغییر قیمتی که قصد اعمال دارند؛ بایستی از انجمن مربوطه مجوز بگیرند، گفت: بنابراین همه تولیدکنندگان حبوبات، نرخ را باهم تغییر می‌دهند.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز برای افزایش قیمت، مصوبه مربوطه را تایید کرده و همانطور که اشاره شد، یکماه پس از افزایش قیمت مصوب، تغییرات قیمتی را اعمال می‌کنند. پس از یکماه ممکن است در برخی از قفسه‌ها از کالای مورد نظر، تعدادی باقی‌مانده باشد، اما در سیستم فروشگاه نرخ جدید اعمال شده است؛ از همین روی است که مردم گمان می‌کنند فروشگاه سر خود قیمت‌ها را افزایش داده است و تخفیف‌ها کاذب است یا گران‌فروشی می‌کند.

در سال جاری ۴ برابر سال گذشته؛ تغییر بارکد قیمت داشته‌ایم

فخریان علت تغییرات متعدد کالا‌ها را مشکلات تولیدکنندگان در تأمین دانسته و اشاره کرد: به عنوان نمونه، در روغن کمبود وجود دارد و تولیدکنندگان در عرضه روغن به مردم دچار مشکل هستند؛ لذا به دلیل همین کمبود روغن، تولیدکنندگان چیپس نرخ آن را در سال جاری چند بار تغییر دادند و به توزیع کننده فشار می‌آورند که با نرخ‌های جدید به مشتری عرضه کند. از ابتدای امسال تاکنون تغییر نرخ‌ها در روی قیمت به طور متوسط ١.۵ برابر و ب i لحاظ تعداد تغییرها، میانگین ٣.۵ برابر رخ داده است.

وی افزود: مثلا نوشابه در سال جاری پنج بار تغییر قیمت داشته است یا شوینده‌ها دو بار در طول امسال افزایش قیمت داشته‌اند؛ بنابراین فروشگاهی که در طول سال‌های گذشته، ۳۰۰۰ بارکد در سیستم اعمال می‌کرد از ابتدای امسال تاکنون ۱۱ هزار بارکد جدید در سیستم خود اعمال کرده است. گا‌ها سرعت تغییر قیمت مجال اصلاح برچسب قفسه را نمی‌دهد.

این مقام صنفی با بیان اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای تورم را ۱۵ درصد کنترل کردند، اظهار کرد: چرا به تولیدکننده اتهام دزدی و تبانی با فروشگاه‌های زنجیره‌ای وارد می‌کنند؟ تولیدکننده‌ای که میلیارد‌ها تومان سرمایه‌گذاری کرده تا یک شرکت تولیدی راه اندازی کند، حاضر است با فروشگاه‌های زنجیره‌ای تبانی کند؟ این در حالی است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای نقش کنترل‌کننده قیمت‌ها را دارند. فروشگاه‌های زنجیره‌ای با اعمال تخفیف‌ها طی سال جاری به طور متوسط تورم را ۱۵ درصد کنترل کرده‌اند.

این مدیرعامل یک فروشگاه زنجیره‌ای تصریح کرد: ما حتی به تولیدکننده‌ها اعلام کرده‌ایم که حاضر هستیم سود خود را کمتر کنیم، اما قیمت روی کالا را افزایش ندهند.

فخریان ضمن اشاره به اینکه ما ۶۰۰۰ فروشگاه زنجیره‌ای در سطح کشور داریم که تحت بازرسی اتحادیه است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که کشور همسایه (ترکیه)، ۴۰ هزار فروشگاه زنجیره‌ای دارد. سهم خرده‌فروشی‌ها از بازار کشور بیش از ۸۰ درصد است، اما سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایران از بازار خرده فروشی ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

سامانه اس-۵۰۰ روسیه؛ قاتل موشک‌های بالستیک

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

مراسم سالگرد ازدواج شاهرخ استخری و همسرش + عکس

فیلم/ دلبری آزاده صمدی برای هومن سیدی دوباره پربازدید شد

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ بازشر توییت تخریبی یاران سعید جلیلی علیه پزشکیان به دست سالومه

