اقتصاد۲۴ - ریزش قیمتها در بازار خودرو از اواخر هفته گذشته آغاز شد و تاکنون ادامه داشته است هرچند که کاهش قیمتها در این بازار نسبت به افزایش قیمتهای هفتههای گذشته بسیار ناچیز است.
کارشناسان بازار خودرو بر این باورند که افزایش قیمت در بازار خودرو خرید و فروش در این بازار را به حداقل رسانده است و این افزایش قیمتها به حدی است که در شرایط کنونی کشور مصرف کننده واقعی قادر به خرید خودروی مصرفی خود نیست و از سوی دیگر خروج سرمایهگذاران از این بازار و سرازیر شدن سرمایه آنها به بازارهای موازی و بورس باعث شده است که تعداد معاملات در این بازار به طرز چشمگیری و حتی بیشتر از قبل کاهش پیدا کند با وجود کاهش چشمگیر تقاضا در بازار خودرو ریزش قیمتها در این بازار از اواخر هفته گذشته آغاز شده است و تاکنون ادامه داشته است به گونهای که طی ۲۴ ساعت اخیر قیمت سمند ال ایکس ۳ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است و به ۱۴۲ میلیون تومان رسیده است.
قیمت رانا ال ایکس مدل ۹۹ طی ۲۴ ساعت اخیر با کاهش ۳ میلیون تومانی به ۱۵۷ میلیون تومان رسیده است و مدل ۹۸ این خودرو نیز که روز گذشته ۱۵۰ میلیون تومان قیمت داشته است امروز ۱۴۷ میلیون تومان قیمت دارد.
قیمت دنا معمولی طی یک هفته اخیر روی ۲۲۸ میلیون تومان ثابت بوده است و مدل پلاس دندهای توربو این خودرو نیز در حال حاضر ۳۲۹ میلیون تومان قیمت دارد.
در بین خودروهای مونتاژ نیز قیمت پژو ۲۰۰۸ از روز گذشته تاکنون ۵ میلیون تومان کاهش یافته است و به ۷۷۵ میلیون تومان رسیده است و کیا سراتو مونتاژ نیز بر روی ۶۶۵ میلیون تومان ثابت مانده است.
در این بین، اما قیمت خودرو پراید ۱۱۱ نزدیک به ۹۱ میلیون تومان اعلام شده است و مدلهای ۱۳۱ و ۱۳۲ این خودرو نیز به ترتیب ۷۹ و ۸۰ میلیون تومان قیمت دارند و قیمت مدل ۱۵۱ این خودرو نیز ۹۰ میلیون تومان اعلام شده است.
قیمت روز خودروها در جدول زیر آمده است:
سعید موتمنی در مصاحبهای با بیان اینکه در حال حاضر شاهد افزایش قیمت خودروها در بازار خودرو هستیم افزود: «بازار خودرو، بسیار آشفته و نابسامان است ضمن اینکه در بازار داخلی، شاهد افزایش قیمتها بودهایم البته با شیب ملایم.»
وی گفت: «بهعنوان نمونه، امروز پراید ۱۱۱ نود و سه میلیون تومان، پراید ۱۳۱ هشتاد و یک میلیون تومان، پراید ۱۳۲ هشتاد و یک میلیون تومان، تیبا دو ۱۰۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، تیبا صندوق دار ۹۶ میلیون تومان، ساینا ۱۰۸ میلیون تومان و بعضی از محصولات ایران خودرو هم مانند پژوپارس ۱۷۳ میلیون تومان، پژوپارس تیو۵، ۲۰۷ میلیون تومان، ۲۰۶ تیپ دو ۱۶۳ میلیون تومان، ۲۰۶ تیپ پنج ۱۹۷ میلیون تومان، ۲۰۶ وی هشت ۱۹۱ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ صد و سی و نه میلیون تومان، و سمند ال ایکس ۱۴۳ میلیون تومان داد و ستد شد.»
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در خصوص طرحهای شرکتهای خودروساز هم برای ارائه خودرو به بازار گفت: «متاسفانه این طرحها، تاثیری در بازار نداشته و نیاز بازار خودرو تامین نشده است. از طرف دیگر، در سالهای گذشته کمتر از نیاز بازار، خودرو عرضه میشد و الان تعهداتی که شرکتها انجام میدهند مربوط به سالهای گذشته است و شرکتها در حال حاضر تحویل فوری ندارند. همچنین، اگر تحویل فوری خودروی شرکتها به مصرف کننده از درب کارخانه انجام میشد بازار مشخصتری داشتیم و شرکتها میتوانستند به راحتی نیاز بازار را تامین کنند.»
