تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۱۲ تير ۱۴۰۰

واقعيت‌های تازه از حادثه اتوبوس خبرنگاران

با گذشت نزدیک به ۱۰ روز از حادثه اتوبوس خبرنگاران حوزه محیط زیست در نزدیکی نقده، حالا برخی از رانندگان و کارشناسان حوزه حمل و نقل، ابعاد پنهان و نادیده‌ای از این فاجعه را تشریح می‌کنند.

اتوبوس خبرنگاران

اقتصاد۲۴- با گذشت نزدیک به ۱۰ روز از حادثه اتوبوس خبرنگاران حوزه محیط زیست در نزدیکی نقده، حالا برخی از رانندگان و کارشناسان حوزه حمل و نقل، ابعاد پنهان و نادیده‌ای از این فاجعه را تشریح می‌کنند. در حادثه‌ای که دوم تیرماه برای یک اتوبوس اسکانیا مدل ۱۳۸۵ رخ داد؛ متاسفانه دو خبرنگار جان باختند و برخی دیگر نیز مصدوم شدند؛ اتفاقی که در نگاه اول، از دیدگاه فعالان جاده‌ای هر روز و همه ساله با آمار و ارقام بالایی از کشته‌ها و مجروحان در جاده‌های کشور تکرار می‌شود. اما مهم، دلیل آن است که بسیاری از رانندگان، نقص فنی اتوبوس‌ها را در کنار شرایط نامناسب جاده‌ها و ناایمن بودن شرایط راه‌ها عنوان می‌کنند.

رخداد غیرمنتظره برای یک اتوبوس مسافری که نیمی از ظرفیت آن پر شده بود به این دلیل در صدر اخبار قرار گرفت که تمام سرنشینان این اتوبوس، از جامعه رسانه‌ای بودند و درگذشت دو تن از آن‌ها نیز به اندازه‌ای تکان‌دهنده بوده که توسط همین جامعه رسانه‌ای بازتاب وسیعی داشته باشد. با این همه، رانندگان می‌پرسند اگر قرار باشد برای فقط همین حادثه، سران سه قوه به همراه برخی از مسوولان دولتی و شخص وزیر راه اقدام به صدور پیام تسلیت کنند و دستور پیگیری دلایل این تصادف را بدهند؛ چرا برای بی‌شمار تصادف‌های جاده‌ای دیگر که هر روز خانواده‌های ایرانی را داغدار می‌کند و برخی را تا آخر عمر روی ویلچر می‌نشاند؛ اینگونه دستورات و تسلیت‌ها صادر نمی‌شود؟ در کنار این، رمزگشایی اتفاقی که برای این اتوبوس افتاد نشان می‌دهد زنجیره‌ای از اشتباهات و سوءمدیریت‌ها در حوزه‌های مختلف رخ داده و در نهایت به فاجعه انجامیده است. زنجیره‌ای که هر روز در جاده‌ها تکرار می‌شود و در آخر، آن کسی که مقصر اعلام می‌شود راننده است.

آیا اتوبوس وی‌آی‌پی بود؟

عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به خبرنگارانی که از نحوه رفتار این سازمان با مهمانانی که قرار بود از پروژه احیای دریاچه ارومیه بازدید کنند به تندی پاسخ داد و آن‌ها را متهم کرد که برای سازمان «حرف» در می‌آورند. او مدعی شد که «اتوبوس خبرنگاران حادثه دیده، اتوبوس وی‌آی‌پی بوده که حتی اگر رییس‌جمهور یا معاون اول او نیز برای بازدید به منطقه می‌آمدند از آن استفاده می‌شد. به دلیل اینکه اتوبوس مرتب و مجهزی بود و پذیرایی در آن راحت بود و شرایط کرونایی در آن می‌توانست به خوبی رعایت شود. اتوبوس هیچ مشکلی نداشت و همه ضوابط فنی را داشت و چه کار می‌کردیم؟ خب راننده در سرازیری آمده و ترمزش خالی کرده است.» در این صحبت‌ها دو ادعا مطرح شده است. اول اینکه اتوبوس به کار گرفته شده، وی‌آی‌پی بوده و دوم اینکه راننده در سرازیر ترمز بریده است.

