تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
وضعیت بازار بورس چطور است؟

بورس با دخالت‌ها دست و پنجه نرم می‌کند! / متخلفان معرفی شدند

بورس که همچنان قصد طی کردن سرپایینی شاخص را دارد، این روز‌ها هم با دخالت برخی از افراد دست و پنجه نرم می‌کند.

بورس   اقتصاد۲۴ -چند وقتی است که شاهد اظهار نظر‌های مختلفی در رابطه با بازار سرمایه هستیم. اظهار نظرهایی که رئیس سازمان بورس روز گذشته آن ها را بعضا دلسوزانه اما خلاف جهت بازار خواند.

برخی ها به تخلفات و رسیدگی به آن ها ورود می کنند و برخی با اعمال فشار خواستار تصویب قوانین یک شبه می شوند. قوانینی نظیر دامنه نامتقارن که این روزها هم چاره ساز بازار نشد.

از این اظهار نظرها می توان به مجلسی ها هم اشاره کرد. موسوی لارگانی در توئیتر خود متنی را منتشر کرده و در آن به یک شرکت کاغذی اشاره کرده به گونه ای که مدعی شده این شرکت با سرمایه ۲۰۰ میلیاردی طی سه ماهه اول سال در بورس پذیرش و در ‎ایام حبابی حدود ۳۲۰۰ میلیارد تومان از سهامش را به مردم فروخته به مردم فروخته است.

این صحبت‌ها در حالی از جانب مجلسیان در حال مطرح شدن است که علی رغم نامه‌ای که شورای عالی بورس تحت عنوان یک لایحه به مجلس جهت تغییر در برخی از قوانین بورس فرستاده هنوز خبری به گوش نمی‌رسد و مجلسیان به جای آنکه در چنین شرایط اقتصادی کمک حال بازار سرمایه باشند پایشان را در یک کفش کرده اند و همچنان بر طبل تحقیق و تفحص از بازار سرمایه می‌کوبند، که باید گفت این مسئله نه تنها به ضرر سهامداران تمام خواهد شد بلکه به بدنه تولید نیز لطمه می زند.

موضوعی که محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، آن را تایید کرد و گفت: عده ای سرمایه های کلان وارد بورس کردند بدون آن که وارد تولید شود و یکباره ۹ موسسه وابسته به بانک ها و شرکت ها ۷۰ هزار میلیارد تومان از بورس خارج کردند.

برای بررسی بیشتر این ماجرا و تاثیرش بر بازار سرمایه با چند کارشناس بازار سرمایه و یکی از اعضای شورای عالی بورس به گفت و گو نشستیم.

قانون از مجلس، نظارت بر بازار با بورس

سعید اسلامی بیدگلی عضو شورای عالی بورس در رابطه با صحبت‌های اخیر موسوی لارگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی عضو هیأت رئیسه مجلس و قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درمورد آغاز تحقیق و تفحص از بورس اظهار کرد: نمایندگان مجلس متاسفانه در شان خود می‌دانند که در هر حوزه‌ای ورود کنند، نکته‌ای که در این باره باید به آن اشاره کرد، رسیدگی به تخلفات بازار سرمایه طبق قانون به عهده خود سازمان بورس است حتی در مواردی اختیاراتی در سطح دادگاه به سازمان داده شده که علت آن را می‌توان آگاهی قانون گذار از تخصصی بودن بورس دانست.

اوافزود: اگر قرار بود مطابق قانون تحقیق و تفحصی از بازار توسط مجلس صورت بگیرد بهتر بود که علنی مطرح نمی‌شد، زیرا این امر می‌تواند آسیب جدی به بازار سرمایه وارد کند، نمایندگان اگر فکر می‌کنند که باید اطلاعات بیشتری را نسبت به بورس داشته باشند می‌توانند چنین اموری را در غالب نامه‌های محرمانه به سازمان بورس یا قوه قضائیه مطرح کنند.

عضوشورای عالی بورس گفت: به نظر می‌رسد چنین صحبت‌هایی به جای آنکه خیر خواهانه باشد بیشتر خود را درگیر مسائل سیاسی کرده است و آثار مثبتی را هم تا کنون به دنبال نیاورده مسئلان می‌توانند نتایج صحبت هایشان را از طریق شاخص‌های بازار سرمایه دنبال کنند.

