تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۹

جزییات بازداشت دیپلمات ایرانی در ترکیه / از زندگی مسعود مولوی مدیر کانال جعبه سیاه چه می‌دانید؟ +عکس و فیلم

رسانه‌های ترکیه از بازداشت یکی از دیپلمات‌های ایرانی در استانبول به اتهام دست داشتن در قتل مسعود مولوی خبر داده‌اند. در این گزارش سابقه مسعود مولوی را بررسی کرده است. اگر می‌خواهید بدانید مولوی در ایران به چه کسانی وصل بوده، این گزارش را بخوانید.

جزییات بازداشت مسعود مولوی در ترکیه

اقتصاد۲۴ - رسانه‌های ترک از بازداشت یک دیپلمات ایرانی در استانبول ترکیه به اتهام مشارکت در قتل فردی به نام مسعود مولوی خبر دادند. طبق گزارش روزنامه صباح ترکیه، محمودرضا ناصرزاده ۴۳ ساله متهم است که اسناد شناسایی جعلی به علی اسفنجانی که مغز متفکر طرح قتل مسعد مولوی بوده، تحویل داده که قاچاقی به ایران فرار کند. در این گزارش سابقه مسعود مولوی در ارتباط با نهاد‌ها و ارگان‌های حاکمیتی ایران را مورد بررسی قرار داده‌ایم. داده‌هایی که تا حدودی دلایل شرایط مسعود مولوی را برای مخاطب روشن خواهد کرد.

مسعود مولوی وردنجانی که خود را متخصص هوش مصنوعی و امنیت سایبری می‌دانست، ۲۳ آبان سال ۹۸ در محله شیشلی استانبول هدف اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. قاتل یک گلوله به قلب و یک گلوله به پای مسعود مولوی شلیک کرده بود.

روزنامه صباح مدعی است که مسعود مولوی مامور سابق اطلاعاتی ایران بود و بعد از سفر به ترکیه، از طریق فضای مجازی دست به افشاگری در زمینه فساد مقامات ایران می‌زد. خبرگزاری رویترز فروردین امسال از قول دو مقام ترکیه مدعی شده بود که او به همین دلیل به قتل رسیده است.

مسعود مولوی کیست؟

«عقاب تیز پر دشت‌های استغنا، اسیر پنجه تقدیر می‌شود گاهی...» این آخرین پستی است که مردادماه سال ۹۸، مسعود مولوی در کانال تلگرامی خود منتشر کرده است. روزنامه خراسان در شهریورماه۱۳۸۶، گزارش مفصلی تحت عنوان «ایران با ساخت روبات پرنده آمریکا و ژاپن را پشت سر گذاشت» منتشر کرد و در آن با مسعود مولوی به عنوان «سازنده و مدیر پروژه ساخت این روبات پرنده» گفتگو کرده است.

جزییات بازداشت مسعود مولوی در ترکیه
نام مسعود مولوی از آن تاریخ بار‌ها توسط رسانه‌های مختلف از جمله صداو سیما و به عنوان دانشمند ایرانی، متخصص هوش مصنوعی و مخترع لامپ کاغذی به مردم معرفی شد.

او در یکی از مصاحبه‌های خود با صداوسیما به بازدید ویژه آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس وقت مجلس تشخیص مصلحت نظام از پروژه هوش مصنوعی خود اشاره کرده و گفته «اختراع او قرار بوده به عنوان یک دستاورد علمی نظیر دستاورد‌های فضایی و هسته‌ای ایران، به نام ایران در عرصه بین الملل رونمایی شود.» مسعود مولوی در این گفتگوی تلویزیونی می‌گوید «سامانه هوش مصنوعی پارسه که اختراع خود اوست در حوزه دفاعی و امنیتی بکار گرفته شده، اما نمی‌توان درباره جزییات آن توضیح بیشتری داد.»

از آن تاریخ از وی بار‌ها در رسانه‌ها بعنوان یکی از دانشمندان نظامی ایران یاد می‌شود او در صفحه توییتر و اینستاگرام خود بار‌ها از مراکز و تجهیزات نظامی ایران عکس‌هایی منتشر کرده است.

جزییات بازداشت مسعود مولوی در ترکیه

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تابستان ۱۳۹۴ با تهیه یک ویژه برنامه تلویزیونی در شبکه دو صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران ضمن مصاحبه اختصاصی با مسعود مولوی به معرفی اختراع لامپ کاغذی او پرداخت. خبرگزاری مهر هم در گزارشی که دی‌ماه ۹۷ منتشر کرده از او به عنوان «یکی از نخبگان و مدال‌آوران مسابقات جهانی» نام برده که در نتیجه بی‌توجهی دولت به نخبگان، «ناچار» شده شرکت‌های تولید پهپاد نظامی سنگین را به ترکیه و عراق ببرد.

