اقتصاد ۲۴ -مرسدس S کلاس کابریولت، بنتلی کانتیننتال gt رودستر و آستون مارتین DB11 ولانته مهمترین رقبای این ورزشکار آلمانی محسوب میشوند.
بیشتر بخوانید:مرسدس AMG G63 با کابین چوبی کارلکس دیزاین رونمایی شد
داخل کابین با یک اهرم تعویض دنده خاص شیشهای روبرو خواهید شد که در نسخه کوپه وچود ندارد. همچنین یک دکمهی مشکی رنگ براق نیز سقف خودرو را طی مدت زمان 15 ثانیه در حداکثر سرعت 50 کیلومتر بر ساعت جمع میکند.
مواردی نظیر: استحکام بخشی به ستونهای A، استفاده از استرات بارهای جدید و دو عدد میل تعادل باعث شده تا وزن خودرو در حدود 125 کیلوگرم نسبت به نسخه کوپه افزایش داشته باشد. با این حساب وزن M850i xDrive از 2087 کیلوگرم فراتر خواهد رفت که نسبتا زیاد به نظر میرسد.
افزایش وزن نسخه کوپه ما را کنجکاو کرد که بدانیم شرکت سازنده در بحث پیشرانه چه تغییراتی ایجاد نموده است اما متاسفانه هیچ تفاوتی در پیشرانههای نسخه کوپه با مدل کانورتیبل مشاهده نمیشود.
پیشرانه V8 به حجم 4.4 لیتر با قدرت 523 اسب بخار و 750 نیوتن متر گشتاور به عنوان قدرتمندترین نسخهی حال حاضر، مشغول تامین قوای محرکه سری 8 است.
در مدل 840d نیز یک پیشرانه 3 لیتری 6 سیلندر با قدرت 320 اسببخار 680 نیوتن متر گشتاور انجام وظیفه مینماید. در نسخه M8 که اواخر امسال به بازار ارائه میشود نیز از یک پیشرانه ۶۲۵ اسب بخاری بهره برده خواهد شد.
در داخل کابین تفاوت چندانی با نسخه کوپه مشاهده نمیشود جز اینکه کلی آسمان بالای سرتان دارید و به جای فیبر کربن و تزئینات فولادی از پارچههای عایق چندلایه استفاده شده است.
سامانه چهارچرخ محرک و امکانات جانبی آن به صورت استاندارد در این خودرو یافت میشوند. پشت سری مجهز به گرمکن همراه با صندوق بار 340 لیتری نیز جذابیت این خودرو را برای گشت و گذار افزایش میدهد.
حین رانندگی اگر به نور خورشید آلرژی نداشته باشید، مورد منفی دیگری شما را آزار نخواهد داد؛ اینجا خبری از لرزش، ارتعاش، سر و صدا و غیره نیست.
حین عبور از پیچها و دست اندازها، سری 8 کانورتیبل بسیار خوب عمل نموده و با اقتدار انواع مسیرها را پشت سر می گذارد. این خودرو جادههای پر پیچ و خم کوهستانی را با سرعت و ظرافت طی میکند و اصطلاحا اجازه نمیدهد آب در دل سرنشینان تکان بخورد.
البته طبیعتا نباید انتظار عملکرد مکلارن رودستر یا پورشه 911 کابریو را از این باواریایی داشته باشیم اما در کلاس خودش شاید نتوان خودرویی با قابلیت و عملکرد ظریف سری 8 کانورتیبل یافت.
این خودرو اگرچه ذرهای سنگین و حجیم به نظر میرسد اما از نظر قابلیتهای دینامیک رانندگی، در سطح بسیار بالایی قرار داشته و نمیتوان ایرادی بر آن وارد دانست.
فرمانپذیری خودرو نیز گرچه حالتی ارتجاعی دارد اما یکنواخت، سریع و دقیق عمل میکند؛ البته سامانه فرمان چرخ های عقب چندان بدون اشکال نیست.
در حالتهای اسپرت و اسپرت پلاس نیز میزان مقاومت فرمان افزایش یافته و دقت عملکرد آن بیشتر خواهد شد. واکنشهای میان فرمان و لاستیکها بسیار دقیق بوده و میزان دقت آن در حد لمس غربیلک فرمان با یک انگشت خواهد بود.
سیستم تعلیق خودرو بسیار خوب عمل کرده و هیچگاه شما را غافلگیر نمیسازد، حتی در سرعتهای بالا!
به طور کلی شخصیت سری 8 کانورتیبل با وجود روح سرزنده و عملکرد فوقالعاده مهیج پیشرانه، خونسرد و پایدار احساس میشود. این خودرو در سرعتهای زیاد بسیار بانشاط عمل نموده و در عین حال چسبندگی بالایی را فراهم میکند.
ب ام و سری 8 کانورتیبل مجهز به پیشرانه 523 اسب بخاری قادر است ظرف مدت 3.9 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که حدود 0.2 ثانیه نسبت به نسخه کوپه آهستهتر است. این میزان تفاوت شتاب از پشت فرمان به هیچ وجه قابل ادراک نخواهد بود.
گیربکس 8 سرعته خودکار ZF با تیونینگ ب ام و بسیار سریع، دقیق و نرم دندهها را تعویض مینماید. غرش پیشرانه نیز در هر دو حالت اسپرت و نرمال زیبا و بسیار گوش نواز است.
با وجود آن که سری 8 کانورتیبل از نظر ارگونومی، موقعیت صندلیها و عملکرد سیستم اطلاعات سرگرمی بسیار خوب و قوی ظاهر شده اما یک نکته منفی در اینجا به ذهن خطور میکند و آن اینکه شمایل کلی کابین چندان همتراز یک خودروی 121هزار دلاری نیست چرا که کابین سری7 بسیار شکیلتر و سطح بالاتر از این مدل به نظر میرسد.
در پایان بایستی عرض کنیم که اگر به دنبال یک خودروی کانورتیبل با کابین بسیار شیک و سطح بالا هستید، باید بدانید که سری 8 کانورتیبل نمیتواند نیاز شما را تامین کند؛
اما اگر دینامیک رانندگی فوقالعاده و عملکرد فنی سطح بالا را در نظر دارید، این ب ام و مختص شما ساخته شده است. به جرات میتوان گفت هیچ خودرویی در این کلاس از نظر فنی به پای سری 8 کانورتیبل نمیرسد.
منبع: دیجیاتو