اسلامی بیدگلی گفت: از طریق تحلیل‌هایی که روزانه از بازار سرمایه صورت می‌گیرد می‌توان متوجه شد که نمایندگان مجلس تا حد زیادی نسبت به این آگاهی چندانی ندارند که به همین منظور می‌توان به انتشار آمار‌های نادرستی که در این مدت توسط دوستان حاضر در مجلس منتشر شده اشاره کرد.

او افزود: اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی دانش چندانی از بازار تخصصی سرمایه ندارند، ولی اصرار به اظهار نظر در این رابطه دارند جای تعجب دارد اینکه مسئولی می‌گوید ۱۵۰۰ تریلیون تومان از سرمایه‌های مردم در بازار سهام سوخت شده نشان از آن دارد که فقط مارکت کپ را حساب کرده در صورتی که اگر می‌خواهد میزان سرمایه سوخت شده را بررسی کند باید از یک فرمول دیگری استفاده کند.

اکنون زمان مناسبی برای تحقیق و تفحص از بازار سرمایه نیست!

مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه  در رابطه با آغاز تحقیق و تفحص مجلس طی چند روز اخیر از عملکرد سازمان بورس، اظهار کرد: محور‌های تحقیق و تفحص از بورس محور‌هایی ، چون رشد حبابی شاخص، تشویق مردم توسط دولت برای سرمایه گذاری در بورس، گرانفروشی سهام، رانت و سایر موارد در نظر گرفته شده است.

او تصریح کرد: به طور اساسی تحقیق و تفحص از عملکرد مدیران نه تنها مشکلی ندارد بلکه به افزایش شفافیت و پاسخگویی می‌انجامد، ولی در حال حاضر به نظرمی رسد این اقدام مجلس حرکتی سیاسی به منظور کاهش فشار‌های زیان دیده‌ها در بورس یا التیام زخم‌های سهامداران است در غیر این صورت اثرگذاری چندانی بر ماهیت بازار نخواهد داشت.

گریبان متخلفان بورسی گرفته شود

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با شناختی که از سازمان بورس، قوانین و دستورالعمل‌های متعدد آن دارم، به جز امری که از طرف سازمان مذکور اعلام شد مبنی بر آنکه علی الحساب دلیل شرایط بازار از پذیرش شرکت‌های بزرگ و جدید معذور هستیم، سایر مواردی که مجلس اعلام کرده است مربوط به بازار سرمایه نمی‌شود، در ضمن اطلاعاتی چندانی در دست نیست که نشان دهد شرکت‌های بزرگ دارای ساختار مالی و کسب و کار سالم در راه پذیرش در بورس ناکام مانده اند و اگر چنین اتفاقی افتاده باید پیگیری شود، ولی اینکه بورس نوسان زیادی داشته یا شرکتی کاغذی حبابی شده به رفتار سرمایه گذار باز می‌گردد به سبب آنکه بازار سرمایه طبق قانون اطلاعیه‌ها و اخطار‌های لازم را همواره منتشر نموده بود.

قلی پور گفت: در مورد پول‌های جابجا شده هم باید گفت که کنترل پولشویی در سیستم بانکی انجام می‌شود و ارتباطی به بازارسرمایه ندارد هر چند که سختگیری‌های لازم توسط مسئولان سازمان بورس صورت می‌گیرد. در مورد تشویق مردم به حضور در بورس آن هم در اوج بازار، باید وزیر یا مسئول مربوط نه تنها در مجلس پاسخگو باشد بلکه تخلف در حدی است که باید در محکمه مورد بررسی قرار گیرد، ولی این مورد بازارتباطی به خود مسئولان مربوط به سازمان بورس ندارد ودر اصل به دولت و وزارت اقتصاد باز می‌گردد که برای کسر بودجه بازار سرمایه را دوشیدند.

او بیان کرد: تغییرات در مدیریت سازمان هم در این راستا بود و افراد حرفه‌ای سکاندار سازمان با فشار یا درخواست‌های دولت کنار نیامدند و استعفا دادند. آن هم بازاری که معمولا مدیرانشان یک دهه ثبات داشتند، ولی طی چهار سال چهار مدیر بر سازمان مدیریت کرده اند و دولت مسئول چنین بی ثباتی است.

