تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
میرزاده در گفتگو با اقتصاد ۲۴ خبر داد:

تداوم سیر صعودی تولیدات کالاهای ضروری در منطقه ویژه سیرجان/ هزینه ۲۰ میلیارد تومانی برای تامین زیرساخت

منطقه ویژه اقتصادی سیرجان، در زمینه تولید شکر، لوازم خانگی، روغن خوراکی و محصولات کشاورزی بازوی تامین نیاز کشور نیز بوده است. این در حالی است که در سال گذشته تحریم و شیوع کرونا بسیاری از صنایع را در کشور با مشکل مواجه کرد.  

منطقه ویژه اقتصادی سیرجان

اقتصاد۲۴ - منطقه ویژه اقتصادی سیرجان به علت قرار گرفتن در موقعیت ممتاز جغرافیایی و امکانات زیرساختی موجود در آن توانسته در سال جاری موقعیت خوبی را در تولید و صادرات کشور کسب کند. ارزش صادرات واحدهای تولیدی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی سیرجان در سال ۹۹ افزایش یافته است. به نحوی که در زمینه تولید شکر، لوازم خانگی، روغن خوراکی و محصولات کشاورزی بازوی تامین نیاز کشور نیز بوده است. این در حالی است که در سال گذشته تحریم و شیوع کروا بسیاری از صنایع را در کشور با مشکل مواجه کرد. 

قاسم میرزاده، مدیر منطقه ویژه اقتصادی سیرجان در گفتگو با خبرنگار اقتصاد ۲۴ به آخرین روند اقدامات توسعه‌ای در این منطقه ویژه اقتصادی پرداخت.  


بیشتر بخوانید: افزایش قابل توجه تولیدات کالا در منطقه ویژه اقتصادی سیرجان


او با اشاره به شکل‌گیری این منطقه ویژه اقتصادی اظهار داشت: عملیات اجرایی منطقه ویژه اقتصادی سیرجان از سال ۷۰ شروع شد و از سال ۷۲ عملاً با استقرار گمرک در منطقه به بهره‌برداری رسید. فعالیت این منطقه ویژه اقتصادی در دو بخش آغاز شد که یکی از آن‌ها بخش نگهداری کالا با ساخت انبار‌های متعدد و دیگری بخش صنعتی و تولیدی بود.

او ادامه داد: به واسطه نزدیکی به بدرعباس و تقاطعی که در چهار استان کشور قرار گرفته مکان خوبی برای نگهداری انواع کالا است. این منطقه ویژه اقتصادی ۳۰۰ کیلیومتر با بدرعباس یعنی مهم‌ترین بندر تجاری کشور فاصله دارد که ارتباط آن به صورت بزرگراه است و ریل راه‌آهن نیز در منطقه وجود دارد و داخل منطقه نیز ریل راه‌اهن داریم و انواع کالا‌ها به عنوان کالای تجاری می‌تواند خارج شود و مواد اولیه نیز به کارخانجات درون منطقه حمل شود.

تامین کالاهای اساسی در منطقه ویژه سیرجان

میرزاده با تاکید بر اینکه منطقه ویژه اقتصادی سیرجان از ابتدا به صورت چند منظوره بود، گفت: هرگونه فعالیت اقتصادی در منطقه ویژه اقتصادی سیرجان از برق و الکترونیک گرفته تا مواد غذایی و دارویی، بهداشتی، شیمیایی و صنایع فلزی میی‌توانست شکل بگیرد و مجوز آن‌ها داده می‌شد.  

مدیر منطقه ویژه اقتصادی سیرجان عمده واحد‌هایی که در منطقه ویژه سیرجان کار می‌کنند، اظهار داشت: شرکت صنایع گلدایران یکی از مهم‌ترین واحد‌های منطقه ویژه سیرجان است که یک مجموعه لوازم خانگی، تلوزیون، یخچال و جاروبرقی تولید می‌کند.  

منطقه ویژه سیرجان

او ادامه داد: شرکت بزرگ دیگری به نام فریکو به تولید روغن خوراکی با برند مینا می‌پردازد. شرکت دیگری به نام شکر تهران که از شکر خام، شکر سفید تولید می‌کند.