حسین فرجی، یک راننده و مالک اتوبوس درباره ادعای اول آقای کلانتری می‌گوید: «اتوبوس خبرنگاران محیط زیست VIP نبود زیرا اتوبوس‌های وی‌آی‌پی فقط ۲۵ تا ۲۶ صندلی دارند. این اتوبوس ۴۲ صندلی داشته است. ضمن اینکه مدل این اتوبوس ۸۵ بوده است. در حالی که وی‌آی‌پی اسکانیا در سال ۸۸ وارد کشور شده است.» او درباره ادعای دوم مبنی بر «خالی شدن ترمز اتوبوس در سرازیری نیز می‌گوید: «عده‌ای بدون کارشناسی دقیق‌تر، انگشت اتهام را به سوی راننده نشانه رفته‌اند. زمانی که اتوبوس ترمز ببرد به دلیل سیستم بادی بودن ترمز‌ها باد خالی و چرخ‌ها قفل می‌شود (کاهش سرعت)، درضمن این اتوبوس‌ها مجهز به ریتاردر می‌باشند و قدرت بیشتری از ترمز برای کاهش سرعت دارند.» او اضافه می‌کند: «سامانه FMS در روی این اتوبوس‌های اسکانیا نصب است، این سامانه به گونه‌ای طراحی شده است که در زمان بروز مشکل برای اتوبوس به سازمان راهداری و کارخانه اسکانیا و به خود راننده اعلام هشدار ارسال می‌شود که هرچه سریع‌تر به تعمیرگاه مراجعه کند، در غیر این صورت کارت هوشمند از طرف سازمان راهداری قفل می‌شود و برای ناوگان صورت وضعیت صادر نمی‌شود.»

نقص فنی خبر نمی‌کند

علیرضا سمنانی، یک راننده خودمالک دیگر نیز می‌گوید: «متاسفانه به محض دریافت خبر تصادف ناوگان عمومی در بخش مسافر کشور، همه فورا موضع گرفته و راننده یا وسیله نقلیه را مقصر می‌دانند و در اکثر موارد، پلیس راه از واژه عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه یاد می‌کند، گویی راننده بدون تجربه بوده و اقدام به جابه‌جایی مسافران نموده است. نواقص فنی متفاوت است، سوال رانندگان از پلیس راه این است که آیا نقص فنی خبر می‌کند؟ مثل ترمزبریدگی؟ آیا به رانندگان حمل و نقل کالا و مسافر کشور، در هنگام صدور گواهینامه یا تمدید آن، آموزش‌های لازم جهت مواجهه با نقایص فنی احتمالی، داده شده است که از آنان توقع توانایی کنترل وسیله نقلیه را داشته باشند؟» او می‌افزاید: «جنجالی بر سر VIP بودن یا نبودن اتوبوس به راه افتاده است، اما به راستی اتوبوس‌های VIP مشکلاتی مثل نقص فنی آنی یا موارد مشابه ندارند؟»
اتهامی به نام «ناتوانی راننده در کنترل اتوبوس»


بیشتر بخوانید: فیلم/ علت واژگونی اتوبوس خبرنگاران مشخص شد


هشتم تیرماه، پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا نتیجه کمیسیون عالی تصادفات در مورد حادثه اتوبوس خبرنگاران را منتشر و راننده را مقصر حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران اعلام کرد. همزمان وزیر راه و شهرسازی نیز با بیان اینکه اتوبوس خبرنگاران نقص فنی نداشته، گفت: این اتوبوس صورت‌وضعیت نداشته و فقط مختص جابه‌جایی کارکنان کارخانه سیمان بوده و نباید برای تردد برون‌شهری از آن استفاده می‌شد و علت وقوع سانحه ناتوانی راننده در کنترل اتوبوس بوده است. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که رییس سازمان حفاظت محیط زیست، در گفتگو با امتداد در مورد حادثه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران گفت: «راننده اتوبوس خیلی ماهر بود که در این اتفاق، توانسته بود حدود ۱۲، ۱۳ کیلومتر را در آن پیچ و خم‌ها بیاید.» وی همچنین در ادامه در واکنش به این موضوع که این وسیله، تحت پوشش هیچ شرکت حمل و نقل مجوزدار بین‌جاده‌ای نبوده، بیان داشت: «نخیر! متعلق به شرکت اروم‌سیر و در اجاره کارخانه سیمان بوده است.» بلافاصله، شرکت سیمان ارومیه اطلاعیه‌ای صادر کرد و گفت که «هیچ گونه اتوبوسی در مالکیت خود ندارد و این اتوبوس نیز متعلق به کارخانه نیست و شرکت اروم‌سیر آذربایجان هم متعلق به بخش خصوصی است و پیمانکار ایاب و ذهاب است.» این اظهارات سرشار از تناقض است که در نهایت ختم به همان جمله می‌شود: «راننده توان کنترل اتوبوس را نداشته است.»، اما به نظر می‌رسد که واقعیت ماجرا چیز دیگری است.