فیلم/ آخرین وضعیت امیر تتلو از زبان خواهرش

عکس/ کاندیداهای انتخابات در صف نماز جماعت

فیلم/ حساسیت قاضی‌زاده هاشمی برای استفاده مجری از واژه سید در گویش نام او

عکسی از آنجلینا جولی به همراه دخترش

زلزله استان قم را لرزاند

عاشقانه‌های سید حسین حسینی در روز خاص + عکس

همتی: بازیگران اصلی به ⁧پوششی⁩‌ها توجه نکنند

فیلم/ خوش‌وبش کاندیداها با یکدیگر در بدو ورود به ساختمان رسانه ملی

فیلم/ ورود قاضی‌زاده‌هاشمی به محل مناظرات انتخابات ریاست جمهوری

فیلم/ ورود تبلیغاتی زاکانی به صداوسیما با تاکسی برقی جدید تهران

فیلم/ ورود سعید جلیلی به صداوسیما برای حضور در اولین مناظره

همنشینی پورمحمدی و پزشکیان پیش از مناظره اول + عکس

کدام مقامات صدا وسیما به استقبال نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری رفتند؟

سلب اختیار از وزارت راه و شهرسازی در کنترل نرخ بلیت هواپیما

پیش‌بینی رییس اتحادیه طلا درباره قیمت‌ها

فیلم/ ورود قالیباف و نوه‌اش به صداوسیما برای حضور در مناظره انتخاباتی

وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

فیلم/ خودروی پزشکیان در ورود به صداوسیما برای حضور در مناظره انتخاباتی

درخواست انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینما از نامزدهای انتخاباتی

حضور ظریف در ستاد پزشکیان تکذیب شد

چراغ سبز قالیباف به انصراف؟

آخرین اخبار از پرسپولیس

وضعیت آب‌وهوای تهران در ۵ روز آینده

گاف عجیب اوکراینی‌ها در یورو ۲۰۲۴

فیلم/ پزشکیان: نباید مردم را سر لج بیاندازیم

فیلم/ مرگ یک خلبان در حین پرواز!

تصاویری جالب از نانسی عجرم؛ محبوب‌ترین خواننده زنِ جهان عرب

عکس/شوخی کمند امیرسلیمانی با عروس جدید خانواده

عکس/ تفاوت دانشگاه در حضور جلیلی و پزشکیان

مراسم سالگرد ازدواج شاهرخ استخری و همسرش + عکس

کشور‌های کلیددار کلاهک‌های هسته‌ای؛ چرا برای زرادخانه هسته‌ای این قدر هزینه می‌شود؟

برادر بزرگ‌تر هونگچی به ایران می آید + عکس

دلار مشکل‌گشا؛ نقش نرخ‌های ارز در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و صنعتی

مصاحبه با عادل فردوسی‌پور کار دست جاودانی داد

پرسپولیس پدیده تیم ملی را نمی‌خواهد!

رامین رضاییان استقلالی می شود؟

عکس جالب که از هوتن شکیبا شکار شد

توضیحات پلیس درباره حادثه حمله یک افغانستانی در جوادیه

رمزگشایی از نزدیکی تهران_پکن؛ ایران از اهرم‌های چین برای دور زدن آمریکا در خاورمیانه

طرح های تازه تهران و مسکو در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی

سیگنال جدید دلار به بازار خودرو

نقشه عجیب مشاور سابق احمدی‌نژاد برای قالیباف و پزشکیان

فیلم/حساب پزشکیان و فرزندانش پاک است

قیمت بستنی نجومی شد

ازدواج نیما شعبان‌نژاد با بازیگر مشهور سینما جنجالی شد + عکس

عکس/ پشت پرده عدم حمایت نامزد‌های انتخابات از گشت ارشاد

عکس/ کنایه به سعید جلیلی با هشتگ عمق راهبردی

عکس قدیمی از رهبر انقلاب در لباس احرام

فیلم/ صحبت‌های جنجالی دختر پزشکیان در صداوسیما