او در این مصاحبه با ستایش از محیط جهادی و پرنشاط سپاه پاسداران، مدعی شده که از روی ناچاری، مجبور شده شرکتی که در زمینه تولید «پهپاد‌های سنگین» دارد را به استانبول ترکیه منتقل کند و این شرکت سالانه ۱۰۰ فروند پهپاد برای ترکیه تولید می‌کند.

آذر ماه ۹۶ محمد جرجندی متخصص امنیت سایبری نسبت به ادعا‌های این فرد و حمایت‌های حاکمیتی ایران درباره او مشکوک شده و مدرک دکترای وی را مورد بررسی قرار داده است. بر اساس بررسی‌های جرجندی، مدرک دکترای مسعود مولوی نه از دانشگاه آریزونای آمریکا (آنچه خود مولوی مدعی آن شده است) بلکه از یک دانشگاه جعلی صادر شده که با ۵ تا ۸۰ دلار مدرک دکترا می‌دهند.جزییات بازداشت مسعود مولوی در ترکیه

اسناد مسعود مولوی درباره مدارک تحصیلی

علت اصلی تردید‌های جرجندی نسبت به ماهیت فعالیت‌های مسعود مولوی به گفته خودش، آگهی جذب هکری بوده که از سوی این فرد به دستش رسیده است. جرجندی در یک ویدئو درباره این آگهی توضیحاتی داده و گفته من با توجه به سابقه‌ای که دارم و اتفاقاتی که برایم رخ داده و از نزدیک خیلی چیز‌ها را در ایران دیدم آدم‌هایی که دنبال هکر می‌گردند سودجویانی هستند که باید مراقبشان بود چرا که این افراد معمولا برایشان پاپوش درست می‌کنند.

جزییات بازداشت مسعود مولوی در ترکیه

جزییات بازداشت مسعود مولوی در ترکیه

درخواست استخدام هکر توسط مسعود مولوی

پخش تصاویر و ویدیو‌هایی از مسعود مولوی در حال پرواز داخل بالگرد‌های نظامی ایران بر فراز منطقه خان طومان، سوریه باعث شد تا نام مسعود مولوی رسما با پروژه‌های نظامی ایران گره بخورد.

آرشیو عکس مسعود مولوی پر از تصاویری به همراه شخصیت‌هایی از جمله عبدالله جاسبی، آیت الله مکارم شیرازی، محمود احمدی نژاد، آیت الله هاشمی رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی است و او علاقه خاصی نیز به شهرام جزایری دارد.

جزییات بازداشت مسعود مولوی در ترکیه

جزییات بازداشت مسعود مولوی در ترکیه

تصاویر مسعود مولوی

اما این دوستی‌ها دیری نپایید و سایت خبری تابناک در فروردین ماه سال ۹۷ مسعود مولوی را جاعلی نامید که با مدارک جعلی «ادعا‌های پوچ» متعددی کرده است. مسعود مولوی در توییتر خود مدعی شده بود که به خاطر حمایت از احمدی نژاد به مراجع قضایی احضار شده است. وب‌سایت تابناک در گزارش خود از احمدی‌نژاد هم به خاطر عدم توجه به جعلیات این فرد انتقاد کرده بود.

ماجرای افشاگری‌ های مسعود مولوی

مولوی در آخرین توییت خود که ۲۰ مرداد ۹۸ منتشر کرده، خطاب به یک کاربر نوشت: «ان‌شاءالله از بیخ ریشه این مفسدان و مافیای سرداران خاکستری رو خواهم کند. دعا کن قبل اینکه این کارو کنم اونا منو نکشن.»

مسعود مولوی از سال ۹۷ در اکانت‌های توییتر و تلگرام خود و با نام جعبه سیاه مطالبی درباره فساد اخلاقی و مالی مقام‌های قضایی منتشر کرد که جنجالی‌ترین آن به نام چت‌های قاضی صلواتی بود.

او همچنین گزارش‌هایی درباره زینب طاهری وکیل دادگستری که اسفند سال ۹۷ بازداشت شد، منتشر کرد. بر اساس اظهارات مولوی در یک فایل صوتی، زینب طاهری ابتدا وکیل او بود. در واقع وب‌سایت «جعبه سیاه» که مسعود مولوی مطالبی را در آن منتشر می‌کرد، ابتدا نام کانال تلگرامی زینب طاهری بوده است. بر اساس تحقیقاتی که محمد جرجندی روی پرونده مسعود مولوی انجام داده، کانال تلگرامی زینب طاهری که در آن پرونده‌هایی علیه قضات کشور منتشر شده در واقع توسط مسعود مولوی اداره می‌شدند.