پای دلالان در میان است

یک راننده که نخواست نامش ذکر شود درباره حادثه اتوبوس خبرنگاران و همچنین حادثه‌ای که برای سرباز-معلم‌ها در یزد رخ داد به شرح پشت پرده «تامین اتوبوس» به صورت پیمانکاری پرداخته که تا حدودی ماجرای این دو حادثه را روشن‌تر می‌سازد. این راننده می‌گوید: «تامین وسیله حمل و نقل به صورت پیمانکاری و پروژه‌ای اصولا توسط دلالانی صورت می‌گیرد که بخش بزرگی از فضای کسب و کار حمل و نقلی را زیر چتر خود دارند. این اتفاق هم به حضور دلالان برمی‌گردد. معمولا مسوول اصلی سازمان یا اداراتی که به دنبال خودرویی برای ایاب و ذهاب هستند؛ به شرکت‌ها مراجعه کرده و از آن‌ها درخواست اتوبوس می‌کنند. اما به دلیل معضل خودمالکی، عمده رانندگان مالک اتوبوس هستند و برای پیدا کردن مسافر، دلالان و واسطه‌هایی که متصل به شرکت‌های حمل و نقلی هستند؛ برای آن‌ها پروژه‌های اینچنینی دست و پا می‌کنند.» او می‌افزاید: «در این مدل کار، پول دریافتی برای یک سفر، به سه بخش تقسیم می‌شود و راننده، واسطه و شرکت حمل و نقلی، این پول را بین خود تقسیم می‌کنند.» به گفته وی، «در این مدل، بخش بزرگی از درآمد به جیب واسطه‌ها و حتی شرکت‌های حمل و نقلی می‌رود و راننده اتوبوس که جان و مال خود را در جاده‌های غیراستاندارد و بدون علائم رانندگی گذاشته مجبور است برای تامین مخارج و هزینه‌های خود تن به هر قرارداد ترکمانچایی بدهد.»

خانه‌ای که از پای‌بست ویران است

متهم کردن راننده‌ای که با هزار و یک مشکل برای فعالیت در حوزه حمل و نقل مواجه است و هزینه‌های نگهداری اتوبوس را سر به فلک کشیده می‌بیند؛ کار ساده‌ای است. اما آیا علاج تصادفات جاده‌ای است؟ مسوولان وزارت راه و شهرسازی و مجموعه دولت که بلافاصله پس از وقوع حوادث اینچنینی که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها دارند؛ اقدام به صدور پیام تسلیت و همدردی می‌کنند؛ باید پاسخ دهند که در یک دهه گذشته چه اقداماتی برای نوسازی ناوگان، کاهش هزینه‌های سربار و قطع دست دلالان و واسطه‌ها در حوزه حمل و نقل داشته‌اند؟ در حوزه آسفالت و ساخت و ساز‌ها و ابنیه فنی جاده‌ها چطور؟ و آیا خودشان حاضر هستند در چنین جاده‌های خطرناکی که سالانه نزدیک به ۱۷ هزار قربانی می‌گیرد و هزاران خانواده را عزادار می‌کند؛ رفت و آمد کنند؟

منبع: اعتمادآنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

عکس/ باغ‌نشینی بهاره رهنما در اصفهان

عکس/یانگوم در کنار پدر و مادر واقعی‌اش

واردات خودرو قیمت‌ها را افزایش می‌دهد!/ مردم به جایی رسانده‌اند که خودروی اسقاطی خارجی را به خودروی ملی ترجیح می‌دهند!

