تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۹
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ تأکید شد؛

معادن سنگ آهن هماتیت، مغفول مانده‌اند/ ذخایر سنگ آهن جوابگوی طرح توسعه فولاد کشور نیست

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران معتقد است برای جبران کاستی‌ها در تولید زنجیره فولاد نیاز است به سمت استخراج ذخایر از معادن هماتیتی روی بیاورند در غیر این صورت مجبور به واردات سنگ آهن خواهند شد که این اتفاق باعث گرانی فولاد می‌شود.

سنگ اهن اقتصاد۲۴ - فعالان معدنی بار‌ها بر این موضوع تأکید و پافشاری داشته‌اند که ساختار دیوان سالاری در کشور ما اجازه نمی‌دهد فعالان بخش خصوصی  جسورانه عمل کنند چرا که به طور مداوم از تغییر‌ در فضای تصمیم‌گیری و فعالیت خود نگرانند.

صنعت معدنکاری با صنایع میانی و ساخت‌محور و هم چنین با بخش بازرگانی تفاوت‌هایی دارد از این رو هر سیاست مداخله‌گرانه دولت در این بخش می‌تواند تبعات سنگینی برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد.

قیمت گذاری در زنجیره تامین فولاد باعث شده همه چیز به نفع حلقه‌های مشخصی از این زنجیره تمام شود. انواع کالا‌های تولیدی در زنجیره از سنگ آهن و شمش تا محصولات فولادی مثل ورق و نورد قیمت جهانی دارند و فولاد در بازار داخل ایران هم متاثر از قیمت‌های جهانی و حتی بالاتر از آن معامله می‌شود.

از این رو زنجیره نامتوازن رشد کرده و توسعه یافته و اکنون با ظرفیت فعالیتی رو به رو شده است که علی رغم تولید بالا و قدرت اجرایی زیاد در بازا رجهانی، بلاتکلیف باقی مانده است.

برخی از فعالان معدنی به ویژه در سنگ آهن بر این نظرند که طی سال‌های گذشته در زنجیره تامین فولاد صرفا منافع حلقه شمش دیده شده و قیمت گذاری‌ها به نفع این حلقه تمام شده است. این حلقه فربه شده و بقیه بخش‌ها ضعیف شده‌اند. البته آنان معتقدند برای توسعه ارزآوری، این سیاست‌گذاری و این رویکرد باید تغییر کند تا همه حلقه‌های زنجیره به توسعه متوازن برسند.

دردسر‌های ناتمام سنگ آهنی‌ها

سعید صمدی سعید صمدی رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران درگفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: موضوع ممنوعیت صادرات سنگ آهن همچنان ادامه دارد و در واقع صادرات سنگ آهن همچنان نیاز به تأیید دفتر صنایع معدنی وزارت صمت دارد و علاوه بر دریافت تیک صادراتی، عوارض ۲۵ درصدی صادرات سنگ آهن نیز باید پرداخت شود.

صمدی ادامه داد: دولت نمی‌تواند همچنین تکالیفی را برای بخش خصوصی الزامی کند بهتر است دولت در مسائل مربوط به شرکت‌های خصوصی سنگ آهن از قبیل قیمت گذاری، سهمیه بندی و عوارض صادراتی دخالت نکند.

وی تصریح داشت: چرا که برای حمایت از واحد‌های تولید فولاد و استفاده حداکثری از ظرفیت تولید فولاد در کشور مقرر شد که صادرات سنگ آهن، کنسانتره و گندله تنها به اقلامی محدود شود که مورد استفاده تولیدکنندگان فولاد کشور نیست و صادرات در این اقلام نیز تنها با تأیید معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت و پرداخت عوارض صورت گیرد. بحث فروش محصولات با نصف قیمت در بازار داخل، موضوعی است که انتقاد فعالان و تولید کنندگان این بخش را برانگیخت، اما این دستورالعمل که از تیرماه تاکنون قابل اجرا بوده است، ملغی شده است.

دبیر انجمن زغال‌سنگ گفت: با رویکردی که وزارت صمت پیش گرفته بود در طی سال گذشته تاکنون صادرات سنگ آهن به نقطه صفر رسیده است و این برای تولید کنندگان سنگ اهن بسیار سنگین و تبعات جبران ناپذیری را در پی داشته است.

وی ادامه داد: در تیر ماه امسال وزارتخانه با ابلاغ دستور العمل جدید دیگری مبنی بر ممنوعیت کامل سنگ آهن شرایط را برای تولید کنندگان محصولات معدنی بسیار سخت‌تر کرد.

به گفته صمدی؛ از این رو وزارت صمت با ابلاغ چنین دستوری با اعتراض شدید تولید کنندگان مواد معدنی و سنگ آهن مواجه شد که در نهایت به لغو آن انجامید.


