اقتصاد۲۴ - مرسدس بنز، مدل W201 را در سال ۱۹۸۲ بهعنوان پیشدرآمد کلاس C معرفی کرد که در فهرست پرفروشترین و محبوبترین محصولات این شرکت قرار گرفت. پس از نزدیک به ۴۰ سال حضور در بازار و گذشت ۶ نسل (از جمله سری اصلی ۱۹۰)، کلاس C بیش از ۱۰٫۵ میلیون دستگاه فروش داشته است. حال زمان آن فرا رسیده است که نسل جدید تلاش کند تا با وجود رقابت در بازار تشنهی خودروی شاسیبلند، به موفقیت نسل قبلی خود ادامه بدهد.
خودروساز لوکس آلمان نمیخواهد به هیچ عنوان فرصت را از دست بدهد و به همین علت از روز اول، نسخههای سدان و استیشن واگن را با هم معرفی میکند؛ البته نسخهی استیشن واگن همچنان در بازار ایالات متحده عرضه نخواهد شد. همانطور که انتظار میرفت، طراحی بیرونی مرسدس بنز کلاس C مدل ۲۰۲۲ فاصلهی چشمگیری با مدل کنونی ندارد؛ اما مرسدس تغییرات کافی برای ایجاد احساس تازه بودن کلاس C برای سال ۲۰۲۱ اعمال کرده است.
تغییرات این خودرو از طرح جدید چراغ جلوی مدلهای بزرگتر مرسدس بنز آغاز میشود و از نمای جانبی جذابتری با خطوط بدنهی کمتر استفاده میکند. مدل آمریکایی با انتخاب بین رینگهای ۱۸ و ۱۹ اینچی در دسترس خواهد بود و همتای اروپایی آن از مجموعه رینگهای ۱۷ اینچی کوچکتر بهره میبرد. در عقب، نسل W206 اولین مرسدس بنز کلاس C است که چراغهای عقب دوتکه دارد و این مدل را با خودروهای گرانقیمت E و S کلاس تطبیق میدهد.
اگر از نمای بیرونی به این خودرو نگاه کنیم، بیشتر میتوان آن را فیسلیفت دانست تا یک مدل نسل جدید؛ اما اگر وارد کابین شویم، همه چیز تغییر میکند. نه، ما هنگام بارگذاری این تصاویر خطایی مرتکب نشدهایم؛ زیرا این تصاویر C کلاس جدید را به جای جدیدترین مدل مرسدس S کلاس نشان میدهد. به عبارت دیگر، فضای داخل کابین مرسدس بنز کلاس C از کابین آخرین نسخهی کلاس S الهام گرفته است.
در آمریکای شمالی، مجموعه داشبورد دیجیتال با نمایشگر ۱۲٫۳ اینچی بهعنوان گزینهی استاندارد عرضه میشود و صفحهنمایش لمسی ۱۱٫۹ اینچی برای نسل دوم سیستم سرگرمی MBUX از جمله دیگر امکانات استاندارد خواهد بود. در اروپا، تیپهای پایینتر با نمایشگر کوچکتر ۱۰٫۲۵ اینچی برای راننده و صفحهنمایش مرکزی جمعوجورتر ۹٫۵ اینچی عرضه خواهند شد. فضای داخل کابین در نتیجهی افزایش ۲۵ میلیمتری فاصله محوری و رسیدن به ۲۸۶۵ میلیمتر، جادارتر از قبل خواهد بود.
مرسدس بنز C کلاس جدید از نظر ابعاد نیز کمی تغییر کرده و دارای ۶۵ میلیمتر طول بیشتر و ۱۰ میلیمتر عرض بیشتر در مقایسه با مدل کنونی است و به لطف خط سقفی کمی پایینتر، حالت ظرفیتتر و جذابتری دارد. در نتیجهی افزایش ابعاد، فضای بالای سر و اطراف و شانههای سرنشینان در جلو و عقب بیشتر است و سرنشینان نشسته در عقب نیز از فضای جلوی پای بیشتر، لذت میبرند.
از نظر عملیاتی، ظرفیت بار نسخهی سدان بدون تغییر مانده که برای مدل آمریکایی ۵۰۶ لیتر و برای نمونه اروپایی آن ۴۵۵ لیتر است. در مدل سقفکشیدهی این خودرو داستان کمی متفاوت است؛ زیرا نسخهی استیشن واگن اکنون میتواند ۴۹۰ لیتر حجم را در حالت بالا بودن صندلیهای عقب و ۱۵۱۰ لیتر را بعد از جمع شدن صندلیها در اختیار قرار بدهد که نشاندهندهی افزایش ۳۰ لیتری در هر دو نمونه است.
بیایید دربارهی سیستم محرکهی این خودرو صحبت کنیم که همگی برقی و به جعبهدنده ۹ سرعته خودکار متصل هستند. مدل آمریکایی منحصراً با پیشرانهی بنزینی ۲ لیتری توربوشارژ عرضه خواهد شد. مرسدس بنز C300 دارای قدرت ۲۵۵ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتنمتر است و با ژنراتور استارتر یکپارچه (ISG) تکمیل میشود که ۲۰ اسب بخار بر قدرت و ۲۰۰ نیوتنمتر بر گشتاور خروجی میافزاید.