کانال زینب طاهری ۴ می ۲۰۱۸ ساخته شده و در تاریخ ۱۹ ژوئن همان سال، زینب طاهری بازداشت می‌شود، اما تا ۱۵ جولای فعالیت کانال ادامه داشته است. چندی بعد کانال زینب طاهری به اسم جعبه سیاه تغییر نام می‌دهد و از این تاریخ مسعود مولوی با این اکانت انتقاداتش به قوه قضاییه و مسئولان کشور را ادامه می‌دهد.

در شبکه‌های اجتماعی تصویری از حکم محکومیت مولوی به ۸ سال زندان برای اتهاماتی، چون تلاش برای هک سیستم‌های دولتی و جعل عناوین منتشر شده که در نهایت در دادگاه تجدید نظرخواهی این حکم نقض شده است. جالب اینجاست که اگر هر یک از بند‌های عناوین اتهامی مسعود مولوی را هر شخص دیگری داشت، با احکام سنگینی مواجه خواهد شد که اشد آن اعدام است.

جزییات بازداشت مسعود مولوی در ترکیه

علاوه بر این سال ۹۸ فایل صوتی مکالمه مسعود مولوی با روح‌الله زم منتشر شد. در این فایل صوتی مولوی به دفاع از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد پرداخته است.

روز ۲۹ آبان سرویس ویدئوی خبرگزاری اخلاص ترکیه (IHA) ویدئویی منتشر کرد که در آن فردی با شلیک گلوله کشته می‌شود. با این حال بر اساس گزارشی که وب‌سایت سی‌ان‌ان ترک منتشر کرده، زمان وقوع قتل ساعت ۹:۵۰ دقیقه روز پنج‌شنبه ۲۳ آبان است. قاتل یک گلوله به قلب و یک گلوله به پای مسعود مولوی شلیک کرده است.

بررسی‌های پلیس ترکیه نشان می‌دهد قتل به دستور ناصر شریفی زیندشتی سرکرده مافیا مواد مخدر در استانبول انجام شده و این فرد اصالتا ایرانی است. هویت فرد همراه با مسعود مولوی، علی اسفنجانی و هویت ضارب عبدالوهاب کوچک اعلام شده که به همراه برادرش علی (راننده ناصر) در ۵ قتل به دستور ناصر شریفی شرکت داشتند. در بین قربانیان اسم سعید کریمیان مالک شبکه جم هم دیده می‌شود.

رسانه‌های ترکیه مدعی شده‌اند که با توجه به افشاگری‌های مسعود مولوی، احتمالا این قتل‌ها برای خوشامد برخی افراد در ایران انجام شده است.

در رابطه با قتل مسعود مولوی، دو افسر ترکیه به رویترز گفته‌اند که دو نفر با پاسپورت رسمی ایران در این قتل نقش داشتند. همچنین علی اسفنجانی که در شب حادثه همراه مسعود بوده صبح همان روز به سفارت ایران رفته و بعد از آن با قاتل (عبدالوهاب کوچک) دیدار کرده، وی سه روز پس ازقتل با هویت جعلی از مرز به ایران فرار کرده است.

رویترز به نقل از مقام‌های ارشد ترکیه مدعی شده که دستور قتل مسعود مولوی، از افرادی در داخل ایران صادر شده بود. رسانه‌های غربی و ترک از ابتدا مدعی احتمال نقش نیرو‌های امنیتی ایران در ترور مسعود مولوی بودند و در نهایت هفته گذشته خبر بازداشت یکی از دیپلمات‌های ایرانی در سرکنسولگری ایران در استانبول به اتهام دست داشتن در قتل مولوی در این رسانه‌ها منتشر شد.

مقامات وزارت خارجه ایران چنین خبری را تکذیب کرده‌اند. سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته «هیچ یک از کارکنان سرکنسولگری کشورمان در استانبول از دور و نزدیک درگیر فعالیت‌های مورد ادعای این رسانه نبوده و نیستند. احدی از کارمندان سرکنسولگری کشورمان بازداشت نشده و مطلب مطرح شده کاملا بی‌اساس و مبتنی بر اتهامات بی‌پایه است. فرد نامبرده شده در این رسانه کارمند سرکنسولگری نبوده و برای پیگیری موضوع پیش آمده و روشن شدن ابعاد آن از مجاری رسمی با مقامات ترکیه در تماس هستیم.»

رسانه‌های امنیتی و اصولگرا که اخبار مسعود مولوی را به عنوان نخبه ایرانی پوشش می‌دادند، تا کنون هیچ کدام خبر‌های مربوط به مسعود مولوی را پوشش نداده‌اند و فعلا تصمیم به سکوت گرفته‌اند.

 

منبع: رویداد۲۴

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات