اقتصاد۲۴ - توییتر در یک پست وبلاگ اعلام کرد این پروژه که بِرد واچ (Birdwatch) نام دارد در ابتدا در آمریکا راه اندازی شده است. این شبکه اجتماعی سال گذشته افزودن برچسبها و هشدارهایی درباره اطلاعات نادرست منتشره در این سایت از جمله اطلاعات پیرامون همه گیری کووید ۱۹ و انتخابات آمریکا را آغاز کرد.
این برنامه در بخش جداگانهای از توییتر به نشانی Twitter twitter.com/i/birdwatch قرار دارد و تنها شرکت کنندگانی که برای شرکت در این برنامه آزمایشی را درخواست کرده اند میتوانند پستهایی ارسال کنند که اطلاعات نادرست را شناسایی و نادرستی آنها را اثبات میکنند. نوشتههای آنها در ابتدا برای کاربران خارج از گروه آزمایشی در توییتر قابل مشاهده نخواهد بود و تنها در سایت بردواچ دیده میشود.
توییتر پیش بینی کرده که نهایتا بین هزار تا ۱۰۰ هزار نفر در این برنامه شرکت میکنند و بابت این مشارکت پولی دریافت نمیکنند.
کیت کولمان، نایب رییس محصول توییتر اظهار کرد: هنگامی که در میان مشارکت کنندگان مختلف اتفاق نظری حاصل شود، نهایتا قصد داریم این یادداشتها را مستقیما در توییتها برای مخاطبان جهانی توییتر قابل مشاهده کنیم. شرکت کنندگان آزمایشی این برنامه میتوانند به مفید بودن یادداشتهای مشارکت کنندگان دیگر امتیاز دهند.
بر اساس گزارش رویترز، کولمان خاطرنشان کرد ایجاد چنین جامعهای چالشهای متعددی نظیر تلاش برای مقاومت در برابر دستکاری و عدم اکثریت یافتن یک گروه خاص یا رفتار جانبدارانه دارد با این حال بر این باوریم که این مدل ارزش امتحان کردن دارد.