تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۱۶ مهر ۱۴۰۰

وعده‌های بی‌سرانجام جهت مناسب‌سازی معابر برای سالمندان

هرچند مدیران شهری بار‌ها وعده مناسب‌سازی معابر برای سالمندان داده‌اند، اما بررسی شرایط شهر، گواه واقعیت دیگری است و آن اینکه تهران و معابرش، شهری برای سالمندان نیست!

وعده‌های بی‌سرانجام جهت مناسب‌سازی معابر برای سالمندان

اقتصاد ۲۴- بررسی جمعیت تهران از دهه ۳۰ خورشیدی تاکنون، از افزایش سالخوردگان شهر حکایت دارد. پیر شدن تهران به‌ویژه در دو سه دهه گذشته آنچنان پرشتاب بوده که حالا میانگین مردان و زنان سالخورده پایتخت از میانگین کشوری پیشی گرفته و این روند همچنان ادامه دارد.

با این حساب، تعداد سالخوردگان تهران تا ۲۰ سال دیگر، ۳ برابر خواهد شد. به این ترتیب و در صورت بی‌توجهی به مناسب‌سازی فضا‌های شهری و توسعه خدمات و امکانات رفاهی برای این قشر، تهران در آینده‌ای نه‌چندان دور دیگر جایی برای سالمندان نیست.

اما طبق آمار به‌دست‌آمده از سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ میانگین جمعیت سالمندان کشور عدد ۶.۱ درصد را نشان می‌دهد؛ درحالی‌که این رقم برای پایتخت ۷.۹ درصد است؛ به این معنی که تهران با یک میلیون و ۱۰۰ هزار سالمند ۶۵ سال و بالاتر، ۱.۸ درصد بیشتر از میانگین کشوری سالمندان را در خود جا داده و در جدول پیرترین‌های کشور در رتبه بالایی قرار دارد. به همین‌خاطر مناسب‌سازی فضا‌های شهری و معابر تهران به توجه جدی مسئولان شهری نیازمند است.

با اینکه در سال‌های اخیر هشدار‌های مربوط به سالخوردگی جمعیت تهران بار‌ها از سوی رسانه‌ها و کارشناسان مطرح شده، اما مدیران و برنامه‌ریزان شهری و دیگر سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه، در اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها هنوز چند گام از سالمندان عقب مانده‌اند و بسیاری از مناطق پایتخت حتی امکانات اولیه را هم برای رفاه حال سالمندان و توان‌یابان ندارد.

براساس گزارشی که سال گذشته درباره تعداد سالخوردگان هر منطقه از تهران منتشر شد؛ مناطق ۶، ۷ و ۱ به‌ترتیب با ۱۴.۹۶، ۱۴.۶۱ و ۱۴.۳۹ درصد در رتبه اول تا سوم پیرترین مناطق تهران قرار دارند و مناطق ۱۹، ۲۲ و ۴ به‌ترتیب با ۴.۵۶، ۶.۳۹ و ۶.۹۳ درصد جزو ۳ منطقه جوان تهران به‌حساب می‌آیند. با این حساب، منطقه ۶ پیرترین و منطقه ۱۹ جوان‌ترین مناطق تهران به‌شمار می‌آیند. با توجه به این آمار، مناسب‌سازی معابر و خیابان‌ها و همچنین بهبود و توسعه زیرساخت‌های خدماتی و رفاهی برای سالمندان در مناطق مرکزی و شمالی تهران اولویت بیشتری به نسبت مناطق پیرامونی و حاشیه‌ای این شهر دارد.

شورای شهر پنجم تهران، اقداماتی برای مناسب‌سازی معابر جهت تردد همه اقشار جامعه آغاز کرد و توسعه پیاده‌راه‌ها بر مبنای تسهیل در رفت‌و آمد را در دستور کار قرار داد. علاوه بر آن از سوی شورا اعلام شد که الزام جدی برای نصب پله برقی و یا آسانسور در ایستگاه‌های تازه افتتاح‌شده مترو در نظر گرفته شده و همان زمان صحت این ادعا مورد تایید قرار گرفت.


بیشتر بخوانید: چالش جدی عدم مهارت‌های دیجیتالی در میان سالمندان


با این همه، اما هنوز معابر تهران برای رفت و آمد معلولان شرایط مناسبی ندارد، موضوعی که باید از سوی شورای ششم مورد پیگیری قرار گرفته و تغییرات شهر نه‌تن‌ها برای سالمندان بلکه برای همه اقشار جامعه قابل لمس باشد.