تنها ایراد سازمان بورس چیست؟

این کارشناس بازار سرمایه گفت: تنها ایرادی که در سازمان بورس دیده می‌شود اتفاقا سختگیری‌های مقرراتی بعضا خسته کننده‌ای است که فرایند پذیرش شرکت‌های جدید را کند کرده یا آنکه صدور مجوز‌ها را طولانی می‌کند.

بازار سرمایه مکان مناسبی برای تسویه حساب های شخصی نیست

مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه  در مورد اتفاقات اخیری که سبب شده تا مجلس تمام ابزار مورد نیاز خود را به منظور تحقیق و تفحص از بورس به کار گیرد، گفت: اکنون بازار سرمایه مهم‌ترین نیازش بحث آرامش و ثبات است و این اختلافاتی که بین مجلس و دولت وجود دارد.

اوافزود: به طور حتم می‌توان گفت نباید وارد بازار سرمایه شود، همچنین دررابطه با انتشار آماری که طی چند مدت اخیر توسط مجلس مطرح شده باید گفت این امر کار درستی نیست به سبب آنکه خریداران و فروشندگان حق معامله دارند مگر آنکه برخلاف فصل ششم بازار سرمایه در قیمت سهم‌ها دستکاری صورت گیرد یا آنکه بعضی از اشخاص به افشای اطلاعات شرکت‌ها بپردازند.

مجلس فکری به حال قیمت گذاری های دستوری کند

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: حتی در چنین شرایطی نیز خود مسئولان سازمان بورس باید امر مذکور را پیگیری کنند، به نظر می‌رسد با توجه به اختلافاتی که بین دولت و جلس وجود دارد آرامش از بازار رخت بر بسته، توصیه بنده این که اگر مسئولان قرار است تصمیمی را اخذ کنند بهترکه در مرحله نخست منافع سهامداران را در نظر گیرند و در گام بعدی باید بنشینند و کم و کاستی‌هایی که طی ۱۱ ماه اخیر در بازار سرمایه به وجود آمده را بررسی کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: نمایندگان مجلس اگر قصدشان کمک به بازار سرمایه را دارند بهتر است کاری کنند که در مرحله نخست بساط قیمت گذاری‌های دستوری رفع شود تا سود به حساب سهامداران و تولیدکنندگان بازگردد و در اقدام بعدی بند‌هایی را که کمیسیون تلفیق پیش‌تر لحاظ کرده بود و در رای گیری نتوانست حداکثر آرا را به خود اختصاص دهد و دوباره بیان شده را اصلاح کنند.


بیشتربخوانید:دوئل بورسی در زمین تردید


شاهین احمدی در رابطه با بحث تحقیق و تفحصی که حدود چند ماهی است که از جانب مجلس درمورد بازار سرمایه به گوش می‌رسد، گفت: تحقیق و تفحص یکی از وظایف مجلس است، اما صحبت ما در رابطه با سیاسی کار‌هایی است که در این میان به گوش می‌رسد، در اصل باید گفت مجلس و دولت بازار سرمایه را رینگ مبارزات سیاسی خود قرار داده اند.

دستگیری اشخاص زیادی در پرونده بازار سرمایه

او تصریح کرد: تحقیق و تفحص بدین معناست که باید یک تیمی مستقر شود و در صورتی که جنبه سیاسی داشته باشد احتمال می‌رود که یکسری از اشخاص دراین بین دستگیر شوند، که این مسئله با توجه به پیکره نیمه جان بورس اصلا کار درستی نیست.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با صحبت‌های اخیر سیدناصر موسوی لارگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ، درمورد آنکه ادعا کرده بود که ۱۵۰ تریلیون تومان از سرمایه مردم در بازار سرمایه از بین رفته است، گفت: این مسئول کشور با چنین صحبتی ارزش بازار سرمایه را پایین آورند ناگفته نماند چنین صحبتی فقط نشان دهنده مارکت کپ بازار بوده به طوری که جنبه‌های دیگر آن را در نظر نگرفته است.

در پایان با توجه به صحبت‌های کارشناسان باید گفت بهتر است دولتمردان یک رینگ دیگری را برای حل اختلافات سیاسی خود انتخابات کنند به سبب آنکه سهامداران جدید الورود و قدیمی‌های بازار سرمایه به میزان کافی از اظهار نظر‌های غیر اصولی و تصمیم گیر‌های نابخردانه بعضی از مدیران لطمه دیده اند و دیگر رمقی برایشان نمانده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف