تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
روند صعودی بازار سرمایه ادامه پیدا می‌کند؟

سبزشدن بورس ایران در پایان زمستان

روز‌های قرمز و روند نزولی بازار سرمایه ایران چند روزی است که متوقف شده و حالا همه شواهد از ادامه رشد و سبزشدن بازار سرمایه در آستانه بهار حکایت دارد. دیروز و پس از هفته‌ها کم‌تحرکی این بازار، بورس ایران شاهد ورود پول حقیقی بود و بسیاری از سهام هم با صف خرید سنگین مواجه شدند.

اقتصاد۲۴ - همین دیروز هم شورای عالی بورس تصمیم گرفت که برای سال پیش‌رو دامنه نوسان افزایش یابد که این تصمیم با بازخورد مثبتی از سوی کارشناسان همراه شد. بازار سرمایه ایران چه وضعیتی دارد و پیش‌بینی کارشناسان برای ماه‌های آتی چیست؟

وضعیت شاخص در روز‌های پایانی سال

در روز‌هایی که شاخ‌وبرگ‌های مرده در زمستان، جان دوباره می‌یابد و طبیعت زنده می‌شود، بازار سرمایه ایران هم رنگ و روی سبز به خود گرفته است. همین دیروز شاخص کل در بازار بورس ایران ۳۶‌هزار‌و ۳۰۹ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک‌میلیون‌و ۲۹۰ هزار واحد رسید. براساس معاملات دیروز بیش از هشت‌میلیارد‌و ۸۳۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۸۰‌هزار‌و ۶۳۳ میلیارد ریال دادو‌ستد شد.
همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با سه‌هزار‌و ۸۴ واحد افزایش به ۴۳۷‌هزار‌و ۹۲۶ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با دو‌هزار‌و ۱۲ واحد رشد به ۲۸۵‌هزار‌و ۵۲۸ واحد رسیدند. شاخص بازار اول ۳۰‌هزار‌و ۴۳۴ واحد و شاخص بازار دوم ۶۰‌هزار‌و ۹۳ واحد افزایش داشتند.

علت رشد بورس در این روز‌ها چیست؟

درباره دلیل افزایش شاخص بورس و صعودی‌شدن این بازار در هفته گذشته، دلایل مختلفی مطرح می‌شود که به نظر می‌آید تمام این عوامل در این تغییر روند از منفی به مثبت تأثیرگذار است. «همایون دارابی»، کارشناس بورس، درباره علت رشد اخیر شاخص بورس می‌گوید: «تأثیرگذارترین عاملی که باعث شد بازار در چند وقت گذشته با شتاب در روند نزولی همراه شود، وجود هیجان برای فروش بود که این موضوع تأثیر زیادی را بر شتاب افت شاخص بورس گذاشت». او در‌این‌باره به ایرنا می‌گوید: «سهام‌داران بدون هیچ علتی و با وجود موقعیت مناسب در بازار به‌صورت هیجانی در حال عرضه سهام خود در بازار بودند که این امر باعث افت شدید شاخص بورس و ترس سهام‌داران از تداوم روند نزولی شاخص شد». این کارشناس بازار سرمایه درباره تغییر مدیریت هم می‌گوید: «سازمان بورس بعد از روی‌کار‌آمدن «دهقان دهنوی» رویکرد عمل‌گرایی بسیار خوبی را از خود نشان داد، تعامل مثبتی را با مجموعه‌ها برقرار کرد و همین امر سبب بازگشت دوباره رشد به معاملات بورس شد. ممانعت از تصمیمات غیر‌مناسب توانست زمینه کاهش روند منفی در بازار را فراهم کند و با به‌کار‌گرفتن تغییر دامنه نوسان نامتقارن و تصمیمات اتخاذ‌شده در زمینه صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاهد تأثیر مثبت این اقدامات و روند صعودی شاخص بورس بودیم». این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با توجه به کاهش نرخ بین‌بانکی، اما معاملات بورس در حال تأثیرپذیری از فشار فروش اوراق در بازار است، می‌گوید: «به نظر می‌رسد با ورود رئیس جدید سازمان بورس به مسائل ایجاد‌شده، آرامشی در بازار حاکم شود که همین امر بر تداوم روند صعودی شاخص بورس در بازار تأثیرگذار باشد».

تصمیم تازه شورای عالی بورس؛ افزایش دامنه نوسان

اما در این روز‌های صعودی بازار سرمایه نوبت به بررسی طرح دامنه نامتقارن هم رسید که همین دیروز شورای عالی بورس مصوب کرد که دامنه نوسان معاملات بورس افزایش یابد. دراین‌باره «محمدعلی دهقان‌دهنوی»، سخنگوی شورای عالی بورس، از تصویب سه سیاست کلی درباره افزایش دامنه نوسان در جلسه دیروز این شورا خبر داد. او با بیان اینکه شورای عالی بورس در راستای تغییر دامنه نوسان، سه سیاست کلی را تبیین و تصویب کرد، افزود: «بر‌اساس‌این، نخست افزایش دامنه نوسان مورد تأکید شورا قرار گرفت، دوم این افزایش به‌شکل تدریجی همراه با اطلاع‌رسانی کامل و آمادگی بازار انجام می‌شود و همچنین مقرر شد که همراه با سیاست افزایش دامنه نوسان فرهنگ‌سازی و ترویج روش‌های سهام‌داری غیر‌مستقیم نیز انجام شود». او خاطرنشان کرد: «با این سه سیاست کلی، تعیین عدد دامنه نوسان به سازمان بورس واگذار شد؛ همچنین جمع‌بندی‌ها در روز‌های بعدی انجام و نظرات صاحب‌نظران و کارشناسان نهاد‌های مالی اخذ می‌شود تا در نهایت به تصمیمی برسیم که مورد نظر و اجماع طیف وسیع سهام‌داران باشد». دهقان‌دهنوی در ادامه با اشاره به دیگر دستورات جلسه دیروز این شورا، تصریح کرد: «بودجه ۱۴۰۰ سازمان بورس نیز به تصویب رسید». او ادامه داد: «دستور سوم به اوراق مالی جدید اختصاص داشت که طراحی آن در سازمان بورس و بورس انرژی انجام شده و به تأیید شورای فقهی هم رسیده بود». رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: «شورای عالی بورس هم این موضوع را تصویب کرد و به‌این‌ترتیب اوراق صرفه‌جویی انرژی برای کارخانه‌ها و شرکت‌های مختلفی که بتوانند در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند، طراحی و اجرا خواهد شد». او اظهار کرد: «این صرفه‌جویی در قالب اوراقی خواهد بود که در بازار دادوستد می‌شود و قابلیت نقدشوندگی خواهد داشت».
با این روند و این تغییرات به نظر می‌آید روز‌های بهتری در انتظار بازار سرمایه ایران دست‌کم در اوایل سال پیش‌رو است؛ هرچند که تجربه ماه‌های گذشته می‌گوید بازار سرمایه ایران پتانسیل فراوانی در غافلگیری تحلیلگران و کارشناسان این حوزه دارد.

ارسال نظر