اکرم جدیدیممتاز، اقتصاد۲۴- آسیبهای ناشی از کرونا در بیشتر کسب و کارها خود را در قالب تعطیلی، تعدیل و یا ورشکستگی بنگاههای اقتصادی نشان داد. البته در دنیا نیز برخی برآوردها از بیکاری حدود ۳۰۰ میلیون نفر از مجموعه شاغلان تماموقت حکایت دارد، اما در این میان، مشاغلی هم هستند که با تدابیری مانند پیشبینی ذخیره لوازم یدکی، اتکا به خودکفایی در تولید قطعات و... از مشکلات ناشی از کرونا در راهی باریک عبور کردند.
با توجه به قرنطینههای اجباری خانوادهها، بخشی از خدمات اجتماعی بهصورت سفارش آنلاین و حمل و نقل موتورسیکلتی انجام شد. اهمیت این وسیله نقلیه در ترابری شهری بهخوبی در بحران کرونا ملموس بود.
محمدخادم منصوری، رییس اتحادیه فروشندگان و واردکنندگان دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم یدکی تهران در گفتوگو با اقتصاد۲۴ در مورد آسیب کرونا به کسب و کار این صنف گفت: خوشبختانه صنف ما ارتباط زیادی با کرونا نداشته است و تا آخر اسفندماه تولیدکنندگان و فروشندگان کار خود را انجام دادند و با توجه به اینکه فروشندگان موتورسیکلت معمولاً در فروردین ماه خرید و فروشی انجام نمیدهند و همه منتظر مشخص شدن قیمت دلار هستند تا اردیبهشت ماه خرید کنند، تعطیلی مشاغل در کرونا برای صنف ما تهدید زیادی نداشته است، اما در شرایط کرونا کسب و کارها از جمله صنف ما به روال عادی سال قبل نبود و در تعطیلی فروردین ماه حدود پنج درصد به کسب و کار همکاران ما صدمه وارد شد که این وقفه با آغاز اردیبهشت ماه برطرف و همکاران مجدد شروع بهکار و تولید کردند.
بیشتر بخوانید: قیمت انواع موتور سیکلت دوشنبه ۱۲ خرداد ۹۹ +جدول
وی افزود: بارزترین مشکلات صنف ما در شرایط کرونا، گمرک است. تولیدکنندگان موتورسیکلت با دلار آزاد بهسختی و فشار، جنس خریداری میکنند، اما در گمرک مشکلاتی برای ترخیص کالا ایجاد میکنند که چوب لای چرخ گذاشتن است. با وجودی که صدمات صنف ما در رابطه با کرونا جزئی بود، اما آسیب پیش آمده عمدتاً در بخش تولید است، زیرا این گروه نیاز به حمایت دارند. باید مواد اولیه در اختیار تولیدکننده قرار گیرد تا کمبودی برای تولید احساس نشود.
منصوری تصریح کرد: بیشتر قطعات تولید موتورسیکلت در داخل کشور انجام میشود، اما باز هم لازم است برخی قطعات از خارج وارد شود. در حال حاضر با وجود تحریمها با کمبود همان قطعات یدکی مواجه هستیم. قبل از شیوع کرونا اگرچه سخت، اما قطعات یدکی وارد بازار میشد و در اختیار ما بود. اگر به همین صورت پیش برویم امکان دارد در بهمنماه امسال دچار مشکل شویم، زیرا اگرچه مرزها برای ورود و خروج اجناس بهخاطر کرونا بسته شده بود، اما تا این زمان ما توانستیم با استفاده از ذخایر انباری به تولید ادامه دهیم. در صورتی که دوباره کرونا در کشور شیوع پیدا کند ممکن است آینده اصناف به مخاطره بیفتد.
رییس اتحادیه فروشندگان دوچرخه و موتورسیکلت به ضرورت حمایت دولت از تولیدکنندگان پرداخت و بیان کرد: با ظرفیت بالقوهای که در این صنف وجود دارد اگر از طرف دولت و سازمانهایی مرتبط با تولید مانند گمرک مورد حمایت قرار بگیریم، میتوانیم بر میزان اشتغالزایی خود به رشد اقتصاد کشور کمک کنیم.
وی در پایان یادآور شد که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷، موتورسیکلت بهصورت کاملاً وارداتی در بازار به فروش میرسید، اما هماکنون بیش از ۵۰ درصد از موتور سیکلتهای موجود در بازار، توسط تولیدکنندگان داخلی تولید و عرضه میشود.