مناسب‌سازی معابر برای سالمندان در زیر مجموعه‌های شهرداری تهران

سوده نجفی، رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران در اینباره به جامعه ۲۴ می‌گوید: موضوع، مناسب‌سازی ویژه سالمندان نیست و ویژه تمام آحاد جامعه (معلولان، جانبازان، سالمندان، کوکان، زنان باردار و...) است، باتوجه به شرایط کشور که جامعه وارد سن سالمندی می‌شود، نیاز است وضعیت مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری را در شهر و کشور به صورت صحیحی ایجاد کنیم.

او ادامه می‌دهد: عدالت اجتماعی و حقوق شهروندی ایجاب می‌کند فضای شهری به صورتی مناسب‌سازی شود که همه افراد بتوانند از این فضا‌ها استفاده کنند. همانطور که می‎دانید، در سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی از سوی رهبری در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳، «فرهنگ سازی برای احترام و تکریم سالمندان، ایجاد شرایط لازم برای تأمین سلامت و نگهداری آنان در خانواده و پیش‌بینی سازوکار لازم برای بهره‌مندی از تجارب و توانمندی‌های سالمندان در عرصه‌های مناسب» مورد تأکید قرار گرفته است.

به گفته نجفی، شهرداری تهران نیز با تشکیل کمیته‌های مناسب سازی در سطح مناطق ۲۲ گانه اقداماتی را در ادوار گذشته در خصوص مناسب سازی فضا‌های شهری انجام داده است. در حال حاضر شهر تهران دارای ۱۲۰۰ بوستان است که از این تعداد درصد پایینی مناسب‌سازی شده‌اند.

رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به سبقه شورای پنجم در مناسب‌سازی معابر، اظهار می‌کند: در شورای ششم مسئله مناسب سازی به صورت جدی تری پیگیری خواهد شد، به خصوص در فضا‌هایی مانند فروشگاه‌های شهروند، بازار‌های میوه و تره‌بار، بوستان‌ها، آرامستان‌ها، پایانه‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس و مترو که متعلق به شهرداری است.

تهران انسانی اداره می‌شود!

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران نیز در پاسخ به پرسشی مبنی بر آخرین وضعیت مناسب‌سازی معابر در شهر و سرانجام الزام به داشتن پله‌برقی و آسانسور در ایستگاه‌های جدید افتتاح شده مترو به جامعه ۲۴ می‌گوید: در گزارش‌هایی که به ما می‌دادند می‌گفتند این کار را کامل کردیم، اما در شورا بازبینی و راستی‌آزمایی نکردیم.

او ادامه می‌دهد:، اما آنچه اهمیت دارد این است که باید مناسب‌سازی معابر حتما اتفاق بیفتد و شهردار تهران در دیدار‌ها و مصاحبه‌هایی که داشت بر این موضوع تاکید کرد. فکر می‌کنم در این دوره اگر اهتمامی در دوره قبل به هر اندازه اتفاق افتاده، کامل شده یا ناقص مانده ما وظیفه داریم ادامه داده و تکمیل کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران اضافه می‌کند: به نظرم یکی از وجوه پیشرفت شهر ما این است که انسانی اداره می‌شود و یکی از وجوه انسانی اداره کردن شهر و توجه به حضور انسان‌ها در شهر، پرداختن به راحت زندگی کردن گروه‌هایی، چون سالمندان، معلولان و ... است. من می‌دانم در ایستگاه‌های مترو این اتفاق تا حد زیادی رخ داده و می‌شود هر چه که نقص دارد تکمیل کرد.

سخنگوی شورای شهر تهران می‌گوید: از دوستان جدیدی که می‌آیند چه معاونت فنی عمرانی و چه مسوولان دیگر در سایر حوزه‌ها اعم از شهرسازی و خدمات شهری حتما این مسئله را مطالبه خواهیم کرد.

هرچند ضوابط و مقررات شهر‌سازی و معماری برای معلولان و سالمندان در تهران وجود دارد، اما آنچه در طول این مدت طولانی کاملا مشخص و غیرقابل انکار است، ناکام بودن این دستورالعمل‌ها در مقام اجرا بوده و وضعیت فعلی معابر، ساختمان‌ها و فضا‌های عمومی گواهی بر این موضوع است. به اضافه این روز‌ها با جمعیت نزدیک به ۱۰ درصدی سالمندان در جامعه مواجه هستیم و پیش بینی این است که به سرعت به رشد این جامعه در سال‌های آتی و عدد ۲۰ درصد برسیم. جمعیت سالمندان در ایران در سال ۱۳۶۵، پنج درصد جمعیت کشور بود و در سال ۹۷، به ۱۰ درصد جمعیت کشور رسید و پیش بینی این است که سال ۱۴۲۱، جمعیت سالمند ایران دو برابر می‌شود و در سال ۱۴۳۵، جمعیت سالمندی از ۳۳ درصد عبور می‌کند. از همه این‌ها بیشتر کرونا به ما نشان داد که سالهاست درباره ساخت زیرساخت‌هایی برای رفاه و آسایش و سبک زندگی سالمندی کوتاهی شده است و مناسب‌سازی معابر شاید حداقلی‌ترین کار برای رفاه این قشر رو به افزایش در شهر باشد.