موتمنی در خصوص مصوبه ستاد تنظیم بازار درباره فروش خودرو در بازار با ۱۰ درصد افزایش نسبت به قیمت کارخانه گفت: «این طرح فقط در حد یک مصاحبه بوده و اجرایی نشده است. نوسانات ارزی هم، علتی است بر افزایش قیمتها، چون خودرو کالایی مصرفی است، اما حالا به کالایی سرمایهای تبدیل شده و همین باعث شده تا با کوچکترین نوسانی در بازار ارز، قیمتها بالا رود.»
اختلاف نظر در فرآیند قیمتگذاری و عدم تناسب میان نرخ خودرو با افزایش نرخ مواد اولیه در هماهنگی با جهش نرخ ارز (نظیر ورق فولادی، پلاستیکهای مهندسی و مواد شیمیایی و پلیمری و...)، موجب افزایش هزینههای تولید خودروسازان شد که این امر از یکسو به افزایش زیان خودروسازان و از سوی دیگر به افزایش شکاف بین نرخ کارخانه و نرخ بازار خودرو انجامید. ماحصل این وقایع، افزایش انگیزه واسطه گری و تشدید عدم تعادل بازار در شرایط محدودیت های سمت عرضه بود.
افزایش سنگین قیمت خودروهای وارداتی و مونتاژی
رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران خودرو، در خصوص قیمت خودروهای خارجی هم گفت: «حدود دو سال است که خودرو خارجی وارد کشور نمیشود و دارندگان این خودروها قیمتها را بسیار بالا اعلام میکنند، مثلا خودرویی که یک سال پیش ۷۰۰ میلیون تومان بوده، الان یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.»
موتمنی افزود: «خودروی ۲۰۰۸ که چند ماه پیش ۴۸۰ میلیون تومان بود امروز ۷۴۰ میلیون تومان، سراتو که ۴۶۰ میلیون تومان بود ۶۲۵ میلیون تومان، هایما که ۴۰۰ میلیون تومان بود امروز ۵۶۰ میلیون تومان و یا خودروی جک که یکسال پیش حتی در بازار زیر قیمت شرکت، به فروش میرسید، امروز ۵۶۰ میلیون تومان داد و ستد میشود.»
وی در پایان گفت: «در حال حاضر بازار خودرو، مشتری ندارد و خریداران منتظر این هستند تا قیمت خودروها پایین بیاید و معاملات به صفر رسیده است.»
با این حال دلالان و سرمایه گذاران در بازار حضوری فعال دارند و خودروهای به جای استفاده، از پارکینگی به پارکینگ دیگر منتقل میشوند. طبیعتا در این میان خودروهای فوق لوکس نیز به دلیل تعداد کمتر به کالایی نایاب تبدیل شده اند و افزایش قیمت سنگینی را تجربه میکنند، این در حالیست که خودروهای پر تیراژ داخلی که همچنان در کشور تولید میشوند، حتی علیرغم تقاضای بیشتر، از حیث میزان افزایش قیمت از خودروهای لوکس جا مانده اند.
زمان تاخت و تاز دلالان در بازار
دلالی خودرو همواره جزو مشاغل کاذب، اما پرسود در بازار آزاد کشور بوده است، اما طی چندماه اخیر در پی افزایش شدید قیمتها و نامشخص بودن قیمت بر روی وب سایت ها، خریداران و فروشندگان از ارزیابی دقیق قیمت خودروهای موجود در بازار عاجزند و در چنین شرایطی، فرصت طلایی برای واسطه گران فراهم شده تا ارزان بخرند و گران بفروشند. این موضوع به خصوص در مورد خودروهای مدل پایین و کارکرده با قطعات بدنه رنگ شده بیشتر صادق است و برای مثال همزمان با افزایش قیمت حدود ۲۰۰ میلیونی مزدا ۳ ظرف سه ماه گذشته، قیمت نمونههای کارکرده و رنگ شده مدل ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱ این خودرو به کلی نامشخص است و با رقمهای توافقی که معامله میشود که معاملهای دو سر سود برای دلالان است.
این شرایط حتی در صورت بررسی قیمت خودروهای وارداتی قدیمی (که دیگر نمونه صفر کیلومتر آنها در بازار موجود نیست) نیز به شدت تشدید میشود، خودروهای مورد علاقه دلالان نظر نیسان ماکسیما، هیوندای آزرا، هیوندای سوناتا، مزدا ۳ نسل قبل، نیسان رونیز و امثال این موارد در بازه قیمتی بسیار وسیعی (با تفاوت قیمتش بیش از یکصد میلیون تومان) در بازار وجود دارند و در شرایط حذف شدن قیمتها از روی وب سایتهای خرید و فروش، واسطه گران نهایت سعی خود را به کار میبندند تا ارزانترین خودرو ممکن را خریده و به گرانترین قیمت ممکن بفروشند.