اقتصاد۲۴ -سازمان تامین اجتماعی توانست دستور رئیس جمهور مبنی بر پیاده سازی نسخه الکترونیک در مهلت شش ماه را که تا پایان آذر ماه بود پیش از پایان این مهلت به اتمام رسانده و آن را اجرایی نماید.
این روزها این سازمان پا را از این نیز فراتر گذاشته و با اجرای طرح ۳۰۷۰ گامهای جدی تری را در راستای دولت الکترونیک برداشته است. هدف این طرح تبدیل ۳۰ خدمت حضوری به ۳۰ خدمت غیرحضوری برای کاهش سالانه ۷۰ میلیون از ۹۶ میلیون مراجعه حضوری به تأمین اجتماعی اعلام شده است.
جای دوری نرویم، تجربه نشان داده که در همین سازمان تامین اجتماعی در دورههای گذشته برخی از طرحها بدون سنجش و ایجاد زیر ساختها از سوی مسئولان اعلام و پس از مدتی به فراموشی سپرده میشده است. اما این بار دکتر سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به صراحت اعلام کرده که'زیرساخت لازم برای این موضوع محقق شده و اگر زیرساختها تکمیل نشده بود قطعا آن را اعلام نمیکردیم'. وی حتی با اعلام زمان گفته که در بهمن بیش از ۷۰ درصد مراجعات مردم به شعبات و کارگزاریهای سازمان تأمین اجتماعی منتفی و غیرحضوری خواهد شد.
به نظر میرسد پس از اجرای طرح ۳۰۷۰، معاونت فرهنگی و امور استانهای سازمان تامین اجتماعی باید در زمینه سنجش رضایت مردم از خدمات این سازمان اقدامات ملموسی را در دستور کار قرار دهد. موضوعی که حتی محمد شـریعتمداری وزیر تعاون، کار ور فاه اجتماعی نیز بر پیش از اجرای این طرح بر اجرای آن در سازمان تامین اجتماعی تاکیـد داشته و حتی خواستار سنجش فصلی میزان رضایت نیز شده است.
هر چند که از خواسته وزیر کار مبنی بر سنجش فصلی میزان رضایت مردم از سازمان تامین اجتماعی بیش از یک سال گذشته است، اما میتوان این تاخیر را به حساب رسیدگی به امور بیمه ای، درمانی و ایجاد شرایط و زیر ساختهای مناسب برای تحول بزرگ و نه جزئی در چگونگی خدمات سازمان تامین اجتماعی و حجم سنگین کار در این سازمان بزرگ و موثر که به اندازه چند وزارت خانه میباشد به حساب آورد.
طبیعی است که سـنجش رضایتمندی مردم از خدمــات سازمان تامین اجتماعــی که خواست بیمه شدگان این سازمان نیز هست بایـد بـه صـورت نظام منـد و علمی باشد، سنجشی که میتواند نمره بیمه شدگان تامین اجتماعی به عملکرد ۱۶ ماهه مدیرعامل جوان و با انگیزه سازمان تامین اجتماعی و تیم مدیریتی وی قلمداد شود.
نویسنده: محمد نوروزی
منبع: عصر خبر