رونق اقتصادی منطقه ویژه سیرجان

میرزاده  تاکید کرد: فعالیت منطقه در طول این سال‌ها بر حسب شرایط اقتصادی کشور تنظیم می‌شده است. رونق در منطقه ویژه اقتصصادی سیرجان در عینحال متاثر از رونق‌ه در شرایط اقتصادی کشور نیز بوده است. اگر شرایط سخت می‌شد، شرایط منطقه نیز تحت تاثیر قرار می‌گرفت. در سال ۹۹ به علت مشکلات نقدینگی و تامین ارز در کشور سیرجان به علت تمهیداتی که توسط منطقه ویژه دیده شد، برخلاف شرایط اقتصادی کشور، توانست رونق خوبی داشته باشد.  

وی با تاکید بر اینکه رونق در منطقه ویژه اقتصادی سیرجان در مقایسه با سایر نقاط کشور بیشتر بوده، گفت: آمار و ارقام نشان می‌دهد که در ۱۰ ماهه نخست سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل در اکثر شاخص‌ها همچون صادرات و ورود مواد اولیه به طور متوسط بیش از ۷۰ درصد رشد داشتیم.  

مدیر منطقه ویژه اقتصادی سیرجان با اشاره به علل رشد و رونق اقتصادی در منطقه ویژه اقتصادی سیرجان گفت: عمده تاثیری که گذاشت این بود که سازمان متولی منطقه ویژه از سرمایه‌گذارانی که پیش از این در اینجا زیرساخت‌هایی داشتد، ولی فعالیت آن‌ها به نحوی تعطیل شده بود تا واحدهایشان را فعال کنند.  

وی افزود: سازمان متولی منطقه ویژه کمک کرد تا واحد‌های تولید شکر در مراودات و تجارت خارجی از طریق نهاد‌های ذیربط از جمله وزارت صمت و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، تسهیلاتی داشته باشند. رونق و حجم تولید این واحد‌ها به این ترتیب بالا رفت.  

میرزاده تصریح کرد: با توجه به اینکه کالای مصرفی در کشور با محدودیت مواجه بود و وارداتشان به کشور با محدودیت همراه بود، شرایط برای تولید بهتر تسهیل شد تا ارزش افزوده در درون منطقه شکل بگیرد. فراهم کردن زیرساخت‌ها در دستور کار قرار گرفت و بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ برای تامین زیرساخت‌ها هزینه کردیم. زیرساخت‌های منطقه را از آسفالت گرفته تا توسعه شبکه برق و آب تامین کردیم تا بستر فعالیت‌ها مهیاتر شود.  

مدیر منطقه ویژه اقتصادی سیرجان با اشاره به اینکه موقعیت جغرافیایی سیرجان در رشد تولیدات منطقه موثر است، گفت: با توجه به اینکه در غرب کشور قرار گرفته‌ایم، آماده بودن امکانات حمل و نقل و توزیع محصولات تولیدکنندگان را تشویق می‌کند، تا تولیدکنندگان سرمایه خود را به اینجا بیاورند و تولیدات بهتر انجام شود.  

او با اشاره به تمرکز منطقه ویژه اقتصادی سیرجان بر تامین کالا‌های اساسی در کشور گفت: یکی از چالش‌های کشور تامین کالا‌های اساسی و مایحتاج ضروری مردم در کشور از جمله روغن خوراکی و شکر است. در ماه‌های اخیر بحث بهداشتی و ضدعفونی نیز در دستور کار قرار گرفت. ما نیاز شهرستان و استان را در این زمینه تامین کردیم. در بحث کالا‌های ضروری نیز واحد شکر سیرجان با ظرفیت اسمی ۲۰۰ هزار تن در سال تاثیر قابل توجهی در تامین مایحتاج کالا‌های اساسی داشت تا شکر مورد نیاز را تامین کند. همچنین روغن خوراکی نیز در منطقه تامین کردیم.   از مجموعه تولیدات شکر حدود ۲۴ هزارتن با ارزش هفت میلیون و دویست هزار دلار مربوط به تولیدات کارخانجات مستقر در منطقه، عمدتاً شکر سفید به خارج از کشور صادر شده است.

میرزاده تاکید کرد: در بحث تامین لوازم خانگی نیز تلوزیون با ظرفیت ۶۰۰ هزار دستگاه در سال تولید با برند جی پلاس می‌شود. انواع یخچال ساید بای ساید را نیز تامین میکنیم. واحد دیگری داریم که جاروبرقی تولید می‌کند. در بین کالا‌های دیگر نیز ۴۱ هزار تن با ارزش دویست و سی میلیون دلار مربوط به محصولات کشاورزی شهرستان مانند پسته، مغز پسته، خرما وبادام انجیر سایر کالا‌های خشکباری شهرستان سیرجان بوده که از طریق گمرک منطقه ویژه اقتصادی سیرجان صادره شده است.  

