اقتصاد۲۴ - اقبال شاکری درباره دلایل آلودگی هوای کلانشهرها و ضرورت مدیریت این موضوع، بیان کرد: متاسفانه مسئله آلودگی هوا به یک قصه پر غصه دردآلود تبدیل شده است. از نظر بنده منشاء این آلودگی به دو مسئله باز میگردد. یکی از آنها عدم مدیریت یکپارچه دستگاههای متولی این امر است. دستگاههای اجرایی متعددی در این حوزه اعم از خودروسازان، تامین کنندگان سوخت و مصرف کنندگان نقش دارند که هرکدام برای کنترل این وضعیت مسئولیتی برعهده دارند.
وی در ادامه اظهار کرد:، اما متاسفانه عدم وجود مدیریت یکپارچه باعث شده این افراد در اجرای مسئولیت و نقش خود کوتاهی و کارشکنی کرده و هیچ دستگاه مسئولی هم وجود ندارد که این حوزهها را بازخواست کند.
وی با اشاره به ورود قوه قضاییه به این موضوع گفت: قوه قضاییه با توجه به کوتاهی و ترک فعل هر بخش، برای آنها باید تعیین جرم کند تا هر بخش سر جای خود نشسته و وظایف و نقش خود را برای کنترل آلودگی هوا اجرایی کنند.
بیشتر بخوانید: تعطیلی تهران به خاطر آلودگی هوا به کجا رسید؟
این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: از سوی دیگر بنده کاری به عملکرد شهرداری و شورای شهر فعلی و ضعیف یا قوی بودن آن ندارم، اما معتقدم که باید تمام اختیارات مدیریتی در هر کلانشهری به یک شهردار قدرتمند داده شود تا هیچکس نتواند در شهر فعالیتی بدون هماهنگی و مجوز مدیریت شهری داشته باشد. متاسفانه این روزها شاهد هستیم هرکس هرفعالیتی که میخواهد در شهر راه میاندازد و برای خود جانمایی نیز انجام میدهد.
نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه تاکید کرد: اکنون در مجلس در حال بررسی طرح مدیریت یکپارچه شهری هستیم. متاسفانه دولت که قرار بود لایحه مدیریت یکپارچه شهری را به مجلس ارائه کند، در این زمینه کوتاهی کرده است و اکنون به صورت طرح در مجلس مطرح است. ما به دنبال تصویب آن در مجلس هستیم چراکه با تصویب آن یک نفر در کلانشهرها باید در خصوص مسائل مدیریتی پاسخگو باشد.
شاکری در ادامه با اشاره به نقش مدیریت یکپارچه شهری در حل مسائل کلانشهرها، تصریح کرد: با تصویب این طرح حداقل میتوان یک نفر را در خصوص وضعیت حمل و نقل شهری، آب و فاضلاب شهری، جایگاههای سوخت، تردد موتورسیکلت و خودروهای فرسوده، آلودگیهای زیست محیطی به ویژه آلودگی هوا بازخواست کرد. در حقیقت شهردار در قامت یک مدیر شهری در تمام این حوزهها پاسخگو میشود و با تصویب آن نقش مدیریت شهری برای همه روشن است و او باید پاسخگو باشد.
این عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان با اشاره به راهکارهای کوتاه مدت برای کنترل آلودگی کلانشهرها به ویژه تهران، افزود: نوسازی حمل و نقل عمومی محور اصلی کاهش آلودگی هوا در کوتاه مدت است. متاسفانه چندین سال است که حتی یک واگن یا یک اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی داده نشده است. اضافه کردن ۱۶۰۰ واگن به مترو در تهران میتواند ۷/۵ میلیون نفر را در روز جابجا کند که خود تاثیر بسزایی در افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا دارد. به طور میاینگین باید ۴ تا ۵ هزار اتوبوس نیز به ناوگان بی ار تی در تهران اضافه شود. این اقدامات در حوزه حمل و نقل عمومی هرچه زودتر انجام شود نقش مسکنی بر کنترل آلودگی هوا در تهران و کاهش هزینههای درمان دارد.