اینجا کسی به فکر مستاجر‌ها نیست/ افزایش ۴۰ درصدی اجاره بها از فرودین ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳

۲۰ نکته درباره حواشی سریال هفت سر اژد‌ها

بازیگر پیش از انقلاب و مادر لیلا حاتمی درگذشت

عکس/ شایعه فوت بازیگر زن مشهور قبل از انقلاب

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

کشف بهترین راه برای افزایش طول عمر

بهترین زمان مصرف دانه چیا

از گران کردن بنزین تا واردات خودروهای دست دوم؛ راه حل ناترازی بنزین چیست؟/ متهمان اصلی معضل بنزین در ایران

فیلم/ سکانسی از بازی زری خوشکام در سریال هزار دستان علی حاتمی

ورود سامانه جدید بارشی به کشور

فیلم/ لحظه انفجار ایستگاه فشار قوی برق در کوهسنگی مشهد

شمار جانباختگان سیل در خراسان رضوی به ۱۲ تن رسید

پرونده فساد بزرگ فوتبال علنی شد

فیلم/ لحظه ترور یکی دیگر از رهبران حماس در البقاع لبنان

شهادت یکی از فرماندهان حماس در حمله پهپادی اسراییل در لبنان

فیلم/ انتقاد تند رضا رشیدپور درباره ممنوعیت اجرای DJ در رستوران‌های کیش

فیلم/ تخلیه برخی منازل در هاشمیه مشهد

فیلم/ ادعای عجیب کارشناس شبکه اینترنشنال درباره دلیل پاسخ‌ندادن اسراییل به حمله ایران

واکنش بیمارستان طالقانی به خبر خودداری از پذیرش مددجویان زندان اوین

پزشکان بدون کارتخوان متخلفند

نخستین پیشنهاد تمدید برای ستاره پرسپولیس

بازگشت حسن یزدانی به تیم ملی

با ارزان‌ترین سلاح پهپادکُش آشنا شوید: هر شلیک ۷هزار تومان

زری خوشکام: سی سال ممنوع‌الکارم کردند/ علی حاتمی را دق دادند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: لایحه حجاب گنجینه‌ای از جواهرات است

صعود نوشاد عالمیان از مرحله گروهی تنیس روی میز انتخابی المپیک

امام جمعه کرج: شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر صهیونیستی بود

فیلم/ اقدام عجیب فرماندار مشهد در اوج بحران سیل

محور کندوان-کرج یک‌طرفه شد

جنیفرلوپز و بن افلک جدا شدند

پست فلسفی علیرضا بیرانوند + عکس

آتش سوزی در تجریش تهران

هشدار سازمان هواشناسی به تهرانی‌ها

فیلم/ ویدیوی خداحافظی اشکان دژاگه با دنیای فوتبال

نخست‌وزیر اسلواکی جان سالم به در برد

قیمت شکر اعلام شد

خداداد افشاریان به سمتش بازگشت؟

فیلم/ ماجرای بازجویی و کتک‌خوردن مهران مدیری

خودروهای آفرود در معابر عمومی اجازه تردد ندارند

تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان روشن شد

زائران ایرانی از فردا به مکه می‌روند

این داروی گیاهی نفخ شکم را فوری درمان می کند

کمبود این ویتامین باعث خواب رفتن پاها می شود

سرنوشت خانم دکتری که دستور قتل شوهرش را داد

پیش‌بینی روند مثبت بازیابی اقتصاد چین

اعلام میانگین مبلغ مالیات ستانی از بازاریان

اولین تصویر از شاخص پیش‌بینی کننده تورم در ۱۴۰۳

فیلم/ اعتراف سرباز اسرائیلی به کشتن ۱۳ کودک فلسطینی

تعطیلی شنبه‌ها فرصتی تازه برای تجارت خارجی ایران

عکس/ آرایش عجیب و نامناسب مه‌لقا باقری

سکه در مرتبه دوم افت بازدهی

بیشترین و کمترین بازدهی نماد‌های بورس در هفته چهارم اردیبهشت ۱۴۰۳

پیکاپ‌های غول چینی در بازار ایران

فیلم/ آبگرفتگی خانه‌ها در بجنورد

عکس/ ژست جذاب شروین حاجی‌پور در زیر آفتاب