بیشتربخوانید:جدال فولادی‌ها و معدنی‌ها بر سر شیوه‌نامه تنظیم بازار فولاد/ معدنی‌ها: پایان امضای طلایی با شیوه‌نامه جدید/ دولت کوتاه نیاید


وی تصریح داشت: اما وزارتخانه همچنان به همان روند خود ادامه می‌دهد و بخشنامه صادراتی با همان روال گذشته خود را طی می‌کند و به قوت خود باقی مانده است.

صمدی ادامه داد: ما هنوز چیزی به نام صادرات نداریم و این موضوع باید با اجازه و تأیید وزارت صمت انجام بگیرد که متأسفانه تحت هر شرایطی مجوزی برای صادرات صادر نمی‌کند.

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران در پاسخ به این سوال که شرایط تولید در چه وضعیتی قراردارد گفت: تولید طبق روال گذشته و با همان وضعیت در حال تولید است، اما تولید سنگ آهن از معادن متعارف به نقطه اوج رسیده و این مسیر همچنان د رحال ادامه است در حالی که اگر قرار باشد فولاد سازان با ظرفیت کامل طی سال‌های آینده تولید داشته باشند ممکن است این مقدار از تولید سنگ آهن نتواند جواب نیاز داخل را بدهد.

وی تصریح داشت: چرا که تولید سنگ آهن صرفاً از معادن پُر عیار استخراج می‌شود حالا اگردولت برنامه جدیدی داشته باشد که از این نقطه فعلی حرکتی و جهشی در تولید باشد و ناگزیر است به سمت سایر ذخایری بروند که عمدتاً تولیدات آن با این نوع قیمت گذاری‌ها به سختی، اقتصادی و مرقون به صرفه خواهد شد.

مسکوت ماندن معادن متعارف

دبیر انجمن زغال‌سنگ گفت: البته ناگفته نماند اگر از معادن به صورت متعارف، تولیدات انجام و با قیمت‌های جهانی، تعیین قیمت شود قطعاً استخراج سنگ آهن از معادن متعارف برای تولید کنندگان این بخش اقتصادی خواهد بود در غیر این صورت حرکت به سمت استفاده از سایر ذخایر سنگ آهن بسیار سخت و شاید هم نشدنی باشد.

صمدی گفت: فرایند استخراج و افزایش عیار سنگ آهن از معادن جدید و کم عیار گران تمام می‌شود و هزینه بر دار است، اما باید بدانید که در دنیا استخراج از این معادن سنگ آهن‌ها به طوری که بتواند حمایت از بخش تولید و ارزآوری باشد به طور متناسب بهره برداری می‌شود. اکنون ۶۰ درصد تولیدات سنگ آهن دنیا از این معادن عمیق و کم عیار و هماتیتی می‌باشد هر چند در کشور ما از معادن هماتیتی به درستی استفاده نشده و هرگاه دولت از موضع حمایت به بحث این معادن ورود کرده، بلافاصله رها کرده است.


دبیر انجمن زغال‌سنگ گفت: شاید موضوع احیای معادن کوچک و متوسط در کشور از سوی متولیان مطرح شود اما بخش مغفول مانده در ایران معادن سنگ آهن هماتیت کم عیار است که به آن توجه نشده، اما در طرح احیای معادن کوچک مقیاس و متوسط این معادن مورد توجه قرار گرفته اند و اقداماتی برای استفاده بهینه از آن‌ها در دستور کار است.

به گفته این فعال اقتصادی، در بخش معدن؛ با حمایت‌ها و اقدامات وزارت صمت و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در این زمینه می‌توان در سال‌هایی نه چندان دور در کشور با افزایش تولید سنگ هماتیت و به وجود آمدن کارخانه کنسانتره هماتیتی می‌توان آینده روشنی را برای این بخش ایجاد کرد.

وی یادآور شد: اگر قرار است از این معادن برای تولید بیشتر فولاد استفاده شود قطعاً باید به سمت ذخایر خلوص درجه ۲ بروند و می‌توان انتظار جهش در تولید داشته باشند، اما اکنون معادن با حداکثر ذخایر در حال استخراج و تولید هستند که امیدی به آینده مطلوبی برای این معادن نیست.

صمدی با تأکید بر اینکه بیشتر ذخایر معادن پُر عیار که در طی سال‌های اخیر با حداکثر ظرفیت خود تولید داشته‌اند امروز به انتهای ذخایر رسیده‌اند و نمی‌توان توقع تولید بیشتری از این معادن داشت و به زودی ذخایر سنگ آهن به اتمام می‌رسد.