مدیر منطقه ویژه اقتصادی سیرجان گفت: ده ماهه ابتدایی امسال بیش از ۶۵ هزارتن کالا با ارزش بالغ بر ۲۳۷ میلیون دلار که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۲۱۷ درصد و به لحاظ ارزشی ۱۰۱ درصد رشد داشته است به خارج از کشور صادر شده است. در این مدت در واقع بیش از ۱۰۴ هزار تن انواع محصولات صنعتی توسط کارخانجات مستقر در منطقه تولید شده است که در واقع در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل رشد ۹۳ درصدی داشته است.  

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

عکس/ استایل جالب ولیعهد عربستان در دفتر کارش

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

عکس/استوری متفاوت زهرا داوودنژاد در روز تولدش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت پرویز داوودی

افت ۱۶درصدی بارش های امسال نسبت به سال‌های پیش

فیلم/ مرد مجسمه‌ای ایران

زمان بازگشت بیرانوند به میادین مشخص شد

تاج: درآمد فدراسیون از جریمه بیانیه‌ها تامین نمی‌شود

اقدام به خودکشی جوان تهرانی در ایستگاه مترو سرسبز

رکورد ویژه استقلال در تاریخ لیگ برتر

امیرعبداللهیان: قصد پاسخ‌گویی به اسراییل را نداریم

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ سوتی عجیب مریم امیرجلالی

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

تاثیر تعطیلی پنجشنبه‌ها بر اقتصاد کشور

فیلم/ روایت بلاگر کویتی از سفر به شیراز

استفاده از هوش مصنوعی برای کاهش مصرف انرژی

ورق روغنی چیست؟

جولان ۴۰۰ هزار سگ ولگرد در استان تهران

ماجرای گروگان‌گیری دختر ۱۶ ساله کردستانی در تهران

ستاره پرسپولیس ۱۰۰ تایی شد

ماجرای پرسپولیسی شدن جانشین علیرضا بیرانوند

درآمد دولت از مالیات در سال ۱۴۰۲

خبر فوری وزیر کار درباره افزایش حقوق کارگران

هزینه عملیات وعده صادق چقدر بود؟

علت استارت نخوردن خودرو چیست؟

صف طولانی تعمیر خودرو‌های مردم/ بی‌کیفیت‌ترین قطعات چینی به ایران می‌آیند؟

هشدار جدی میرسلیم به دولت رئیسی درباره فساد+ عکس

تصمیم مهم سرمربی پورتو در مورد مهدی طارمی

حمله هادی چوپان به رئیس فدراسیون پرورش اندام

فرهاد مجیدی به لیگ برتر برمی‌گردد؟

اعلام آمار نهایی داوطلبان نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳

عکس/حال خوب دریاچه ارومیه

فیلم/ چالش جالب هواداران دختر استقلالی در ورزشگاه آزادی

فیلم پربازدید از جشن تولد دختر کریستیانو رونالدو

ریخت‌وپاش نجومی در پتروشیمی بندر امام

سرنوشت سینما آزادی چه شد؟

عکس/ سفره کارگران در سال جدید کوچک‌تر شد

جزییات افزایش کرایه‌ حمل و نقل عمومی پایتخت

قیمت جدید روغن مایع امروز ۱ اردیبشهت ۱۴۰۳+ جدول

آمادگی نهاد وکالت برای همکاری با دولت در دو محور آموزشی و پژوهشی/ آماده دفاع از کشور در مجامع حقوقی بین‌المللی هستیم

فیلم/جدیدترین وضعیت دریاچه ارومیه

خرید جت خصوصی برای عموم آزاد است

عکس/زیبایی بهار در دیواندره کردستان

قیمت گوشت گوسفندی امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

خواهر زن علی اوجی کیست؟ + عکس

ماجرای خواستگاری مازیار لرستانی از رابعه اسکویی حقیقت دارد؟

این جیلی، خودرو ارزنده‌ای است! + عکس

کاهش میلیونی قیمت سکه در بازار

جزییات طرح یارانه‌ای دولت برای کودکان

جشن هزار دف پالنگان

قرص لاغری ناف، هیچ مبنایی ندارد

استایل جذاب و ورزشکاری بهنوش طباطبایی + عکس