منبع: جامعه ۲۴

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

فیلم/ لحظه انتقال پیکر رئیس جمهور و تیم همراه توسط امدادگران هلال احمر

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

واکنش رسول خادم به شهادت ابراهیم رئیسی+ عکس

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

چه زمانی باید تسمه تایم خودرو را عوض کرد؟

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

فیلمی که تلویزیون ترکیه از صحنه سقوط بالگرد رئیس جمهور منتشر کرد

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/اولین تصویر از پیکر جانباختگان حادثه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ جدول زمان‌بندی انتخابات ریاست‌جمهوری

نگاهی به سوابق علی باقری، سرپرست جدید وزارت خارجه؛ سکان سیاست خارجی در اختیار چه کسی است؟

نیم‌سکه پرچمدار بیشترین کاهش قیمت در بازار طلا

وداع امشب تهرانی‌ها با ابراهیم رئیسی و همراهانش

فیلم/ انتقال پیکر ابراهیم رئیسی و همراهانش به تهران

فیلم/ بدرقه پیکر رئیس جمهور در فرودگاه تبریز

سفر پوتین به ایران تکذیب شد

مالیات نقل و انتقال ملک با کیست؟

عکس/ نیمه افراشته شدن پرچم سازمان ملل

فیلم/ تصاویر دیده نشده از محافظ ابراهیم رئیسی

بازار نیمه‌تعطیل ارز نزولی شد

عکس/ هواپیمای ابراهیم رئیسی رنگ عزا گرفت

گزارش بورس امروز سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳

تصویری از مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و پسرش

جزئیات مراسم تشییع پیکر ابراهیم رئیسی در مشهد

میزان پرشدگی سدها به چند درصد رسید؟

داریوش ارجمند: رئیسی مرد عمل بود

فیلم/ گریه یوسف سلامی برای ابراهیم رئیسی

آخرین وضعیت سلامتی کیانوش عیاری

پرسپولیس با اوسمار توافق کرد؟

ریپل چیست و چگونه توانست سیستم بانکی را متحول کند؟

قیمت نجومی حواله خودرو‌های برقی + عکس

همسر بشار اسد به سرطان مبتلا شد

شعب کشیک بانک‌ها فردا فعال هستند

اداره‌های خراسان شمالی پنجشنبه تعطیل است

مهلت خرید خودرو‌های برقی تمدید خواهد شد؟

فیلم/ آخرین سخنان ابراهیم رئیسی در جلسه هیئت دولت

معرفی جنگنده بمب افکن فانتوم F۴ آمریکا

اولین عکس از خانواده شهید امیرعبداللهیان

اصلاح لایحه برنامه هفتم توسعه

تاثیر شهادت رئیس‌جمهور بر اقتصاد ایران

مجلس در سوگ شهادت رئیس جمهور و همراهانش

پدر فیزیک ایران کیست؟

اطلاعیه مهم سازمان تامین‌ اجتماعی درباره حقوق بازنشستگان

پیام شهرام شکوهی در پی شهادت ابراهیم رئیسی

ابراهیم حاتمی‌کیا: از شهادت ابراهیم رئیسی بهت‌زده شدیم

عکس/ استوری شجاع خلیل‌زاده برای شهادت ابراهیم رئیسی

در جلسه سران قوا پس از شهادت رئیس جمهور چه گذشت؟+ عکس

مهاجرت پزشکان ایرانی رکورد شکست

جدیدترین قیمت خرید خانه و آپارتمان در چیتگر و حوالی + جدول

جزییات محدودیت‌ ترافیکی تشییع پیکر رئیس‌جمهور

فیلم/ حضور عزاداران عراقی در مراسم تشییع شهید ابراهیم رئیسی و همراهانش

نرخ رهن و اجاره آپارتمان در منطقه فلاح تهران + جدول

کریم بنزما خواهان جدایی از الاتحاد عربستان

چه زمانی شمع ماشین را باید تعویض کرد؟

اینفوگرافی/ مسیر چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری

واکنش درخشان طلای جهانی به این اتفاق

عکس/ مراسم تشییع جنازه حادثه بالگرد رئیسی در تبریز

تصاویر هوایی از مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور و همراهان

حضور الهام علی‌اف در دفتر سفارت ایران در باکو