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران ادامه داد: احتمال دارد باتوجه به عدم هماهنگی‌های لازم برای تولید بیشتر سنگ آهن در سال آینده ناگزیر به کاهش تولید سنگ آهن شوند و در نتیجه زنجیره فولاد کشور با مشکل اساسی رو به رو خواهد شد.
وی تصریح داشت:متأسفانه در این شرایط دولت برای تأمین نیاز فولادسازان مجبور به واردات سنگ آهن خواهد شد که  بهای تمام شده آن نسبت به نرخ جهانی به دلیل افزایش هزینه‌های جانبی بسیار گران تمام خواهد شد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

تحلیل رائفی‌پور درباره ادعای شهادت سید حسن نصرالله

عکس/توئیت منتسب به دختر سید حسن نصرالله درباره وضعیت پدرش

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

فیلم/گریه مجری شبکه المیادین با اعلام خبر شهادت سید حسن نصرالله

قیمت All-in-One اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

خبر فوری سعید جلیلی در تلویزیون درباره ترور نصرالله

قیمت سکه پارسیان امروز شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/اعلام شهادت حسن نصرالله از بلندگوی یک مسجد

آخرین خبر از وضعیت سیدحسن نصرالله+عکس

آخرین جزئیات حمله اسرائیل به بیروت/ گزارش‌ها از وضعیت سلامتی سیدحسن نصرالله/ گزارش لحظه به لحظه از لبنان + فیلم و عکس

عکس‌های زیبای ترلان پروانه از جنوبگردی

عکس/دختر حسن نصرالله کشته شد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

با این ورزش چربی‌سوزی کنید

قیمت دلار تا بهمن ماه به ۷۰ هزار تومان می‌رسد؟/ بازار‌ها در انتظار شوک جدید گرانی دلار

نخستین واکنش محمود احمدی‌نژاد به شهادت سیدحسن نصرالله

تصویری از شهیدان حاج قاسم سلیمانی و سید حسن نصرالله

فیلم/ لحظه اعلام شهادت شهید نصرالله در حرم امام علی (ع)

عکس/ محدودیت انتشار تصاویر شهید سیدحسن نصرالله در اینستاگرام

عراقچی خواستار برگزاری فوری نشست فوق‌العاده سران کشورهای اسلامی شد

جاده کرج - چالوس باز شد

آغاز نام‌نویسی برای اعزام نیروها به لبنان؟

دفاع تمام قد بایدن از ترور شهید نصرالله

پیکر سید مقاومت کجا به خاک سپرده می‌شود؟ + عکس

تمامی پروازهای ایران به بیروت لغو شد

رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح پیام صادر کرد

فیلم/ حزن ،اشک و اندوه در پارلمان عراق پس از خبر شهادت سید حسن نصرالله

سینماها و تئاترها تا اطلاع ثانوی تعطیل شدند

فیلم/ گریه‌های مداوم در محل شهادت سیدحسن نصرالله

فیلم/ مجری سابق صدا و سیما با تیپ و حجابی متفاوت!

درویش: رای بیرانوند زودتر صادر شود

عکس/ فقیهه سلطانی با آرایش ملو در کنار دخترش

لبنان ۳ روز عزای عمومی اعلام کرد

واکنش وزیر کشور و سخنگوی دولت به ترور شهید نصرالله

آخرین وضعیت بازسازی ورزشگاه آزادی

عکس/ سردار شهید نیلفروشان در محضر رهبر انقلاب

۵ روز عزای عمومی در ایران

فیلم/ نخستین ویدیو از پیکر شهید سید حسن نصرالله

واکنش روسیه به شهادت سیدحسن نصرالله

پیام تسلیت آیت‌الله سیستانی درپی شهادت سیدحسن نصرالله

کاخ سعدآباد روز دوشنبه تعطیل است

فیلم/ مکان شهادت شهید سید حسن نصرالله

ثبت نخستین دمای زیر صفر امسال در تهران

پزشکیان: جهان فراموش نمی‌کند که فرمان این حمله تروریستی از نیویورک صادر شد

قیمت و اجاره مسکن در شرق و مرکز تهران

واکنش حسن روحانی به شهادت سیدحسن نصرالله

عکس/ تصویری از سردار شهید حاج‌عباس نیلفروشان در کنار پدرش

دلنوشته ابراهیم حاتمی‌کیا در پی شهادت سیدحسن نصرالله‌

فیلم/ نشان‌دادن تصویر سیدحسن نصرالله در پخش زنده بی‌بی‌سی ازسوی شهروند گریان لبنانی

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

ذوعلم: حکم رهبر انقلاب برای کمک به لبنان واجب عینیست

فراخوان هلال احمر برای اعزام نیروهای داوطلب به لبنان

فیلم/ جواد لاریجانی: ترور شهید نصرالله ناشی از نفوذ بود

نیویورک تایمز: هاشم صفی‌الدین زنده است

تعطیلی اجراهای موسیقی تا اطلاع ثانوی

پیام سیدمحمد خاتمی در پی شهادت سیدحسن نصرالله

واکنش معاون اول رئیس‌جمهور به شهادت سیدحسن نصرالله

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۸ مهر ماه ۱۴۰۳

پیام ظریف در پی شهادت سیدحسن نصرالله

اینفوگرافی/ زندگینامه شهید سید حسن نصرالله

فیلم/ آغاز مراسم سوگواری در ضاحیه بیروت

هاشم صفی‌الدین، جانشین احتمالی سید حسن نصرالله کجاست؟

عکس/ توییت محمدعلی ابطحی در پی شهادت سیدحسن نصرالله