نسخههای محرک عقب و 4Matic مرسدس بنز C300 در زمان ۵٫۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت دست مییابند و بیشینه سرعت آنها به ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت میرسد.
نسخهی اروپایی مرسدس بنز کلاس C جدید مدلهای بنزینی C200 و C200 4Matic را با پیشرانهی ۱٫۵ لیتری با قدرت ۲۰۱ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتنمتر، بهعلاوه سیستم ژنراتور استارتر یادشده ISG، دریافت میکند. هر دو نسخهی سدان و استیشن واگن این مدل در زمان ۷٫۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست مییابند؛ درحالیکه مدلهای RWD این کار را در زمان ۷٫۳ ثانیه (سدان) و ۷٫۵ ثانیه (استیشن واگن) انجام میدهند.
از نظر حداکثر سرعت، سدان و استیشن واگن C200 مجهز به سیستم تمام چرخ محرک (AWD) به ۲۴۱ کیلومتر بر ساعت دست مییابند؛ درحالیکه نسخهی محرک عقب سدان به بیشینه سرعت ۲۴۶ کیلومتر بر ساعت و نسخهی محرک عقب استیشن واگن به بیشینه سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.
تیپ پایه C180 بهطور انحصاری با سیستم RWD و پیشرانهی ۱٫۵ لیتری با قدرت ۱۶۷ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتنمتر در اروپا در دسترس خواهد بود. این مدل نیز دارای سیستم ISG است و بدون توجه به سبک بدنه (سدان یا استیشن واگن)، در زمان ۸٫۶ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست مییابد و بیشینه سرعت آن به ۲۳۱ کیلومتر بر ساعت میرسد.
مرسدس بنز مدلهای دیزلی نیم هیبریدی C200d ،C220d ،C220d 4MATIC و C300d را در قاره سبز با پیشرانهی ۲ لیتری ارائه میدهد. این پیشرانه در نسخهی پایه ۱۶۱ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و در مدل متوسط آن ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۴۴۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میشود. در این مدل، سیستم چهار چرخ محرک وجود دارد. قدرتمندترین پیشرانهی دیزلی با قدرت ۲۶۱ اسب بخار و ۵۵۰ نیوتنمتر عرضه خواهد شد که در زمان ۵٫۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد (برای مدل استیشن واگن ۰٫۱ ثانیه بیشتر طول میکشد) و بیشینه سرعت آن به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود میشود.
البته موارد بیشتری وجود دارد. در منطقه جغرافیایی اتحادیه اروپا، مرسدس بنز خودروی هیبریدی C300e را عرضه میکند که بهعنوان مدل پلاگین هیبریدی با پیشرانهی بنزینی ۲ لیتری و یک موتور الکتریکی ارائه میشود و دارای قدرت خروجی ترکیبی ۳۰۸ اسب بخار و گشتاور ۵۵۰ نیوتنمتر است. نوع PHEV دارای بسته باتری ۲۵٫۴ کیلووات ساعت است که میتواند ظرفیت پیمایش ۱۰۰ کیلومتر را طبق استاندارد WLTP در اختیار قرار بدهد.
مرسدس بنز C کلاس با درگاه شارژ موجود در هر دو سبک بدنه (سدان و استیشن واگن)، تنها عضوی از این خانواده به شمار میرود که دارای سیستم تعلیق بادی بهعنوان امکان استاندارد است. پس از تغییر مکان و جابهجایی بسته باتری، مدلهای پلاگین هیبریدی ظرفیت حمل بار و فضای بیشتری در داخل کابین دارند.
مرسدس بنز آپشن فرمان محور عقب را بهصورت اختیاری برای کلاس C اضافه میکند تا شعاع چرخش را ۴۳ سانتیمتر کاهش بدهد و به ۱۰٫۶۴ متر برساند. زاویه فرمان در محور عقب ۲٫۵ درجه یا چهار برابر کوچکتر از تنظیمات پیچیدهتر نصبشده در کلاس S است. در سرعتهای پایینتر از ۶۰ کیلومتر بر ساعت، چرخهای عقب در خلاف جهت چرخهای جلو میپیچند و در سرعتهای بالاتر در همان جهت چرخهای جلو میچرخند.
سیستم سرگرمی MBUX، تنها فناوری به ارثرسیده از مدل کلاس S نیست و مرسدس بنز از سیستم Digital Light نیز در نسل جدید کلاس C بهره میبرد. تنظیمات چراغ جلو بهصورت اختیاری چراغهای راهنما و فلاشر و علائم هشداردهنده را در جاده روبهروی راننده میتاباند. درحالیکه با تقسیم نور با استفاده از ۱٫۳ میلیون میکرو آینه، روشنایی بینظیری بدون خیره شدن چشم افراد مقابل ارائه میدهد.
مرسدس بنز C کلاس جدید در ابتدای سال ۲۰۲۲ وارد نمایندگیهای این شرکت در ایالات متحده میشود. اروپاییها میتوانند از اواخر ماه مارس، نسخههای سدان و استیشن واگن را سفارش بدهند و از تابستان امسال نسخههای تولیدی واقعی را در نمایندگیها بررسی کنند. نسخههای All-Terrain استیشن واگن C-Class به همراه AMG C43 (یا احتمالا C53) و C63 با پیشرانههای چهار سیلندر هیبریدی در آینده نزدیک عرضه میشوند.
منبع: موتوروان